Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

0

Ο Πάολο Ντι Πάολο γεννήθηκε το 1925 στο Λαρίνο, μια μικρή πόλη στη Νότιο Ιταλία, αλλά ήδη από το 1939 βρισκόταν στη Ρώμη για να σπουδάσει κλασική λογοτεχνία στο Λύκειο και στη συνέχεια φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης.

Ζωγράφιζε από την εφηβεία του, αλλά μια μέρα, αφότου είχε τελειώσει τις σπουδές του, είδε σε μια βιτρίνα μια Leica III C, την ίδια φωτογραφική μηχανή που χρησιμοποιούσε ο Ανρί-Καρτιέ Μπρεσόν.

Με την ενθάρρυνση των καλλιτεχνών φίλων του, αποφάσισε να την αγοράσει, θέλοντας να προσεγγίσει το εικαστικό όραμα μέσω της φωτογραφίας.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορική του συνεργασία με το πιο «ψαγμένο» και «καλτ» ιταλικό περιοδικό για διανοούμενους της εποχής, το εβδομαδιαίο "Il Mondo".

Ο Ντι Πάολο βρέθηκε με την κάμερα του στον πυρήνα της χρυσής εποχής του ιταλικού σινεμά και του νεορεαλισμού, πλάι σε ιερά τέρατα όπως ο Ντε Σίκα, ο Ροσελίνι, ο Βισκόντι, ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Παζολίνι και στους ντόπιους σταρ που είχαν αναδειχτεί από την Τσινετσιτά και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

Ο Ντι Πάολο βρέθηκε με την κάμερά του στον πυρήνα της χρυσής εποχής του ιταλικού σινεμά και του νεορεαλισμού, πλάι σε ιερά τέρατα όπως ο Ντε Σίκα, ο Ροσελίνι, ο Βισκόντι, ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Παζολίνι και στους ντόπιους σταρ που είχαν αναδειχτεί από την Τσινετσιτά και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

Αυτό που τον ξεχώριζε από τους υπόλοιπους φωτογράφους της εποχής και του χάριζε την αμέριστη εμπιστοσύνη των μεγάλων μαέστρων της οθόνης αλλά και κορυφαίων ποιητών, συγγραφέων και καλλιτεχνών όπως ο Έζρα Πάουντ, ο Αλμπέρτο Μοράβια και ο Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, ήταν η κουλτούρα, η κλασική μόρφωση, η αίσθηση της κομψότητας και η αριστοκρατική αύρα ευγένειας που απέπνεε (όπως είχε πει ο ίδιος, ήταν ο μοναδικός άνθρωπος σε ολόκληρη την Ιταλία που χρησιμοποιούσε το άρωμα Penhaligon, την «αποκλειστική» μάρκα της αγγλικής αριστοκρατίας).

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Πιερ Πάολο Παζολίνι (δεξιά), Monte dei Cocci, Ρώμη, 1960

Από όλες τις εκπληκτικές φωτογραφίες που τράβηξε εκείνα τα χρόνια, εκείνη για την οποία ένιωθε ο ίδιος πιο περήφανος ήταν αυτή στον λόφο Monte Dei Cocci της Ρώμης, όπου απεικονίζεται ο Πιερ Πάολο Παζολίνι να κάθεται και να παρατηρεί ένα αγόρι που μοιάζει να εγκαταλείπει το κάδρο. Το αγόρι είχε ακολουθήσει τον Παζολίνι και τον Ντι Πάολο στον λόφο, ανταλλάσσοντας ματιές με τον σκηνοθέτη.

Ανάμεσα στους δύο τους, απλώνεται στη φωτογραφία η κοιλάδα της ιταλικής πρωτεύουσας σαν αγεφύρωτο χάσμα. Όταν την έδειξε όμως αργότερα ο Ντι Πάολο στον διευθυντή του περιοδικού, εκείνος αρνήθηκε να τη δημοσιεύσει με την αιτιολογία ότι ήταν «υπερβολικά τέλεια».

Η αλήθεια είναι ότι το έργο ενός «ντοκιμαντερίστα» και εικαστικού φωτογράφου όπως ο Ντι Πάολο δεν ταίριαζε με το ύφος της δημοφιλούς φωτογραφίας της εποχής.

Η «έκρηξη» των παπαράτσι τον ανάγκασε τελικά να εγκαταλείψει τη φωτογραφική του μηχανή και να εξαφανιστεί από τους φωτογραφικούς κύκλους κυριολεκτικά σε μια νύχτα. Παντρεύτηκε την 21χρονη βοηθό του και έγινε καθηγητής ιστορίας και φιλοσοφίας.

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Η Άννα Μανιάνι στη βίλα της στο San Felice Circeo, νότια της Ρώμης, 1955

Θα περνούσαν είκοσι χρόνια από τότε μέχρι τη στιγμή που η κόρη του Σίλβια αναζητώντας σε μια ντουλάπα τα μπαστούνια της για το σκι, ανακάλυψε μια σειρά από κούτες με αρνητικά και πολλές υπέροχες εκτυπωμένες φωτογραφίες.

Ρωτώντας τον πατέρα της ποιος τις είχε τραβήξει, αυτός αναγκάστηκε να της αποκαλύψει για πρώτη φορά την προηγούμενη ζωή του ως φωτογράφου.

Έκπληκτη, η Σίλβια Ντι Πάολο έθεσε ως στόχο την ανάδειξη του φωτογραφικού έργου του πατέρα της ώσπου πολλά χρόνια αργότερα σε μια μικρή έκθεση που είχε διοργανώσει η ίδια σε μια γκαλερί, είδε τις φωτογραφίες ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Gucci και αποφάσισε να σπονσονάρει τη μεγάλη έκθεση με τίτλο «Ένας Χαμένος Κόσμος: Φωτογραφίες του Πάολο Ντι Πάολο, 1954-1968» που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο MAXXI της Ρώμης και θα διαρκέσει ως τις 30 Ιουνίου.

Ο ίδιος ο Ντι Πάολο βρίσκεται ακόμα εν ζωή στα 94 του, και μάλλον διασκεδάζει που θυμήθηκαν τις φωτογραφίες του μετά από πενήντα και πλέον χρόνια από τότε που αποφάσισε να βάλει για πάντα στο συρτάρι τη φωτογραφική μηχανή του.

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Τένεσι Γουίλιαμς, Σαν Λορέντζο, 1955
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Πιερ Πάοο Παζολίνι, Monte dei Cocci, Ρώμη, 1960
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Η κηδεία του Ιταλού κομμουνιστή ηγέτη Παλμίρο Τολιάτι, Ρώμη 1964
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Σοφία Λόρεν - Μαρτσέλο Μστρογιάνι, Τσινετσιτά, 1955
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Οριάνα Φαλάτσι, Φεστιβάλ Βενετίας, 1963
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Σαρδηνία, 1966
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Μόνικα Βίτι - Μικελάντζελο Αντονιόνι. Ρώμη, 1958
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Τζίνα Λολομπρίτζιτα - Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, Ρώμη, 1961
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Ράκελ Γουέλς, Ρώμη, 1966
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Ρώμη, άγνωστη ημερομηνία
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Αλμπέρτο Μοράβια- Κλάουντια Καρντινάλε, 1961 ή 1962
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Έζρα Πάουντ, Σπολέτο, 1964
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Τζουλιέτα Μασίνα - Φεντερίκο Φελίνι, Βενεία, τέλη '50s
Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα» Facebook Twitter
Γκλόρια Σουόνσον, Ρώμη, 1956
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Σαντορίνη της δεκαετίας του ’70, εικόνες μιας άλλης εποχής

Έκθεση φωτογραφίας / Η Σαντορίνη της δεκαετίας του ’70, εικόνες μιας άλλης εποχής

Μια έκθεση φωτογραφίας στην Image Gallery ρίχνει φως στην εικόνα που είχε το νησί της Σαντορίνης και το χωριό της Οίας τη δεκαετία του ’70 μέσα από το βλέμμα της φωτογράφου Πάμελα Μπράουν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM