Γυναίκες!

Γυναίκες! Facebook Twitter
0

1.Της Ποιήσεως: Ανν Σέξτον, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Σίλβια Πλαθ, Έμιλυ Ντίκινσον, Σαπφώ, Μάτση Χατζηλαζάρου, Τζόυς Μανσούρ, Μαντώ Αραβαντινού, Τζένη Μαστοράκη, Ντάιαν ντι Πρίμα, Γλυκερία Μπασδέκη, Ζωή Καρέλλη, Κική Δημουλά.

Γυναίκες! Facebook Twitter
Aνν Σέξτον -Ερωτικά Ποιήματα. Mτφρ. & εισαγωγή: Ευτυχία Παναγιώτου.Eκδόσεις Μελάνι. Σελίδες: 110. Τιμή: €12,23


2. Ξυπόλυτη:

Το να μ' αγαπάς όταν δεν φορώ παπούτσια 

σημαίνει πως αγαπάς τις μακριές καφέ μου γάμπες, 

γλυκές αγαπημένες, ελκυστικές σαν κουτάλια 

και τα πόδια μου, αυτά τα δυο παιδιά 

αμολύθηκαν να παίξουν γυμνά. Μπερδεμένοι κόμποι

τα δάχτυλα των ποδιών μου. Όχι πια δεμένα. 

Κι ακόμη πιο πολύ, δες νύχια ποδιών και 

όλα τα δέκα σημεία από τη ρίζα.

Όλα πνευματώδη κι άγρια, αυτό το μικρό 

γουρουνάκι βγήκε στο παζάρι κι αυτό το μικρό γουρουνάκι

έμεινε. Μακριές καφέ γάμπες και μακριά καφέ δάχτυλα ποδιών.

Πιο πάνω, λατρεία μου, η γυναίκα 

φωνάζει τα μυστικά της, μικρά σπίτια,

μικρές γλώσσες μαρτυριάρες.

Δεν υπάρχει άλλος κανείς από 'μας

σ' αυτό το σπίτι, στην αμμώδη ξηρά επάνω. 

Η θάλασσα φοράει ένα κουδούνι στον αφαλό της.

Κι είμ' η ξυπόλυτη γκόμενά σου για μια 

ολόκληρη βδομάδα. Σ' ενδιαφέρει το σαλάμι;

Όχι. Δεν θα προτιμούσες ένα σκοτσέζικο ουίσκι;

Όχι. Εδώ που τα λέμε, δεν πίνεις. Πίνεις όμως

εμένα. Οι γλάροι σκοτώνουν ψάρια,

κλαψουρίζοντας σαν τρίχρονα.

Οι ήχοι του κύματος είναι ναρκωτικό, φωνάζουν

υπάρχω, υπάρχω, υπάρχω 

όλη νύχτα. Ξυπόλυτη,

παίζω ταμπούρλο πάνω-κάτω στην πλάτη σου. 

Το πρωί τρέχω από πόρτα σε πόρτα 

στην καμπίνα παίζοντας κυνηγητό.

Τώρα μ' αρπάζεις απ' τους αστραγάλους. 

Τώρα ν' αναρριχηθείς πασχίζεις απ' τις γάμπες 

κι έρχεσαι να με τρυπήσεις στο σημείο όπου πεινώ.

(Ανν Σέξτον, Ερωτικά Ποιήματα, μετάφραση & εισαγωγή Ευτυχία Παναγιώτου, εκδ. Μελάνι)

Γυναίκες! Facebook Twitter
Μαρία Μήτσορα - Με λένε Λέξη. Εκδόσεις Πατάκη. Σελίδες: 226. Τιμή: €5,00

3. Της Πεζογραφίας: Μαρία Μήτσορα, Έρση Σωτηροπούλου, Βιρτζίνια Γουλφ, Πατρίσια Χάισμιθ, Αθηνά Κακούρη, Ελένη Λαδιά, Ντόροθυ Σάγιερς, Μαρία Λαϊνά, Π. Ντ. Τζέιμς, Μαργκερίτ Ντυράς, Μιμίκα Κρανάκη, Ευγενία Μπογιάνου, Άγκαθα Κρίστι, Σώτη Τριανταφύλλου.


4. Αυτό που δεν έχουμε: Στον έρωτα δίνουμε και παίρνουμε αυτό που δεν έχουμε. «Le don de ce qu'on n' a pas» μου έγραφε, μία δεκαετία αργότερα, τη φράση του Λακάν ο Χρήστος. Έτσι είναι, στον έρωτα χαρίζουμε αυτό που μας λείπει, ελπίζοντας πως το ίδιο θα κάνει κι ο άλλος. Πως θα μας χαρίσει αυτό που η έλλειψή του είναι τόσο βασανιστική. Κι αν δεν το κάνει, υποθέτουμε ότι δεν μας ερωτεύτηκε αρκετά. Ένα πλεόνασμα έλλειψης μαγικά κλειδώνει, σε κάτι σαν – δύο ελλείψεις κλειδώνουν σε μία κατάφαση, σε μία κατάσταση, όπου, της φαντασίας υπερέχουσας, πλανάται η μοναδική ευκαιρία για πληρότητα. Στον έρωτα, όταν δεν είναι άγιος, τίποτα δεν μας ενώνει, αντίθετα, μας χωρίζει, αλλά και μας κρατά καθηλωμένους, το μέγεθος της έλξης. Επειδή τα αντίθετα έλκονται, κάθε μεγάλη έλξη μας διαφοροποιεί. (Μαρία Μήτσορα, Με λένε Λέξη, εκδ. Πατάκη)

Γυναίκες! Facebook Twitter
Χάνα Άρεντ - Υπόσχεση Πολιτικής. Μτφρ.: Κατερίνα Χαλμούκου. Εκδόσεις Κέδρος. Σελίδες: 280. Τιμή: €18,34


5. Του Στοχασμού: Χάνα Άρεντ, Αλεξάνδρα Δεληγιώργη, Σούζαν Σόνταγκ, Μισέλ Μπερνστάιν, Μαρία Δεληβοριά, Φραγκίσκη Αμπατζομπούλου, Έμμα Γκόλντμαν, Ρόζα Λούξεμπουργκ, Άγκνες Χέλλερ.

Γυναίκες! Facebook Twitter
Χάνα Άρεντ


6. Περιττή η πανουργία: Ο Χέγκελ ερμήνευσε το παρελθόν ως Ιστορία και με αυτό τον τρόπο ανακάλυψε τη διαλεκτική ως θεμελιώδη νόμο κάθε ιστορικής αλλαγής. Αυτή η ανακάλυψη μας δίνει τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε το μέλλον ως Ιστορία. Για τον Μαρξ, η επαναστατική πολιτική είναι η δράση που κάνει την Ιστορία να ταυτιστεί με τον θεμελιώδη νόμο κάθε ιστορικής αλλαγής. Αυτό καθιστά περιττή την «πανουργία της σκέψης» του Χέγκελ (ο Καντ χρησιμοποίησε τον όρο «τέχνασμα της φύσης»), ο ρόλος της οποίας ήταν να αποδώσει μια αναδρομική πολιτική αιτιολογία στην πολιτική δράση, δηλαδή να την κάνει κατανοητή. (Χάνα Άρεντ, Υπόσχεση Πολιτικής, μτφρ. Κατερίνα Χαλμούκου, εκδ. Κέδρος).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ