O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που έκανε επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά

O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Μεταξύ 1960-2015 μας έτυχαν τα απόνερα ενός Εμφυλίου, μια καραμπινάτη δικτατορία, μια πατενταρισμένη χρεωκοπία, τρεις υποτιμήσεις, δεκατέσσερις σεισμοί είκοσι μία πλημμύρες, διακόσιες δέκα πυρκαγιές και εμπρησμοί, πέντε εντελώς άχρηστοι πρωθυπουργοί, πενήντα δευτεράντζες υπουργοί, δυο αρχιεπίσκοποι, θουφυλακήντωστοματίμου, μια μοναρχία της πεντάρας, δεκαπέντε αριστεροί αρχηγοί μειωμένης αντίληψης, δέκα δεξιοί ηγέτες για τα μπάζα, και ένας σκάρτος λαός με εκλάμψεις μανιακός του ρουσφετιού και των επιδοτήσεων". Έτσι περιγράφει ο θρυλικός και μακροβιότερος γελοιογράφος του Ελληνικού Τύπου Κώστας Μητρόπουλος, την ιστορία μας.

Με 285 γελοιογραφίες, ο Κώστας Μητρόπουλος, «ζωγραφίζει» τα καλύτερά μας χρόνια, μια ολόκληρη εποχή από το 1960 μέχρι σήμερα σε ένα τόμο που κυκλοφορεία από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Είναι μια μεγάλη ιστορική αναδρομή και όπως λέει ο ίδιος ο γελοιογράφος «αλλά και μια αναδρομή απελπισίας, γιατί εκείνο που βλέπεις είναι ότι επαναλαμβάνονται οι ίδιες λέξεις: λιτότητα και μέτρα.

Ακόμα και εγώ ξαφνιάστηκα όταν το είδα να το προφέρουμε από το 1974 συνεχώς και να ξαφνιαζόμαστε τώρα. Απελπίστηκα. Είπα κιόλας ότι αν μου πει κάποιος ότι επαναλαμβάνομαι, θα ξαφνιαστώ, αλλά επαναλαμβάνομαι, είναι αλήθεια. Επαναλαμβάνεται η θεματογραφία. Επαναλαμβάνεται η ιστορία».

Ήθελα να γίνω ζωγράφος. Είναι η πιο εύκολη δουλειά, αν μπορείς να την κάνεις. Αλλά μη το λέτε, γιατί θα μπερδευτούν πολλοί.

Η συνάντησή μας είχε τα χαρακτηριστικά μιας καλής γελοιογραφίας. Ωραίο σχέδιο αναμνήσεων, και λεζάντα του παρόντος.

Τι πιστεύετε για αυτά τα 50 χρόνια;

Πιστεύω ήταν η καλύτερη εποχή για την Ελλάδα. Αν δεν ήταν αυτά τα τελευταία χρόνια της κρίσης, είμαστε «κανόνι» αν σκεφτείς τι γίνεται γύρω-γύρω. Αν πας πενήντα χρόνια πιο πίσω είναι απελπισία. Αυτά τα παιδιά που είναι απελπισμένα, αν ήξεραν πώς ήταν τα ανάλογα χρόνια για τη δική μου γενιά θάχαναν το μπούσουλα. Εγώ τον καιρό που ξεκίνησα υπήρχαν όλα κι όλα δυο επαγγέλματα. Λογιστές που έβγαιναν από τη σχολή ΠΑΛΜΕΡ και δημόσιοι υπάλληλοι. Αφήστε που κυκλοφορούσαν στους δρόμους με τα πιστόλια στη μέση.

Ξεκινήσατε από μικρός να σχεδιάζετε;

Όχι. Εννοώ σχεδίαζα όπως όλα τα παιδιά. Τα παιδιά σχεδιάζουν καλά και είναι ένας τρόπος γραφής. Οι άνθρωποι σχεδιάζουν από τότε που υπάρχουν, από τις σπηλιές, για να εκφράσουν μια αίσθηση πέραν του περιβάλλοντός τους. Υποψιάζομαι ότι ήταν και ο πρώτος τρόπος προφοράς και λεκτικής, πριν συγκροτηθούν οι γλώσσες.

Εσείς τι θέλατε να γίνετε;

Ήθελα να γίνω ζωγράφος. Είναι η πιο εύκολη δουλειά, αν μπορείς να την κάνεις. Αλλά μη το λέτε, γιατί θα μπερδευτούν πολλοί.

O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
Η γελοιογραφία είναι μια εύκολη δουλειά. Το να σχεδιάζεις είναι κάτι πολύ εύκολο. Εδώ υπήρξαν γελοιογράφοι που έκαναν καριέρα χωρίς να ξέρουν να σχεδιάζουν και πεθάναν ένδοξοι χωρίς να μάθουνε... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
Αυτά τα παιδιά που είναι απελπισμένα, αν ήξεραν πώς ήταν τα ανάλογα χρόνια για τη δική μου γενιά θάχαναν το μπούσουλα... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
Δε φτάνω ποτέ σε σημείο να ξεπεράσω το όριο του θεμιτού, ότι είναι μοιχός ή γκέι κάποιος. Σταματάω ενστικτωδώς. Δε το κάνω με τίποτα. Τους πολιτικούς δε θέλω να τους ξέρω γιατί αν τους γνωρίσω δε μπορώ να τους κάνω σκίτσο... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Γράφετε, ότι και η γελοιογραφία είναι μια εύκολη δουλειά.

Η γελοιογραφία είναι μια εύκολη δουλειά. Το να σχεδιάζεις είναι κάτι πολύ εύκολο. Εδώ υπήρξαν γελοιογράφοι που έκαναν καριέρα χωρίς να ξέρουν να σχεδιάζουν και πεθάναν ένδοξοι χωρίς να μάθουνε. Μερικοί, τους ξεφυλλίζεις και βλέπεις ότι δεν έμαθαν να σχεδιάζουν χέρια. Το σχέδιο δεν είναι δύσκολο. Το δύσκολο είναι να βρεις έναν τρόπο να γράψεις το αστείο. Εκεί προϋποθέτει, όταν αποφασίσεις να το κάνεις, να δουλέψεις πολύ. Και όταν το κάνεις διαπιστώνεις έκπληκτος και πανικόβλητος ότι δεν υπάρχει άλλη πλευρά έξω από την αστεία.

Το περίεργο είναι ότι αυτός που το διατύπωσε πρώτη φορά τέλεια, και το λέω ενώ δεν είμαι καθόλου θρησκευόμενος, το είπε ο Χριστός. Χαίρεστε και αγαλλιάσθε! Δεν κατάλαβαν τίποτα από αυτό ούτε οι κληρικοί. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο μούχρωμα και θλίψη. Και μόνο η μαυρίλα που φοράνε και κυκλοφορούν.

Γελάτε με την πολιτική επικαιρότητα;

Δε γελάω μόνο με την πολιτική επικαιρότητα, γελάω με όλα. Κάθε πρωί ξεκινάω για μια γελοιογραφία και τη στέλνω με φαξ. Έτσι σώζω και τις γελοιογραφίες. Πριν το φαξ δεν σώθηκε καμιά γελοιογραφία. Ο Φώκος Δημητριάδης δεν άφησε τίποτα στην κόρη του. Ο Αρχέλαος, τα ίδια περίπου. Ξέρετε τι γινόταν; Έκανες το σκίτσο το έστελνες στον αρχισυντάκτη και αυτός το έστελνε στο τσιγκογραφείο. Από κει και πέρα χανόταν. Ή το πέταγαν στα σκουπίδια στο τσιγκογραφείο, ή κάποιος ξύπνιος ή φιλότεχνος το μάζευε και έτσι έχει μερικά. Κανένας μας δεν έχει. Από την άλλη μεριά το σκίτσο δεν έχει αξία σαν ορίτζιναλ, είτε εδώ το βλέπεις, στην εφημερίδα ή σε ένα χαρτί είναι το ίδιο. Αν δε γελάσεις είναι ανύπαρκτο. Και το πρώτο να έχεις δεν έχει νόημα.

 

Υπήρχε ανταγωνισμός στο χώρο των γελοιογράφων;

Τ
Τα πρώτα σχέδια του Κώστα Μητρόπουλου

Εμένα δε με ενόχλησε ποτέ κανένας συνάδελφος. Δε φοβόμουν ότι επειδή υπάρχει και άλλος σκιτσογράφος κινδυνεύω. Κάποτε στην εφημερίδα ήμασταν έξι σκιτσογράφοι. Ούτε ο Φώκος (Δημητριάδης) είχε τέτοιο πρόβλημα. Ακόμα και όταν εμφανίστηκα εγώ μέσα στα πόδια του. Όχι μόνο δεν είπε τίποτα αλλά με βοήθησε κιόλας. Εγώ για να πρωτοτυπήσω και να βγω μπροστά έκανα τα δυο μάτια του σκίτσου στη μια μεριά του προφίλ. Με αυτό τον τρόπο. Δεν ενοχλούσε αυτό το στιλ και ήταν πολύ πρωτότυπο και στο κοινό άρεσε και ήταν μια διαφοροποίηση. Όταν άρχισα να δουλεύω στον Ταχυδρόμο δεν υπήρχε πρόβλημα γιατί έκανα κοινωνικά σκίτσα. Όταν μου ζήτησε ο Λαμπράκης να κάνω πολιτικά, βασανιζόμουν και με σταματάει μια φορά στο διάδρομο ο Φώκος και μου λέει: «Βρε παιδί μου είσαι πολύ καλός και έχεις θέματα πολλά, αλλά όπως σχεδιάζεις δεν έχεις μέλλον». Πάγωσα. Και συμπληρώνει: «Πώς θα κάνεις τον Παπανδρέου με δυο μάτια και από τη μια μπάντα; Πώς θα τον κάνεις; Ή δε θα μοιάζει ή θάναι κάτι αδιανότητο. Σιγά-σιγά πήγαινε σε ένα πιο κλασικό σχεδίασμα, είναι κρίμα να χαθείς επειδή βρήκες ένα κόλπο».

Το εφάρμοσα αμέσως. Κατάλαβα ότι δεν πρόκειται να βγούνε οι πολιτικοί με τον τρόπο που σχεδιάζω. Το να αναγνωρίζεις το σκίτσο – κι εγώ δεν είμαι σπουδαίος πορτρετίστας, βασανίζομαι- είναι η δουλειά επιτυχημένη. Πάντως οποτεδήποτε πρότεινα κάτι σε νεώτερο, δεν έπιασε. Μάλλον σκέφτονται:  Τι λέει ο παππούς; Δεν πέρασε πουθενά η άποψή μου. Λες στον άλλο, "ρε φίλε αυτό που κάνεις σιλουέτα, δε μπορείς να κάνεις έτσι τους πολιτικούς, ο κόσμος δε μπορεί να βρει ποιός είναι, πρέπει να γράψεις από κάτω ποιός είναι και κόβει το μισό αστείο. Δε μπορείς να τους δωσεις έκφραση. Έχεις χάσει άλλη μισή ευκαιρία για να εκφραστείς. Έχασες το πορτρέτο έχασες και την έκφραση, τι σου μένει; Η λεζάντα. Μα η λεζάντα δεν είναι γελοιογραφία, είναι και το αποπάνω. Πολύς κόσμος χαζεύει με την έκφραση, από εκεί ξεκινάει. Από την άλλη σκέφτομαι τι ανακατεύομαι"; 

 

O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
H γελοιογραφία του 3015

Σήμερα πώς βλέπετε τα πράγματα;

Κατά τη γνώμη μου το επίπεδο της δημοσιογραφίας έπεσε γιατί δεν υπάρχει αυτό που υπήρχε στο παρελθόν. Έτρεχαν στη δημοσιογραφία γιατί είχε και φιγούρα και λεφτά. Ή νόμιζαν ότι έχει λεφτά. Ποτέ δεν είχε στην πραγματικότητα. Απλώς μάθαινε ο κόσμος  ότι έπαιρναν πολλά χρήματα οι πρώτοι. Πριν 15 χρόνια έπεφταν μεγάλοι μισθοί στους πρώτους. Όταν έπεσαν και οι αμοιβές χάθηκε και ο ορίζοντας. Πάνε λοιπόν σε άλλους τομείς που έχουν απόδοση οικονομική. Πάντως άκουγα χθες στις ειδήσεις ένα ρεπορτάζ με πολλά λάθη, ασυνταξίες, δε συνέβαιναν αυτά παλιότερα. Το θέμα είναι να αγαπά ς αυτό που κάνεις. Εγώ θα μπορούσα να κάνω αυτή τη δουλειά χωρίς να πληρώνομαι. Κάνω τη δουλειά που μου αρέσει. Κάποια στιγμή που πέρναγε πολύ δύσκολα το Βήμα, όταν είχε πρωτοαναλάβει ο Ψυχάρης, μου είχε ζητήσει να δουλεύω με λιγότερα. «Θα δουλεύω με τίποτα» του απάντησα. Το κάνω κέφι το κάνω με τόση όρεξη. Εγώ δεν έγινα γελοιογράφος για να γίνω πλούσιος. Κάνω σκίτσο κάθε μέρα ακόμα και σήμερα.

Μεγαλύτερη ανταπόκριση έχει το να συνδυάζεις το σεξ με την πολιτική. Όταν το πιάνεις αυτό είναι το τζακ - ποτ στη γελοιογραφία. Αρέσει. Δεν ξέρω αν αυτό ευτελίζει το σεξ ή την πολιτική, αλλά τη γελοιογραφία την εξυπηρετεί.

 

Η πιο ευχάριστη περίοδος στη δουλειά σας;

Η πιο ευχάριστη περίοδος στη δουλειά ήταν όταν μου τύχαιναν διευθυντές που είχαν χιούμορ. Εγώ ποτέ δεν ενδιαφέρθηκα που θα μπει το σκίτσο μου. Το ξέρουν οι πάντες αυτό. Γιατί από την αρχή διαπίστωσα ότι να βασανίζεσαι με αυτή την ιστορία είναι λάθος. Από τον καιρό που ήμουν στην Αθλητική Ηχώ και τσακωνόντουσαν ο Γεωργαλάς με τον Σέμπο, που θα με βάλουν. Ο Γεωργαλάς ήθελε κάτω από το τίτλο περασιά . Ήθελε εκεί τα αθλητικά σκίτσα ενώ ο άλλος ήθελε ένα σλόγκαν. Επίσης τις εποχές που ο Καραπαναγιώτης είχε μεγάλη ιδέα για τα σκίτσα. Του άρεσαν πολύ. Ο επόμενος διευθυντής την πήρε τη γελοιογραφία και την έβαλε μονόστηλη. Δικαίωμά τους. Αλλά αυτό δημιουργεί κάποια προβλήματα. Δεν έχεις καλή γελοιογραφία σε μονόστηλο.  Δε μπορεί να έχεις πάνω από δυο πρόσωπα. Ούτε πολλά πράγματα μπορείς να πεις. Οι γελοιογραφίες ήταν πολλές φορές «ενοχλητικές». Τον δημοσιογράφο μπορείς να τον μαζέψεις, να του πεις «άστον αυτόν», τον γελοιογράφο δε μπορείς.

Υπήρχε λογοκρισία στη γελοιογραφία;

Θα σας πω ένα περιστατικό. Ήταν τα χρόνια που δουλεύαμε με τον Λαμπράκη στο Βήμα. Πήγαινα άφηνα το σχέδιο και έφευγα. Μου λέει ο κλητήρας «σας θέλει ο κύριος Λαμπράκης». Κατεβαίνω από τον τρίτο, τον βλέπω όρθιο στο γραφείο του και το ακουστικό αφημένο επάνω στο γραφείο. Μου λέει «σας θέλει ο κύριος Πρόεδρος». Ποιός πρόεδρος; του λέω. Ένας υπάρχει, απαντά, ο πρόεδρος της κυβερνήσεως. Ο γέρος Παπανδρέου. Το παίρνω και λέω: ορίστε κύριε Πρόεδρε. Και ακούω να μου λέει: Παιδί μου είσαι καλά; Είσαι καλά; Τι κάνεις εκεί με αυτά τα πράγματα; Αυτά που κάνεις όλα, στρέφονται εναντίον της Ενώσεως Κέντρου και εναντίον της εφημερίδας σας. Δηλαδή που αποσκοπείς; Που αποβλέπεις; Και μου τραβάει μια πανταχούσα άνευ προηγουμένου. Μα είναι σκίτσα αυτά; Για ξαναδές τα. Θα τα βάλει αύριο ο Εθνκός Κήρυξ και θα γράψει το συγκρότημα Λαμπράκη υποσκάπτει την Ένωση Κέντρου. Είχε διορίσει τις προηγούμενες μέρες όλους του γέρους και τον είχε ενοχλήσει αυτό το σκίτσο του ηλικιωμένου με το ένα πόδι γερό και το άλλο στον τάφο. Το κλείνω και λέω "κύριε Λαμπράκη τι να κάνω"; Μου λέει: "ότι κάνετε πάντα. Ο κύριος Πρόεδρος κάνει κουμάντα στην Κυβέρνηση. Εδώ κάνω κουμάντο εγώ". Αλλά είχε δίκιο ο Γέρος. Το Σάββατο ο εθνικός Κήρυξ τα είχε όλα με τίτλο το συγκρότημα Λαμπράκη υποσκάπτει την κυβέρνηση.

Στη χούντα το σκίτσο που τους δαιμόνισε πιο πολύ είναι ένα που δε τόκανα επίτηδες ούτε εγώ ούτε η εφημερίδα και κανείς δεν κατάλαβε τίποτα. Είναι αυτό με τον Θεοδωράκη αλλά ήταν εντελώς τυχαίο. Όπως τώρα έχω μια γυμνή σε μια σειρά, τότε είχα ένα παιδί. Ήταν το μοτίβο μου το παιδί. Και έβαλα το όνομα Θεοδωράκης τυχαία. Ο κόσμος το συνδύασε με τη σύλληψη του Θεοδωράκη. Εμείς τα κάναμε επάνω από το φόβο μας. Ήταν και αρχή της χούντας, έπρεπε να είσαι πολύ τρελός για να τα κάνεις αυτά και πολύ ανυπόμονος. Και ξαφνικά πάω στην εφημερίδα και με κοίταζαν όλοι. Είχαν σπάσει τα τηλέφωνα. Μου λέει ο Νίτσος, αν είναι να κάνεις τέτοια, λέγε το. Δε το πίστευε. Αλλά έτσι έγιναν τα πράγματα.

 

Υπάρχει όριο στη γελοιογραφία;

Δε φτάνω ποτέ σε σημείο να ξεπεράσω το όριο του θεμιτού, ότι είναι μοιχός ή γκέι κάποιος. Σταματάω ενστικτωδώς. Δε το κάνω με τίποτα. Τους πολιτικούς δε θέλω να τους ξέρω γιατί αν τους γνωρίσω δε μπορώ να τους κάνω σκίτσο.

Η κρίση επηρέασε τη γελοιογραφία;

Η κρίση έδωσε μεν πολλές ιδέες αλλά πολλοί γελοιογράφοι έχασαν τις δουλειές τους, σταμάτησαν. Σχεδόν η πλειοψηφία. Αλλά είχαν παρασυρθεί και είχαν και μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις.

 

Ποιά θεωρείτε την πιο επιτυχημένη γελοιογραφία;

Μεγαλύτερη ανταπόκριση έχει το να συνδυάζεις το σεξ με την πολιτική. Όταν το πιάνεις αυτό είναι το τζακ - ποτ στη γελοιογραφία. Αρέσει. Δεν ξέρω αν αυτό ευτελίζει το σεξ ή την πολιτική, αλλά τη γελοιογραφία την εξυπηρετεί.

  

Ετοιμάζετε την γελοιογραφία σας για την πρωτοχρονιά του 2015;

Είναι πολύ νωρίς ακόμα. Αλλά έκανα του 3015.

O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
Αποφάσισαν να κάνουν μια δειγματοληψία στο Μεταίχμιο. Να σας πω την αλήθεια, δεν το περίμενα, δε το φανταζόμουν. Αυτή ήταν η γελοιογραφία που άρεσε σε όλους, την θυμόντουσαν όλοι.
O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
O βλοσυρός κύριος Κώστας Μητρόπουλος που κάνει επί μισό αιώνα την Ελλάδα να γελά Facebook Twitter
Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ