Mythipedia

Mythipedia Facebook Twitter
0

Τα τελευταία χρόνια, η αγορά του βιβλίου κατακλύζεται από ιστορικά, μεσαιωνικά, οικολογικά θρίλερ, μυθιστορήματα που εκλαϊκεύουν τα μαθηματικά, τη φιλοσοφία, την επιστήμη, την ψυχανάλυση, κάποια «κρυφή» αρχαία γνώση ή «απόκρυφο» ευαγγέλιο ή αναβιώνουν γνωστές ιστορικές προσωπικότητες στο πλαίσιο μιας αστυνομικής ή «αισθηματικής» πλοκής. Πού οφείλεται αυτή η τάση; Ποιο είναι το σημείο εκκίνησής της; Πώς εντάσσεται στη λογοτεχνία; Με αυτά τα ερωτήματα στο μυαλό, συνάντησα τον Μάκη Πανώριο για μια κουβέντα για ένα θέμα που δεν συζητιέται συχνά στους λογοτεχνικούς κύκλους: Tο «μυθιστόρημα-εγκυκλοπαίδεια» και τη στάση που έχουν κριτικοί, δημοσιογράφοι, συγγραφείς, αναγνώστες απέναντι σ’ αυτό.

ΣΗΜΕΙΟ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ
Ο ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟΣ ΜΟΜΠΙ-ΝΤΙΚ...

Το πραγματολογικό υλικό δεν έχει σχέση με την υπαρξιακή διάσταση της γραφής, επισημαίνει ο Μάκης Πανώριος. Κατά τη γνώμη του, γι’ αυτή την τάση ευθύνεται κατά μεγάλο βαθμό ο Χέρμαν Μέλβιλ με το Μόμπι-Ντικ. Βέβαια, ο Μέλβιλ σαφώς πληροί το λογοτεχνικό του στόχο, αποδίδει την υπαρξιακή διάσταση της πάλης του ανθρώπου με το Θείο ή οτιδήποτε ανάλογης υπαρξιακής διάστασης. Αλλά, αμέσως μετά την έναρξη και μέχρι το εκρηκτικό φινάλε της αντιπαράθεσης του ανθρώπου με το Ον, ο Μέλβιλ παραθέτει πραγματολογικά στοιχεία για το λάδι, τα πτερύγια, τις τριχιές, τις φάλαινες, τους εργάτες της θάλασσας και πάει λέγοντας. Βέβαια, ο Μέλβιλ έχει δικαιολογία: Απευθύνεται σε κοινό το οποίο δεν δέχεται πληροφορία από τον Τύπο, τα ηλεκτρονικά μέσα ή τον κινηματογράφο. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τον πολυαγαπημένο μας Ιούλιο Βερν, συνεχίζει ο Πανώριος. Ισχύουν τα ίδια, με μια επιπρόσθετη δικαιολογία: Απευθύνεται σε νεανικό κοινό. Σήμερα, που η πληροφορία είναι προσβάσιμη στο ευρύ κοινό, για ποιο λόγο συνεχίζεται αυτή η τάση; Αναρωτιέμαι...

ΚΩΔΙΚΑΣ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ
Η ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ

Μέχρι που φτάνουμε στη σύγχρονη εποχή, τον Ντα Μπράουν και τον Κώδικα Ντα Βίντσι (Λιβάνης), απαντάει ο Πανώριος, βιβλίο που δημιουργεί την ψευδαίσθηση στον αναγνώστη πως του προσφέρει γνώση και σοφία, δεδομένου ότι ο πρωταγωνιστής του είναι πανεπιστημιακός καθηγητής, ο οποίος βλέπει ένα γρατσούνισμα σε μία κολόνα ή κούφωμα παραθύρου ή πόρτα ή άγαλμα κι αρχίζει να κάνει «διανοητική» διάλεξη που φτάνει μέχρι την αρχαία Νινευή. Διάλεξη που επιεικώς αγγίζει τα όρια της ανοησίας…

«ΨΕΥΔΟΪΣΤΟΡΙΚΟ» ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Φυσικά, η «μόδα» έχει αρχίσει και πριν από τον Μπράουν, συνεχίζει, με το λεγόμενο «ψευδοϊστορικό» μυθιστόρημα, στο οποίο απουσιάζει η φαντασία του συγγραφέα (διότι η λογοτεχνία είναι μόνον καθαρό αποτέλεσμα της μεταστοιχείωσης της πραγματικότητας με ποιητικές συντεταγμένες), κι όμως προβάλλεται ως λογοτεχνία. Κλασικό παράδειγμα: Ουμπέρτο Έκο, Το Όνομα του Ρόδου (Ελληνικά Γράμματα). Πολύ ωραία δομημένο βιβλίο, έξυπνο, και με μια κάποια φιλοσοφική διάσταση, πλούσια και πειστική αναβίωση του Μεσαίωνα. Όμως, κατά την ταπεινή μου γνώμη, επισημαίνει ο Μάκης Πανώριος, πολύ πειστικότερα και με μεγαλύτερη αληθοφάνεια αναβίωσε τη μεσαιωνική εποχή ο δικός μας Άγγελος Τερζάκης στην Πριγκιπέσα Ιζαμπώ (Εστία). Όσο για το Όνομα του Ρόδου, συνεχίζει, δεν απογειώνεται ως μυθιστόρημα, ανεξαρτήτως της επιτυχίας ή των καλών κριτικών. Ίσως επειδή η αστυνομική του πλοκή ήταν αυτή που ερέθισε το κοινό, η οποία είναι φτωχή.

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΘΡΙΛΕΡ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ

Το τελευταίο σύγχρονο παράδειγμα αυτής της τάσης -ως προς το πραγματολογικό υλικό και το ανισοβαρές του σε σχέση με τη λογοτεχνική υπόσταση του μυθιστορήματος- είναι το γερμανικό μπεστ σέλερ Το Σμήνος του Frank Schatzing (Καστανιώτης). Το μήνυμά του είναι ενδιαφέρον: η Φύση, ως ζωντανός οργανισμός, αντιδρά δυναμικά και επιθετικά εναντίον της δολοφονικής επέμβασης του ανθρώπου επάνω της. Τα πλάσματα των ωκεανών εξανίστανται και επιτίθενται στον άνθρωπο. Συναρπαστικές σκηνές κινηματογραφικών προδιαγραφών, πλάι σε πανέξυπνους, σχεδόν ευφυείς διαλόγους. Αλλά, επί της ουσίας κι εδώ πρωταγωνιστεί το πραγματολογικό υλικό. Είναι τόσο εμφανής η διαπίστωση, ώστε τελειώνοντας τις 1.021 σελίδες του διαπιστώνεις πως είναι καλογραμμένο, αλλά αισθάνεσαι λιγάκι «εκτός», σε τέτοιο βαθμό που το ουσιώδες μήνυμα του βιβλίου κάπου χάνεται στην πορεία…

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Φυσικά, καταλήγει ο Μάκης Πανώριος, τέτοια βιβλία δεν είναι ο κανόνας, υπάρχουν πλήθος μυθιστορήματα που αγωνίζονται λογοτεχνικά χωρίς να καταφεύγουν στην παράθεση πληροφοριών. Ευτυχώς, αυτοί οι συγγραφείς (Έλληνες και ξένοι), με γόνιμη και τολμηρή φαντασία, αν και διαγωνίζονται στον άνισο στίβο των «πραγματολογικών θρίλερ», βρίσκουν τελικά τη θέση τους στην αγορά και στη συνείδηση του αναγνωστικού κοινού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM