ΚΙΝΗΣΗ

Η Ντόρις Λέσινγκ και το χρυσό της σημειωματάριο

Η Ντόρις Λέσινγκ και το χρυσό της σημειωματάριο Facebook Twitter
0
Η Ντόρις Λέσινγκ και το χρυσό της σημειωματάριο Facebook Twitter

" Το μεγάλο μυστικό που μοιράζονται όλοι οι ηλικιωμένοι είναι ότι, στην πραγματικότητα, δεν έχεις αλλάξει καθόλου μετά από 70 ή 80 χρόνια. Το σώμα σου αλλάζει, αλλά εσύ δεν αλλάζεις καθόλου. Και αυτό φυσικά προκαλεί μεγάλη σύγχυση" είχε πει η Ντόρις Λέσινγκ.

Η ίδια μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής της δε σταμάτησε να γράφει. Κυρίως δεν έχασε τη σπιρτάδα, την οξύτητα, την πνευματικότητα, δε λησμόνησε ποτέ τις θέσεις για τις οποίες έγραφε στα "πολύχρωμα σημειωματάριά της".

Οι γυναίκες μιας γενιάς, όταν εκδόθηκε το βιβλίο στην Ελλάδα, ήρθαν εξαιτίας του βιβλίου της σε επαφή με μια φεμινιστική οπτική εντελώς αντιδογματική, βαθιά αγωνιστική και συνεπή.

Δεν είναι τυχαίο ότι το «Χρυσό σημειωματάριο» θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα μυθιστορήματα του εικοστού αιώνα.

Η 'Αννα Βουλφ, η ηρωίδα της Λέσινγκ, είναι μια χωρισμένη γυναίκα μυθιστοριογράφος, η οποία από φόβο μην τρελαθεί, καθώς παλεύει με τις καθημερινές αντιξοότητες, καταγράφει τα βιώματά της σε τέσσερα χρωματιστά σημειωματάρια.

Στο μαύρο σημειωματάριο καταγράφει τη συγγραφική της ζωή, στο κόκκινο τις πολιτικές της απόψεις, στο κίτρινο τη συναισθηματική της ζωή και στο μπλε καθημερινά γεγονότα. Αναζητά την προσωπική και πολιτική της ταυτότητα μέσα από τα τραύματα του παρελθόντος. Την απόρριψη, την προδοσία, τα επαγγελματικά αδιέξοδα. Θα τη βρει στο πέμπτο "Χρυσό σημειωματάριο", επουλώνοντας τις πληγές και βρίσκοντας τους δρόμους της προσωπικής της διεξόδου.

Η Ντόρις Λέσινγκ και το χρυσό της σημειωματάριο Facebook Twitter

Την  εμπειρία πολλών γυναικών, οι οποίες ήρθαν σε επαφή με το φεμινισμό μέσω των βιβλίων της Λέσινγκ, περιγράφει σε έναν συγκινητικό αποχαιρετισμό στη Γκάρντιαν, η συγγραφέας Μάργκαρετ Ατγουντ.

Λέει ανάμεσα σε άλλα: «Συνάντησα τη Ντόρις Λέσινγκ σε ένα παγκάκι στο Παρίσι, το 1963. Διάβαζα το "χρυσό σημειωματάριο". Ημασταν τότε φοιτητές και περνούσαμε με μπαγκέτες, τυρί και φρούτα και νοιώθαμε οργή όπως η ηρωίδα του βιβλίου. Μια άλλη γυναίκα της οποίας τα βιβλία διαβάζαμε εκείνη την εποχή ήταν η Σιμόν ντε Μποβουάρ, αλλά δεν νοιώθαμε μεγάλη συγγένεια, τόση όση με την ηρωίδα της Λέσινγκ.

Νοιώθαμε ότι είχαμε περισσότερα κοινά με μια γυναίκα που ανάμεσα στα άλλα μετά από δυο αποτυχημένους γάμους και ελάχιστες προοπτικές καταφεύγει στην Αγγλία. Η Ντόρις έκανε τα πάντα με όλη της την καρδιά , όλη την ψυχή της και όλη της τη δύναμη.

Η Ντόρις Λέσινγκ και το χρυσό της σημειωματάριο Facebook Twitter

Οπως η Αμερικανίδα ποιήτρια και φεμινίστρια Αντριαν Ριτς, έτσι και η Λέσινγκ είχε παρουσία καθοριστική όταν οι γυναίκες βρέθηκαν αντιμέτωπες με αυξημένες ελευθερίες και επιλογές , καθώς και αυξημένες προκλήσεις .

Η Λέσινγκ ήταν πολιτική στην πιο βασική έννοια. Ηταν πνευματική, εξερευνώντας τα όρια και τις παγίδες της ανθρώπινης ύπαρξης. Ηταν εφευρετική και γενναία συγγραφέας. Χρησιμοποίησε ψευδώνυμο ως απόδειξη των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν οι άγνωστοι συγγραφείς.

Ποτέ δε συνάντησα τη Σιμόν ντε Μποβουάρ, τη Λέσινγκ αρκετές φορές. Στις λογοτεχνικές συναντήσεις ήταν αυτή που κάθε νέος συγγραφέας θα ήθελε να συναντήσει: Ευγενική, με ενδιαφέρον και με ιδιαίτερη κατανόηση της θέσης των συγγραφέων. Ηταν ένα πρότυπο για κάθε συγγραφέα."

*****

Βιβλίο
0

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ