Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής

Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
0

Εδώ και πέντε δεκαετίες η Ντόνα Φεράτο καταγράφει με την κάμερά της τις επιπτώσεις της ενδοοικογενειακής βίας στις κακοποιημένες γυναίκες και τα παιδιά τους.

Η φωτορεπόρτερ και ακτιβίστρια, που έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα έντυπα του κόσμου και οι φωτογραφίες της αποτελούν μέρος συλλογών σε μουσεία και γκαλερί, γυρνάει με την κάμερά της δωμάτια επειγόντων περιστατικών και καταφύγια, δικαστικές αίθουσες και συγκεντρώσεις ακτιβιστών, φωτογραφίζοντας ομάδες κακοποιών και κέντρα κράτησης γυναικών, συνδυάζοντας τις πρωτοποριακές της εικόνες με κείμενα που προέρχονται από τις συζητήσεις της με τα θύματα και τους θύτες.

Το υλικό που έχει συγκεντρώσει και σχετίζεται με την ενδοοικογενειακή βία αποτυπώθηκε σε εκδόσεις όπως το «Living with the enemy» (1991), ενώ η γκαλερί Daniel Cooney στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει σαράντα κολάζ της, στα οποία εξετάζει διεξοδικά την οικογενειακή, επαγγελματική, προσωπική και πολιτική ζωή των γυναικών, διευρύνοντας την αντίληψή μας πάνω σε αυτό το θέμα.

Τα έργα αυτά δημιουργήθηκαν την περίοδο 2018-2019 και αποτέλεσαν τη βάση για το πιο πρόσφατο βιβλίο της με τίτλο «Holy» και, όπως και οι φωτογραφίες της, έχουν λεζάντες ή σύντομες περιγραφές, σημειώσεις με τον γραφικό της χαρακτήρα.

Αν και οι γυναίκες που έχει φωτογραφίσει η Φεράτο βρίσκονται σε δεινή θέση, φυσικώς και συναισθηματικώς, ο τρόπος που τις βλέπει είναι μια απόδειξη του αγωνιστικού της πνεύματος και της ανάγκης, τώρα περισσότερο από ποτέ, να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των γυναικών.

Μια φωτογραφία ενός δωματίου στο οποίο γίνονται εκτρώσεις γράφει: «Ένα δωμάτιο όπου γίνονται εκτρώσεις είναι ένας ιερός τόπος. Ιδιωτικό. Ασφαλές. Καθαρό. Τα σώματά μας είναι δικά μας».

Σε μια άλλη, που απεικονίζει τη φωτογράφο, λέξεις και φράσεις που αιωρούνται γύρω της, όπως «μουνί, αδερφή, σκύλα, μουνί, πουτάνα, αλήτισσα, δεν είμαι γυναίκα;», εκφράζουν την οργή της καλλιτέχνιδας μετά την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των Ηνωμένων Πολιτειών σχετικά με το δικαίωμα στην άμβλωση.

Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art

Αν και οι γυναίκες που έχει φωτογραφίσει η Φεράτο βρίσκονται σε δεινή θέση, φυσικώς και συναισθηματικώς, ο τρόπος που τις βλέπει είναι μια απόδειξη του αγωνιστικού της πνεύματος και της ανάγκης, τώρα περισσότερο από ποτέ, να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των γυναικών.

Γεννημένη το 1949 στο Waltham της Μασαχουσέτης, η Φεράτο, όταν αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο, άρχισε να εργάζεται ως νομική γραμματέας. Όταν το 1975 χώρισε από τον συζυγό της άρχισε να φωτογραφίζει και να κάνει οτοστόπ παντού στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ξεκίνησε σπουδές στη φωτογραφία, στο Art Institute of California - San Francisco, όπου παρακολούθησε τα μαθήματα του κοινωνιολόγου Howard S. Becker.

Μετά από ένα μεγάλο ταξίδι στην Ευρώπη μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου άρχισε να φωτογραφίζει σε σεξ κλαμπ και κέντρα, καταγράφοντας, τέλη της δεκαετίας του 1970 και αρχές της δεκαετίας του 1980, τη μεθυστική κουλτούρα θρυλικών κέντρων όπως τα Studio 54, Mudd Club, Xenon και Area και το διάσημο swingers club Plato's Retreat.

Όταν της ανατέθηκε από το γιαπωνέζικο «Playboy» να φωτογραφίσει ένα διάσημο ζευγάρι swingers γνωστό ως Garth και Lisa, η Φεράτο μετακόμισε στην έπαυλή τους στο Saddle River.

Όσο περνούσε ο καιρός άρχισε να συνειδητοποιεί ότι ο Garth δεν ήταν ο καλοκάγαθος, αφοσιωμένος σύζυγος που αρχικά φαινόταν να είναι, ώσπου ένα βράδυ έγινε μάρτυρας μιας φρικτής σκηνής.

«Ο Γκαρθ επιτέθηκε στη Λίζα και τη χτύπησε ανελέητα, ενώ εκείνη χαλάρωνε στην μπανιέρα. Εκείνη η νύχτα με άλλαξε για πάντα, όπως άλλαξε και την κατεύθυνση της δουλειάς μου για τα επόμενα δέκα χρόνια. Ήμουν αποφασισμένη πλέον να αποκαλύψω τα ανείπωτα πράγματα που συνέβαιναν πίσω από κλειστές πόρτες.Τράβηξα τη φωτογραφία γιατί χωρίς αυτήν ήξερα ότι κανείς δεν θα πίστευε ποτέ ότι συνέβη», δήλωσε στο «Time» το 2012.

Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art

Την επόμενη δεκαετία η Φεράτο ταξίδεψε σε όλη τη χώρα φωτογραφίζοντας περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, επιβαίνοντας σε περιπολικά, κοιμώμενη σε καταφύγια και μένοντας σε σπίτια που φιλοξενούσαν κακοποιημένες γυναίκες.

Ο κρυφός κόσμος της ενδοοικογενειακής βίας που αποτυπώθηκε στο «Living with the enemy» ήταν ένα σοκαριστικό, λόγω της αμεσότητάς του, φωτογραφικό ντοκιμαντέρ, ένα καμπανάκι και μια επείγουσα έκκληση για δράση που πυροδότησε μια εθνική συζήτηση για τη σεξουαλική βία και τα δικαιώματα των γυναικών.

Παράλληλα με το έργο της σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία η Φεράτο συνέχισε να φωτογραφίζει σεξ κλαμπ, εκδηλώσεις swingers και άλλες μορφές σεξουαλικού πειραματισμού και έρωτα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 δημοσίευσε στα έντυπα «The Philadelphia Inquirer» και «Stern» ιστορίες σχετικά με την ομάδα Swingers' Lifestyles.

Τις γυναίκες με τα σημάδια και τα μαυρισμένα μάτια δεν τις φωτογραφίζει ως θύματα αλλά ως πρότυπα επιμονής και θάρρους. Μοιάζουν προκλητικές και όχι ηττημένες, είναι αυτές που απολαμβάνουν το σεξ, γεννούν, διαδηλώνουν, αυτές που, όπως λέει, παίρνουν το έλεγχο του σώματός τους στα χέρια τους.

Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art

Η 73χρονη σήμερα καλλιτέχνιδα σχολιάζει τις φωτογραφίες της με χειρόγραφες λεζάντες που συχνά αναγράφονται πάνω στις εκτυπώσεις. Χωρίς αυτές τις συμπληρωματικές πληροφορίες δεν θα μπορούσαμε να γνωρίζουμε τον τόπο ή το περιβάλλον της λήψης, μια κλινική αμβλώσεων ή ένα καταφύγιο, ή την ιστορία πίσω από αυτήν, π.χ. ένας σύζυγος που χτυπά τη γυναίκα του στο μπάνιο.

Μία από τι πιο διάσημες φωτογραφίες της απεικονίζει τη Ρίτα, που ο σύζυγός της τη χτύπησε παρουσία των γιων τους. Στον φακό της Φεράτο ποζάρει με μελανιασμένα μάτια – αυτή η εικόνα έγινε εξώφυλλο το 1985 στο «Philadelphia Inquirer». Εννέα χρόνια αργότερα η ίδια φωτογραφία έγινε εξώφυλλο στο «Time».

Η Ρίτα τα κατάφερε, υπέβαλε μήνυση στον σύζυγό της και πήρε διαζύγιο. Με έναν τρόπο θριάμβευσε, αποδρώντας από ένα νοσηρό και κακοποιητικό οικογενειακό περιβάλλον, ενώ η δημοσιοποίηση της ιστορίας της τη βοήθησε να αλλάξει τη ζωή της.

Το 2011 η Φεράτο ξεκίνησε την εκστρατεία «I am unbeatable», η οποία έχει ως στόχο να εκθέσει, να καταγράψει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία, δημιουργώντας ένα αρχείο ιστοριών, φωτογραφιών και αφηγήσεων σε βίντεο.

Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτο: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτο: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Ντόνα Φεράτο: Η φωτογράφος της σκοτεινής πλευράς της οικογενειακής ζωής Facebook Twitter
Donna Ferrato, Holy (2022). Φωτό: Donna Ferrato. Courtesy of the artist and Daniel Cooney Fine Art
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μεγάλη έκθεση της Σίντι Σέρμαν στη Νέα Υόρκη με τα έργα της από το 1977 έως το 1982

Φωτογραφία / Σίντι Σέρμαν: Μια μεγάλη ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη με τα πρώιμα έργα της

Η νέα της γκαλερί στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση, όπου θα εκτεθούν περισσότερα από εκατό έργα από τις πιο πρωτοποριακές και επιδραστικές πρώιμες σειρές φωτογραφιών της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ίμοτζιν Κάνινγκαμ: Ωδή σε μια πρωτοπόρο της φωτογραφίας και στις τολμηρές εικόνες της

Φωτογραφία / Ίμοτζιν Κάνινγκαμ: Ωδή σε μια πρωτοπόρο της φωτογραφίας και στις τολμηρές εικόνες της

Τράβηξε το ωραιότερο πορτρέτο της Φρίντα Κάλο, τη Μάρθα Γκράχαμ ολόγυμνη στο σκληρό φως του ήλιου, τα λουλούδια του κήπου της, τα πρόσωπα της Νέας Υόρκης και αφηρημένους διαβάτες. Αυτή είναι η ζωή και το έργο μιας από τις μεγαλύτερες φωτογράφους του 20ού αιώνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ