Η ιστορία των απόκληρων

Η ιστορία των απόκληρων Facebook Twitter
0

ΕΓΚΑΤΑΛΕΛΕΙΜΕΝΟΣ γιος ενός περιπλανώμενου αστρολόγου, ο Λόντον αναδείχθηκε σε παραδειγματική και θρυλική μορφή ανθρώπου της περιπέτειας, της αυτοδιδαχής και της αέναης συγγραφής βιβλίων για το πλατύ κοινό. Παρότι έζησε μόλις σαράντα χρόνια, πρόλαβε να γράψει πενήντα βιβλία μέσα σε μια δεκαεξαετία και να γίνει ο διασημότερος -και πιο καλοπληρωμένος- συγγραφέας της εποχής του στις ΗΠΑ. Το Κάλεσμα της άγριας φύσης (1903), το Άσπρο Δόντι (1906), το Καυτερό φως της ημέρας (1910), ο Θαλασσόλυκος (1904), Ο γιος του λύκου (1900), Μάρτιν Ήντεν (1909) κ.λπ., είναι βιβλία που άσκησαν μεγάλη έλξη και διαβάστηκαν «αχόρταγα», όπως λέμε, παρά τις τεχνικές τους ατέλειες και το ομολογημένο «βιαστικό γράψιμο». Ειδικά στη Σοβιετική Ένωση, η αναμνηστική εκδοση των απάντων του εξαντλήθηκε μέσα σε πέντε μόλις ώρες! Άρα, τα θέματά του υπερείχαν συχνά έναντι του ύφους (καθώς ο Λόντον «όφειλε» να γράφει χίλιες λέξεις κάθε μέρα). Το Σιδερένιο Τακούνι (1907), όπου έχουμε μια προφητική σύλληψη του φασισμού, αντανακλά με πληρότητα την άποψή του για τον σοσιαλισμό, τη διαμαρτυρία του για την κοινωνική αδικία και την υποστήριξη ενός ανθρωπισμού που συνδυαζόταν με την περιπέτεια, τη θυσία και την αφοσίωση. Ο Λόντον φυλακίστηκε για αλητεία και το 1894 έγινε αφοσιωμένο μέλος του σοσιαλιστικού κινήματος. Άλλωστε, στον Αλκοολικό ομολογεί με χιούμορ ότι βοήθησε το αμερικανικό σοσιαλιστικό κίνημα να επιταχυνθεί «τουλάχιστον κατά πέντε λεπτά την ώρα...».

 Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το Σιδερένιο Τακούνι κυκλοφόρησε πριν από έναν αιώνα, δηλαδή πριν απ’ τις επαναστάσεις του 20ού αιώνα, θα υποψιαστούμε και το πνεύμα του Ανατόλ Φρανς όταν έγραφε τις ακόλουθες σκέψεις: «Το βιβλίο του Λόντον κυκλοφόρησε το 1907 και μας περιγράφει τον πόλεμο που θα ξεσπάσει μια μέρα (αν οι κακές μοίρες το επιτρέψουν) ανάμεσα στην Πλουτοκρατία και τον Λαό. Αλίμονο! Ο Λόντον είχε εκείνη την ιδιαίτερη μεγαλοφυΐα που προβλέπει όσα ο όχλος δεν μπορεί να διακρίνει και κατείχε μια ειδική γνώση που του επέτρεπε να προαισθάνεται το μέλλον. Προέβλεψε τα γεγονότα εκείνα που εκτυλίσσονται τώρα μπροστά στα μάτια μας. Το τρομερό δράμα που μας παρουσιάζει τόσο ζωντανά στο Σιδερένιο Τακούνι δεν ξέσπασε ακόμα και δεν ξέρουμε πότε θα εκπληρωθεί η φοβερή προφητεία του Αμερικανού μαρξιστή». Πράγματι, αν παραδοθούμε σε μιαν αναδρομική προφητεία, οι σκέψεις του Λόντον προλαμβάνουν εκ του αοράτου κάτι απ’ τη ρωσική επανάσταση, απ’ τη γερμανική επανάσταση, απ’ την κινέζικη, και πάει λέγοντας.

Εξάλλου, το κεντρικό του πρόσωπο, ο Ερνέστος Έβερχαντ, ενσαρκώνει μια μορφή επαναστάτη εξαιρετικά αναγνωρίσιμη που διαπέρασε καθέτως και οριζοντίως τις ψυχές των κοινωνικών επαναστάσεων του 20ού αιώνα. Η επιστολή που Τρότσκι στο οπισθόφυλλο είναι εύλογη: «Ο Λόντον είναι τελείως απελευθερωμένος από ρεφορμιστικές και πασιφιστικές αυταπάτες. Απο τον καμβά του για το μέλλον απουσιάζουν εντελώς η δημοκρατία και η ειρηνική πρόοδος. Πάνω από τη μάζα των απόκληρων υψώνονται οι κάστες της εργατικής αριστοκρατίας, του πραιτωριανού στρατού, της πανίσχυρης αστυνομοκρατίας και, ως επιστέγμασμα όλων αυτών, η ολιγαρχία του πλούτου. Όταν κάποιος διαβάζει αυτές τις γραμμές, δεν πιστεύει στα μάτια του. Είναι ένας πίνακας του φασισμού, της οικονομίας του, της κυβερνητικής πρακτικής του και της πολιτικής ψυχολογίας του».

Όντως, ο αφηγητής, ήτοι η Άβις Εβερχαρντ, που ερωτεύεται τον επαναστάτη και ζει μαζί του το δράμα της κοινωνικής θύελλας, είναι μορφή συγκινητική, ενίοτε στημένη με επιτυχή τρόπο, με ανθεκτικά υλικά και στέρεη γνώση της ψυχολογίας των εξεγερμένων. Αλλά από αυτό το σημείο έως την άποψη του εκδότη που υποστηρίζει ότι η σημερινή κατάσταση της «Κρίσεως», η οποία σαρώνει Ευρώπη και Αμερική, προφητεύεται από το μυθιστόρημα του Λόντον, το χάσμα είναι μεγάλο και η πειθώ μάλλον πλέει σε άγνωστα νερά. Γενικά, ενώ τα δυο κεντρικά πρόσωπα (Ερνέστος και Άβις) είναι δουλεμένα, οι αντίπαλοι (ήτοι τα τραστ κι οι μεγαλοεπιχειρηματίες) παραμένουν σχηματικά, κομμάτι άψυχα, πόσο μάλλον που η ίδια η αμερικανική κοινωνία παραμένει αινιγματική, καθώς το πρόβλημα τού γιατί δεν έγινε στην Αμερική η μεγάλη ταξική επανάσταση δεν απαντάται. Επίσης, αν το πρόβλημα των μαύρων δεν πολυαναφέρεται στο βιβλίο του Λόντον, η αιτία αφορά τις ειδικές απόψεις του συγγραφέα για την ανωτερότητα της λευκής φυλής.


ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΖΙΝ που γράφτηκε απο την πλευρά των εργατών, των μαύρων, των Ινδιάνων και των γυναικών αναλύονται καταλεπτώς οι συνέπειες της Αμερικανικής Επανάστασης. Οι μεγάλες ακίνητες περιουσίες των φιλοβρετανών αποτελούσαν ένα απ’ τα μεγαλύτερα κίνητρα που οδήγησαν στην Επανάσταση. Στη Βιρτζίνια ο λόρδος Φέρφαξ κατείχε περισσότερα από 2.000.000 εκτάρια, τα οποία εκτείνονταν σε 21 επαρχίες και, βέβαια, μετά την Επανάσταση, έτυχε ευνοϊκής μεταχειρίσεως, δεδομένου ότι ήταν φίλος του Τζορτζ Ουάσινγκτον. Πάντως, η ταξική δομή δεν άλλαξε ριζικά. Οι έμποροι της Βοστώνης και της Νέας Υόρκης κατέλαβαν αθόρυβα την κοινωνική θέση των οικογενειών που ατύχησαν στο εμπόριο και απώλεσαν τις περιουσίες τους επειδή παρέμειναν πιστές στο Στέμμα. Δικαιολογημένα γράφει ο Καρλ Ντέγκλερ ότι ουδεμία κοινωνική τάξη κατέλαβε την εξουσία της Αμερικανικής Επανάστασης. Οι πρωτεργάτες της Επαναστάσεως ήταν σε μεγάλο βαθμό μέλη της αποικιακής άρχουσας τάξης. Τυχαία μήπως ο Γεώργιος Ουάσινγκτον ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Αμερική; Τυχαία μήπως οι Ινδιάνοι πολέμησαν στο πλευρό της Αγγλίας κατά τη διάρκεια της Επανάστασης;

Ιδιαίτερο ένδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση του Βενιαμίν Μπάνκερ, ενός μαύρου που ειχε μελετήσει μαθηματικά και αστρονομία, προβλέποντας μάλιστα μιαν έκλειψη ηλίου, ο οποίος έγραψε κάποτε στον Τόμας Τζέφερσον: «Υποθέτω ότι αποτελεί αυταπόδεικτη αλήθεια το γεγονός ότι είμαστε μια φυλή ανθρώπων, οι οποίοι για πολλά χρόνια έχουμε υποστεί την κακομεταχείριση του κόσμου, ότι για χρόνια μας κοιτούσαν με περιφρόνηση, ότι για χρόνια μας θεωρούσαν περισσότερο ζώα παρά ανθρώπους...». Ο Τζέφερσον δεν αδιαφόρησε απέναντι στα επιχειρήματα του Μπάνκερ. Ωστόσο, η δομή της αμερικανικής κοινωνίας, η πολιτική της ενότητας Βορείων και Νοτίων και οι φυλετικές προκαταλήψεις στις αποικίες τον ώθησαν να παραμείνει ιδιοκτήτης σκλάβων σε όλη τη διάρκεια της ζωής του! Μ’ έναν λόγο, τέσσερις πληθυσμιακές ομάδες δεν είχαν εκπροσωπηθεί στο συνταγματικό συνέδριο: οι σκλάβοι, οι υπηρέτες με σύμβαση υποχρεωτικής εργασίας, οι γυναίκες και όσοι δεν είχαν ακίνητη περιουσία. Άρα, το Σύνταγμα δεν αντιπροσώπευε τα συμφέροντά τους. Γράφει ο Ζιν: «Αν διαβάσουμε τα συνήθη ιστορικά βιβλία, υπάρχει περίπτωση να λησμονήσουμε τον μισό πληθυσμό της Αμερικής.

Οι Ινδιάνοι και οι μαύροι ήταν οι πρώτες πληθυσμιακές ομάδες που παρέμεναν στο άγριο περιθώριο. Στην προεκλογική του εκστρατεία του 1858 ο Λίνκολν είχε δηλώσει: «Κι έτσι θα πω ότι δεν είμαι -και ποτέ δεν υπήρξα- υπέρμαχος της επιβολής με οιονδήποτε τρόπο της κοινωνικής και πολιτικής ισότητας μεταξύ της λευκής και της μαύρης φυλής (χειροκροτήματα). Θα πω ότι δεν είμαι -και ποτέ δεν υπήρξα- υπέρμαχος της παραχώρησης στους μαύρους του εκλογικού δικαιώματος να ορίζονται ως ένορκοι, ούτε του δικαιώματος να εκλέγονται σε δημόσια αξιώματα, ούτε του δικαιώματος να συνάπτουν γάμους με λευκούς... Οι δύο φυλές όμως δεν μπορούν να ζήσουν έτσι, αλλά θα πρέπει, ενόσω συνυπάρχουν, η μία να είναι σε ανώτερη θέση και η άλλη σε κατώτερη. Εγώ, όπως και οποιοσδήποτε ἄάλλος, προτιμώ να βρίσκεται η λευκή φυλή σε ανώτερη θέση!». Πράγματι, η ελίτ του Βορρά επεδίωκε την οικονομική επέκταση (ελεύθερη γη, ελεύθερη εργασία, υψηλούς προστατευτικούς δασμούς και μια Τράπεζα των Ηνωμένων Πολιτειών). Έτσι, όταν εξελέγη ο Λίνκολν, επτά νότιες πολιτείες αποχώρησαν από την Ένωση. Τάχιστα δημιουργήθηκε η Συνομοσπονδία και άρχισε ο αμερικανικός εμφύλιος. Γενικά, το αμερικάνικο Σύνταγμα έπασχε απο αχρωματοψία...

Το 1844, ήτοι τέσσερα χρόνια προτού εμφανιστεί το κομμουνιστικό μανιφέστο του Μαρξ και του  Ένγκελς, μια εφημερίδα έγραφε: «Διαχωρισμός της κοινωνίας σε παραγωγικές και μη παραγωγικές τάξεις και η άνιση κατανομή του πλούτου μεταξύ τους εισάγει αυτομάτως έναν νέο διαχωρισμό μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας. Η εργασία μετατρέπεται σε αγαθό. Ο ανταγωνισμός και τα αντικρουόμενα συμφέροντα εμφανίζονται στην κοινωνία. Κατά συνέπεια, η εργασία συγκρούεται με το κεφάλαιο». Κατά συνέπεια ο Λόντον -που διάβαζε μανιακά στις βιβλιοθήκες- μπορούσε να βρει άφθονο υλικό για το βιβλίο του. Ακόμη και το ζεύγος Ερνέστου και Άβις Έβερχαρντ θα μπορούσε να το εμπνευσθεί απ’ το ζεύγος Αλεξάντερ Μπέρκμαν και Έμας Γκόλντμαν, που ήταν αναρχική και φεμινίστρια και ο εραστής της είχε εγκλειστεί πολλά χρόνια στις φυλακές. Έγραφε η Γκόλντμαν μετά τον πόλεμο με τους Ισπανούς: «Όταν συνήλθαμε από το πατριωτικό αμόκ κατά των βάρβαρων Ισπανών, συνειδητοποιήσαμε ότι αιτία για τον πόλεμο ήταν η τιμή της ζάχαρης, ότι οι ζωές, το αίμα και τα χρήματα του αμερικανικού λαού χρησιμοποιήθηκαν για να προστατευτούν τα συμφέροντα των Αμερικανών καπιταλιστών».

Στο κεφάλαιό του για τη «Σοσιαλιστική πρόκληση» ο Ζιν αναφέρει στη σειρά τους συγγραφείς που αντλούσαν ιδέες απ’ την ταξική πάλη και την κοινωνική αδικία. Ο Μαρκ Τουέιν, για παράδειγμα, ήταν αναρχικός και ριζοσπάστης. Το 1900, στα εξήντα πέντε του, ήταν παγκοσμίως διάσημος και είχε το θάρρος να γράφει: «Σας παρουσιάζω την επιβλητική οικοδέσποινα χριστιανοσύνη, η οποία επιστρέφει λασπωμένη, βρόμικη και καταρρακωμένη απ’ τις πειρατικές επιδρομές που έκανε στο Κιαστσόου, στη Μαντζουρία, στη Νότια Αφρική και στις Φιλιππίνες, με την ψυχή γεμάτη κακία, τις τσέπες γεμάτες λεφτά και το στόμα της γεμάτο υποκριτική ευσέβεια».

Πολλοί συγγραφείς υποστήριζαν τον σοσιαλισμό κι επέκριναν το καπιταλιστικό σύστημα: Άπτον Σινκλέρ, Τζακ Λόντον, Θίοντορ Ντράιζερ, Φρανκ Νόρις κ.λπ. Οι άνθρωποι της «Αβύσσου» (κεφάλαιο του Σιδερένιου Τακουνιού) λέγεται ότι επηρέασαν τον Σινκλέρ, που το βιβλίο του Η Ζούγκλα διαβάστηκε από εκατομμύρια αναγνωστών. Ακόμη και ο μέγας Χένρι Τζέιμς που ζούσε στην Ευρώπη, περιοδεύοντας στις ΗΠΑ το 1904, χαρακτήρισε την Αμερική «τεράστιο κήπο του Ρεπατσίνι (κήπο με δηλητηριώδη φυτά), ο οποίος περιελάμβανε όλες τις ποικιλίες του δηλητηριώδους φυτού που αποκαλείται ΠΑΘΟΣ ΓΙΑ ΧΡΗΜΑ».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ