Ο Γιώργος Πίττας συνεχίζει να καταγράφει τα πιο πολύτιμα κομμάτια της Ελλάδας

Ο Γιώργος Πίττας συνεχίζει να καταγράφει τα πιο πολύτιμα κομμάτια της Ελλάδας Facebook Twitter
Αυτό που μ' εντυπωσίασε περισσότερο στα 300 καφενεία που κατέγραψα από αισθητικής πλευράς είναι η αίσθηση της παρουσίας του χρόνου. Κάθε περίοδος αποτυπώνεται στους τοίχους των καφενείων και έτσι η ιστορία είναι ζώσα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Με τον «κύριο Γιώργο» γνωριστήκαμε στις αρχές της δεκαετίας του '80. Νεαρός εκείνος, έφηβος εγώ. Τα επόμενα χρόνια περιπλανιόμασταν στα βουνά της Ρόδου με ένα ξεχαρβαλωμένο Isuzu, διασκεδάζαμε χειμωνιάτικα μεσημέρια στην αγορά Μοδιάνο συνοδεία χάλκινων... Έτσι, στη σχέση που αναπτύχθηκε έμεινε ο «Γιώργος», φιλικά και εγκάρδια! Ευφάνταστος στο Νέο Κατοικείν, φιλόξενος στις Λεύκες Πάρου, πρωτοπόρος με το Ελληνικό Πρωινό, μα, πάνω απ' όλα, ένας άνθρωπος που αξίζει να πιεις μαζί του ένα ποτήρι κρασί.

— Μίλησέ μας, γενικά, για τον γαστρονομικό πλούτο του Αιγαίου.

Ο γαστρονομικός πλούτος του Αιγαίου, αν και παραγνωρισμένος, είναι ανεξάντλητος. Η γεωφυσική θέση, το κλίμα, η διαμόρφωση του εδάφους, οι καλλιέργειες, οι φυσικοί πόροι κάθε νησιού (γεωγραφικοί παράγοντες), παράλληλα με τους τύπους της οικονομικής ανάπτυξης αλλά και σε σχέση με τις επαφές με άλλους πολιτισμούς, είτε μέσω εμπορικών συναλλαγών, είτε μέσω κατακτήσεων και υποδουλώσεων (ιστορικοί παράγοντες), αποτέλεσαν τις παραμέτρους που τελικά διαμόρφωσαν την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και γαστρονομική ταυτότητα κάθε τόπου.

Κλασικό παράδειγμα πολυμορφίας είναι η τύχη τεσσάρων γειτονικών νησιών, της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου και της Ικαρίας, που διαμόρφωσαν τελείως διαφορετικούς πολιτισμούς και φυσικά διαφορετικές γαστρονομικές συνήθειες.

Η Ικαρία, ένα άγονο νησί όλο άγρια βουνά, αποτέλεσε από την αρχαιότητα τόπο εξορίας κι έζησε μια απομόνωση που σήμερα την εξαργυρώνει ως ένας πρότυπος τόπος, με εναλλακτική ζωή, μακριά από την ανάπτυξη. Η Σάμος και η Λέσβος, η πρώτη με την ξυλεία της και τα κρασιά της και η δεύτερη με τις ελιές και την κτηνοτροφία, ανέπτυξαν μια οικονομία που ήταν συνδεδεμένη με τις απέναντι ακτές της Μικρά Ασίας, ενώ η Χίος, χάρη στο μονοπώλιο της περίφημης μαστίχας, ανέπτυξε ένα παγκόσμιο εμπορικό δίκτυο που την ώθησε στη δημιουργία του πιο ισχυρού εμπορικού στόλου της χώρας.

Το ίδιο συνέβη και στο κομμάτι της γαστρονομίας. Παρότι σε κάθε νησί παράγονται αρκετά προϊόντα, το καθένα απ' αυτά χαρακτηρίζεται από το βασικότερό του, που συμβάλλει, εκτός των άλλων, και στη διαμόρφωση του τουριστικού brand name του. Η Ικαρία με τα αγριοκάτσικά της, η Σάμος με τον αμπελώνα της και τα περίφημα μοσχάτα κρασιά, η Λέσβος με τα εξαιρετικά λάδια και τα 3 ΠΟΠ τυριά (φέτα, λαδοτύρι, γραβιέρα) και η Χίος με τη μαστίχα.

Όσο η ασχήμια δεν έχει περάσει στην ψυχή των ανθρώπων και όσο βλέπουμε περιποιημένους βασιλικούς, ασβεστωμένες αυλές, σπιτικά γλυκά και ζεστά χαμόγελα, η Ελλάδα θα κερδίζει τις εντυπώσεις. Γιατί οι εντυπώσεις στην Ελλάδα κερδίζονται στους εκτός ξενοδοχείων χώρους, επειδή εκεί εντοπίζεται η αυθεντικότητα.


— Πες μας ειδικά τι είναι αυτό που σε συγκίνησε στα νησιά.

Η αλήθεια είναι ότι οι τοπικές κοινωνίες των νησιών αρχίζουν να αξιοποιούν τη γαστρονομική κληρονομιά τους, τόσο στα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα όσο και στα εδέσματα και στα κρασιά, επιδιώκοντας να ενισχύσουν την τουριστική τους ταυτότητα. Εκτός των προϊόντων και των εδεσμάτων που απέκτησαν ήδη διεθνή αναγνώριση και αυξανόμενη ζήτηση, όπως το ασύρτικο, το μαυροτράγανο, η σαντορινιά φάβα, η ναξιώτικη γραβιέρα και η μυκονιάτικη κοπανιστή, έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι η έρευνα, το ψάξιμο και το σκάλισμα της γαστρονομικής μας κληρονομιάς οδηγεί σε εντυπωσιακά ευρήματα. Πρόσφατα ανακαλύψαμε στην Τήνο ένα τυρί, το «καρίκι», που ζυμώνεται μέσα σε φλασκί. Η γεύση του είναι «τύφλα να 'χουν τα γαλλικά camembert».

Θεωρώ πολύ συγκινητικό το ότι το κάθε νησί παλεύει να αναδείξει το τυράκι του, π.χ. το πέτρωμα, τη μανούρα, το αρσενικό, την ξινομυζήθρα, το σκοτύρι, την κοπανιστή, το βολάκι, ή κρασιά με παραγνωρισμένες ποικιλίες, όπως το ποταμίσιο, το μπεγλέρι, το φωκιανό, την κουντούρα, το σερφιώτικο, το τσαμπάτο. Όπως ιδιαίτερα συγκινητικό είναι να βλέπεις το κάθε νησί να επιχειρεί να φτιάξει το οινοποιείο του ή το τυροκομείο του και οτι οι Λειψοί, το μικρό αυτό νησάκι της άγονης γραμμής, απέκτησε σύγχρονο οινοποιείο και κάνει κρασιά από τοπικές ποικιλίες.

— Στο οδοιπορικό σου που καταγράφεται στα «Καφενεία της Ελλάδας» τι σε εντυπωσίασε περισσότερο;

Τα «Καφενεία της Ελλάδας», πρωταγωνιστές της καθημερινής ζωής κάθε τόπου, χώροι κοινωνικότητας με όλους τους συμβολισμούς και τους μυστικούς κώδικες, αποτελούσαν σημαντικό θεσμό των τοπικών κοινωνιών, μάρτυρες μιας εποχής όπου «των Ελλήνων οι κοινότητες» διαμόρφωναν την ιδιαίτερη ταυτότητά τους. Και στις μέρες μας, όταν τα πολλά χωριά ερημώνουν, τελικά τα καφενεία είναι οι τελευταίοι χώροι κοινωνικής συνάθροισης, οι ακρίτες που βαστούν τη ζωή στις εσχατιές της χώρας. Αυτό που μ' εντυπωσίασε περισσότερο στα 300 καφενεία που κατέγραψα από αισθητικής πλευράς είναι η αίσθηση της παρουσίας του χρόνου. Κάθε περίοδος αποτυπώνεται στους τοίχους των καφενείων και έτσι η ιστορία είναι ζώσα. Τα καφενεία συμπεριφέρονται σαν εθνολογικά, ιστορικά μουσεία του τόπου. Η θύελλα του εκμοντερνισμού δεν τα 'χει καταστρέψει όλα. Πολλά ανθίστανται. Εισερχόμενος στο Πανελλήνιον της Άμφισσας, στο καφενείο όπου γύρισε ο Αγγελόπουλος τον «Θίασο», νομίζεις ότι εισχωρείς σε άλλες εποχές. Η αίσθηση αυτή συνοδεύεται και από τη βίωση του κόσμου του καφενείου. Ένας κόσμος πιο συλλογικός, πιο γενναιόδωρος, πιο ανθρώπινος.

— Αποτελεί γενική παραδοχή ότι οικιστικά η Ελλάδα έχει ασχήμιες, όμως η λαϊκή αισθητική κερδίζει τους ξένους. Πού πιστεύεις ότι οφείλεται αυτό;

Οι ασχήμιες που μας ενοχλούν, ειδικά όσους έχουν ζήσει τα νησιά του Αιγαίου από την εποχή των δεκαετιών του '60 και του '70, δεν είναι τόσο δραματικές όσο στην Ισπανία. Μπορει να υπάρχει υπερδόμηση, προβλήματα καθαριότητας ή κυκλοφοριακά, αλλά έχει διατηρηθεί σε γενικές γραμμές η μικρή κλίμακα. Παντού θα βρεις κάποιες παραλίες ερημικές να κάνεις ήσυχα το μπάνιο σου. Κι ύστερα υπάρχει αυτό το φως που εξαγνίζει τα πάντα. Όσο η ασχήμια δεν έχει περάσει στην ψυχή των ανθρώπων και όσο βλέπουμε περιποιημένους βασιλικούς, ασβεστωμένες αυλές, σπιτικά γλυκά και ζεστά χαμόγελα, η Ελλάδα θα κερδίζει τις εντυπώσεις. Γιατί οι εντυπώσεις στην Ελλάδα κερδίζονται στους εκτός ξενοδοχείων χώρους, επειδή εκεί εντοπίζεται η αυθεντικότητα.

Ο Γιώργος Πίττας συνεχίζει να καταγράφει τα πιο πολύτιμα κομμάτια της Ελλάδας Facebook Twitter
Θεωρώ πολύ συγκινητικό το ότι το κάθε νησί παλεύει να αναδείξει το τυράκι του, π.χ. το πέτρωμα, τη μανούρα, το αρσενικό, την ξινομυζήθρα, το σκοτύρι, την κοπανιστή, το βολάκι, ή κρασιά με παραγνωρισμένες ποικιλίες, όπως το ποταμίσιο, το μπεγλέρι, το φωκιανό, την κουντούρα, το σερφιώτικο, το τσαμπάτο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Με το παλιό βιβλίο σου «Η αθηναϊκή ταβέρνα» επηρέασες αρκετό κόσμο, κυρίως νέα παιδιά, ώστε να ανακαλύψουν έναν ξεχασμένο πλούτο. Το ίδιο συνέβη και με τα «Πανηγύρια στο Αιγαίο» και, βέβαια, με τα πρόσφατα «Καφενεία της Ελλάδας». Πώς ξεκίνησες αυτά τα τρία οδοιπορικά και τι μήνυμα θα 'θελες να στείλεις;

Τελικά, τα καφενεία, η ταβέρνα και τα πανηγύρια δεν είναι τίποτε άλλο παρά οι εκφράσεις του δημόσιου βίου μας. Οι χώροι όπου οι ατομικότητες ξεπερνιούνται και λειτουργούν ως τμήματα μιας συλλογικής οντότητας. Με την κοινή ζωή και συναναστροφή αλλά και με το φαγοπότι, το γλέντι, με τις απελευθερωτικές δυνάμεις του χορού και του τραγουδιού γεννιέται αυτό το μοναδικό αίσθημα του «ανήκειν» σε μια κοινότητα, στον τόπο σου, και τελικά στον ολοκληρωμένο εαυτό σου. Και το μήνυμα δεν είναι άλλο από το εξής: στην υποκρισία των σύγχρονων κοινωνικών συναναστροφών και στη φυγή των «εικονικών» ταξιδιών, τα πανηγύρια, οι ταβέρνες και τα καφενεία έρχονται να μας υπενθυμίσουν ότι υπάρχει και η ζωή. Η ζωή μαζί με τους άλλους.

— Κατά τον Μάνο Χατζιδάκι, «εφόσον η Ελλάδα δεν πεθαίνει ποτέ, πάει να πει πως και ποτέ δεν θα αναστηθεί». Τελικά, Γιώργο, θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε την πολιτισμική μας ταυτότητα;

H Ελλάδα, καλέ μου Δημήτρη, πεθαίνει και γεννιέται κάθε μέρα με τη συμπεριφορά μας, με το ήθος μας, με τον σεβασμό μας στην παράδοση, με τις απελευθερωτικές δυνάμεις της νεωτερικότητας, με την ικανότητά μας να συνθέτουμε και να δημιουργούμε. Και είναι παρήγορο να βλέπεις παντού σ' όλο τον κόσμο, ως αντίδραση στην παγκοσμιοποιήση, να ξεσηκώνεται ένα οικουμενικό κίνημα νέων που με μια έντονη στροφή προς τη διερεύνηση και την επανερμηνεία του κόσμου της παράδοσης και των τοπικών πολιτισμών να κατευθύνεται στη δημιουργία ενός νέου συστήματος αξιών και νέων συλλογικών τοπικών ταυτοτήτων.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ