Για το κρυφό ημερολόγιο του Χίτλερ

Για το κρυφό ημερολόγιο του Χίτλερ Facebook Twitter
0
Για το κρυφό ημερολόγιο του Χίτλερ Facebook Twitter
Χάρης Βλαβιανός

1.

Σίκλγκρουμπερ. Ο πολύς Νόρμαν Μέιλερ είχε χωρίσει το μεγαλειώδες αφήγημά του για τις εξεγέρσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, τις Στρατιές της Νύχτας (1968), σε δύο μέρη: Το Μυθιστόρημα σαν Ιστορία και Η Ιστορία σαν Μυθιστόρημα. Την ίδια εποχή, συγκεκριμένα δύο χρόνια πριν, ο Τρούμαν Καπότε, με το Εν ψυχρώ (1966), το οποίο ο ίδιος χαρακτήρισε μη μυθοπλαστικό μυθιστόρημα (non-fiction novel) επιχειρεί, επίσης, μια δυναμική σύνθεση γεγονότων και φαντασίας. Ο Χάρης Βλαβιανός (Ρώμη, 1957) επιχειρεί, και επιτυγχάνει καίρια, να συνθέσει ένα «μυθοπλαστικό ντοκουμέντο» που εκκινεί από τον εγκλεισμό του Αδόλφου Χίτλερ στις φυλακές Λάντσμπεργκ και όχι μόνο δεν σταματάει εκεί αλλά προσφέρει και κρίσιμες αφορμές για σκέψεις σχετικά με το σήμερα. Το βιβλίο Το κρυφό ημερολόγιο του Χίτλερ (εκδ. Πατάκη) θεμελιώνεται στιβαρά στα δύο έλλογα πάθη του Βλαβιανού, την Ποίηση και την Ιστορία, όπως άλλωστε επισημαίνει στην εισαγωγή ο Κώστας Κωστής: «Το έργο του αναπτύσσεται γύρω από δύο άξονες. Ο πρώτος είναι η Ιστορία, την οποία σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης [...] Ο δεύτερος άξονας, η Ποίηση, έρχεται για να προσφέρει στον Βλαβιανό το κατάλληλο θεωρείο αλλά και τις αναγκαίες διόπτρες για να βλέπει τον κόσμο και να τον κατανοεί. Διότι ο Βλαβιανός είναι, πριν από οτιδήποτε άλλο, ποιητής». Προσθέτω και έναν τρίτο άξονα: το χιούμορ. Ένα χιούμορ λίαν σοβαρό, ας μου επιτραπεί το παράδοξο, ένα χιούμορ που συνδυάζει το βρετανικό όμβριο φλέγμα και την ηλιόλουστη μεσογειακή ευφροσύνη. Οι τρεις αυτοί άξονες επιτρέπουν στον Βλαβιανό να βάλει τον Χίτλερ να προβαίνει στην εξής ημερολογιακή εγγραφή: «11 Ιανουαρίου 1924. Το μόνο καλό που έκανε ο παππούς μου ήταν να αλλάξει το φριχτό του όνομα από "Σίκλγκρουμπερ" σε "Χίτλερ". (Δεν μπορώ να φανταστώ τους οπαδούς μου να με επευφημούν, φωνάζοντας "Zήτω Σίκλγκρουμπερ!". Θα ήταν γελοίο.). Και το μόνο καλό που έκανε ο μεθύστακας ο πατέρας μου ήταν να παντρευτεί αυτό τον άγγελο που άκουγε στο όνομα Κλάρα».


2.

Πάλι ρέγγα. Επιμένω στον τρίτο άξονα, το χιούμορ. Διότι όταν το χιούμορ δεν συνδυάζεται με ευρύτητα γνώσεων, εμπεριστατωμένη τεκμηρίωση και βαθιά αγωνία για το σήμερα και το αύριο, είναι μια ελεεινή πλάκα. Απεναντίας, όπως στην περίπτωση του Βλαβιανού, όταν είναι απόρροια γνώσεων και ευαισθησίας, και ιδίως όταν εντάσσεται οργανικά στην αφήγηση, το χιούμορ γίνεται ισχυρό μέσο διαύγασης, σύμφωνα με τον Κορνήλιο Καστοριάδη, γίνεται ο προβολέας που ρίχνει φως στις σκοτεινές πτυχές ή/και σε εκείνες που αφήνουμε να περάσουν απαρατήρητες. Το χιούμορ του Βλαβιανού αποδομεί την εξουσιομανία του Χίτλερ, αποδιαρθρώνει την τάχατες φιλοσοφικά διαρθρωμένη σκέψη του, αποσυναρμολογεί το μοντέλο που ήθελε να επιβάλει στην ανθρωπότητα. Μέσα από το χιούμορ αποκαλύπτεται ο συμπλεγματικός χαρακτήρας του τότε τριανταπεντάρη Χίτλερ και επίσης η απέχθειά του για τις γυναίκες, οι ποταπές ραδιουργίες του εναντίον και των πιο πιστών οπαδών του, οι μηχανισμοί μέσα του που τον ωθούν να κομπάζει τη μια στιγμή και την άλλη να ξεπέφτει σε έναν καταγέλαστο αυτο-οικτιρμό. Ήδη, στην πρώτη εγγραφή, της 14ης Νοεμβρίου 1923, ο Χίτλερ ελεεινολογεί: «Είμαι ένα τίποτα», και στην έκτη, της 25ης Νοεμβρίου, το επαναλαμβάνει: «Είμαι ένας απλός χωριάτης, ένας αποτυχημένος καλλιτέχνης, ένα τίποτα». Ακόμα και οι πιο καθημερινές, φυσιολογικές στιγμές και λειτουργίες των ανθρώπων γίνονται αφορμή για συμπλεγματικά ξεσπάσματα που αριστοτεχνικά αποδίδει η πένα του Βλαβιανού, θυμίζοντάς μας εκείνο το τραγούδι του Μπομπ Ντίλαν, το περιλάλητο «It's alright, Ma (I 'm only bleeding», που λέει σαρκαστικά: «But even the President of the United States / Sometimes must have / To stand naked».


3.

Η επιδημία του «ντανταϊσμού». Στο Κρυφό Ημερολόγιο, όπου βρίσκουμε και τα σχεδιάσματα για τη συγγραφή, μάλλον την υπαγόρευση στον Εμίλ Μωρίς, αρχικά, και στον Ρούντολφ Ες εν συνεχεία, του διαβόητου «μανιφέστου» του Χίτλερ, Ο Αγών μου, ο Βλαβιανός καταγράφει και τις αντιλήψεις του Φίρερ σχετικά με τη φιλοσοφία και την τέχνη. Μας τον παρουσιάζει, ορθότατα, ως έναν φρικαλέα τσαπατσούλη αναγνώστη που συναντάται με κορυφαία έργα της ανθρώπινης σκέψης μόνο και μόνο για να σπεύσει, στρεβλώνοντάς τα μες στην ακατανοησία του, να επιβεβαιώσει ήδη ειλημμένες αποφάσεις και ήδη συγκροτημένες απόψεις. Στην εγγραφή της 4ης Σεπτεμβρίου 1924 διαβάζουμε το παραλήρημα: «Ο εκφυλισμός της τέχνης στη σημερινή Γερμανία. Η επίδραση του μπολσεβικισμού. Η πνευματική κατάπτωση, όπως αποτυπώνεται στα έργα των φουτουριστών και των κυβιστών. Η επιδημία του "ντανταϊσμού" [...] Αν ο Παρθενώνας συμβολίζει τον αιώνα του Περικλή, μια μπολσεβίκικη, αποτρόπαια, κυβιστική γκριμάτσα συμβολίζει τον δικό μας αιώνα».

radiobookspotting.blogspot.gr/

To άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ