Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής

Οι μαγικοί ουρανοί του φωτογράφου Κωνσταντίνου Θέμελη

0

O Κωνσταντίνος Θεμελής είχε από μικρό παιδί ενδιαφέρον για το διάστημα και τα αστέρια. «Η αγάπη μου για τις sci-fi ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του Carl Sagan, που μου προσέλκυαν πάντα το ενδιαφέρον, ήταν από νωρίς μια ισχυρή ένδειξη της γοητείας που μου ασκούσε οτιδήποτε σχετικό με το διάστημα και γενικότερα το σύμπαν» λέει.

«Η μεγάλη “στροφή” έγινε το 2013, όταν γνώρισα τον καθηγητή Φυσικής Ερωτόκριτο Κατσαβουνίδη, έναν από τους επιστήμονες του προγράμματος LIGO, ο οποίος κατά τη διάρκεια των διαλέξεών του μας δίδαξε βασικές έννοιες αστροφυσικής. Παράλληλα, την ίδια χρονιά ανακάλυψα τον φωτογράφο Mark Gee, ο οποίος μέσω των εντυπωσιακών του κάδρων με έκανε να αναρωτηθώ αν μπορώ και εγώ να φωτογραφίσω τον νυχτερινό ουρανό. Έτσι, το καλοκαίρι εκείνο αγόρασα την πρώτη μου κάμερα και ξεκίνησα το μεγάλο αυτό ταξίδι».

Ο Κωνσταντίνος σήμερα είναι αστροφωτογράφος τοπίου με έδρα τον Βόλο. Πέρα από τη φωτογραφία, ασχολείται επαγγελματικά και με τον προγραμματισμό.

«Η αγάπη μου για τις sci-fi ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του Carl Sagan, που μου προσέλκυαν πάντα το ενδιαφέρον, ήταν από νωρίς μια ισχυρή ένδειξη της γοητείας που μου ασκούσε οτιδήποτε σχετικό με το διάστημα και γενικότερα το σύμπαν».

Οι φωτογραφίες που μοιράζεται στο προφίλ του στο Instagram είναι πολύ εντυπωσιακές, ο ουρανός με το φως των αστεριών και τους γαλαξίες φαίνεται απόκοσμος και απέραντος. Οι πλανήτες και τα νεφελώματα αποκτούν άλλες διαστάσεις πίσω από την κάμερα, ο φακός μπορεί να τονίζει λεπτομέρειες και λάμψεις που δεν μπορεί να δει το γυμνό ανθρώπινο μάτι.

portrait
Κωνσταντίνος Θεμελής, 
αστροφωτογράφος τοπίου

Ειδικά όταν φωτογραφίζει κανείς σε απολύτως σκοτεινά μέρη. «Υπάρχουν τέτοια μέρη, αλλά πρέπει να βρεθείς μακριά από πόλεις, χωριά και γενικά από τεχνητό φωτισμό» λέει ο Κωνσταντίνος. «Από τα μέρη που έχω επισκεφτεί θα πρότεινα οποιοδήποτε ψηλό βουνό και νησί που στο νότιο σημείο του δεν έχει φώτα (π.χ. Κρήτη).

Οι συνέπειες της φωτορύπανσης στην αστροφωτογραφία είναι το μικρότερο κακό όλων. Η πανίδα του πλανήτη, ζώα και άνθρωποι, επηρεάζεται “αθόρυβα” σε τρομερό βαθμό από την εξάπλωσή της. Αλλά αυτό είναι μία άλλη κουβέντα, για κάποια άλλη στιγμή. Εστιάζοντας στο δικό μου κομμάτι και για να το θέσω απλά: πλέον, “ψάχνουμε για σκοτάδι”. Τόσο άσχημα είναι τα πράγματα.

Φωτογράφοι που ζουν στην κεντρική και βόρεια Ελλάδα ή στα νησιά ίσως έχουν περισσότερες ευκαιρίες να βρουν ένα σκοτεινό μέρος. Όσοι ζουν στα αστικά κέντρα πρέπει να ταξιδέψουν, συνήθως αρκετές ώρες, για να μπορέσουν να δουν τον γαλαξία. Αυτό προφανώς τους αποθαρρύνει από το να παρατηρήσουν και να φωτογραφίσουν τον νυχτερινό ουρανό».

Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Πέρα από τις βασικές γνώσεις στη φωτογραφία, πρέπει να ασχοληθείς και να μάθεις τι είναι αυτό που φωτογραφίζεις στον νυχτερινό ουρανό, ποια είναι η σωστή εποχή ή ποια μέρα και ώρα ο στόχος σου θα βρεθεί στο σωστό σημείο για να ευθυγραμμιστεί με το κάδρο σου. Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής

Τον ρωτάω ποιο είναι το αγαπημένο του μέρος στην Ελλάδα για να φωτογραφίζει τα άστρα. «Είναι δύσκολο να διαλέξω ένα μόνο μέρος» λέει. «Οπότε θα διαλέξω ένα εντός Ελλάδος και ένα εκτός. Στο εσωτερικό, λοιπόν, λατρεύω το βουνό της Τύμφης για την ηρεμία και την επιβλητικότητα του τοπίου, που σε εμπνέει όχι μόνο να φωτογραφίσεις τον νυχτερινό ουρανό, αλλά και να απολαύσεις την ασύγκριτη ομορφιά που απλόχερα προσφέρουν τα ελληνικά βουνά.

Στο εξωτερικό, από την άλλη, λατρεύω τη βόρεια Ιταλία και συγκεκριμένα την οροσειρά των Δολομιτών, που δικαίως έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο όμορφα και ποικιλόμορφα μέρη στον πλανήτη. Τέλος, τα Κανάρια Νησιά και συγκεκριμένα η Λα Πάλμα αποτελούν παράδεισο για τους αστροφωτογράφους, με τηλεσκόπια στην κορυφή του βουνού και απόκοσμα τοπία.

— Πόσο ειδικές γνώσεις πρέπει να έχει κανείς για να ασχοληθεί με την αστροφωτογραφία; Και πόσο ακριβό εξοπλισμό πρέπει να έχει; Εσύ με τι φωτογραφίζεις;
Πέρα από τις βασικές γνώσεις στη φωτογραφία, πρέπει να ασχοληθείς και να μάθεις τι είναι αυτό που φωτογραφίζεις στον νυχτερινό ουρανό, ποια είναι η σωστή εποχή ή ποια μέρα και ώρα ο στόχος σου θα βρεθεί στο σωστό σημείο για να ευθυγραμμιστεί με το κάδρο σου. Οπότε κάποιες βασικές έννοιες της αστρονομίας σίγουρα θα βοηθήσουν όποιον επιδιώξει αυτό το εγχείρημα.

Σχετικά με τον εξοπλισμό, προτείνω να επενδύσει κάποιος αρχικά σε στιβαρό τρίποδο, μία μεταχειρισμένη full frame μηχανή και έναν φωτεινό ευρυγώνιο φακό. Από εκεί και μετά, όσο εκπαιδεύεται μπορεί να αναβαθμίζει τον εξοπλισμό σιγά σιγά. Συγκεκριμένα, εγώ στη δουλειά μου χρησιμοποιώ 3 τροποποιημένες μηχανές (Canon 6D, Canon Ra, Sony A7III) και 3 φωτεινούς φακούς (Sigma 14mm f1.8, Sigma 14mm f1.4, Sigma 28mm f1.4).

Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής
Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής
Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Οι αστερισμοί και το γαλαξιακό κέντρο μετατοπίζονται ανάλογα με την εποχή, οπότε ο αστροφωτογράφος πρέπει να επιλέξει ανάλογα. Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής

— Υπάρχει κάποια περιοχή της γης που θα ήθελες πολύ να επισκεφτείς για να φωτογραφίσεις τον ουρανό της;
Νότιο ημισφαίριο: Χιλή, και συγκεκριμένα την έρημο της Ατακάμα. Το μεγάλο υψόμετρο σε συνδυασμό με το ξηρό κλίμα την καθιστούν έναν από τους ιδανικότερους προορισμούς για αστρονόμους και αστροφωτογράφους.

— Πόσο αλλάζει ο ουρανός με την εποχή; Ποια είναι η καλύτερη εποχή για να φωτογραφίσεις;
Οι αστερισμοί και το γαλαξιακό κέντρο μετατοπίζονται ανάλογα με την εποχή, οπότε ο αστροφωτογράφος πρέπει να επιλέξει ανάλογα. Για παράδειγμα, αν θέλεις να φωτογραφίσεις τον γαλαξία, είναι προτιμότερο να τον κυνηγήσεις από τέλος Μαΐου μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου. Αν θέλεις τον Ωρίωνα, πρέπει να βγεις έξω τους χειμερινούς μήνες. Δεν υπάρχει καλύτερη εποχή. Εξαρτάται πάντα από τον στόχο που έχεις.

— Υπάρχει στην Ελλάδα αστροφωτογραφικός τουρισμός; Προσφέρεται η χώρα μας για να αναπτυχθεί κάτι τέτοιο;
Η χώρα μας είναι αρκετά κατάλληλη για να αναπτυχθεί ο αστροτουρισμός. Πρόσφατα ανακοινώθηκε το πρώτο πάρκο σκοτεινού ουρανού στην Κεφαλονιά, μία παγκόσμια προσπάθεια της οποίας η χώρα μας έγινε μέλος φέτος. Στο δικό μου κομμάτι προσφέρω tours και σεμινάρια αστροφωτογραφίας, στα οποία με τους ενδιαφερόμενους, σαν ομάδα, επισκεπτόμαστε τους καλύτερους προορισμούς για αστροφωτογραφία και απολαμβάνουμε τον νυχτερινό ουρανό. 

— Ποια είναι τα σημεία στα οποία θα πήγαινες έναν ξένο για να φωτογραφίσει;
Αν τώρα τοποθετούσα πέντε πινέζες στον χάρτη, θα ήταν στα ακόλουθα σημεία-προορισμούς: Ζαγόρι, Νότια Κρήτη, Ανατολικό Πήλιο, Χελμός, Όλυμπος.

— Υπάρχουν αρκετοί αστροφωτογράφοι στην Ελλάδα; Είναι κάτι διαδεδομένο;
Η αστροφωτογραφία τοπίου είναι αρκετά διαδεδομένη πλέον, ίσως λόγω των social media και του πιο φθηνού εξοπλισμού, πράγμα που βοηθάει οποιονδήποτε να ασχοληθεί εύκολα με το αντικείμενο. Το σημαντικό βέβαια είναι πόσοι από αυτούς θα εξελιχθούν και θα δημιουργήσουν σημαντική δουλειά στον τομέα μας.

— Είναι χόμπι ή ασχολείσαι με την αστροφωτογραφία και επαγγελματικά;
Από το 2018 ασχολούμαι επαγγελματικά με την αστροφωτογραφία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ξεχνάω να δημιουργώ προσωπικά project και ταξίδια που απολαμβάνω ιδιαίτερα.

Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής
Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής
Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής
Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής
Απόκοσμα στιγμιότυπα του νυχτερινού ουρανού Facebook Twitter
Φωτ.: Κωνσταντίνος Θεμελής

Instagram: @constantinethemelis

Φωτογραφία
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ