Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Ο Πίνο Πασκάλι στη Μπιενάλε Βενετίας, 1968. ©Eredi Ugo Mulas. Courtesy: Archivio Ugo Mulas Milano

Ugo Mulas: Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία

0

Ανάμεσα στα κανάλια και τα στενά της Γαληνοτάτης, στην καρδιά της Βενετίας, έχουν συμβεί τα εξής που αφορούν την τέχνη της φωτογραφίας: το μουσείο φωτογραφίας La Casa dei Tre Oci αγοράστηκε από τον μεγιστάνα Nicolas Berggruen και στη συνέχεια έκλεισε για το κοινό. Τόσο απλά.

Η Βενετία φυσικά δεν θα μπορούσε να μείνει χωρίς αίθουσα τέχνης ή παλάτσο ή μουσείο αφιερωμένο στη φωτογραφία, οπότε δύο ιταλικά πολιτιστικά ιδρύματα, το Marsilio Arte και το Fondazione Giorgio Cini, ένωσαν τις δυνάμεις τους για τη δημιουργία ενός ερευνητικού κέντρου και εκθεσιακού χώρου για τη φωτογραφία, ο οποίος ελπίζουν ότι θα είναι διεθνής και θα μακροημερεύσει σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση του La Casa dei Tre Oci. 

Στο παρόν λοιπόν, το Le Stanze della Fotografia άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό την περασμένη εβδομάδα στη Sale del Convitto, στο νησί San Giorgio Maggiore, μια ανάσα με το βαπορέτο από το κέντρο της πόλης.

Το Le Stanze εγκαινιάστηκε με μια έκθεση αφιερωμένη στον Ιταλό φωτογράφο Ugo Mulas, που μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του αποτύπωσαν το ταχέως εκσυγχρονιζόμενο Μιλάνο της δεκαετίας του 1950, τις διαδοχικές Μπιενάλε της Βενετίας, και τη φιλία του με τον καλλιτέχνη Alexander Calder. Όταν γνώρισε τον θρυλικό έμπορο τέχνης Leo Castelli, που τον κάλεσε στη Νέα Υόρκη, τεκμηρίωσε με το έργο του τη σκηνή της pop art και τη Νέα Υόρκη, τη Νέα Σκηνή Τέχνης, που έγινε το πιο γνωστό του έργο, όπως και τα πορτρέτα των καλλιτεχνών Robert Rauschenberg, Jasper Johns, Barnett Newman και Roy Lichtenstein.

Ο Mulas ανέλυσε την τέχνη της εποχής του και έφτιαξε πορτρέτα καλλιτεχνών με τους οποίους συνδέθηκε ενώ δημιουργούσαν το έργο τους. Πίστευε ότι όλες οι στιγμές είναι φευγαλέες, όλες είναι άξιες και αυτή που μοιάζει λιγότερο σημαντική μπορεί να είναι στην πραγματικότητα η πιο εξαιρετική. 

«Το καθήκον του φωτογράφου είναι να αναγνωρίσει τη δική του πραγματικότητα. Αυτό της κάμερας είναι να το καταγράψει στο σύνολό της», έλεγε ο Mulas.

Ο γεννημένος το 1928 Ugo Mulas υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα της ιταλικής φωτογραφίας του 20ού αιώνα. Αυτός ο σπουδαίος παρατηρητής και ανατόμος της καινοτομίας, που εμφανίστηκε στον κόσμο της τέχνης στην Ιταλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1960, ξεκίνησε τις σπουδές του στη Νομική το 1948 στο Μιλάνο, αλλά έφυγε για να παρακολουθήσει μαθήματα τέχνης στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Μπρέρα.

Συνδέθηκε με τους καλλιτεχνικούς και λογοτεχνικούς κύκλους που σύχναζαν στο Bar Jamaica και γρήγορα άρχισε να φωτογραφίζει την πόλη. Το 1954 του ζητήθηκε να καλύψει την Μπιενάλε της Βενετίας, αυτή ήταν η πρώτη του επαγγελματική αποστολή. Συνέχισε να φωτογραφίζει κάθε Μπιενάλε της Βενετίας μέχρι το 1972 και τεκμηρίωσε τη δουλειά του σε ένα βιβλίο τέχνης.

Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ο Ugo Mulas, 1967. Credits © Ugo Mulas - Courtesy GAM - Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea, Torino - Proprietà della Fondazione per l'Arte Moderna e Contemporanea CRT

Εργάστηκε για πολλά ιταλικά περιοδικά και έκανε διαφημιστικές καμπάνιες με πελάτες όπως η Pirelli και ο Olivetti. Το 1959 στη Φλωρεντία «ανακάλυψε» τη Βερούσκα, που αργότερα έγινε ένα από τα πιο διάσημα μοντέλα της εποχής της. Ενώ κάλυπτε το Φεστιβάλ Spoleto το 1962, έγινε φίλος με τον γλύπτη Alexander Calder, ο οποίος αργότερα έγινε κύριο θέμα της φωτογραφίας και των γραπτών του.

Ο Mulas ανέλυσε την τέχνη της εποχής του και έφτιαξε πορτρέτα καλλιτεχνών με τους οποίους συνδέθηκε ενώ δημιουργούσαν το έργο τους. Πίστευε ότι όλες οι στιγμές είναι φευγαλέες, όλες είναι άξιες και αυτή που μοιάζει λιγότερο σημαντική μπορεί να είναι στην πραγματικότητα η πιο εξαιρετική. 

Το τεράστιο έργο του Mulas παρουσιάζεται στην έκθεση της Βενετίας σε δύο αίθουσες που χωρίζονται σε μη χρονολογικά κεφάλαια της ζωής του. Η έκθεση ξεκινά με το «Le Verifiche» («Οι επαληθεύσεις»), τους πειραματισμούς του στη φωτογραφία κοντά στο τέλος της καριέρας του τη δεκαετία του 1970.

Στο «L'operazione fotografica», μια αυτοπροσωπογραφία του 1971 ως φόρο τιμής στον Αμερικανό φωτογράφο Lee Friedlander, που έδωσε στην έκθεση τον τίτλο της, η σκιά του ίδιου του Mulas εμφανίζεται στο πλάνο, γεμίζοντας το κάδρο, ωστόσο είναι η ευκρινής λεπτομέρεια της αντανάκλασής του σε έναν μικρό ορθογώνιο καθρέφτη που τραβάει το βλέμμα. Υπάρχει και στο τελευταίο, θρυλικό πλέον, βιβλίο του, μια ουσιαστική μαρτυρία του έργου και των προβληματισμών του, με τίτλο «La Fotografia» (Einaudi, 1973), που εκδόθηκε τη χρονιά του θανάτου του σε ηλικία 43 ετών.

Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, L'operazione fotografica, μια αυτοπροσωπογραφία του 1971 ως φόρος τιμής στον Αμερικανό φωτογράφο Lee Friedlander © Eredi Ugo Mulas Courtesy Archivio Ugo Mulas Milano Galleria.
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Marcel Duchamp, Νέα Υόρκη, 1965-1967 © Eredi Ugo MulasCourtesy Archivio Ugo Mulas, Milano–Galleria Lia Rumma, Milano_Napoli

Μεγάλο μέρος της έκθεσης καταλαμβάνουν τα πορτρέτα του, ολόκληρες σειρές με καλλιτέχνες όπως ο Marcel Duchamp, ο Alexander Calder και ο Lucio Fontana την ώρα που σκίζει τους πίνακές του.

«Κανένα πορτρέτο δεν είναι περισσότερο αληθινό από εκείνο στο οποίο το άτομο οργανώνεται, έχοντας πλήρη επίγνωση της φωτογραφικής μηχανής, και δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ποζάρει». Το επιβεβαιώνει αυτό βάζοντας τον Marcel Duchamp στη Νέα Υόρκη να ποζάρει με τους αγκώνες σε ένα τραπέζι, καπνίζοντας και κοιτάζοντας τον φακό, ενώ μπροστά του υπάρχει η εμβληματική φωτογραφία του ίδιου ακριβώς στην ίδια πόζα, να παίζει σκάκι με τη γυμνή Eve Babitz.

Η άνεση με την οποία διερεύνησε την τεχνική πλευρά της πόζας είναι αυτή που έχει κάνει πολλές φωτογραφίες του συναρπαστικές. Για πολλά χρόνια υπήρξε συνεργάτης της «Vogue», και δήλωνε ότι η δουλειά του στη μόδα και τη διαφήμιση ήταν «πιο ειλικρινής». Είναι επίσης ο λόγος που μπόρεσε να βάλει τον Luchino Visconti ή τον καλλιτέχνη της arte povera Alighiero Boetti να ποζάρουν με ρούχα σχεδιαστών στις γυαλιστερές σελίδες των περιοδικών μόδας.

Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, η αστυνομία εισβάλλει σε ένα πάρτι στο Factory του Andy Warhol. 1964. © Ugo Mulas Heirs and courtesy Matthew Marks Gallery

Η έκθεση αποδεικνύει το εύρος των καλλιτεχνικών του αναζητήσεων. Ως φωτογράφος της σκηνής της pop art της πόλης, ήταν ταυτόχρονα outsider και insider αυτών των καλλιτεχνικών κύκλων, και οι φωτογραφίες του προδίδουν μια χαλαρή οικειότητα με τα θέματά του.

Μια από τις εμβληματικές εικόνες του δείχνει την αστυνομία να εισβάλλει σε ένα πάρτι στο Factory του Andy Warhol. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από μια γωνία κάτω από τα μάτια των ανθρώπων της φωτογραφίας, σαν να κάθεται ο φωτογράφος ξεχωριστά και να παρακολουθεί τη δράση – αλλά η παρουσία του στο πάρτι, καταγράφοντάς το, δείχνει πως ήταν και ο ίδιος μέρος της σκηνής.

Ο Mulas υπήρξε «μάρτυρας σε κάτι πραγματικά σημαντικό την ώρα που εκτυλίσσεται», όπως έλεγε ο ίδιος για τον καλλιτεχνικό κόσμο και τους κύκλους στους οποίους μπήκε και κατέγραψε στη Νέα Υόρκη.

Αν υπάρχει κάτι που μπορεί να παρατηρήσει ο θεατής στο μεγαλύτερο μέρος του έργου του, είναι αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «η ανθρώπινη ποσότητα» πίσω από το έργο τέχνης, την αποκάλυψη δηλαδή της παρασκηνιακής διαδικασίας των καλλιτεχνών που γνώριζε, θαύμαζε και παρατηρούσε – αυτή είναι η δική του σημαντική συμβολή στα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά κινήματα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.

Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Andy Warhol και Edie Sedgwick, 1964.
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Gerard Malanga και Andy Warhol, 1964 © Ugo Mulas Heirs and courtesy Matthew Marks Gallery
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Για πολλά χρόνια υπήρξε συνεργάτης της "Vogue".
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Jasper Johns, 1965. © Ugo Mulas Heirs and courtesy Matthew Marks Gallery
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Roy Lichtenstein, 1964. © Ugo Mulas Heirs and courtesy Matthew Marks Gallery
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, ο Pier Paolo Pasolini και η Laura Betti στο Μιλάνο, στην παρουσίαση της ταινίας "Θεώρημα", 1968.
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Ο Πίνο Πασκάλι στη Μπιενάλε Βενετίας, 1968. ©Eredi Ugo Mulas. Courtesy: Archivio Ugo Mulas Milano
Ένας σπουδαίος Ιταλός φωτογράφος αποκαλύπτεται σε μια έκθεση στη Βενετία Facebook Twitter
Ugo Mulas, Eugenio Montale 1970© Eredi Ugo Mulas Courtesy Archivio Ugo Mulas Milano Galleria Lia Rumma Milano Napoli

Η έκθεση «Ugo Mulas, L'operazione fotografica» θα διαρκέσει έως τις 6 Αυγούστου 2023.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης

Φωτογραφία / Οι προσωπικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν

Το Musée de l' Élysée της Λωζάνης απέκτησε εκατό φωτογραφίες του Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν που απαθανατίζουν τον πιο σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα στο σπίτι και στο ατελιέ του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ