Ο πιο διάσημος ζωγράφος της Νορβηγίας, ο Έντβαρτ Μουνκ, δημιουργός της Κραυγής (The Scream), πειραματίστηκε επίσης με τη φωτογραφία. Εξερευνώντας τα όρια του νέου, για την εποχή του, καλλιτεχνικού μέσου, ο Μουνκ αξιοποίησε διάφορες φωτογραφικές πρακτικές και δημιούργησε αποκαλυπτικές αυτοπροσωπογραφίες που τεκμηρίωσαν τη ζωή του.
Η πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία ξεκινά στο Βερολίνο το 1902, με την αγορά μιας κάμερας Kodak. Αρχικά εκπαιδεύτηκε στις βασικές αρχές του μέσου, έκανε τις δικές του εκτυπώσεις, απεικόνισε φίλους στον δρόμο και τεκμηρίωσε μια έκθεση των έργων του στη Νορβηγία. Στη συνέχεια διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.
Η σχέση του με τη φωτογραφία σταμάτησε προσωρινά το 1908-09. Αφορμή στάθηκε ο επεισοδιακός χωρισμός του με την ερωμένη του Tulla Larsen (με ένα πιστόλι ακρωτηρίασε ένα από τα δάχτυλά του). Ο Μουνκ τότε έζησε μια περίοδο μεγάλης συναισθηματικής έντασης που κορυφώθηκε με τη θεραπεία του στην ιδιωτική κλινική του Δρ. Daniel Jacobson στην Κοπεγχάγη (1908-09). Μετά από μια παύση σχεδόν δύο δεκαετιών, πήρε ξανά την κάμερα το 1927. Αυτή η δεύτερη φωτογραφική του περίοδος διήρκεσε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930.
Διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.
Ο Μουνκ ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες στην ιστορία που τράβηξαν «selfies». Όπως οι πίνακες ζωγραφικής, οι εκτυπώσεις και τα γραπτά του, οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες του αφορούν συχνά την αυτοπροσωπογραφία. Μερικές φορές σκηνοθέτησε τον εαυτό του και τους ανθρώπους γύρω του σχεδόν θεατρικά.
Φαίνεται πως, με το ίδιο πάθος που ο Νορβηγός καλλιτέχνης εφηύρε τεχνικές και προσεγγίσεις στη ζωγραφική και τη γραφική τέχνη, πειραματίστηκε και με το φωτογραφικό του υλικό και το μετέτρεψε σε ασυνήθιστα μοτίβα. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν συχνότατα το πειραματικό θέμα.
Σε αντίθεση με τους πίνακες του, ο Μουνκ ποτέ δεν παρουσίασε τις φωτογραφίες του. Ωστόσο, το 1930 έγραψε: «Έχω μια παλιά κάμερα με την οποία έχω τραβήξει αμέτρητες φωτογραφίες του εαυτού μου, συχνά με εκπληκτικά αποτελέσματα... Κάποια μέρα, όταν θα είμαι μεγάλος και δεν θα έχω τίποτα καλύτερο να κάνω παρά να γράψω την αυτοβιογραφία μου, όλα μου τα πορτρέτα θα δουν ξανά το φως της ημέρας».
Η έκθεση The Experimental Self: Edvard Munch's Photography (29 Οκτωβρίου 2020 - 31 Ιανουαρίου 2021) στο National Nordic Museum, στο Σιατλ, παρουσιάζει τη φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου καλλιτέχνη. Έχοντας δανειστεί υλικό από το Munch Museum στο Όσλο της Νορβηγίας, αυτή η έκθεση, που περιλαμβάνει περίπου 60 φωτογραφίες και θραύσματα ταινιών, σε διάλογο με πίνακές του, υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ της ερασιτεχνικής φωτογραφίας και του πιο αναγνωρισμένου έργου του ως καλλιτέχνη.
Edvard Munchs films
σχόλια