Golden Boy

Golden Boy Facebook Twitter
0

Ποια είναι η συνεισφορά μιας επανέκδοσης σε ένα βιβλίο άκρως επιτυχημένο;

Ακριβώς λόγω της επιτυχίας του, έκρινα ότι του άξιζε μια επανέκδοση τεχνικά και εικαστικά υποδειγματική. Το Σοφό Παιδί που κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2008 είναι ακριβώς όπως το ονειρευόμουν όταν το έγραφα, το 1989.

Γιατί δεν αλλάξατε ούτε κόμμα στο κείμενο;

Θα μου φαινόταν πολύ άχαρο να επιχειρώ στα 42 μου να κάνω λίφτινγκ σε ό,τι έγραφα στα 24. Το Σοφό Παιδί πρέπει να παραμείνει παιδί, με όλες τις ελκυστικές αδυναμίες που αυτό συνεπάγεται.

Γράφετε πως αγωνιάτε αν το βιβλίο, μέσω της επανέκδοσής του, θα αποδειχθεί ανθεκτικό. Από τη στιγμή που ο χρόνος το έχει ήδη δικαιώσει, γιατί αυτή η αγωνία τώρα σε σχέση με την επανέκδοση;

Επανεκδιδόμενο το Σοφό Παιδί ελπίζω να διαβαστεί ως καινούργιο. Ο χρόνος το έχει πράγματι δικαιώσει, έως σήμερα. Το ζήτημα είναι τι θα κάνει από εδώ και στο εξής...

Πιστεύετε στους κύκλους; Εννοώ αν το Σοφό Παιδί ήταν η αρχή της επαγγελματικής σας καριέρας, η επανέκδοση τώρα μπορεί να σημαίνει το κλείσιμο μιας φάσης;

Βρίσκομαι γενικά σε μία μεταβατική εποχή. Τον Ιούνιο πέθανε η μαμά μου και ενάμιση ακριβώς μήνα αργότερα γεννήθηκε ο γιός μου. Καταλαβαίνετε ότι οι συνθήκες της ζωής μου άλλαξαν δραματικά, ενδεχομένως και εγώ μαζί τους...

Το έργο που εντός ολίγου ολοκληρώνω και πρόκειται να εκδοθεί την άνοιξη του 2009 είναι το πρώτο μου που δεν διαδραματίζεται στη σημερινή Ελλάδα αλλά κατά τον 8ο π.Χ. αιώνα. Πρόκειται δηλαδή για ένα προϊστορικό μυθιστόρημα, με τίτλο Τήνελλος. Τρέφω μεγάλες προσδοκίες για τον Τήνελλο...

Σε τι εξυπηρετεί τον αναγνώστη η παράθεση των κριτικών για το βιβλίο;

Του δίνει το κλίμα της εποχής κατά την οποία το βιβλίο πρωτοκυκλοφόρησε. Δεν είναι, για παράδειγμα, ενδιαφέρον ότι ο κορυφαίος των δημοτικιστών Γιάννης Ψυχάρης είχε δημοσιεύσει στη δεκαετία του 1920 ένα σημείωμα για τον Καβάφη με τίτλο «Ένας Καραγκιόζης»;

Στον πρόλογο λέτε πως όταν γράφατε το βιβλίο είχατε άγνοια του λογοτεχνικού κινδύνου. Ποιός είναι τελικά αυτός ο κίνδυνος και πότε πραγματικά τον αντιμετωπίσατε;

Είναι το έργο να χάσει την ισορροπία του - ο συγγραφέας να καταλήξει να πελαγοδρομεί, δίχως να είναι καν ο ίδιος σίγουρος για το πού θέλει να καταλήξει. Όταν έγραφα το Σοφό Παιδί διέτρεχα κατεξοχήν αυτόν τον κίνδυνο, επειδή δεν ήξερα, όχι τι να πω, αλλά τι να πρωτοπώ. Λαχταρούσα να περιλάβω στις σελίδες του τους πάντες και τα πάντα, σάμπως και μόλις το τελείωνα θα μου κόβονταν τα χέρια... Τα επόμενα έξι μυθιστορήματά μου είναι σαφώς πιο αρχιτεκτονημένα.

Τον τίτλο τον εμπνευστήκατε κάνοντας ντους; Θα ήθελα να μου εξηγήσετε -αν έχετε την καλοσύνη- ποια ήταν η σύμπτωση και η διαδικασία που σας οδήγησε στην επιλογή του τίτλου αυτήν ακριβώς τη χρονική στιγμή;

Δεν αποτελώ -φαντάζομαι- την εξαίρεση: Οι περισσότεροι από εμάς, όρθιοι στο ντουζ, απολαμβάνουμε το νερό που τρέχει επάνω μας κι αφήνουμε τη σκέψη μας ελεύθερη. Λουόμενος έχεις ελπίδα να ξεδιαλύνεις τα αξεδιάλυτα. Οι τίτλοι όλων των βιβλίων μου μού έχουν έρθει -ως εκ θαύματος σχεδόν- σε μιά τέτοια φάση. Πηδάω πανευτυχής έξω από την μπανιέρα και γράφω τον τίτλο που μόλις σκαρφίστηκα με μεγάλα γράμματα και με το ειδικό κραγιόν που έχω πάντα πρόχειρο στον καθρέφτη του μπάνιου!

Τι σας λείπει σήμερα από την εποχή του Σοφού Παιδιού;

Η ορμητικότητα και η αφέλεια που τότε με χαρακτήριζε. Η ακράδαντη πεποίθηση πως καθένας που συναντάμε έχει κάτι πρωτότυπο να μας αποκαλύψει. Η πρώτη μου νεότης δηλαδή. Και, πάνω από όλα, οι δικοί μου άνθρωποι, που έχουν στο μεταξύ φύγει από τη ζωή...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM