ΚΙΝΗΣΗ

Ανοσία στα κομπλιμέντα

Facebook Twitter
0

Ο Ντέιβιντ Σεντάρις κοροϊδεύει την μέση τάξη της Αμερικής, την εκπαίδευση, την ελληνική του καταγωγή, την χρήση ναρκωτικών, την τέχνη, τον εαυτό του.

Όταν ο Σεντάρις κοροϊδεύει τους ισχυρούς, το γέλιο βγαίνει αβίαστα, αλλά πριν από μερικούς μήνες πήγε στην Κίνα και γυρνώντας έγραψε για την εμπειρία του γύρω από το κινέζικο φαγητό στη guardian. Εννοείται ότι πρέπει να το διαβάσετε όλο (αυτό είναι και το νόημα του ποστ) αλλά αν δεν πείθεστε, ιδού πως ξεκινάει:

«Πρέπει να πάω στην Κίνα.» Το είπα στον κόσμο με τον τρόπο που θα έλεγα «πρέπει να πάω να μου εξετάσουν αυτές τις κρεατοελιές.» Έτσι το έβλεπα όμως. Σαν αγγαρεία.

Είναι, όπως φαίνεται, άλλο πράγμα να γελοιοποιείς την κουλτούρα της αμερικανικής μεσοαστικής τάξης και άλλο την γαστρονομία της Κίνας. Διάβασα όλα του τα βιβλία το ένα μετά το άλλο και στενοχωρήθηκα ειλικρινά όταν τελείωσαν. Είναι μόλις 55 χρονών οπότε έχω βάσιμες ελπίδες ότι θα γράψει κι άλλα. Δεν χρειάζεται να σας εξηγήσω πόσο πανέξυπνος, πόσο ασεβής και πόσο ακριβής είναι. Αν δεν τον ξέρετε ακόμα, πριν κριτικάρετε τις υπερβολές για πόδια κόκορα που εξέχουν από μπολ, ιδού ο κόσμος του Σεντάρις, μέσα από τα βιβλία του:

Λατρεύω τα αντικείμενα που είναι φτιαγμένα από ζώα. Είναι τόσο διασκεδαστικό να σκέφτεσαι κάποιον να λέει «χρειάζομαι κάτι για να ανοίγω φακέλους. Μάλλον πρέπει να σκοτώσω ένα ελάφι.»

Η αληθινή αγάπη συνίσταται στην απόκρυψη της αλήθειας, ακόμα κι όταν σου προσφέρεται η φοβερή ευκαιρία να πληγώσεις κάποιον.

Αν διαβάσεις το ημερολόγιο κάποιου άλλου, παθαίνεις αυτό που αξίζεις.

Καθημερινά μας λένε ότι ζούμε στην σπουδαιότερη χώρα του κόσμου. Και πάντα παρουσιάζεται ως δεδομένο: οι λέοντες είναι γεννημένοι μεταξύ 23 Ιουλίου και 22 Αυγούστου, τα σεντόνια για διπλό κρεβάτι είναι 1,80Χ2,40 και η Αμερική είναι η σπουδαιότερη χώρα του κόσμου. Έχοντας μεγαλώσει με αυτές τις λέξεις μέσα στα κεφάλια μας, μπερδευόμαστε όταν ακούμε ότι κάθε χώρα έχει το δικό της σλόγκαν, και κανένα απ’ αυτά δεν είναι «είμαστε το νούμερο δύο!»

Μετά από μερικούς μήνες στο υπόγειο των γονιών μου, νοίκιασα ένα διαμέρισμα κοντά στο πανεπιστήμιο, όπου ανακάλυψα την κρυσταλλική μεθαμφεταμίνη και την εννοιολογική τέχνη. Και τα δύο είναι επικίνδυνα, αλλά σε συνδυασμό μεταξύ τους έχουν τη δυνατότητα να καταστρέψουν ολόκληρους πολιτισμούς.

Όταν αναγκάζομαι να λείψω από το σπίτι μου για μεγάλο χρονικό διάστημα, παίρνω μαζί μου και τη γραφομηχανή, και μαζί περνάμε τα βασανιστήρια των ακτινών Χ στα αεροδρόμια. Τα λάπτοπ τσουλάνε ανέμελα στον ιμάντα ενώ εγώ πρέπει να πάω στην άκρη και να ανοίξω την τσάντα μου. Εμένα μου φαίνεται φυσιολογικό να μεταφέρω κάτι τέτοιο αλλά η φθίνουσα δημοτικότητα της γραφομηχανής υποκινεί υποψία και καταλήγω να προκαλώ αντιδράσεις σα να κουβαλάω κανόνι.

«Είναι γραφομηχανή», λέω. «Την χρησιμοποιείς για να γράφεις οργισμένα γράμματα στην ασφάλεια αεροδρομίου.»

Το μόνο που κάνω είναι να λέω ψέματα, κι αυτό μου έχει προκαλέσει ανοσία στα κομπλιμέντα.

Βιβλίο
0

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ