Κρόνενμπεργκ και Κάφκα: η μύγα και η κατσαρίδα

Κρόνενμπεργκ και Κάφκα: η μύγα και η κατσαρίδα Facebook Twitter
0

«Πρόσφατα ξύπνησα και ξαφνικά ανακάλυψα ότι έχω μεταμορφωθεί σε έναν εβδομηντάχρονο άντρα». Έτσι ξεκινάει την εισαγωγή του ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ σε μια νέα μετάφραση της «Μεταμόρφωσης» του Κάφκα από τη Susan Bernofsky.

«Όταν ο Γκρέγκορ Σόμσα ξύπνησε ένα πρωινό από κακό όνειρο, βρέθηκε στο κρεβάτι του μεταμορφωμένος σε γιγαντιαία κατσαρίδα». Έτσι ξεκινάει η «Μεταμόρφωση» του Κάφκα, ενός από τους πιο οικουμενικούς αλλά ταυτόχρονα πιο βαθιά συνδεδεμένους συγγραφείς με τον τόπο που τον ανέθρεψε.

Στην εισαγωγή του ο Κρόνενμπεργκ αναφέρεται στην πιο προφανή σχέση που έχει ο ίδιος με την ιστορία του Κάφκα: στην ταινία «η Μύγα», στην οποία ένας επιστήμονας μεταμορφώνεται σε ένα έντομο, χάνοντας σταδιακά ό,τι τον κάνει άνθρωπο και αποκτώντας «ζωώδη» ένστικτα, κάνοντας τον επικίνδυνο ακόμα και γι' αυτούς που αγαπά.

«Όταν κυκλοφόρησε η «Μϋγα» το 1986, υπήρχε η θεωρία ότι η ασθένεια που προκάλεσε ο Brundle στον εαυτό του ήταν μια αλληγορία για το ΑΙDS. Φυσικά το καταλάβαινα αυτό, το AIDS ήταν στο μυαλό όλων όσο η τεράστια έκταση αυτής της αρρώστια ερχόταν σταδιακά στο προσκήνιο. Όμως για μένα, η ασθένεια του Brundle ήταν κάτι πιο θεμελιώδες: με έναν τεχνητά επιταχυνόμενο τρόπο, γερνούσε. Ήταν μια συνείδηση που γνώριζε ότι ήταν ένα θνητό σώμα, και με οξεία συνειδητοποίηση και χιούμορ συμμετείχε σε μια αναπόφευκτη μεταμόρφωση που όλοι θα ζήσουμε, αν ζήσουμε αρκετό καιρό. Σε αντίθεση με τον παθητικό και ανώνυμο Γκρέγκορ, ο Brundle ήταν ένας σταρ στο στερέωμα της επιστήμης και η μεταφορά ύλης μέσα στο διάστημα (κατά την οποία το DNA του αναμιγνύεται με το DNA μιας μύγας) είναι ένα τολμηρό και ριψοκίνδυνο πείραμα που προκάλεσε τη μοίρα του.»

Αυτές είναι οι διαφορές της ιστορίας, αλλά οι ομοιότητες είναι οι εξής: και στις δύο περιπτώσεις το αλλόκοτο γεγονός, η ίδια η Μεταμόρφωση, δεν έχει τόση σημασία, όσο η αντίδραση του περιβάλλοντος σ' αυτή. Η αδυναμία αποδοχής είναι η καταδίκη μας και εμείς, οι θεατές, αισθανόμαστε τύψεις που δεν μπορούμε να επεξεργαστούμε τη νέα πραγματικότητα, είτε παρακολουθώντας τις αλλαγές στους άλλους, είτε (ακόμη πιο δύσκολα) παρακολουθώντας τις αλλαγές στον καθρέφτη μας.

Διαβάστε όλη την εισαγωγή του Κρόνενμπεργκ εδώ και μια θαυμάσια βιογραφία του Κάφκα εδώ.



Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ