Βιβλιοπροτάσεις

Βιβλιοπροτάσεις Facebook Twitter
2

ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ
Στης μνήμης το διάστημα
(Συλλογικό)

Βρεττάκος, David Connolly, Γ. Κακούρου-Χρόνη, Τίτος Πατρίκιος, Vincenzo Rotolo)

Εκδόσεις Ποταμός, Σελίδες: 208, Τιμή: €25,00


Γεννημένος στις Κροκεές Σπάρτης το 1912, ο Βρεττάκος βίωσε τη σταδιοδρομία του διανοούμενου που, δεμένος με τον τόπο του, εξαναγκασμένος από τα σκληρά γεγονότα που ταλάνισαν την Ελλάδα να εσωτερικεύσει τις εξωτερικές καταστροφές, ωρίμασε τελικά τόσο ως ξεριζωμένος έφηβος που πέρασε σιγά σιγά στην ποιητική γραφή όσο και ως εσαεί διαμαρτυρόμενος έναντι στον πόλεμο, στον Εμφύλιο και κατόπιν στη Χούντα. Η ένταξή του στην αριστερή παράταξη είναι γνωστή, η προσήλωσή του σε κάποιες αξίες ανθρωπιστικού περιεχομένου παρέμεινε υποδειγματική, όπως και η εσωτερική του αναδίπλωση που του υπαγόρευσε μιαν ιερατική, θα λέγαμε, προσήλωση στον τόπο, στη θυσία και στη φευγάτη δικαιοσύνη. Διόλου τυχαίο το γεγονός ότι βαπτίζει τον εαυτό του «ταχυδρόμο της αιωνιότητας».

Έργα του: Σκιές και φώτα (1929), Κατεβαίνοντας στη σιγή των αιώνων (1933), Οι γκριμάτσες του ανθρώπου (1935), Η επιστολή του κύκνου (1937), Ο Πόλεμος (1935), Το ταξίδι του Αρχάγγελου (1939), Μαργαρίτα, εικόνες από το ηλιοβασίλεμα (1939), Το μεσουράνημα της φωτιάς (1940), Ηρωική Συμφωνία (1944), 33 Μέρες (1945), Η παραμυθένια πολιτεία (1947), Το βιβλίο της Μαργαρίτας (1949), Ο Ταΰγετος και η σιωπή (1949), Τα θολά ποτάμια (1950), Πλούμιτσα (1951), Έξοδος με το άλογο (1952), Στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ (1954), Η μητέρα μου στην εκκλησία (1957), Ο χρόνος και το ποτάμι (1957), Βασιλική Δρυς (1958), Αυτοβιογραφία (1961), Το βάθος του κόσμου (1961), Αποχαιρετισμός στον ελληνικό ήλιο, Διαμαρτυρία (1974), Ωδή στον ήλιο, Το ποτάμι Μπυές και τα εφτά ελεγεία (1975), Απογευματινό Ηλιοτρόπιο (1976), Ο Προμηθέας και το παιχνίδι μιας μέρας (1978), Λειτουργία κάτω από την Ακρόπολη (1981), Ο διακεκριμένος πλανήτης (1983), Το γυμνό παιδί, Δύο άνθρωποι μιλούν για την ειρήνη του κόσμου (του στοίχισε τη διαγραφή από το ΚΚΕ), Μπροστά στο ίδιο ποτάμι (1972). Επίσης, έγραψε μια εξονυχιστική μελέτη για τον Νίκο Καζαντζάκη (1960).

«... Έτυχε τον ίδιο αυτό τον καιρό να γιομίζει την πόρτα μας, κάθε τόσο, κι ύστερα το πιο μεγάλο μας δωμάτιο, μια επιβλητική παρουσία, που μέσα της χόχλαζε το φως. Ήτανε ο Άγγελος Σικελιανός, ο μεγαλύτερος τότε Ελληνας ποιητής, που ζούσε απομονωμένος στη Σαλαμίνα και που μόνο δυο-τρεις γερασμένες γυναίκες τον επισκεπτόντουσαν κάθε τόσο». Γράφει ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος: «Είναι από τους σεμνούς και στοχαστικούς ανθρώπους που, το βλέπεις ολοφάνερα, δουλεύουν τον στίχο από ανάγκη λυτρώσεως και κατακτούν την ποίηση με ασυλλόγιστη ανάλωση εσωτερικών θησαυρών» (1965).

BILLIE HOLIDAY
Η κυρία τραγουδάει τα μπλουζ, με τη συνεργασία του William Dufty

Μετάφραση: Ιουλία Ραλλίδη

Εκδόσεις Άγρα, Σελίδες: 336, Τιμή: €21,00


Η μοίρα των μεγάλων μορφών ακολουθεί κατά κανόνα δρόμους ανεξιχνίαστους, οπότε μόνο διά του τέλους μπορούμε να ορίσουμε την ουσία ενός προσώπου, καθώς επίσης και τα κίνητρα των πράξεών του. Η Μπίλυ γεννιέται στην ανατολική Βαλτιμόρη από μια μητέρα δεκατριών χρόνων και ήδη στα έξι της χρόνια ήταν κιόλας σχηματισμένη γυναίκα. Μεγαλόσωμη, με στήθια μεγάλα και παχιά πισινά. Οι λευκοί μπορούσαν να συναντηθούν με τους μαύρους μόνο στα μπορντέλα και στους χορούς.


Η νεαρή Μπίλυ θα βιαστεί στα δέκα της χρόνια και ακολούθως, αντί ο βιαστής της να τιμωρηθεί, θα κλειστεί η ίδια σε ίδρυμα Καθολικών για να εκτίσει την ποινή πεντάχρονου εγκλεισμού. Και γαμημένη και έγκλειστη. Από τότε και μπρος κάθε συμπεριφορά της θα συναντά τα εμπόδια της αμερικανικής ζωής. Ο μαύρος είναι παρείσακτος, η γυναίκα που τραγουδάει είναι αλανιάρα, πρόστυχη, πορνίδιο, οπότε δεν εμπνέει κανέναν σεβασμό.


Η Μπίλυ δεν έχασε, βέβαια, την ευκαιρία να γίνει κλασική πουτάνα των είκοσι δολαρίων. Εντούτοις, το σεξ το έτρεμε σαν τον θάνατο γιατί είχε κακά προηγούμενα. Ακόμα και πλακομουνούδες την κυνήγαγαν για να την απολαύσουν. Πάντως, στην εφηβεία της ο πατέρας δεν έπαιξε ρόλο: μόνο η μαμά την υποστήριζε. Μάλιστα, από τη στιγμή που πρωτοτραγούδησε στην τύχη και ο κόσμος δεν πίστευε αυτό που άκουγε, άρχισε να ανεβαίνει σκαλοπάτια: γνώρισε διάσημους ηθοποιούς, τραγουδιστές και μουσικούς, άρχισε να κερδίζει κάποια χρήματα, χωρίς όμως να εξευγενιστεί η ζωή της.


Για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα, επρόκειτο για την τραγουδίστρια-φαινόμενο, που κυριολεκτικά δεν άντεχε να πει τα τραγούδια που αγαπούσε. Όσο για τα άλλα τραγούδια –έλεγε–, το να τραγουδάς είναι σαν να τρως ψητή πάπια! Πάντως, η αναγνώριση της σπάνιας φωνής της (σημειωτέον ότι δεν ήξερε να διαβάζει νότες) δεν συνοδεύτηκε από επαγγελματική άνοδο. «Έπαιζαν σε ξεφτιλισμένα μαγαζιά, σε ζόρικες νέγρικες αίθουσες χορού στον Νότο, όπου το ουίσκι από καλαμπόκι το φέρνανε κρυφά απέναντι από τις σιδηροδρομικές γραμμές...».


Η ανάδυση της Μπίλυ σε ερμηνεύτρια πρώτης γραμμής δυστυχώς συνέπεσε με τη χρήση των ναρκωτικών. Μοναξιά, φυλακή, ερήμωση, θάνατοι, ναρκωτικά, αστυνομία και απομόνωση την έστειλαν στον αγύριστο μόλις στα σαράντα πέντε της...

ΓΙΑΝΝΗΣ ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ
Ο γιος του δασκάλου

Εκδόσεις Διόπτρα, Σελίδες: 310, Τιμή: €15,90


Συγγραφέας που έχει στέρεες βάσεις στον νεοελληνικό βίο, ο Ξανθούλης κατάφερε επί χρόνια και με διαδοχικά βιβλία να κερδίσει το ντόπιο κοινό με αφηγήσεις και δράματα που δοκιμάστηκαν τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων. Ο υπεραισθητισμός του, που υπηρετείται πειστικά από έγκυρη γνώση της ανθρώπινης παρουσίας και απουσίας, αποτελεί, θα λέγαμε, την «άδεια» συγγραφής και οδηγήσεως που έχει αποδώσει ζηλευτά αποτελέσματα. Η προσπάθεια να εκφραστεί το ανέκφραστο και οι αόρατες πτυχές της άμεσης ζωής κάνουν τον συγγραφέα ευρηματικό και ικανό να ρίχνει γροθιά στο μαχαίρι.


Ενίοτε, βέβαια, αραιώνει κάπως την ατμόσφαιρα για τον απλούστατο λόγο ότι η αφήγηση, συχνά, κλέβει βήματα και δεν υπηρετεί τα πρόσωπα, αλλά μάλλον τα πρόσωπα υποβαστάζουν την αφήγηση. Ασφαλώς δεν αρκεί να είναι κανείς οξύς, οξύτατος παρατηρητής της ανθρώπινης κατάστασης που ξέρουμε και δεν ξέρουμε τι είναι, επιπλέον (για το ήθος του είδους) απαιτούνται και κάποιες καταστατικές αρχές.


Για να γίνουμε πιο σαφείς, ο διπλωματούχος αφηγητής του Ξανθούλη –φοβερός γνώστης εν προκειμένω του ανθρώπου της επαρχίας– υποχρεούται για την οικονομία του βιβλίου να «παίξει» κάπως με τα πρόσωπά του. Ότι η πλοκή βγαίνει πέρα με περισσή επιδεξιότητα δεν χωράει αμφιβολία, με την υπενθύμιση, βέβαια, ότι τα πρόσωπα δικαιούνται κι αυτά μια δόση αυτονομίας που δίνεται όμως ξίκικα, σάμπως ο συγγραφέας να τους χαρίζει μόνο όση ζωή χρειάζεται για να οδηγηθεί η ιστορία εκεί που τη θέλει ο αφηγητής.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ
Johann Sebastian Bar,
Οινοπνευματώδη και
εδεσματικά στιχουργήματα

Εκδόσεις Μελάνι, Σελίδες: 107, Τιμή: €10,00


Ευρηματικός όσο δεν γίνεται και απολαυστικός της γραφής, ο συγγραφέας δοκιμάζει (πάντα με κάποιο αίσθημα ευθύνης) αλλόκοτες παραφράσεις, επιδεικνύοντας ως δίπλωμα ευρεσιτεχνίας την ομοιοκαταληξία.

Ύστερα από βαρύ ασκί

παραμιλάει φωνασκεί 

Είπε ο χρόνος όποιος χάνει 

θα καταλήγει σε τηγάνι 

Της άδειας φιάλης ο φελλός 

είναι το μόνο όφελος 

Μη με χτυπάς έχω λαλιά 

της φώναξε η σκορδαλιά 

Σ' αγώνα βάζει τη σιαγόνα 

να μην ανοίξει για σταγόνα 

πρώτα φάγαν μύδια όσα 

κι ύστερα εβγάλαν γλώσσα.

Από ΄Εφεσο και Μίλητο 

είν' το νερό αμίλητο 

μα όταν πίνεις το κρασί 

πάντα μιλάει όπως εσύ.

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια
"Ότι η πλοκή βγαίνει πέρα με περισσή επιδεξιότητα δεν χωράει αμφιβολία, με την υπενθύμιση, βέβαια, ότι τα πρόσωπα δικαιούνται κι αυτά μια δόση αυτονομίας που δίνεται όμως ξίκικα, σάμπως ο συγγραφέας να τους χαρίζει μόνο όση ζωή χρειάζεται για να οδηγηθεί η ιστορία εκεί που τη θέλει ο αφηγητής" Τι καταπληκτική θέση -και διατύπωση!
Γιάννης Ευσταθιάδης, Johann Sebastian Bar, Η Σκνίπαhttp://youtu.be/80J7z1N47BQΕυσταθιάδης, Γκανάς, Κυριακίδης, Το Μήλο κατω απ'τη μιλιάαπο το Johann Sebastian Bar του Γιάννη Ευσταθιάδη.http://youtu.be/I5cVG4GmlOI