Aκόρεστη αγάπη ελευθερίας

Aκόρεστη αγάπη ελευθερίας Facebook Twitter
0

Παρόλο που έτυχε να προλογίζω τις ελληνικές εκδόσεις και των δύο αυτών βιβλίων -τύχη καλή που ασφαλώς και δεν είναι άμοιρη της επιλογής μου να τα παρουσιάσω μαζί σ' αυτό το σημείωμα-, έχω τις ενστάσεις μου για τους τίτλους. Στην περίπτωση του πρώτου -έλασσον οπωσδήποτε σύγγραμμα εν σχέσει με το θεμελιώδες έργο του Χάγιεκ- η ευθύβολη αγγλική πρόταση Τhe Company of Strangersφόβισε το τμήμα πωλήσεων του εγχώριου εκδοτικού οίκου. Ξένοι, είπανε, λογίζονται πια μόνον οι Αλβανοί και οι άλλοι δευτεροκλασάτοι οικονομικοί μετανάστες! Προτιμήθηκε έτσι ο πλαδαρός Συνεταιρισμός με αγνώστους. Πιο βασανιστικό ήταν το δίλημμα με το TheConstitutionofLiberty.Θεωρήθηκε όντως βαρύγδουπο το Σύνταγμα της ελευθερίας, και όμως τελικά προκρίθηκε εις βάρος του στατικού Καθεστώτος, που ήταν η αρχική μεταφραστική επιλογή.

Ας πάμε όμως στην ουσία, όσο κατατοπιστικό ενδεχομένως κι αν είναι το παρασκηνιακό αυτό κουτσομπολιό. Πάρτι κάνουν ξανά τον τελευταίο καιρό οι πάσης φύσεως κολεκτιβιστές, κρατιστές, πεφωτισμένοι ινστρούχτορες, αλάθητοι σχεδιαστές και άγρυπνοι τοποτηρητές των οικονομικών και κοινωνικών μας πραγμάτων. Δεν μας έφτανε λοιπόν το ξεσάλωμα των τυχοδιωκτών που τίναξαν στον αέρα τη διεθνή χρηματοπιστωτική πιάτσα, μετασχηματισμένη βέβαια προ πολλού, είναι η αλήθεια, σε ξέφραγο παγκόσμιο καζίνο. Παρά είδαμε πάλι να ξεθαρρεύουν, επιχαίροντας για την κατάντια μας, τους ορκισμένους εχθρούς της ατομικής πρωτοβουλίας και του ιδιωτικού ασύλου. Της ελευθερίας, με μια λέξη, η οποία δεν μπορεί να νοηθεί παρά ως η κοινά επιθυμητή και θεσμικά επεξεργασμένη προστασία μας από κάθε είδους εξαναγκασμό. Δεν τολμούν να τα βάλουν με τη φροντίδα και την αγάπη της ελευθερίας, το φιλελευθερισμό, οι ισαπόστολοι του παρεμβατισμού, του απηνούς ελέγχου και του περιορισμού των ατομικών κρίσεων και δράσεων. Και σκαρφίστηκαν έτσι και πιπιλάνε χρόνια τώρα την εντελώς άνοστη, συνθετική -στην κυριολεξία- καραμέλα του... «νεο-φιλελευθερισμού».Το πρώτο συνθετικό του εξαμβλώματος προδήλως παραπέμπει στη νοσηρή, κατά την εκτίμησή τους, αναζωπύρωση της φιλελεύθερης λαχτάρας, ύστερα από την αποτυχία των δικών τους πιεστικών πειραμάτων. Των απονενοημένων -στην κυριολεξία πάλι- προσπαθειών τους να επιβάλουν την κοινωνική αλλαγή από το ύψος της ελιτίστικης κορυφής, στην οποία εκείνοι με το έτσι θέλω είχαν στρογγυλοκαθίσει. Ερήμην προφανώς των αμαθών και άβουλων δήθεν λαϊκών «μαζών». Ανάθεμα λοιπόν στους «νεοφιλελεύθερους», σ' αυτούς που θαρραλέα επιχειρούσαν να ξαναδιακηρύξουν ότι στέρεη γνώση, που συντελεί στην κοινή προκοπή, δεν είναι αυτή που πάει να μας φορεθεί καπέλο, αυταρχικά και συγκεντρωτικά, παρά εκείνη που αναδεικνύεται μέσα από τις αποκεντρωμένες επιλογές και τις κρίσεις ανεξάρτητων ομάδων ή και ατόμων που συμμετέχουν πάντως στη συλλογική προσπάθεια, με στόχο -τι άλλο;- τη συγκομιδή οικονομιών κλίμακος. Θέλετε και την πιο «τεχνική» εκδοχή του στίγματος; Υπέρμαχοι απλώς της καπιταλιστικής ασυδοσίας -άτεχνα μασκαρεμένης μάλιστα με ένα ελευθεριάζον προσωπείο- όσοι τολμούσαν να υποστηρίξουν εκ νέου πως ο αποκεντρωτικός αλλά και εν τ' αυτώ συντονιστικός μηχανισμός της τιμής της αγοράς ασφαλώς και συνδέει αποτελεσματικότερα τις σκόρπιες, άρρητες ως επί το πλείστον, γνώσεις των ατόμων. Επιτρέποντάς τους ακριβώς να λάβουν καλύτερες αποφάσεις για τη διάθεση και αξιοποίηση των αγαθών και υπηρεσιών τους από αυτές που αλαζονικά εισηγούνται οι ειδικοί και οι «εμπειρογνώμονες».

Αναμασημένο, είπαμε, κατά κόρον το συκοφαντικό τροπάριο. (Αλλά και σθεναρή, είδαμε, η αντίσταση αυτών που ανοίκεια διασυρόταν.) Ενδιαφέρον έχει ωστόσο τώρα να εξετάσουμε σε ποιο χρονικό σημείο -με βολικό πρόσχημα βέβαια την ιδιαίτερα έντονη εκδήλωση μιας ακόμα οικονομικής κρίσης σαν κι αυτές στις οποίες είναι εξ ορισμού ευάλωτες οι ανοιχτές κοινωνίες μας-, σε ποια στιγμή, λοιπόν, έρχεται το νέο ξέσπασμα κατά της αδέσμευτης, μη υποκείμενης σε ιεραρχικούς εξαναγκασμούς, ατομικής πρωτοβουλίας; Μα, τη στιγμή ακριβώς που με την όλο και πιο εντατική και εκτατική χρήση του Διαδικτύου προβάλλει πλέον ολοφάνερα η δυνατότητα να αντληθούν αποτελεσματικότερα και να συντονιστούνενεργητικότερα παρά ποτέ οι μυριάδες των μεμονωμένων περιούσιων ιδιωτικών ταλέντων. Η κατακύρωση μιας «συλλογικής ευφυΐας», που προκύπτει από την αξιοποίηση ποικίλων, διαφόρων και δημιουργικά αποκλινουσών αντιλήψεων και επιλογών, είναι πια σχεδόν μια ανάσα μπροστά μας. Κι αυτός είναι, λοιπόν, ο φόβος που εξηγεί το σημερινό αναπτερωμένο μένος των δογματικών κολεκτιβιστών. Δεν τους χρειάζεται πια κανείς τους «μπροστάρηδες» που θα χαράξουν την απαρέγκλιτη, σύμφωνα με τις τελεσίδικες οδηγίες τους, συλλογική πορεία. Το δρόμο τον ανοίγουμε για να τον περπατήσουμε γνωστικά και απολαυστικά, όλοι μαζί. Κι οι αποφάσεις και οι νεωτερισμοί έρχονται από κάτω, όχι από την πάνσοφη και παντοδύναμη κορυφή. Θα υπάρξουν λάθη, κακοτοπιές και θα γίνονται συνέχεια δοκιμές που θα οδηγούν σε δόκιμες ή και αδόκιμες ενίοτε διορθωτικές κινήσεις. Με πλήρη εμπιστοσύνη ωστόσο πια στο ότι η τάξη προκύπτει ακούσια και τυχαία, απρογραμμάτιστα κάθε φορά, αρκεί να υπάρχει σεβασμός στην πολλαπλότητα και στη διαφορετικότητα των καταθέσεων.

Δεν μετανιώνω που ανάλωσα το μεγαλύτερο μέρος του προλόγου μου στην ελληνική έκδοση του κεφαλαιώδους έργου του Χάγιεκ σε μια «τεχνική» προσπάθεια να συνδέσω την επιχειρηματολογία του με τους σύγχρονους εξελικτικούς προβληματισμούς. Χαίρομαι ωστόσο πολύ που μου δίνεται εδώ η ευκαιρία να επιμείνω κυρίως στο ότι η προδρομική σκέψη του είναι σε πλήρη σύμπνοια με το ευοίωνο αυτο-οργανωτικό εγχείρημα της «μαζικής συνεργασίας» μέσω του Διαδικτύου, του εδραιωμένου πλέον κεντρικού νευρικού συστήματος της οικουμένης. Αυτά είναι τα ζητήματα που έχουν ενδιαφέρον και σημασία σήμερα, κύριοι, όχι η απληστία των περιστασιακών χρυσών αγοριών και κοριτσιών. Με τον τρόπο του -πολύ γλαφυρό, πρέπει να πω, και άμεσα αντιληπτό- τα ίδια πράγματα μας λέει πάνω κάτω και ο Σιμπράιτ. Το «μεγάλο πείραμα», που ανέλαβαν να διεκπεραιώσουν οι σταθερά εγκατεστημένες πλέον και εμπορικά δραστηριοποιούμενες ανθρώπινες κοινότητες, συνίσταται στην αύξουσα εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλαμε τους ξένους - καθ' υπέρβαση των «φυσιολογικών» στενών σχέσεών μας με συγγενείς και λοιπούς, συναλλακτικά ωφέλιμους, οικείους συνανθρώπους. Γι' άλλη μια φορά, μας τα 'χουν πει βέβαια όλα αυτά οι ένδοξοι πρόγονοι - ο Περικλής εν προκειμένω, τα λόγια του οποίου διέσωσε ο Θουκυδίδης: «... η πόλη μας είναι φιλόξενη και ανοιχτή για όλους και δεν υπάρχει σε μας νόμος ξενηλασίας που να εμποδίζει τον κάθε ένα να μάθει ή να δει πράγματα που τον ενδιαφέρουν, αν και από τη διάφανη, φιλελεύθερη αυτή στάση μας θα μπορούσαν πράγματι να ωφεληθούν οι εχθροί μας...». Είναι άραγε σύμπτωση που και ο Χάγιεκ ξεκινά το βιβλίο του με ένα παράθεμα από τονΕπιτάφιο:«... όλοι οι πολίτες είναι ίσοι μπροστά στους νόμους με δεδομένες τις ιδιωτικές τους διαφορές...»; Δεν το πιστεύω, ωραία ξέρει επί τέλους να συσπειρώνεται και η φιλελεύθερη συντροφιά. Και καμαρώνοντας που συνέβαλα κατά κάποιον τρόπο κι εγώ στην ελληνική σταδιοδρομία των δύο πολύτιμων αυτών βιβλίων, αφήνω φυσικά τους καθ' έξιν μισαλλόδοξους στην γκρίνια και στο συκοφαντικό χαβά τους.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ