Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω

Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω Facebook Twitter
0

Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Γιάννης Αγγουριδάκης


H συλλογή διηγημάτων Γυναικεία πόδια σε αντρικά παπούτσια είναι το πρώτο σας βιβλίο. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε ενεργά με τη συγγραφή;
Έζησα στιγμές, παρατήρησα καταστάσεις και άκουσα ιστορίες στις οποίες η πραγματικότητα ξεπερνούσε κατά πολύ τη φαντασία. Εξιστορούσα στις παρέες μου κάτι αληθινό και μου έλεγαν «Έλα ρε, αυτά δεν γίνονται!» ή «Σοβαρά μιλάς; Αυτό δεν υπάρχει!». Όλα αυτά τα «δεν γίνονται» και «δεν υπάρχει» ήταν που θέλησα να γράψω. Αν δεν τα έγραφα, θα τα κουβαλούσα σαν βαριά σακιά πάνω στην πλάτη μου και δεν θα μπορούσα πια να περπατήσω. Είχα ανάγκη να μοιραστώ την έκπληξη, το πάθος, τη χαρά, τη λύπη, την πίκρα, αλλά και το βλέμμα προς τον ουρανό. Είχα επίσης ανάγκη να μοιραστώ το γέλιο, γι' αυτό και αρκετά διηγήματά μου έχουν χιούμορ, πότε μαύρο, πότε άσπρο, πότε έγχρωμο.


Πείτε μας δυο λόγια για το βιβλίο. Ποια θέματα αγγίζουν οι εννιά ιστορίες του;
Ο έρωτας, η φιλία και η κοινωνία παίζουν καθοριστικό ρόλο στα διηγήματά μου. Σε αυτά εμβαθύνω όσο πιο πολύ μπορώ. Θα μου πεις, βέβαια: «Ε, δεν είναι και πρωτότυπα θέματα». Και όμως! Είναι πρωτότυπα αν τα δεις από μια ξεχωριστή οπτική. Άλλωστε, όλα έχουν ειπωθεί αιώνες πριν. Η διαφορετική οπτική θα κάνει πάντα τη διαφορά.


Ο τίτλος του βιβλίου περιγράφει μία «άβολη κατάσταση». Γιατί τον επιλέξατε;
Το διήγημα «Γυναικεία πόδια σε αντρικά παπούτσια» ήταν το πιο παράξενο απ' όλα. Πιστεύω ότι τα παράξενα πράγματα είναι το αλάτι της ζωής. Ήθελα, λοιπόν, το βιβλίο μου να περιέχει κάτι από την ουσία της ζωής. Όσο για την «άβολη κατάσταση» που λέτε, πιστεύω ότι όσες φορές δεν είχαμε τη βολή μας, τότε γίναμε πολυμήχανοι, πιο δημιουργικοί και πιο σοφοί.


Γράφετε στο διήγημα «Μπέμπηδες»: «Μου πάει το πουκάμισο της μοναξιάς; - Θα σου πηγαίνει πάντα, μέχρι να βρεις τον άνθρωπό σου. - Και πώς θα καταλάβω ποιος είναι ο άνθρωπός μου; Εύκολα. Μαζί του θα νιώθεις πάντα ολόγυμνος, αλλά ποτέ δεν θα νιώθεις κρύο». Τον βρίσκουμε όλοι αυτόν τον άνθρωπο; Με λίγα λόγια, πιστεύετε στις ιστορίες της ζωής με καλό τέλος;
Είμαι 44 ετών. Έχω ζήσει μεγάλους και μικρούς έρωτες, αλλά ακόμα δεν έχω βρει αυτό που λένε: «ο άνθρωπος της ζωής μου». Έχω δει ζευγάρια άνω των 80 ετών να κάνουν βόλτα πιασμένα τρυφερά χέρι-χέρι και να μιλάνε τόσο γλυκά μεταξύ τους, λες και είναι το πρώτο τους ραντεβού. Αυτή η εικόνα με στοιχειώνει. Αυτά τα ηλικιωμένα ζευγάρια είναι ίσως εξαιρέσεις, αλλά θα ήθελα να αξιωθώ να ζήσω κάποτε μια τόσο συγκινητική εξαίρεση. Αν δεν βρω όμως «τη γυναίκα της ζωής μου» και φτάσω ως τα βαθιά γεράματα ολομόναχος, υπάρχει κάτι που θα με ευχαριστούσε πολύ: αν καταλήξω σε γηροκομείο, θα ήταν ωραίο οι νοσηλευτές και οι νοσηλεύτριες να χαίρονται να κάθονται στο δωμάτιό μου, καθώς θα τους αφηγούμαι με ζωντάνια και πάθος παράξενες ιστορίες, γεμάτες εκπλήξεις για μικρά, καθημερινά θαύματα.


Με δεδομένο πως αυτή είναι η παρθενική σας συγγραφική απόπειρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν συμφωνείτε με την έννοια του «επαγγελματία συγγραφέα» στην Ελλάδα. Μπορεί κάποιος σήμερα να ζήσει αποκλειστικά από τα βιβλία του;
Απ' ό,τι ακούω, ελάχιστοι συγγραφείς στη χώρα μας μπορούν να ζήσουν αποκλειστικά από τα βιβλία τους. Γι' αυτό έχουν ίσως δίκιο πολλοί γνωστοί και φίλοι μου που με χαρακτήρισαν θεότρελο και ανώριμο, καθώς μέσα στην απόλυτη ανασφάλεια λόγω οικονομικής κρίσης αποφάσισα φέτος να παραιτηθώ από τη μόνιμη θέση που έχω στο Δημόσιο ως καθηγητής Γερμανικών, για να ασχοληθώ αποκλειστικά με τη συγγραφή. Επειδή, όμως, για μένα η συγγραφή έγινε εμμονή και τρόπος ζωής, το ρισκάρω και αφήνω τη μόνιμη δουλειά μου. Μπορώ να ζήσω από τις οικονομίες μου ως και τρία χρόνια. Αν δεν πετύχω ως συγγραφέας, θα επιστρέψω στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο, θέλω να το κυνηγήσω. Για να μην αναρωτιέμαι μετά από χρόνια, θλιμμένος και γεμάτος απωθημένα: «Αν το δοκίμαζα τότε, ίσως να...». Γιατί «η ζωή είναι τώρα».


To βιβλίο του Γιάννη Αγγουριδάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ