Nicolás Muller: Φωτογραφίζοντας τους ανθρώπους σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Πορτρέτο της Σουζάνας, 1937. © Nicolás Muller

Nicolás Muller: Φωτογραφίζοντας τους ανθρώπους σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά

0

Όταν το 2015 η φωτογράφος Άνα Μίλερ άδειασε το στούντιο του πατέρα της, Νικολάς Μίλερ, στη Μαδρίτη, δεκαπέντε χρόνια μετά το θάνατό του, βρήκε φακέλους με περίπου 3.000 αρνητικά σε ένα κουτί παπουτσιών σε μια ντουλάπα.

Οι φωτογραφίες αυτές συμπλήρωναν το έργο του πατέρα της, του γεννημένου στην Ουγγαρία φωτογράφου που πήρε όπως και πολλοί νέοι της γενιάς του τον δρόμο της εξορίας. Συμπλήρωσαν στην ουσία το αρχείο Μίλερ που ανήκει στην Κοινότητα της Μαδρίτης, το Ινστιτούτο Cervantes και το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας και περιλαμβάνει περισσότερες από 80.000 εικόνες που αγοράστηκαν από την κόρη του και χωρίζονται σε κατηγορίες γεωγραφικά, προερχόμενες από τα μέρη που έζησε ο Μίλερ, στην Ισπανία, στη Γαλλία, στην Ουγγαρία, στο Μαρόκο και στην Πορτογαλία, από τα μέσα της δεκαετίας του '30 έως τα μέσα της δεκαετίας του '60.

Ο Μίλερ φωτογράφιζε πάντα με Rolleiflex και μετά με Hasselblad και οι φωτογραφίες που τύπωνε ήταν τετράγωνες 30 επί 30 εκατοστά. Οι δημοσιεύσεις των φωτογραφιών στην εποχή του τις κατέστρεφαν, με τα έντυπα να κόβουν οριζόντια ή κάθετα, μέχρι που ο ίδιος αποφάσισε να τυπώνει μόνος του τα αντίγραφα για να μη δυσαρεστείται.  

Αν και στη διάρκεια της ζωής του άλλαξε πολλούς τόπους διαμονής, τα θέματά του ήταν τα ίδια: εργάτες και εργαζόμενοι, ηλικιωμένοι και παιδιά. Ο Μίλερ έριχνε επάνω τους ένα στοργικό βλέμμα, τους έδινε αξιοπρέπεια, ακόμα και αν ήταν άσχημα ή φτωχικά ντυμένοι. Ο ίδιος δεν ξέχασε ποτέ πως όταν ήταν έξι ετών μερικά παιδιά τον χτύπησαν και τον πρόσβαλαν αποκαλώντας τον «Εβραίο που βρομάει».

Αν και στη διάρκεια της ζωής του άλλαξε πολλούς τόπους διαμονής τα θέματά του ήταν τα ίδια, εργάτες και εργαζόμενοι, ηλικιωμένοι και παιδιά. Ο Μίλερ έριχνε επάνω τους ένα στοργικό βλέμμα, τους έδινε αξιοπρέπεια ακόμα και αν ήταν άσχημα ή φτωχικά ντυμένοι.

Όπως πολλοί από τους συμπατριώτες του –Eva Besnyö, Brassaï, Robert Capa, André Kertész και Kati Horna– πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του στην εξορία: γεννημένος το 1913 σε μια αστική εβραϊκή οικογένεια, έφυγε από την Ουγγαρία το 1938. Η εμπειρία της εξορίας τον καθόρισε και οι καταστάσεις και οι άνθρωποι που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια της περιπλάνησής του έπαιξαν σοβαρό ρόλο στη διαμόρφωση του έργου του.

Ο Μίλερ απέκτησε την πρώτη του κάμερα σε ηλικία 13 ετών και ξύπνησε την αγάπη του για τη φωτογραφία. Σπούδασε Νομική και Πολιτική Επιστήμη επειδή ο πατέρας του το ήθελε, αλλά στα 20 του χρόνια ξεκίνησε μια σειρά έργων στη χώρα του που δείχνουν το ενδιαφέρον του για την κοινωνική φωτογραφία: τη σκληρή ζωή των αγροτών, των εργαζομένων, των παιδιών που μεταφέρουν καυσόξυλα. «Όλη η εκπαίδευσή μου, οι ιδέες μου, η σκέψη μου, σφυρηλατήθηκαν εκεί» έλεγε.

Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών του στο πανεπιστήμιο, θα εξερευνούσε τις ουγγρικές πεδιάδες, με τα πόδια, με τρένο ή με ποδήλατο, φωτογραφίζοντας άντρες και γυναίκες, στους εσωτερικούς χώρους των σπιτιών, σε σκηνές αγροτικής ζωής. Το πρώιμο έργο του κυριαρχείται από αυτήν την αγροτική πτυχή της Ουγγαρίας, μιας χώρας που είχε χάσει ένα σημαντικό μέρος της επικράτειάς της βάσει της Συνθήκης των Βερσαλλιών (1920).

Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Ζαμόρα 1957.

Όταν η ναζιστική Γερμανία προσάρτησε την Αυστρία το 1938 (το Anschluss), η Ουγγαρία ευθυγραμμίστηκε με το φασιστικό καθεστώς και ο Μίλερ αποφάσισε να συνεχίσει τη φωτογραφική του καριέρα αλλού. Πήγε στο Παρίσι, όπου ήρθε σε επαφή με άλλους Ούγγρους φωτογράφους όπως ο Brassaï, ο Robert Capa και ο André Kertész. Βρήκε δουλειά σε περιοδικά όπως τα Match, France Magazine and Regards, το οποίο δημοσίευσε τις φωτογραφίες του από την Ουγγαρία και τη Μασσαλία.

Όταν ο Μίλερ ένιωσε τη ναζιστική αναπνοή να φτάνει κοντά στη Γαλλία, έφυγε για την Πορτογαλία του δικτάτορα Σαλαζάρ. Στη Λισαβόνα, φυλακίστηκε για τις ιδέες του και την εγκατέλειψε για να φτάσει στην Ταγγέρη, στο Μαρόκο, το 1939, έναν προορισμό για χιλιάδες Εβραίους που έφυγαν από την Κεντρική Ευρώπη.

«Η Ταγγέρη, τον Δεκέμβριο του 1939, ήταν μια διεθνής πόλη, σχεδόν ένας παράδεισος στη μέση ενός τρελού παγκοσμίου πολέμου» έγραψε. Η ακούραστη απεικόνιση της Ταγγέρης του έδειξε επίσης να μαθαίνει να αντιμετωπίζει μια νέα πρόκληση, το έντονο φως.

Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Casares, Μάλαγα, 1967. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Ταγγέρη 1942. © Nicolás Muller

Αργότερα ομολογούσε ότι εκεί είχε περάσει τα πιο χαρούμενα χρόνια της ζωής του.  Οι στιγμές της προσευχής, οι τοπικές γιορτές, τα παιδιά στα σχολεία και οι πόλεις του ισπανικού προτεκτοράτου τον είχαν συνεπάρει. Όταν μετά από επτά χρόνια έφτασε στην Αστουρία, στην Ισπανία, ερωτεύτηκε την πόλη και ο χρόνια άπατρις φωτογράφος πήρε την ισπανική υπηκοότητα.

Φωτογράφιζε τη φύση και τους ανθρώπους και άρχισε να εκθέτει τακτικά, ενώ στο στούντιο του στη Μαδρίτη δημιούργησε χιλιάδες πορτρέτα, από ανώνυμους ανθρώπους έως σημαντικές προσωπικότητες. Το 1980 αποσύρθηκε στο Andrín (Αστούριας), όπου «εκπλήρωσε το όνειρο να έχει ένα σπίτι εκεί».

Ο Μίλερ φωτογράφισε τον κόσμο και καθώς τα κοινωνικά και πολιτικά πλαίσια άλλαζαν, συνέλαβε μια στιγμή της ιστορίας και της έδωσε την ποιότητα και το βάθος που δίνει το συναίσθημα για να μεταδώσει την περιπέτεια της ζωής. «Έμαθα ότι η φωτογραφία μπορεί να είναι ένα όπλο, ένα αυθεντικό έγγραφο της πραγματικότητας», έλεγε.

Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Castro Urdiales (Santander), 1968. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000) Μαδρίτη, 1950. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Πορτρέτο της Σουζάνας, 1937. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Χορεύτρια, Μαρόκο, 1942. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller, Πάσχα, 1950. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Ακονίζοντας το Δρεπάνι, 1935. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Μαδρίτη, 1950. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Αγορά στην Ταγγέρη 1944. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000). Κανάρια Νησιά, 1964. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Ταγγέρη 1942. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Γκρεϊχάουντ και Μοντέλο, Ταγγέρη, 1940. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Σεβίλλη, 1951. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), τατουάζ, Μπορντώ, Γαλλία, 1938. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Στη Βροχή, Πορτογαλία, 1939. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Τρεις άντρες, Μασσαλία, Γαλλία, 1938. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Nicolás Muller (1913-2000), Πόρτο, Πορτογαλία, 1939. © Nicolás Muller
Νίκολας Μίλερ: Ο φωτογράφος των ανθρώπων σε ένα κόσμο που άλλαζε δραματικά Facebook Twitter
Ο Νίκολας Μίλερ
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ