«Άνθρωπος στη σκιά»: Ένα πολιτικό μυθιστόρημα του Νικόλα Σεβαστάκη

«Άνθρωπος στη σκιά»: Ένα πολιτικό μυθιστόρημα του Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
Σίγουρα, στο μυαλό του αναγνώστη επανέρχονται διαρκώς μνήμες από τη δράση της 17 Νοέμβρη. Οι συγκυρίες, η τρομοκρατία, η προσωπική ευθύνη, η κατήχηση και η ιδεολογική ώσμωση συνθέτουν το αφήγημα μιας σκοτεινής ιστορικής περιόδου.
0

Τόπος: Ένα άνοιγμα σε βράχο μιας πλαγιάς του Υμηττού, το οποίο έχει βαφτιστεί από τους περιηγητικούς οδηγούς «σπηλιά». Υπόθεση: Η ιδιόρρυθμη πολιτική βιογραφία του Φάνη Αυγερινού, στην οποία ξεδιπλώνονται οι «φωνές» των παλιών φίλων του, του πρώτου του έρωτα, οι μορφές της παράνομης δράσης καθώς και συνηθισμένοι άνθρωποι που αναζητούν να δώσουν νόημα στην καθημερινότητα και στις απώλειές της. Χρόνος: Η Ελλάδα των τελευταίων σαράντα χρόνων.


Το «Άνθρωπος στη σκιά - Μια ελληνική ιστορία» είναι το πρώτο μυθιστόρημα του καθηγητή Πολιτικής Φιλοσοφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Νικόλα Σεβαστάκη. Η αρχή της ιστορίας τοποθετείται τον Φεβρουάριο του 2015, όταν μια πεζοπόρος ανακαλύπτει τυχαία το πτώμα του Φάνη Αυγερινού, του οποίου η ολιγόχρονη νεανική συμμετοχή στην ελληνική τρομοκρατία σημαδεύτηκε από μια «λάθος κίνηση», τη δολοφονία ενός δικηγόρου.


Ξεκινώντας από αυτό το γεγονός, ο γνωστός στοχαστής γράφει για τη μαθητεία στο πολιτικό κακό, την αδυναμία της αγάπης, τις ανεξιχνίαστες προθέσεις αλλά και την προσωπική ευθύνη. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια ηθογραφία της αριστεράς, που σκιαγραφεί ταυτόχρονα όλη τη μεταπολεμική Ελλάδα. Αναμφίβολα, με το βιβλίο αυτό ο Νικόλας Σεβαστάκης μεταπηδά σε άλλους κόσμους, πρόσωπα και καταστάσεις, «φωτίζoντας» τη σχέση της αριστεράς με την τρομοκρατία.

Στο βιβλίο αυτό ο Νικόλας Σεβαστάκης προφανώς δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε κοινωνιολογικές και ιδεολογικές ερμηνείες της πολιτικής βίας. Ουσιαστικά, αυτό που επιδιώκει είναι να φέρει στην επιφάνεια το μεταπολιτευτικό ιδεολογικό σύμπλεγμα που γέννησε τις πιο ακραίες μορφές βίας.


Περιέχει πολλούς χαρακτήρες, οι οποίοι περιβάλλουν τη φιγούρα του κεντρικού ήρωα Φάνη Αυγερινού. Ιστορίες ανθρώπων, βιωματικές αναμνήσεις και πολιτικές φιγούρες που αναζητούν βεβαιότητες, αλληλεπιδρώντας με την εποχή τους.
Όπως επισημαίνει ο συγγραφέας στη LiFO: «Το βιβλίο αυτό είναι ένα πολιτικό μυθιστόρημα που επιστρέφει σε ένα δύσκολο θέμα, γεμάτο σιωπές, έτοιμα δημοσιογραφικά σχήματα και απλουστεύσεις. Πήγα πίσω, πίσω ακόμα και από τη δική μου γενιά, σε έναν άνθρωπο του 1973-74 και σε άλλες περιπτώσεις γύρω του που τον έκαναν τρομοκράτη, μέσα από το πατρικό τραύμα και τις δύσκολες σχέσεις του με τους άλλους».


Ο Νικόλας Σεβαστάκης γεννήθηκε στο Καρλόβασι της Σάμου το 1964. «Το Καρλόβασι των παιδικών μου χρόνων ήταν μια πόλη με κρύα σπίτια, έρημους χειμωνιάτικους δρόμους και πολλά αδιευκρίνιστα μυστήρια. Μαθαίναμε να δίνουμε προεκτάσεις στα πράγματα, ας πούμε ένα είδος ντόπιου υπερφυσικού με στοιχεία υπερβολής. Θυμάμαι πάντα τον πατέρα μου και τη μάνα μου, χωρίς εξιδανίκευση, πιστεύω, προσπαθώντας πάντα να τους καταλάβω, ακόμα και χρόνια μετά τον θάνατό τους. Με τον καιρό, όμως, το να τους καταλάβω σημαίνει να τους αγαπήσω εκ των υστέρων περισσότερο, να αγαπήσω δηλαδή τις αντιφάσεις τους και τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετώπιζαν. Αυτή η γενιά (ήταν και οι δύο γεννημένοι το 1925) δεν μπόρεσε να ζήσει ποτέ την κοινοτοπία της δημοκρατίας, ήταν πάντα με τη μνήμη της μέσα στη φωτιά: στην πολιτική ως τραύμα της ύπαρξης. Καμία σχέση με τις μικροαμυχές των δικών μας παθών» μου είχε εκμυστηρευτεί σε παλιότερη συνέντευξή μας.

«Άνθρωπος στη σκιά»: Ένα πολιτικό μυθιστόρημα του Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
Στο βιβλίο αυτό ο Νικόλας Σεβαστάκης προφανώς δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε κοινωνιολογικές και ιδεολογικές ερμηνείες της πολιτικής βίας. Ουσιαστικά, αυτό που επιδιώκει είναι να φέρει στην επιφάνεια το μεταπολιτευτικό ιδεολογικό σύμπλεγμα που γέννησε τις πιο ακραίες μορφές βίας. Φωτο: Konstantinos Tsakalidis


Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Πολιτική Θεωρία στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Lyon II της Γαλλίας. Σήμερα είναι ευρέως γνωστός για την ακαδημαϊκή του καριέρα, τα εξαιρετικά του κείμενα πολιτικής σκέψης και τις δημόσιες παρεμβάσεις του. Στο νέο συγγραφικό του πόνημα ο Νικόλας Σεβαστάκης χαρτογραφεί, μέσα από ένα πλέγμα προσωπικών αφηγήσεων, τις δεκαετίες του αριστερισμού και της πολιτικής βίας στη μετεμφυλιακή Ελλάδα.


Χωρίς να προδίδουμε πρόσωπα και καταστάσεις, ο κεντρικός ήρωας είναι ο «άνθρωπος της σκιάς». Εκείνος ο οποίος πριν από μερικά χρόνια, τη δεκαετία του '70, νεαρός τότε, πήρε έναν διαφορετικό δρόμο. Στο βιβλίο αυτό ο Νικόλας Σεβαστάκης προφανώς δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε κοινωνιολογικές και ιδεολογικές ερμηνείες της πολιτικής βίας. Ουσιαστικά, αυτό που επιδιώκει είναι να φέρει στην επιφάνεια το μεταπολιτευτικό ιδεολογικό σύμπλεγμα που γέννησε τις πιο ακραίες μορφές βίας.


Σίγουρα, στο μυαλό του αναγνώστη επανέρχονται διαρκώς μνήμες από τη δράση της 17 Νοέμβρη. Οι συγκυρίες, η τρομοκρατία, η προσωπική ευθύνη, η κατήχηση και η ιδεολογική ώσμωση συνθέτουν το αφήγημα μιας σκοτεινής ιστορικής περιόδου.


Παράλληλα, αναδεικνύονται όχι μόνο τα πολιτικά πάθη του παρελθόντος αλλά και, όπως ο ίδιος έχει σημειώσει, ο «αριστερός της πρώιμης Μεταπολίτευσης που σύχναζε στα πηγαδάκια της Ομόνοιας ή σε συνελεύσεις και καφενεία: με μπόλικες θεωρίες εξάρτησης, με μητρόπολη/περιφέρεια, με αντι-δεξιά/αντιφασιστική ρητορική κοινή που αγκάλιαζε ένα πλήθος ανθρώπων».


Επιπλέον, στο βιβλίο γίνεται λόγος για τον οπαδισμό της πολιτικής βίας, την ιστορία των κοινωνικών αντιθέσεων και των ταξικών συγκρούσεων, τις δηλώσεις μετανοίας, την κατασκευή σκοτεινών δυνάμεων, τα στερεότυπα της επίσημης αριστεράς αλλά και τις ιδέες, τα βιώματα, τις νοοτροπίες, την κουλτούρα, την τιμωρία και την αισθητική των ένοπλων ομάδων βίας.

«Άμα περάσει η εποχή σου γίνεσαι αδύναμος και πέφτεις κάτω εύκολα. Γερνάς και όλα γύρω έχουν αλλάξει πια, τα ανέκδοτα για τη μεγάλη και τρανή Σοβιετία είναι ακαταλαβίστικα για τους νεότερους και πια δεν σε κρατάει τίποτα. Πού να σταθείς; Σε αρπάζουν κι εσύ είσαι μουδιασμένος από χρόνια καθισιού και πρέπει ξάφνου να θυμηθείς, σώνει και καλά, τα νιάτα σου και το πώς αισθανόσουν για κόσμο σε άλλες εποχές, στην προϊστορική εποχή των αγώνων. Να ξαναγίνεις αυτό που ήσουν – δεν υπάρχει, φίλοι μου, ζόρι μεγαλύτερο από αυτό, να σε γυρίζουν με το στανιό στο σχήμα που είχες πάρει κάποτε πριν λιώσεις αργά στην ηλικία, στις ανάγκες, στα παιδιά σου που ήρθαν μετά» διαβάζουμε χαρακτηριστικά σ' ένα απόσπασμα από το βιβλίο.


Στις σελίδες του «Ανθρώπου στη σκιά» ο αναγνώστης έρχεται σε επαφή και με την Αθήνα μιας άλλης εποχής. Επιστρέφει στην πρωτεύουσα με τα «ανεξερεύνητα μυστικά», τη μουσική παλιότερων δεκαετιών, τις γειτονιές, την πόλη «που μπορούσε να ελευθερώσει το σώμα, τη γλώσσα, τη σκέψη, την πόλη της νεότητας και της περιέργειάς τους για τον κόσμο».


Ολοκληρώνοντας την ανάγνωση του βιβλίου, η αίσθηση που σου μένει είναι το βάρος του χρόνου και η διαπεραστική δύναμη της μνήμης. Άλλωστε, σ' εκείνη την παλιότερη συνέντευξή μας ο Νικόλας Σεβαστάκης είχε πει: «Όσο μεγαλώνουμε, γινόμαστε μνήμη. Το παρελθόν κυριεύει πολλά ζωτικά μέρη του εαυτού μας». Είναι αυτή η ορμή της μνήμης που σου δημιουργεί την επιθυμία να μη θέλεις, τελικά, να θυμάσαι άλλο. Να αφήσεις πίσω σου έναν κόσμο που οριστικά πλέον έχει χαθεί.

Info

Το βιβλίο «Άνθρωπος στη σκιά» του Νικόλα Σεβαστάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νικόλας Σεβαστάκης: Γοητεία ασκούν πλέον τα δημαγωγικά υβρίδια με μεικτό, δεξιο-αριστερό προφίλ

Βιβλίο / Νικόλας Σεβαστάκης: Γοητεία ασκούν πλέον τα δημαγωγικά υβρίδια με μεικτό, δεξιο-αριστερό προφίλ

Με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου του βιβλίου «Φαντάσματα του καιρού μας» ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, μιλά στο Lifo.gr για τον καιρό της ελληνικής κρίσης και δίνει τον ορισμό του αριστερού, σήμερα
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ