ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Λόγια της πόλης

Λόγια της πόλης Facebook Twitter
0

1.ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ: Ο ζόφος που όχι μονάχα ως φάντασμα αλλά και ως στεγνή και στυγνή πραγματικότητα με σάρκα και οστά πλανιέται στην πόλη, στην Αθήνα, προκαλεί ένα σωρό οξύηχες, πάει να πει στριγκιές, και άγριες αντιδράσεις. Η παιδεία, αγκαζέ με την ευαισθησία, είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος να δεις κατάματα την καταστροφή και να επισημάνεις μες στο σκότος το κεράκι (για το οποίο έλεγε ο Άλεν Γκίνσμπεργκ ότι είναι η Ποίηση - ένα μικρό κεράκι μες στου δάσους τον γνόφο) και ακόμα -γιατί όχι;- να βγάλεις απ’ τη μύγα ξύγκι, να δεις τις ηλιαχτίδες στο τριμμένο λερό μπλουτζίν, ν’ αφουγκραστείς μια μελωδία αισιοδοξίας μες στην τρέλα, τον ορυμαγδό και τη χλαπαταγή. Ο Χρήστος Χρυσόπουλος (1968), με τον Φακό στο Στόμα (εκδ. Πόλις), γίνεται ο διαβάτης μες στα ερείπια μιας εποχής, γίνεται ένας ρεπόρτερ από τις διακεκαυμένες ζώνες του πανικού και της ξεστρατισμένης, αδιανόητης βίας. «Ένα χρονικό για την Αθήνα», ιδού τι μας κερνάει ο συγγραφέας του Περίκλειστου Κόσμου και του Φανταστικού Μουσείου, διαβαίνοντας ανάμεσα στους ξεπεσμένους και τους απόκληρους, με το σακίδιό του που δεν έχει μονάχα τη φωτογραφική μηχανή και το σημειωματάριο αλλά και χωνεμένες μνήμες από τις περιπλανήσεις στο σύμπαν των περιπλανώμενων προγόνων: του Flâneur (Πέτρους Μπορέλ, Ζεράρ ντε Νερβάλ και Σαρλ Μποντλέρ), του Αντρέ Μπρετόν, του Βάλτερ Μπέντζαμιν, του Γκι Ντεμπόρ, των ποιητών και στοχαστών που, μετά τον θάνατο του Θεού και της Γυναίκας (ως Μούσας), αναγόρευσαν σε Μούσα το αχαρτογράφητο χάος της άναρχης, πλέον, Μεγαλούπολης.

2. ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ: Ένα βιβλιοφιλικό σασπένς νόβελ έρχεται να μας προσφέρει ο έμπειρος Δημήτρης Φύσσας (1956). Η πλοκή και η αγωνία που τεχνηέντως απλώνει στις σελίδες του Αναγνώστη τού Σαββατοκύριακου (εκδ. Εστία) δεν είναι παρά η αφορμή για να μιλήσει με ελεγχόμενο λυρισμό και τρικ αποστασιοποίησης για την πόλη, την Αθήνα, και για τα βιβλία, για τα λογοτεχνήματα που τη στοιχειώνουν και που είναι οι χάρτες της ψυχογεωγραφίας, οι πυξίδες για να περιπλανηθούμε και στον χώρο αλλά και στον χρόνο της. Η ηρωίδα του μυθιστορήματος, η Βάλια, μπλέκει αίφνης στους λαβυρίνθους της βιβλιομανίας, σε ένα σύμπαν μπορχεσιανό, σε κόσμους αποτελούμενους από βιβλία που φέρνουν άλλα βιβλία, τα οποία με τη σειρά τους οδηγούν σε κινηματογραφικές ταινίες που σε ωθούν σε μουσικές εξαίσιες, για να φτάσεις και πάλι στα βιβλία. Με μαεστρία και χιούμορ, ο Φύσσας θέλει να μας θυμίσει πώς ήταν κάποτε η Σόλωνος με τις «ντουλάπες» (τα υπαίθρια πράσινα παλαιοβιβλιοπωλεία), η Πατησίων, η Κηφισιά, αλλά συνάμα πόσο πολύτιμη και συναρπαστική ήταν η περιπέτεια συγγραφέων, όπως ο Βασίλης Βασιλικός και ο Νόρμαν Μέιλερ, ο Δημήτρης Χατζής και ο Νόρμαν Σπίνραντ, ο Εμμανουήλ Ροΐδης και ο Ρέιμοντ Τσάντλερ.

3. ΤΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ: Μια ιδανική πόλη μπορεί να μας εξάψει τη φαντασία, όπως οι αόρατες πόλεις του Καλβίνο, ή να μας μαγέψει με την ομορφιά της, όπως το Παρίσι του Μπέντζαμιν, το Δουβλίνο του Τζόις, η Τεργέστη του Σβέβο. Κι όμως, δεν θα είναι παρά μια κόλαση, αν κατοικείται από ανθρώπους-φαντάσματα (Χρυσόπουλος, σ. 116).

Το επόμενο πρωί, νωρίς νωρίς, η Βάλια πήγε για πρώτη φορά στη ζωή της σε βιβλιοπωλείο. Τα πήρε σβάρνα όλα, κανονικά και παλαιοβιβλιοπωλεία, Σόλωνος, Ιπποκράτους, Σταδίου, Πανεπιστημίου, Γενναδίου, Μαυρομιχάλη, Γραβιάς, Μπόταση, Ασκληπιού, Τρικούπη, Ακαδημίας, Μπενάκη, Θεμιστοκλέους, Καποδοστρίου, Ζ. Πηγής, Μασσαλίας (τότε υπήρχαν ακόμα οι «Ντουλάπες» στο πλάι της Νομικής), Μαντζάρου, Χ. Τρικούπη, Φειδίου (Φύσσας, σ. 66).

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ