Δύο καταφάσεις δεν κάνουν μία άρνηση

Δύο καταφάσεις δεν κάνουν μία άρνηση Facebook Twitter
1

1. Ράκη ρόλων: Αρχιτεκτονικά αποδομημένη σάγκα, υπαρξιακό πολιτικό θρίλερ, τεθλασμένο κοινωνιολογικό ερωτογράφημα, ταρακουνημένη όπως της αρμόζει ιστορία της Μεταπολίτευσης, με κρυφούς άσους σε πολλαπλά μανίκια, με ανατροπές που ανατρέπονται στη συνέχεια, με αληθινά πρόσωπα για όλους εμάς που ζήσαμε στο κέντρο της Αθήνας από το 1974 έως το 2014, ένας καταιγισμός γεγονότων που αρθρώνονται με σπινταρισμένη μαεστρία: οι Χαμαιλέοντες του Αλέξη Σταμάτη (εκδ. Καστανιώτη). Χωρίς να κατονομάζονται, αλλά μέσα από υπαινικτικές, σαφείς όμως για όσους έχουν ζήσει έντονα και ήσαν παντού παρόντες, ανάμεσα στο 1974 και σήμερα, παρελαύνουν από τις σελίδες του Σταμάτη δεκάδες φυσιογνωμίες, που άλλες αποτέλεσαν τους οδοδείκτες μιας ιδιαίτερα απαιτητικής παρέας, άλλοι υπήρξαν τα σύμβολα της Μεταπολίτευσης (για το καλύτερο και το χειρότερο), ενώ κάποιοι τρίτοι εξακολουθούν να γράφουν την τεθλασμένη και κουλουβάχατη αλλά και τίγκα στις γόνιμες, ας πούμε, περιπέτειες, ιστορία της σύγχρονης Αθήνας.

Επισημαίνω ότι είναι μάλλον η πρώτη εμφάνιση σε μυθιστόρημα του περιλάλητου Ιάννη Ξενάκη, του μουσουργού των άστρων. Ακόμα εμφανίζονται η Φτερού, οι ηθοποιοί του Ελεύθερου Θεάτρου (Νίκος Σκυλοδήμος, Σταμάτης Φασουλής, Άννα Παναγιωτοπούλου, Γιώργος Κοτανίδης), ο Βασίλης Τσιτσάνης και η Σωτηρία Μπέλλου, ο Νίκος Καρούζος και ο Χρήστος Βακαλόπουλος κι ένα σωρό άλλοι, χωρίς να επαναλαμβάνω τα ονόματά τους. Παίζει το Θεώρημα του Πιερ Πάολο Παζολίνι, παίζει και ο Ρόρι Γκάλαχερ και η θρυλική συναυλία/μάχη στη Νέα Φιλαδέλφεια. Κάνει ένα πέρασμα και ο Ηλίας Ηλιού. Ωραία, πλούσια, γεμάτα, δυνατά πράγματα. Ώσπου να περάσουμε, σιγά-σιγά, στην αρχή και μετά απότομα, ως έλεγε ο Χέμινγουεϊ στον Φιτζέραλντ, στην πώρωση με το χρήμα και την εμφάνεια του χρήματος, στη λογική της παράνοιας, που μας προειδοποιεί διαγιγνώσκοντας ο Στέλιος Ράμφος, και στην παράνοια της λογικής, που λέω κι εγώ ο ταπεινός σας ανταποκριτής, στην κοινωνία των ομοιωμάτων, στον παροξυσμό της παρεξήγησης. Γράφει ο Σταμάτης: «Η Ψύχωση πια έσκαζε μύτη. Οι ρόλοι δεν ήταν παρά ράκη ρόλων».

Μυθιστόρημα προς τέρψη, προς γνώση, σκέψη, και συμμόρφωση. Που λέει ο λόγος. Μυθιστόρημα με μέθοδο σκακιστική: αλλεπάλληλες χρονικές αναταράξεις, cut-up και fold-in αλά Μπάροουζ, ποιητικές εκλάμψεις. Και με ένα σάουντρακ που απογειώνει αρχικά και μετά μας γειώνει με τη σκέψη του ποιοι είμαστε και από τι μακελειό καταγόμαστε. Stamatisrules!

2. Μπαράζ Μπόρχες (καθότι επιτέλους κυκλοφορούν τα Άπαντα): Μνήμες από τα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα: με εντυπωσιάζει το όνομα Μπόρχες και όσα γράφονται σε σκόρπιες παρουσιάσεις της Συντεχνίας του Βαγενά. Στο «Δέντρο» δημοσιεύεται ένα απαστράπτον κείμενο του Αρανίτση, συσχετίζει τον Μπόρχες με τον Καβάφη. Ο Ερμής εκδίδει ανθολογία κειμένων του Μπόρχες, διαβάζω το Άλεφ, ο κόσμος εντός μου πολλαπλασιάζεται, γίνεται πολλά παλλόμενα πολλαπλασιαζόμενα παλίμψηστα. Ο Πιερ Μενάρ, ο Ειρηναίος Φούνες, η Σύντομη Ιστορία της Αλητείας, εκδόσεις Ερατώ, ένα από τα κείμενα το μεταφράζει κατεπειγόντως η Μόνικα, ο Ευγένιος την τσιγκλάει, Ο Άντρας της Ρόδινης Γωνιάς, Αναγνωστοπούλου, Φωκυλίδου, συναζόμαστε στο σπίτι μιας φίλης της, απέναντι βγαίνει και καπνίζει άφιλτρα ο Κάρολος Κουν, rienn' estvrai / toutestpermis, αγοράζω ένα βαρύ σιδερένιο ποδήλατο με δερμάτινη σέλα, το λέω Μπόρχες, αγκομαχάω ανηφορίζοντας με τον Μπόρχες ίσαμε την Κοσμά Μελωδού, μετά Ειρήνης Αθηναίας, κατόπιν Τσαμαδού, πάω κι αγοράζω ό,τι βρίσκω του Μπόρχες, σε Penguin, από τον μακαρίτη τον Θωμά στη Φωλιά, μεταφράσεις NormanThomasdiGiovanni, μέρες και νύχτες πίνω οίνο, κόκκινο οίνο, και παλεύω με τον Μπόρχες, ανακαλύπτω αργότερα ότι έχει μεταφράσει Μπόρχες κι ο Καρούζος, βγαίνει ο Δημιουργός, Καλοκύρης/Καρούζος, μετά Κυριακίδης, κάμποσα κάππα κερδισμένα, όλα για τον Μπόρχες, γράφει ο άλλος για τον Μπολάνιο ότι είναι Κέρουακ και Μπόρχες κοκτέιλ, στο μεταξύ έχω πιει δύο τάνκερ ουίσκι και μια μαούνα βότκες, συναντιόμαστε Καλοκύρης-Κυριακίδης-Μαυρουδής-Γουδέλης, μιλάμε για τον Μπόρχες, με πιάνει η συγκίνηση, λέω «Ο Καλοκύρης μ' έμαθε τόσα γράμματα!», γυρίζει ο Μαυρουδής, μειδιά, λέει, «Και τι κατάλαβες; Από τόσα γράμματα μόνο τα J&Β σου έμειναν», βάζουμε τα γέλια, κυλάνε τα χρόνια, ο Μπόρχες έμεινε, μένει, θα μείνει, παρέα μ' άλλους, αλλά ξεχωριστός ανάμεσα στους ξεχωριστούς, ο Χόρχε Λούις Μπόρχες, ο Σαίξπηρ Συγγραφέας Σύμπαν.

radiobookspotting.blogspot.gr

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια