The magical mystery tour

The magical mystery tour Facebook Twitter
0

Όταν ξέσπασε η Χάρι-Πότερ-μανία, ήμουν πολύ επιφυλακτικός απέναντι σε «όλο αυτό». Λες και προάσπιζα κάποιο λογοτεχνικό οχυρό που σιγά σιγά θα 'πεφτε. Τα χρόνια πέρασαν από τότε, και μάλλον ξεφορτώνομαι βαθμηδόν τις λογοτεχνικές μου εμμονές (ο καλύτερος τρόπος είναι να τις εκδίδεις), και καθώς τις ξεφορτώνομαι αναζητώ παραξενεμένος ένα σύγχρονο modus vivendi μ' έναν κόσμο που μάλλον είχα παρεξηγήσει ως περισσότερο πολύπλοκο απ' ό,τι πράγματι είναι. Γενικώς... μεγάλωσα, που μάλλον σημαίνει εν προκειμένω πως... μίκρυνα.

Μεγάλωσε κι ο Χάρι. Από χρονιά σε χρονιά στο Χόγκουαρτς, τελείωσε τελικά το υπέροχο σχολείο του, που ακόμη κι αν είστε πολέμιος του λογοτεχνικού φαινομένου που ο νεαρός μάγος αντιπροσωπεύει, δεν μπορεί, σας αρέσει, έτσι δεν είναι; Μεγάλωσαν και τα παιδιά που τον παρακολουθούσαν στις ταινίες και τον διάβαζαν στα βιβλία, και για πολλούς η αποφοίτηση από το σχολείο συμπίπτει μ' αυτήν του Χάρι. Δεν ξέρω αν κι αυτά θα παντρευτούν (ουπς! Ξεχάστε το αυτό), μάλλον στο πανεπιστήμιο όπου να 'ναι θα παν, το σίγουρο είναι πως μάθαν απ' τον Χάρι πως πρέπει να ξεχωρίζουν το καλό και το κακό ενστικτωδώς, χωρίς να απευθύνονται στο Θεό γι' αυτόν το σκοπό.

Ας γυρίσουμε όμως στον γέρο (εμένα). Στην αρχή, γνώρισα τον Χάρι απ' τις ταινίες. Μ' άρεσαν οι ταινίες, η μία πιο πολύ απ' την άλλη, τις έχω δει μάλιστα πάνω από μία φορά και μάλλον τις βαρέθηκα στο τέλος. Έτσι, φέτος το καλοκαίρι που βρέθηκα στο εξωτερικό και χωρίς βιβλίο, κάμφθηκαν οι αντιστάσεις μου κι αποφάσισα να αγοράσω κι εγώ ένα βιβλίο της κυρίαςΡόουλινγκ, έτσι, για να δω τι γράφει.

Ήξερα τι έγραφε, διότι είχα δει τις ταινίες. Το μοναδικό ενδιαφέρον που μου προκαλούσε η ανάγνωση του βιβλίου αφορούσε στις μικρές αποκλίσεις της χάρτινης πλοκής από το σελιλόιντ. Μ' άρεσε το βιβλίο, αν και, μεταξύ μας, ψιλοαπογοητεύτηκα απ' τη γραφή. Θέλω να πω: η Ρόουλινγκ δεν είναι Ντίκενς, κατά τη γνώμη μου. Γράφει με απλό τρόπο, περιγραφικό και σχεδόν κινηματογραφικό. Δεν διέκρινα κάτι περιπαικτικό ή παιγνιώδες στο γράψιμό της.

Ωστόσο, με τα βιβλία της γοήτευσε εκατομμύρια παιδιά ανά την υφήλιο. Τα 'σπρωξε να διαβάζουν μανιωδώς, παρ' όλο που ο Χάρι και ταινίες έγινε, και βιντεοπαιχνίδια. Τα γαλούχησε με κάποιον τρόπο, σε μιανέου τύπου παιδεία, με μότο το ψιλο-χιουμοριστικό σύνθημα που εφηύρα σήμερα για χάρη της: «Η μαγεία επιτέλους ξανά!». Όλα αυτά, σε ό,τι με αφορά, συνιστούν για ένα συγγραφέα μεγάλη μαγκιά.

Έρχεται η ώρα του Φίλιπ Πούλμαν τώρα. Το Αστέρι του Βορρά επιτέλους μεταφέρεται κι αυτό στο σινεμά. Θα το δούμε τα Χριστούγεννα. Αυτήν τη φορά, θα πάω διαβασμένος. Δεν θα σας προϊδεάσω για τη βραβευμένη Τριλογία του Κόσμου (ίσως τη γνωρίζετε, στο κάτω κάτω). Θα σας πω μόνο πως το τρίτο μέρος της, το Κεχριμπαρένιο Τηλεσκόπιο, ήταν υποψήφιο για Bookerτο 2001, σπάζοντας την «παράδοση» και τα «στεγανά» που μας κρατούν δέσμιους στο τι είναι λογοτεχνία και τι δεν είναι.

Πιστεύω πως καιρός είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι λογοτεχνία είναι και τα μαγικά παραμύθια. Τότε ίσως κατανοήσουμε (πριν να φτιαχτεί το ανυπέρβλητο χάσμα γενεών) τη γενιά παιδιών που μεγαλώνει διαβάζοντας αυτά τα βιβλία, κι ονειρεύεται να ζήσει σ' έναν κόσμο μαγείας και μυστηρίου, που ίσως να έχει ήδη δημιουργηθεί και να λειτουργεί κάτω απ' τη μύτη μας...

ΤΖ. Κ. ΡΟΟΥΛΙΝΓΚ
Ο ΧΑΡΙ ΠΟΤΕΡ ΚΑΙ ΟΙ ΚΛΗΡΟΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
Εκδόσεις Ψυχογιός

ΦΙΛΙΠ ΠΟΥΛΜΑΝ
ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ
Εκδόσεις Ψυχογιός

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ