Η σκιά του γράμματος «Μ»: Βιώνει η Ιταλία την πλήρη αποκατάσταση του Μουσολίνι;

Η σκιά του γράμματος «Μ»: Βιώνει η Ιταλία την πλήρη αποκατάσταση του Μουσολίνι; Facebook Twitter
Σήμερα, το όνομα του Μουσολίνι είναι λιγότερο ταμπού από ποτέ στην Ιταλία ενώ ο Ματέο Σαλβίνι, αντιπρόεδρος και υπουργός εσωτερικών της κυβέρνησης, χρησιμοποιεί ατάκες του Ντούτσε στις ομιλίες του
0

Ο Μουσολίνι προελαύνει ξανά. Τουλάχιστον στα ιταλικά βιβλιοπωλεία. Εδώ και αρκετές εβδομάδες, το ογκώδες βιβλίο του συγγραφέα Αντόνιο Σκουράτι για την άνοδο του Ιταλού δικτάτορα με τίτλο απλά το γράμμα «Μ», παραμένει αμετακίνητο από τις πρώτες θέσεις της λίστας με τα μπεστ-σέλερ στη χώρα.

Ήδη μάλιστα έχει ανακοινωθεί ότι πρόκειται σύντομα να γίνει και τηλεοπτική σειρά υψηλού πρεστίζ από την Wildside, την εταιρεία παραγωγής πίσω από τη σειρά του καναλιού HBO "My Brilliant Friend" που παίζεται με επιτυχία αυτόν τον καιρό και βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Έλενα Φεράντε. Πριν λίγο καιρό επίσης, στη μεγάλη έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης, το βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα προκάλεσε ένα μικρό πόλεμο πλειστηριασμών μέχρι να καταλήξουν τα δικαιώματα της αγγλόφωνης έκδοσης στον εκδοτικό οίκο HarperCollins.

«Στο ιταλικό φαντασιακό, ο Μουσολίνι παραμένει ένα είδος τοτέμ, μια χαρισματική φιγούρα, ένας τύπου διεστραμμένος εθνοπατέρας που έχουμε καταπιέσει στο υποσυνείδητο», δηλώνει ο 49χρονος συγγραφέας.
Όπως ήταν αναμενόμενο η τεράστια και απροσδόκητη (;) επιτυχία του βιβλίου, έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις στην Ιταλία σχετικά με την κληρονομιά του φασίστα ηγέτη. Οι υποστηρικτές του βιβλίου λένε ότι λειτουργεί ως υπενθύμιση των δεινών του φασισμού, ειδικά για τους νέους ανθρώπους.

Η σκιά του γράμματος «Μ»: Βιώνει η Ιταλία την πλήρη αποκατάσταση του Μουσολίνι; Facebook Twitter
«Στο ιταλικό φαντασιακό, ο Μουσολίνι παραμένει ένα είδος τοτέμ, μια χαρισματική φιγούρα, ένας τύπου διεστραμμένος εθνοπατέρας που έχουμε καταπιέσει στο υποσυνείδητο», δηλώνει ο 49χρονος συγγραφέας του βιβλίου (δεξιά).

Στην άλλη όχθη βρίσκονται αυτοί που πιστεύουν ότι το ρετουσάρισμα του Μουσολίνι για τον 21ο αιώνα εγκυμονεί κινδύνους σε μια περίοδο που εθνικιστικές, δεξιές κυβερνήσεις κυβερνήσεις εκλέγονται σε διάφορα σημεία της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας βεβαίως.

Παρότι έχει διαφημιστεί ως νουβέλα (ή ιστορικό μυθιστόρημα), το βιβλίο – που αποτελείται από πολλά μικρά κεφάλαια πλαισιωμένα με αποσπάσματα από ιστορικά τηλεγραφήματα, άρθρα εφημερίδων, επιστολές και αναφορές της αστυνομίας - θολώνει συνειδητά τα όρια μεταξύ λογοτεχνίας και ιστορικού εγχειριδίου.

Κάποιοι κριτικοί πάντως φάνηκαν να ανησυχούν ότι η ουδετερότητα της αφήγησης του βιβλίου, το οποίο παρουσιάστηκε ως η πρώτη νουβέλα που αφηγείται την ιστορία του φασισμού «χωρίς καθόλου πολιτικό ή ιδεολογικό φιλτράρισμα», θα μπορούσε να επανασυστήσει τον Ντούτσε όχι ως τέρας της ιστορίας, αλλά ως συμπαθή πρωταγωνιστή.

Σύμφωνα με τον συγγραφέα του πάντως που σπεύδει να δηλώσει αντιφασίστας, στόχος του «Μ» είναι να συλλάβει τη γοητεία που προκάλεσε στους συμπατριώτες του ο Μουσολίνι χωρίς να πέσει ο ίδιος θύμα της. Ο ίδιος ορίζει το βιβλίο του ως «ένα αντιφασιστικό μάθημα ιστορίας μεταμφιεσμένο σε νουβέλα».

Η αφήγηση του βιβλίου ξεκινά στην Ιταλία του 1919 και καταγράφει το χρονικό της ανόδου του φασισμού για να καταλήξει με την ιστορική ομιλία του Μουσολίνι στο Κοινοβούλιο στις 3 Ιανουαρίου 1925, ημερομηνία αφετηρίας, σύμφωνα με τους ιστορικούς, του δικτατορικού καθεστώτος. Ο Σκουράτι έχει στα σκαριά άλλα δύο βιβλία που θα ολοκληρώσουν την τριλογία του βίου και της πολιτείας του δικτάτορα, καταλήγοντας την αφήγηση με τον θάνατό του τον Απρίλιο του 1945.

Σήμερα, το όνομα και η κληρονομιά του Μουσολίνι είναι λιγότερο ταμπού από ποτέ στην Ιταλία. Ο Ματέο Σαλβίνι μάλιστα, ο αντιπρόεδρος και υπουργός εσωτερικών της κυβέρνησης, χρησιμοποιεί ατάκες του Ντούτσε στις ομιλίες του την ώρα που ιταλικές νεοφασιστικές ομάδες παρελαύνουν τακτικά στις πόλεις της χώρας.

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ