Η φωτογραφική έκθεση της Έλλης Τσάτσου με τίτλο "Eye" αποτελείται από εικόνες εμπνευσμένες από τις Κυκλάδες: Το Τηνιακό λατομείο πράσινου μαρμάρου, η αρχοντική Πορτάρα στη Νάξο, το απέραντο γαλάζιο της Αμοργού, το απόκοσμο Σαρακήνικο της Μήλου και το φεγγάρι πάνω από τον Αργοσαρωνικό κόλπο είναι μερικά από τα τοπία του Αιγαίου που συγκροτούν την εν λόγω σύνθεση.
"'Eye"είναι ο τίτλος και της πρώτης φωτογραφίας που βλέπει κανείς καθώς εισέρχεται στον χώρο της αίθουσας Γαΐτη, με τον χορευτή αδερφό μου Στέλιο στην κορυφή ενός γιγάντιου μαρμάρινου κύβου στο λατομείο πράσινου μαρμάρου στο Μαρλά της Τήνου. Καθώς αυτή η εικόνα "οδηγεί' την έκθεση, αποφάσισα να ονομάσω έτσι κι όλη αυτή την παρουσίαση στο νησί. Δεν αποτελεί δηλαδή τίτλο ενός project ή μιας θεματικής σειράς. Η συγκεκριμένη φωτογραφία πήρε αυτό το όνομα γιατί ο άνθρωπος εκεί μοιάζει να ισορροπεί τέλεια σε ένα ψηλό σημείο/παρατηρητήριο, και να ετοιμάζεται να κοιτάξει με στωικότητα και ευθύτητα, σαν άγριο ζώο, το τοπίο που απλώνεται από κάτω. Θέλησα να δώσω έμφαση στην όραση και την παρατηρητικότητα, καθώς οι περισσότερες φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην συγκεκριμένη σύνθεση εστιάζουν σε λεπτομέρειες τοπίων και μεμονωμένα σημεία.", λέει η ίδια η φωτογράφος.
Αν μπορούσα να συνοψίσω μία συμβουλή, κάπως κοινή κι από τους δύο, σε μία φράση, θα ήταν το "keep showing up". Να μην αφήσω την αγάπη αυτή να ξεθωριάσει. Να δουλεύω για την Φωτογραφία, όχι για εμένα.
Παρατηρώντας κανείς τις εικόνες της Έλλης Τσάτσου διαπιστώνει πως τείνει να εστιάζει σε λεπτομέρειες, να επικεντρώνονται σε κοντινά πλάνα περισσότερο από μακρινά και να αφαιρεί στοιχεία που γεμίζουν το κάδρο με άμεσα αναγνωρίσιμη καθημερινή πληροφορία. "Μακάρι να κατορθώνω έτσι μία καθαρότητα και απλότητα στις εικόνες", λέει.
«Η μητέρα μου κατάγεται από τη Νάξο και έτσι η μισή οικογενειακή μας ιστορία είναι παρούσα στην περιοχή των Κυκλάδων. Μεγάλο μέρος του τί σημαίνει καλοκαίρι για εμένα έχει πλαστεί εδώ. Το φόντο του είναι λευκό, μπλε και magenta. Οι Αυγουστιάτικες αναμνήσεις μου είναι γεμάτες από Κυκλάδες. Στην Τήνο, βρέθηκα πέρισυ για δεύτερη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια και αμέσως μου έκανε εντύπωση η ομορφιά των χωριών του νησιού, το πόσο δραστήριοι καλλιτεχνικά είναι οι άνθρωποι εδώ - επισκέπτες και ντόπιοι-, τα φεστιβάλ τέχνης και μουσικής, οι μαρμαρογλύπτες σχεδόν σε κάθε χωριό, η σχολή Καλών Τεχνών, τα μουσεία, ο Πύργος και ο Βώλαξ, και έτσι αποφάσισα να επιστρέψω και φέτος μαζί με τα έργα! Με κέρδισε αμέσως και εξακολουθώ να την ανακαλύπτω.»
Στην έκθεση που λαμβάνει χώρα αυτές τις μέρες στην Αίθουσα Γαΐτη στον Πύργο της Τήνου παρουσιάζεται και η φωτογραφική εργασία από το εργαστήριο του μαρμαρογλύπτη Ονούφριου Δεσύπρη που έκανε η φωτογράφος στα Υστέρνια. «Τον Ονούφριο τον γνώρισα πέρισυ το καλοκαίρι σε μία βόλτα μας στα Υστέρνια. Ενώ αρχικά η πρόθεση μας ήταν να χαιρετήσουμε περνώντας έξω από το εργαστήριό του, ο ίδιος ήταν τόσο γλυκός και ανοιχτός που καταλήξαμε να περάσουμε παρέα ένα ολόκληρο μεσημέρι /απόγευμα εκεί, μαζί και με κάποιους φίλους του σπουδαστές από την σχολή Καλών Τεχνών κι άλλους καλλιτέχνες. Σε εκείνη την πρώτη μου επίσκεψη στον χώρο του, και εν μέσω ρακής και συζήτησης για την μαρμαρογλυπτική, την δημιουργική του διαδικασία και τις εμπειρίες του με το μάρμαρο, έβγαλα τις φωτογραφίες της σειράς αυτής που αποτυπώνουν ένα από τα πιο αυθεντικά και λιτά εργαστήρια που έχω συναντήσει. Είναι και ο ίδιος απολύτως αυθεντικός και η συνεργασίας μας με γεμίζει χαρά.»
«Έχετε μαθητεύσει δίπλα στο βρετανό φωτογράφο Nick Knight και τον αμερικάνο Ryan McGinley. Τι μάθατε από τον καθένα τους ξεχωριστά; Έχετε να θυμάστε κάποια εμπειρία ή κάτι που σας είπαν;», την ρωτώ όλο περιέργεια.
«Θυμάμαι να πηγαίνω στη δουλειά με κέφι και να μην με νοιάζει η ώρα, η ημέρα, το πρόγραμμα. Θυμάμαι να αντλώ πειθαρχία από μέσα μου και ταυτόχρονα να νιώθω μια έντονη αίσθηση ελευθερίας δουλεύοντας. Θυμάμαι να είναι και οι δύο πολύ γενναιόδωροι μαζί μου, δίνοντας μου συνεχές feedback. Θυμάμαι να νιώθω ευγνωμοσύνη κάθε ημέρα. Όλη αυτή την ατμόσφαιρα προσπαθώ να την διατηρώ ακόμη και σήμερα, όπου και αν βρίσκομαι.
Αν μπορούσα να συνοψίσω μία συμβουλή, κάπως κοινή κι από τους δύο, σε μία φράση, θα ήταν το 'keep showing up'. Να συνεχίζω δηλαδή να φωτογραφίζω μέσα στα χρόνια - και όχι απλώς μόνο τον πρώτο καιρό μετά τις σπουδές και τις πρακτικές, με τον φρέσκο ενθουσιασμό του ξεκινήματος. Να μην αφήσω την αγάπη αυτή να ξεθωριάσει. Να δουλεύω για την Φωτογραφία, όχι για εμένα. It's all about the long game.»
Info:
Eye - Φωτογραφική Έκθεση Έλλης Τσάτσου
Αίθουσα Γαΐτη, Πύργος, Τήνος
Διάρκεια Έκθεσης: 21- 30 Ιουλίου 2017
σχόλια