Mythipedia

Mythipedia Facebook Twitter
0

Τα τελευταία χρόνια, η αγορά του βιβλίου κατακλύζεται από ιστορικά, μεσαιωνικά, οικολογικά θρίλερ, μυθιστορήματα που εκλαϊκεύουν τα μαθηματικά, τη φιλοσοφία, την επιστήμη, την ψυχανάλυση, κάποια «κρυφή» αρχαία γνώση ή «απόκρυφο» ευαγγέλιο ή αναβιώνουν γνωστές ιστορικές προσωπικότητες στο πλαίσιο μιας αστυνομικής ή «αισθηματικής» πλοκής. Πού οφείλεται αυτή η τάση; Ποιο είναι το σημείο εκκίνησής της; Πώς εντάσσεται στη λογοτεχνία; Με αυτά τα ερωτήματα στο μυαλό, συνάντησα τον Μάκη Πανώριο για μια κουβέντα για ένα θέμα που δεν συζητιέται συχνά στους λογοτεχνικούς κύκλους: Tο «μυθιστόρημα-εγκυκλοπαίδεια» και τη στάση που έχουν κριτικοί, δημοσιογράφοι, συγγραφείς, αναγνώστες απέναντι σ’ αυτό.

ΣΗΜΕΙΟ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ
Ο ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟΣ ΜΟΜΠΙ-ΝΤΙΚ...

Το πραγματολογικό υλικό δεν έχει σχέση με την υπαρξιακή διάσταση της γραφής, επισημαίνει ο Μάκης Πανώριος. Κατά τη γνώμη του, γι’ αυτή την τάση ευθύνεται κατά μεγάλο βαθμό ο Χέρμαν Μέλβιλ με το Μόμπι-Ντικ. Βέβαια, ο Μέλβιλ σαφώς πληροί το λογοτεχνικό του στόχο, αποδίδει την υπαρξιακή διάσταση της πάλης του ανθρώπου με το Θείο ή οτιδήποτε ανάλογης υπαρξιακής διάστασης. Αλλά, αμέσως μετά την έναρξη και μέχρι το εκρηκτικό φινάλε της αντιπαράθεσης του ανθρώπου με το Ον, ο Μέλβιλ παραθέτει πραγματολογικά στοιχεία για το λάδι, τα πτερύγια, τις τριχιές, τις φάλαινες, τους εργάτες της θάλασσας και πάει λέγοντας. Βέβαια, ο Μέλβιλ έχει δικαιολογία: Απευθύνεται σε κοινό το οποίο δεν δέχεται πληροφορία από τον Τύπο, τα ηλεκτρονικά μέσα ή τον κινηματογράφο. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τον πολυαγαπημένο μας Ιούλιο Βερν, συνεχίζει ο Πανώριος. Ισχύουν τα ίδια, με μια επιπρόσθετη δικαιολογία: Απευθύνεται σε νεανικό κοινό. Σήμερα, που η πληροφορία είναι προσβάσιμη στο ευρύ κοινό, για ποιο λόγο συνεχίζεται αυτή η τάση; Αναρωτιέμαι...

ΚΩΔΙΚΑΣ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ
Η ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ

Μέχρι που φτάνουμε στη σύγχρονη εποχή, τον Ντα Μπράουν και τον Κώδικα Ντα Βίντσι (Λιβάνης), απαντάει ο Πανώριος, βιβλίο που δημιουργεί την ψευδαίσθηση στον αναγνώστη πως του προσφέρει γνώση και σοφία, δεδομένου ότι ο πρωταγωνιστής του είναι πανεπιστημιακός καθηγητής, ο οποίος βλέπει ένα γρατσούνισμα σε μία κολόνα ή κούφωμα παραθύρου ή πόρτα ή άγαλμα κι αρχίζει να κάνει «διανοητική» διάλεξη που φτάνει μέχρι την αρχαία Νινευή. Διάλεξη που επιεικώς αγγίζει τα όρια της ανοησίας…

«ΨΕΥΔΟΪΣΤΟΡΙΚΟ» ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Φυσικά, η «μόδα» έχει αρχίσει και πριν από τον Μπράουν, συνεχίζει, με το λεγόμενο «ψευδοϊστορικό» μυθιστόρημα, στο οποίο απουσιάζει η φαντασία του συγγραφέα (διότι η λογοτεχνία είναι μόνον καθαρό αποτέλεσμα της μεταστοιχείωσης της πραγματικότητας με ποιητικές συντεταγμένες), κι όμως προβάλλεται ως λογοτεχνία. Κλασικό παράδειγμα: Ουμπέρτο Έκο, Το Όνομα του Ρόδου (Ελληνικά Γράμματα). Πολύ ωραία δομημένο βιβλίο, έξυπνο, και με μια κάποια φιλοσοφική διάσταση, πλούσια και πειστική αναβίωση του Μεσαίωνα. Όμως, κατά την ταπεινή μου γνώμη, επισημαίνει ο Μάκης Πανώριος, πολύ πειστικότερα και με μεγαλύτερη αληθοφάνεια αναβίωσε τη μεσαιωνική εποχή ο δικός μας Άγγελος Τερζάκης στην Πριγκιπέσα Ιζαμπώ (Εστία). Όσο για το Όνομα του Ρόδου, συνεχίζει, δεν απογειώνεται ως μυθιστόρημα, ανεξαρτήτως της επιτυχίας ή των καλών κριτικών. Ίσως επειδή η αστυνομική του πλοκή ήταν αυτή που ερέθισε το κοινό, η οποία είναι φτωχή.

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΘΡΙΛΕΡ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ

Το τελευταίο σύγχρονο παράδειγμα αυτής της τάσης -ως προς το πραγματολογικό υλικό και το ανισοβαρές του σε σχέση με τη λογοτεχνική υπόσταση του μυθιστορήματος- είναι το γερμανικό μπεστ σέλερ Το Σμήνος του Frank Schatzing (Καστανιώτης). Το μήνυμά του είναι ενδιαφέρον: η Φύση, ως ζωντανός οργανισμός, αντιδρά δυναμικά και επιθετικά εναντίον της δολοφονικής επέμβασης του ανθρώπου επάνω της. Τα πλάσματα των ωκεανών εξανίστανται και επιτίθενται στον άνθρωπο. Συναρπαστικές σκηνές κινηματογραφικών προδιαγραφών, πλάι σε πανέξυπνους, σχεδόν ευφυείς διαλόγους. Αλλά, επί της ουσίας κι εδώ πρωταγωνιστεί το πραγματολογικό υλικό. Είναι τόσο εμφανής η διαπίστωση, ώστε τελειώνοντας τις 1.021 σελίδες του διαπιστώνεις πως είναι καλογραμμένο, αλλά αισθάνεσαι λιγάκι «εκτός», σε τέτοιο βαθμό που το ουσιώδες μήνυμα του βιβλίου κάπου χάνεται στην πορεία…

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Φυσικά, καταλήγει ο Μάκης Πανώριος, τέτοια βιβλία δεν είναι ο κανόνας, υπάρχουν πλήθος μυθιστορήματα που αγωνίζονται λογοτεχνικά χωρίς να καταφεύγουν στην παράθεση πληροφοριών. Ευτυχώς, αυτοί οι συγγραφείς (Έλληνες και ξένοι), με γόνιμη και τολμηρή φαντασία, αν και διαγωνίζονται στον άνισο στίβο των «πραγματολογικών θρίλερ», βρίσκουν τελικά τη θέση τους στην αγορά και στη συνείδηση του αναγνωστικού κοινού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ