Ανοσία στα κομπλιμέντα

Facebook Twitter
0

Ο Ντέιβιντ Σεντάρις κοροϊδεύει την μέση τάξη της Αμερικής, την εκπαίδευση, την ελληνική του καταγωγή, την χρήση ναρκωτικών, την τέχνη, τον εαυτό του.

Όταν ο Σεντάρις κοροϊδεύει τους ισχυρούς, το γέλιο βγαίνει αβίαστα, αλλά πριν από μερικούς μήνες πήγε στην Κίνα και γυρνώντας έγραψε για την εμπειρία του γύρω από το κινέζικο φαγητό στη guardian. Εννοείται ότι πρέπει να το διαβάσετε όλο (αυτό είναι και το νόημα του ποστ) αλλά αν δεν πείθεστε, ιδού πως ξεκινάει:

«Πρέπει να πάω στην Κίνα.» Το είπα στον κόσμο με τον τρόπο που θα έλεγα «πρέπει να πάω να μου εξετάσουν αυτές τις κρεατοελιές.» Έτσι το έβλεπα όμως. Σαν αγγαρεία.

Είναι, όπως φαίνεται, άλλο πράγμα να γελοιοποιείς την κουλτούρα της αμερικανικής μεσοαστικής τάξης και άλλο την γαστρονομία της Κίνας. Διάβασα όλα του τα βιβλία το ένα μετά το άλλο και στενοχωρήθηκα ειλικρινά όταν τελείωσαν. Είναι μόλις 55 χρονών οπότε έχω βάσιμες ελπίδες ότι θα γράψει κι άλλα. Δεν χρειάζεται να σας εξηγήσω πόσο πανέξυπνος, πόσο ασεβής και πόσο ακριβής είναι. Αν δεν τον ξέρετε ακόμα, πριν κριτικάρετε τις υπερβολές για πόδια κόκορα που εξέχουν από μπολ, ιδού ο κόσμος του Σεντάρις, μέσα από τα βιβλία του:

Λατρεύω τα αντικείμενα που είναι φτιαγμένα από ζώα. Είναι τόσο διασκεδαστικό να σκέφτεσαι κάποιον να λέει «χρειάζομαι κάτι για να ανοίγω φακέλους. Μάλλον πρέπει να σκοτώσω ένα ελάφι.»

Η αληθινή αγάπη συνίσταται στην απόκρυψη της αλήθειας, ακόμα κι όταν σου προσφέρεται η φοβερή ευκαιρία να πληγώσεις κάποιον.

Αν διαβάσεις το ημερολόγιο κάποιου άλλου, παθαίνεις αυτό που αξίζεις.

Καθημερινά μας λένε ότι ζούμε στην σπουδαιότερη χώρα του κόσμου. Και πάντα παρουσιάζεται ως δεδομένο: οι λέοντες είναι γεννημένοι μεταξύ 23 Ιουλίου και 22 Αυγούστου, τα σεντόνια για διπλό κρεβάτι είναι 1,80Χ2,40 και η Αμερική είναι η σπουδαιότερη χώρα του κόσμου. Έχοντας μεγαλώσει με αυτές τις λέξεις μέσα στα κεφάλια μας, μπερδευόμαστε όταν ακούμε ότι κάθε χώρα έχει το δικό της σλόγκαν, και κανένα απ’ αυτά δεν είναι «είμαστε το νούμερο δύο!»

Μετά από μερικούς μήνες στο υπόγειο των γονιών μου, νοίκιασα ένα διαμέρισμα κοντά στο πανεπιστήμιο, όπου ανακάλυψα την κρυσταλλική μεθαμφεταμίνη και την εννοιολογική τέχνη. Και τα δύο είναι επικίνδυνα, αλλά σε συνδυασμό μεταξύ τους έχουν τη δυνατότητα να καταστρέψουν ολόκληρους πολιτισμούς.

Όταν αναγκάζομαι να λείψω από το σπίτι μου για μεγάλο χρονικό διάστημα, παίρνω μαζί μου και τη γραφομηχανή, και μαζί περνάμε τα βασανιστήρια των ακτινών Χ στα αεροδρόμια. Τα λάπτοπ τσουλάνε ανέμελα στον ιμάντα ενώ εγώ πρέπει να πάω στην άκρη και να ανοίξω την τσάντα μου. Εμένα μου φαίνεται φυσιολογικό να μεταφέρω κάτι τέτοιο αλλά η φθίνουσα δημοτικότητα της γραφομηχανής υποκινεί υποψία και καταλήγω να προκαλώ αντιδράσεις σα να κουβαλάω κανόνι.

«Είναι γραφομηχανή», λέω. «Την χρησιμοποιείς για να γράφεις οργισμένα γράμματα στην ασφάλεια αεροδρομίου.»

Το μόνο που κάνω είναι να λέω ψέματα, κι αυτό μου έχει προκαλέσει ανοσία στα κομπλιμέντα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT