Επισκέψεις στην Κυρία Μάνια, Ι

Επισκέψεις στην Κυρία Μάνια, Ι Facebook Twitter
0
Επισκέψεις στην Κυρία Μάνια, Ι Facebook Twitter
Κυρία Μάνια

1. Η Κυρία Μάνια είναι ιστορίες, μεγάλες ιστορίες. Εκείνη την Παρασκευή διάβαζα Νοβάλις και Φιλοκαλία ήδη από την Πέμπτη. Ήξερα ότι θα είχε τακτοποιημένο το γραφείο της, τα βαριά γυάλινα πρες-παπιέ, τη λάμπα, τα χαρτιά, όλα ένα διευθετημένο ανακάτωμα, μια άναρχη ευταξία, μια μποέμικη κομψότητα. Ομοίως, το ντύσιμό της: μια μποέμικη κομψότητα. Τα πάντα περιποιημένα ούτως ώστε να δύνανται, όταν και εφόσον το θελήσει η Κυρία Μάνια, να εκτραπούν, να πάνε μέχρι τη γωνία να δουν αν έρχομαι, κι ύστερα να ξαναγυρίσουν, εμπλουτισμένα ως τον ουρανό, όπως όταν λέγαμε «Ως τον ουρανό», κάθε που μας ρωτούσε ο πατέρας ή η μητέρα «Πόσο μ' αγαπάς;».

2. Στο βιβλιοπωλείο ο παππούς της Εύας ερχότανε μέχρι τα τελευταία του ο άνθρωπος. Έπιανε το φλιτζάνι του κι έτρεμε το χέρι του. Μες στο βιβλιοπωλείο έπαθε τη ζημιά που έπαθε. Ήμαστε ακόμα Σταδίου. Μετά τον Σαραντόπουλο ήρθε η κυρία Μάνια, η μαμά της Εύας. Εγώ δεν την έβλεπα και πολύ. Κάτι άλλαξε στο βιβλιοπωλείο. Αλλά ήτανε πιο... πώς να το πω, ήτανε πιο έξω, δηλαδή πιο ψηλά, πιο λεπτά. Εδώ δεν θέλει διαχείριση, θέλει ιδέες, στιβαρότητα (Νίκος Παντελάκης, «Σαν να διάβασα ένα βιβλίο», Ο βιβλιοπώλης της Εστίας αφηγείται, εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σ. 186)

3. Ο Μάριος και ο Φίλιππος, η Εύα, η Μαρία, ο Γιατρός, όλοι με φως από μέσα, όλοι με βλέμμα που χρωστάει στον Βακαλόπουλο, στον Παρατζάνοφ, στον Τσιτσάνη, και στην Κυρία Μάνια.

4. Η Κυρία Μάνια ήτανε σεβασμιότατη γυναίκα, κυρία με τα όλα της. Ήτανε ιστορίες μεγάλες (Νίκος Παντελάκης, «Σαν να διάβασα ένα βιβλίο»).

5. Η κινηματογραφική μηχανή λήψεως Leica κοιτάζει την Κυρία Μάνια. Η Κυρία Μάνια αδιαφορεί για τη Leica, μου νεύει, μειδιώντας, προς τη δεξιά (όπως βλέπει) γωνία του Θαλπερού Στρατηγείου όπου φυλάσσεται το εκλεκτό τσίπουρο. Μου νεύει εκ νέου να σερβιριστώ και να το απολαύσω. Επινοώ την τέχνη τού να μην ακούω στα νεύματα, προσποιούμενος τον απολύτως υπάκουο (στα νεύματα). Μιλάμε για τον Βακαλόπουλο. Της λέω ότι έμοιαζε με την Μαρία Μήτσορα ο Βακαλόπουλος, ήσαν και οι δύο ευφυώς οστεώδεις στο πρόσωπο, οστέινα ευφυείς στην επιλογή των λέξεων που χρησιμοποιούσαν. Η Κυρία Μάνια, ύστερα από ωραία, ακαριαία, παρέμβαση της Εύας, ζητεί να έρθουμε να την επισκεφτούμε με τη Μήτσορα. Λέω ναι. Πίνω μια γουλιά απ' τον καφέ του Μάριου (μαύρος, όπως λέμε στα νουάρ και στα γουέστερν, χωρίς ζάχαρη, ωραίος).

6. Επί δικτατορίας και μετά ήρθαμε στη Σόλωνος, γιατί στη Σταδίου ήθελε να μεταβεί η Τράπεζα Πίστεως. Λέει η Κυρία Μάνια να φύγουμε. Πού να πάμε; Τρέχα γύρευε. Πού να βρεις βιβλιοπωλείο για να βάλεις την Εστία τώρα μέσα; Σταδίου αδύνατον. Βρήκε εκείνη. (Νίκος Παντελάκης, «Σαν να διάβασα ένα βιβλίο»)

7. Η Κυρία Μάνια, με γοητεία και ομορφιά που διαπερνάει τις εποχές, όχι τον χρόνο με την έννοια της ροής και του κυλίσματος του χρόνου, αλλά τις εποχές, το πόσο διαφορετικά δεξιωνόμαστε εμείς οι άνθρωποι τον χρόνο ανάλογα με τις συγκρούσεις γύρω μας. Η Κυρία Μάνια ξέρει την κάθε εποχή και τη δαμάζει, η Κυρία Μάνια, την κάθε εποχή. Ξέρει να κάνει από το σχεδόν τίποτα («Θεμελίωσα την υπόθεσή μου στο Τίποτα» λέγει ο Max Stirner, θυμάστε;) κέντρο του κόσμου τη Σόλωνος, γι' αυτό και καταλαβαίνει πολύ καλά η Κυρία Μάνια, καλύτερα απ' όλους θα πω, τον Βακαλόπουλο όταν γράφει, ο Βακαλόπουλος, ότι κέντρο του κόσμου είναι η Κυψέλη. Η Κυρία Μάνια επινόησε τη Σόλωνος ως κέντρο του κόσμου (μας).

8. Έτσι κι έβγαινες παραπάνω στη Σόλωνος, δεν υπήρχε ψυχή. Και τώρα η Σόλωνος έγινε βιβλιότοπος (Νίκος Παντελάκης, «Σαν να διάβασα ένα βιβλίο»).

 

9. Κοιτάζω την Κυρία Μάνια και ξέρω ότι μου λέει, με το πολύπλαγκτο βλέμμα της, πως είχε καταλάβει τα πάντα προτού τα καταλάβουμε εμείς, και προτού μας επιτρέψει να υποψιαστούμε ότι είχε καταλάβει τα πάντα. Θυμάμαι ένα γεύμα στο Silentio στη Μαντζάρου και είμαι σίγουρος ότι είναι σίγουρη για την περιπέτεια όσων ζει, όσων έκανε και κάνει, όσων πέτυχε και πετυχαίνει, όσων κατόρθωσε και κατορθώνει. Η Κυρία Μάνια είναι ένας ναός.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ