Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter

Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης

0

Ο Φρανς Μαζερέελ, ένας από τους σπουδαιότερους εξπρεσιονιστές ζωγράφους και καρτουνίστες του 20ού αιώνα γεννήθηκε στην παραλιακή πόλη Blankenberge του Βελγίου το 1899 και από μικρό παιδί επηρεάστηκε από τις σοσιαλιστικές πεποιθήσεις του πατριού του, αναπτύσσοντας αντιπολεμικό αίσθημα και κοινωνική δράση.

Από το Παρίσι όπου πήγε για σπουδές, μετακόμισε στην Γενεύη κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, όπου έγινε εθελοντικά μεταφραστής του Ερυθρού Σταυρού. Από εκείνη την εποχή άρχισε να σχεδιάζει πολιτικές γελοιογραφίες σε εφημερίδες και το 1918 άρχισε να κυκλοφορεί μια σειρά από βιβλία με ξυλογραφίες που απεικονίζουν την αστική ζωή στα χρόνια ανάμεσα στους δύο παγκόσμιους πολέμους.

Η Πόλη είναι το αριστούργημά του, μια πρώιμη graphic novel που επηρέασε πολλούς μετέπειτα δημιουργούς κόμικ, ένα ολοκληρωμένο έργο χωρίς καθόλου κείμενο, που αποτελείται από 100 ξυλογραφίες με εκπληκτικές λεπτομέρειες που αφηγούνται ολόκληρες ιστορίες μόνο με δυνατές εικόνες, που κάποιες φορές γίνονται συγκλονιστικές.

Δεν έχει πλοκή, παρουσιάζει εικόνες ανθρώπων από τη καθημερινότητα στη μητρόπολη, από διαφορετικά υπόβαθρα και στάδια της ζωής: μια κηδεία, το εσωτερικό του σπιτιού μιας φτωχής οικογένειας, το άψυχο σώμα μιας γυναίκας που έχει ξεβραστεί σε ένα κανάλι, πόρνες, σκηνές από εργοστάσια και αίθουσες δικαστηρίων.

Το βιβλίο ξεκινάει με μια αντρική φιγούρα καθισμένη σε έναν χορταριασμένο λόφο κοιτάζοντας το αστικό τοπίο που έχει θαμπώσει ο καπνός της καμινάδας και κλείνει με μοναχική γυναίκα που κοιτάζει από τη σοφίτα της τα αστέρια στον ουρανό.

Ο Μαζερέελ δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης: το μυθιστόρημα, τη νουβέλα, τη μικρή διήγηση σε εικόνες χωρίς λόγια.

Το βιβλίο Η Πόλη που ο Γερμανός ιστορικός τέχνης Lothar Lang χαρακτήρισε ως «ένα εικονογραφημένο λεξικό του Εξπρεσιονισμού» δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στη Γερμανία το 1925. Με αυτό ο Μαζερέελ δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης: το μυθιστόρημα, τη νουβέλα, τη μικρή διήγηση σε εικόνες χωρίς λόγια.

Μέσα από κάθε φύλλο, µε την απλή αρμονία του μαύρου και του άσπρου, περνά σαν αστραπή ο ιλιγγιώδης ρυθμός του βιαστικού 20ού αιώνα, ανοίγοντας το δρόμο για μνημειώδεις κινηματογραφικές ταινίες όπως τo «Βερολίνο, η Συμφωνία μιας Μεγαλούπολης» του Βάλτερ Ρούτμαν ή το «Man With the Moving Camera» του Dziga Vertov στις οποίες πρωταγωνιστεί η ίδια η πόλη. 


Αν τα παλαιότερα βιβλία του ήταν μεγάλα, το τελευταίο του, η Πόλη, είναι κυριολεκτικά μνημειώδες. Με αυτό το έργο ο καλλιτέχνης προχώρησε κατά κάποιον τρόπο από τη σονάτα στη συμφωνία.

Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter
Η Πόλη: Το πρώιμο graphic novel του εξπρεσιονισμού που δημιούργησε ένα νέο είδος εικαστικής ποίησης Facebook Twitter

Το βιβλίο Η πόλη του Βέλγου εξπρεσιονιστή χαράκτη Φρανς Μαζερέελ του 1925 θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Άγρα

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT