Μπογιάνου & Φακίνου

Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
0
Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
Ευγενία Μπογιάνου

1. Η βία, όπως η ομίχλη σ' εκείνο το ποίημα του Βύρωνα Λεοντάρη, μπαίνει από παντού στο σπίτι. Η τηλεόραση είναι εκεί και μας βλέπει. Δεν τη βλέπουμε, μας βλέπει, επιμέναμε μαζί με τον Χρήστο Βακαλόπουλο ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του Ογδόντα. Η σκληρότητα δεν εγκαθίσταται μονάχα στους τσιτωμένους μυς αλλά και στα μάτια, που όταν δεν είναι σκληρά, είναι άδεια, κενά. Τεθλασμένες ρυτίδες, βραχνά βλέμματα, κατατεμαχισμένες πραγματικότητες. Μια γενικευμένη νέα ανησυχία γίνεται η καθημερινή μας διαταραχή, η καθημερινή μας μικροπανούκλα. Οι λογοτέχνες, όσοι ξέρουν να διαβάζουν και να γράφουν, δηλαδή να αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει γύρω μας πέρα από τις συναισθηματικές συνθηματολογίες και την ποταπή πολιτικολογία, στέλνουν σήματα καπνού και συνθέτουν δελτία θυέλλης, συνεκδοχές της Νέας Ανησυχίας.

2. Η Ευγενία Μπογιάνου (Θεσσαλονίκη, 1968) μιλάει με σκληρότητα για τη σκληρότητα, σκηνοθετεί την πραγματική πραγματικότητα έτσι ώστε να μας γίνει ακόμα πιο πραγματική. Στην Κλειστή Πόρτα (εκδ. Πόλις) συναντώ εκείνους που συνάντησα τόσες και τόσες φορές και ήξερα ότι ο καθένας τους, και η καθεμία τους, άντρες και γυναίκες, κρύβουν μια ιστορία, ένα δράμα, μια σκλήθρα μπηγμένη στο δάχτυλο που δεν ξέρει τι πρέπει να δείξει και γιατί, όχι, δεν είναι ναυάγια της ζωής, δεν είναι παρίες και ρεμάλια, δεν είναι κλοσάρ και χόμπο, είναι οι άνθρωποι του δίπλα μας, είναι μια εφοριακός που σε έχει κοιτάξει βλοσυρά, αλλά έχει δάκρυα πολλά εντός της, είναι ο ψιλικατζής που ισοπεδώνεται από την οικονομική κατακρήμνιση, είναι ο λογιστής που δουλεύει δεύτερη δουλειά σε σουβλατζίδικο, είναι η κοπελίτσα που όχι μόνο ζορίζεται να πληρώσει τα κοινόχρηστα αλλά φορτώνεται και τα χρέη του τεθνεώτος πατέρα της, είναι ο επιχειρηματίας που τείνει να γίνει μπατίρης, είναι ο ζωγράφος ο δέσμιος των εμμονών του που επικαλείται τον Μπουνιουέλ, είναι η νεκρή μάνα που μιλάει από το χώμα, και η φοιτήτρια, η Σμαράγδα, που ζει σε έναν μουχλιασμένο μετεωρισμό, είναι η κατατεμαχισμένη προοπτική, οι καθρέφτες που έσπασαν και είναι πεταμένοι σε νερόλακκους, είναι: «Ανησυχία. Ανησυχία που πλανιέται σαν σκιά από πάνω μου» (σ. 26).

Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
Ευγενία Μπογιάνου - Κλειστή Πόρτα, Εκδόσεις Πόλις, Σελίδες: 167

3. Αν η Ευγενία Μπογιάνου ερωτοτροπεί με τους τρόπους του Ρέιμοντ Κάρβερ, και με τον σκληρό ρεαλισμό, η Μαρία Φακίνου (Αθήνα, 1976) μοιάζει να κλείνει το μάτι στον Χουάν Ρούλφο και τον μαγικό σπαραγμένο και σπαρακτικό ρεαλισμό, και να πλάθει εναγώνια αλλά με μεθοδικότητα αξιέπαινη το δικό της ομοίωμα ενός κόσμου που χάνεται μ' έναν λυγμό και μ' έναν βρόντο μαζί, αλλά κυρίως χάνεται με μια χοντροκέφαλη άγνοια, μ' ένα άκριτο γάντζωμα σε ό,τι σαθρό και σφαλερό και σάπιο. Μια άχρωμη και άοσμη κωμόπολη γίνεται το σύμπαν της Φακίνου που φέρνει εκεί μια Γυναίκα (όλοι όσοι παρελαύνουν εδώ δεν έχουν όνομα, έχουν μονάχα την ιδιότητα ή το επάγγελμά τους, με κεφαλαίο), η οποία, μαζί με μια βαλίτσα και μια γυάλα με δύο χρυσόψαρα, φέρνει τον όλεθρο και την ερήμωση. Έναν όλεθρο, ωστόσο, και μια ερήμωση που προϋπήρχαν και απλώς αναδύθηκαν με τριξίματα και μέσα από μια αλληλουχία αλλόκοτων συμβάντων. Ο ζόφος και η βία, μαζί με κάποια κωμικοτραγικά ενσταντανέ και μια γαγγραινώδη γελοιότητα, ελλοχεύουν στις σελίδες του σφιχτού μυθιστορήματος της Φακίνου Η αρχή του κακού (εκδ. Καστανιώτης), παρέα με την άκρατη υποκρισία, τη βλακώδη μεγαλομανία, τα σκουριασμένα μυαλά, τα κουρελιασμένα πάθη. Ο Λάσλο Κρασναχορχάι του Satantango λέει να πάει να κεράσει νταμιτζάνα πάλινκα τον Λαρς φον Τρίερ του Dogville στον πάγκο της Φακίνου. Η εξοικείωση με την ανησυχία οδηγεί στη σκέψη. Η σκέψη στην πράξη. Και η πράξη στην υπέρβαση της ανησυχίας. Η Φακίνου ξέρει να γράφει. Το ίδιο και η Μπογιάνου.

Μπογιάνου & Φακίνου Facebook Twitter
Μαρία Φακίνου - Η αρχή του κακού, Εκδόσεις Καστανιώτη , Σελίδες: 147
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM