Ο θηριώδης παλαιοπώλης, ο «αγαπητός Θόδωρος Μίντζας»

Ο θηριώδης παλαιοπώλης, ο «αγαπητός Θόδωρος Μίντζας» Facebook Twitter
0

Ανηφορίζοντας την Πινδάρου, σταματούσα σχεδόν μηχανικά μπροστά στη βιτρίνα του ΑΝΘΕΣ, ενός ιστορικού παλαιοπωλείου με τα πιο ωραία στημένα πράγματα που είχα δει ποτέ σε κατάστημα. Ακόμα και για έναν που καθόλου δεν ενδιαφερόταν για παραδοσιακά αντικείμενα ή έπιπλα, ή στο βιαστικό περαστικό,  μόνο και μόνο οι ιστορίες των αντικειμένων, ο τρόπος με τον οποίο ήταν φτιαγμένα, συντηρημένα και τοποθετημένα  ασκούσαν μια γοητεία μαγνητική.

Για τον ιδιοκτήτη του έμαθα μόλις πριν από λίγο καιρό. Ο Θόδωρος Μίντζας που δεν βρίσκεται πια στη ζωή, ήταν ο άνθρωπος που "πάντρεψε" με τρόπο μοναδικό τη δυτική κουλτούρα με την ελληνική λαϊκή παράδοση, καθορίζοντας αποφασιστικά την αισθητική του σύγχρονου νεοελληνικού, εσωτερικού, αστικού χώρου.

Το λεύκωμα «Ο αγαπητός κύριος Θ.Κ.Μίντζας» που εκδόθηκε από το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα με την επιμέλεια δυο αγαπημένων του ανθρώπων, της Ελένης Μαρτίνου και του Γιώργου Παναγόπουλου που συνέλεξε ευλαβικά ένα πολύτιμο υλικό , το οποίο αποτελείται από προσωπικές φωτογραφίες, συνεντεύξεις, δημοσιογραφικά άρθρα και κείμενα φίλων του, της Ιωάννας Παπαντωνίου, του Άγγελου Δεληβοριά, της Πέγκυς Ζουμπουλάκη, το οποίο επιμελήθηκε ο Χάρης Σπυρόπουλος, είναι μια διαδρομή μαγείας μέσα στον ελληνικό πολιτισμό, μέσω των αντικειμένων τα οποία κόσμησαν επί αιώνες τα ελληνικά σπίτια και σήμερα έχουν και μουσειακό χαρακτήρα.

O αντικέρ είναι ντετέκτιβ, συντηρητής, ιστορικός, μελετητής αλλά και διακοσμητής και trend setter...

Ο Θόδωρος Μίντζας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Τα πρώτα του παιχνίδια ήταν συλλογή από νομίσματα. Σπούδασε νομικά στην Ιταλία και επιστρέφοντας, έκανε το χόμπι του, το να μαζεύει ωραία αντικείμενα, επάγγελμα. Ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε με τα ελληνικά έπιπλα, με την περίφημη κασέλα πρώτα από όλα, η οποία υπήρχε σε όλα τα ελληνικά σπίτια. Στα χέρια του τα κομμάτια της λαϊκής τέχνης, έγιναν κομμάτια ελληνικής τέχνης. Βγήκαν από το ρουστίκ περιβάλλον και την προκαθορισμένη χρήση τους, μπερδεύτηκαν και συνομίλησαν με αντικείμενα άλλων εποχών, μπήκαν στα σύγχρονα σπίτια με πιο ενδιαφέρουσες χρήσεις.

Ο αγαπητός κύριος Θ.Κ.Μίντζας» που εκδόθηκε από το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα
Ο αγαπητός κύριος Θ.Κ.Μίντζας, εκδ. Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα. επιμέλεια Ελένη Μαρτίνου, Γιώργος Παναγόπουλος. 

Όταν ο Θόδωρος Μίντζας με τον συνεργάτη του, έναν άνθρωπο με χρυσά χέρια και σύντροφό του Ανδρέα Σκουργιαλό άνοιξαν το κατάστημα το 1969, ο κόσμος πέταγε τα παλιά πράγματα. Οι δυο τους βοήθησαν πολλούς ανθρώπους να κάνουν ένα ταξίδι στη μοναδικότητα της ελληνικής τέχνης, σύστησαν ξανά στους Αθηναίους την ομορφιά ενός παλιού καθρέφτη, μιας παλιάς πόρτας, ενός ξύλινου διακοσμητικού. Ο Μίντζας έκανε την κασέλα μόδα και εκτίναξε την τιμή της στα ύψη. Ανέδειξε με μοναδικό τρόπο ένα νεοελληνικό αισθητικό προφίλ, μέσα στο οποίο είχαν θέση τοποθετημένα με τον πιο ευγενή αισθητικό τρόπο το νησιώτικο τραπέζι, το κιλίμι και τα παλιά κεραμικά, τα καντηλέρια, και τα πορτρέτα του περασμένου αιώνα, όλα, δημιουργώντας μια κουλτούρα ελληνική απενοχοποιημένη από τις τάσεις και τις μόδες της κάθε εποχής, μια κουλτούρα που αναγνώριζε το πολύτιμο, το καλόγουστο, το επιδέξια φτιαγμένο. Τα αντικείμενα που διάλεγε ο Μίντζας έφταναν στο παρόν μέσα από τις μεγάλες σχολές των Ελλήνων τεχνιτών, των αργυροχρυσοχόων, των πετράδων, των ξυλουργών.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θ. Μίντζας (δεξ), ο Α. Σκουργιαλός και ο σκύλος τους Άρης

“Ο Θεόδωρος Μίντζας ήταν ένας από τους ιεροφάντες της σταδιακής διαδικασίας με την οποία οδηγήθηκα πειραματικά στην προσωρινή οπωσδήποτε και δοκιμαστική μάλλον επιλογή ενός ουδέτερου, αλλά ευτυχέστερου ονοματισμού: αντί για μία «λαϊκή» τέχνη είναι πολύ πιο σωστό να αναφερόμαστε στην κοσμική τέχνη των αιώνων της ξενικής κατοχής, αντιδιαστέλλοντας έτσι την εκκλησιαστική τέχνη της ίδιας περιόδου. Ο Θόδωρος, αν και αθώος από τέτοιους θεωρητικούς προβληματισμούς, διέθετε μία καθόλου ευκαταφρόνητη πνευματική καλλιέργεια, την οξύτατη όσφρηση του λαγωνικού και το αξιοσημείωτο ενδιαφέρον ενός ερασιτέχνη μελετητή, που σταχυολογεί με επιδεξιότητα ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει κατά τόπους ο υλικός πολιτισμός της Ελλάδας” γράφει γι' αυτόν ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη,  Άγγελος Δεληβοριάς.

"O αντικέρ είναι ντετέκτιβ, συντηρητής, ιστορικός, μελετητής αλλά και διακοσμητής και trend setter". Με αυτά τα λόγια η αντικέρ Ελένη Μαρτίνου, παρουσίασε το λεύκωμα για τον Θόδωρο Μίντζα.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
"Ανέδειξε το ελληνικό αντικείμενο και έπιπλο και το τοποθέτησε χωρίς τα κλισέ που ξέρουμε μέχρι τώρα. Το πετσετάκι στο πιάνο και το καλημέρα στον τοίχο.", λέει η αντικέρ Ελένη Μαρτίνου για τον Θόδωρο Μίντζα... Φωτ.: Αργυρώ Μποζώνη/ LIFO

Συναντήσαμε την αντικέρ Ελένη Μαρτίνου και μιλήσαμε για τον φίλο και συναδέλφό της Θόδωρο Μίντζα, με αφορμή το λέυκωμα που του αφιέρωσε.

 — Πώς σκεφτήκατε αυτή την έκδοση;
Το Θόδωρο τον ήξερα πάρα πολλά χρόνια. Του είχα μεγάλο θαυμασμό γιατί ήταν ο άνθρωπος που ανέδειξε με ένα τρόπο μοναδικό την ελληνικότητα, το λαϊκό, το οποίο στην ουσία δεν είναι λαϊκό, είναι ελληνικό, είναι η ελληνική τέχνη. Το ξυλόγλυπτο, το ασήμι, το πορτρέτο το επτανησιακό. Αυτός είναι ο πρώτος που ανέδειξε κάποια πράγματα γιατί είχε το «μάτι» αλλά είχε και την κουλτούρα που την είχε πάρει από την Ιταλία,  γιατί εκεί σπούδασε. Αλλά σαφώς είχε το «μάτι», δε φτάνει η κουλτούρα.

— Πώς ξεκίνησε ο Μίντζας, σας είχε πει;
Έλεγε για αστείο ότι ξεκίνησε από τις καρτ ποστάλ, δηλαδή στην αρχή δεν είχε τα μέσα να αγοράσει. Ξεκίνησε στην Πινδάρου στο 22 και μετά πήγε στο 24 και ξεκίνησε με την κασέλα, με την μουσάντρα, με το κομμάτι από το ταβάνι, τη ροζέτα, τους καθρέφτες, πράγματα τα οποία εκείνη την εποχή τα πέταγαν. Είχε έναν σπουδαίο βοηθό τον Ανδρέα Σκούργιαλο, του οποίου τα χέρια ήταν χρυσά. Όταν πήγαινα στο μαγαζί του Θόδωρου, ερχόμουν εδώ στο δικό μου και έλεγα, «θεέ μου εκείνο το μαγαζί θέλω να έχω», γιατί ήταν όλα ωραία. Εδώ για να πάρουμε ένα ωραίο αγοράζαμε και τριάντα άσχημα. Και ήταν αυτό το ανακάτεμα, που δεν τάθελες όλα όσα είχες. Εκείνου ήταν όλα ένα και ένα τα πράγματά του και επίσης είχε έναν μοναδικό τρόπο να τα τοποθετεί. Τα έβαζε με τρόπο ανεπανάληπτο στο μαγαζί του.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
"Διέθετε μία καθόλου ευκαταφρόνητη πνευματική καλλιέργεια, την οξύτατη όσφρηση του λαγωνικού και το αξιοσημείωτο ενδιαφέρον ενός ερασιτέχνη μελετητή, που σταχυολογεί με επιδεξιότητα ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει κατά τόπους ο υλικός πολιτισμός της Ελλάδας"... Σημαιοφόρος στην παρέλαση, 1946

— Έζησε ωραία;
Νομίζω έζησε ωραία. Ήταν άρχοντας. Έκανε τα ταξιδάκια του, δεχόταν ωραία, ντυνόταν πάντα ωραία, ήταν καλοζωϊστής, του άρεσε να περνάει καλά. Είχε χιούμορ πολύ, ήταν πάρα πολύ φιλικός, μαγείρευε ωραία.

— Πείτε μου το πιο σοβαρό πράγμα που έκανε για το επάγγελμά σας.
Ανέδειξε το ελληνικό αντικείμενο και έπιπλο και το τοποθέτησε χωρίς τα κλισέ που ξέρουμε μέχρι τώρα. Το πετσετάκι στο πιάνο και το καλημέρα στον τοίχο. Ακόμα και την καλημέρα την έβαζε με τέτοιο τρόπο που γινόταν ένα έργο τέχνης. Έπαιρνε ένα κομματάκι ξύλινο από μια γιρλάντα, από ένα δωμάτιο και το έκανε γλυπτό. Στα χέρια του τα πράγματα έπαιρναν μια νέα πνοή και τα έβαλε στο μοντέρνο αστικό σπίτι. Και έχοντας το «μάτι» μάζεψε πολύ ωραία πράγματα που σήμερα βρίσκονται και στο Μουσείο Μπενάκη και στο Πελοποννησιακό.

— Πιστεύετε ότι στην Ελλάδα το επάγγελμα του παλαιοπώλη αποκαταστάθηκε ποτέ ή ήταν πάντα ο παλιατζής;
Ήταν ο παλιατζής. Εκτός από λίγους που το έκαναν με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Εμείς όταν πουλάμε προτείνουμε, την τοποθέτηση την ανάμειξη των παλιών με τα καινούργια. Θεωρείται ντεμοντέ,  γιατί οι άνθρωποι τρέχουν προς μια κατεύθυνση που ορίζει το σύγχρονο. Εγώ πρεσβεύω ότι ένα αντικείμενο που είναι πάρα πολύ καλό είναι και επένδυση. Ένα πράγμα που είναι μέτριο δεν είναι επένδυση.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Με φίλους του, Πάσχα, 1951

— Eδώ το επάγγελμά σας το τσάκισε η κρίση;
Το τσάκισε η κρίση αλλά είχε τσακιστεί και πριν την κρίση. Δεν είναι της μόδας. Η παράδοση δεν είναι της μόδας. Κι εμείς αυτό πουλάμε. Παράδοση. Αν εγώ σήμερα αγοράζω πράγματα της Βερναρδάκη, δημιουργώ μια παράδοση, μια ιστορία. Γιατί η δουλειά της δεν υπάρχει σε κανένα μουσείο. Δεν υπάρχει και καμία υποστήριξη. Φταίνε και οι παλαιοπώλες που δεν έκαναν ένα σύλλογο, ένα σώμα γερό που θα έκανε τις εκδηλώσεις εκείνες που θα έχτιζαν μια ιστορία. Ήμασταν καμιά τριανταριά, σήμερα έχουμε μείνει ελάχιστοι.

— Για ποιο λόγο θα λέγατε σε κάποιον να έρθει στο μαγαζί σας να αγοράσει κάτι; Εννοώ, μπορεί να αγοράσει κάτι ή είναι όλα απίστευτα ακριβά;
Λόγω της κρίσης είμαστε πολύ πιο υποχωρητικοί με τις τιμές. Υπάρχει δυνατότητα να αγοράσεις πιο φθηνά οπότε πουλάς πιο φθηνά. Δηλαδή θα έρθει κάποιος να πάρει δυο πολυθρόνες τις οποίες θα πάρει σε καλή κατάσταση, με σεβασμό φτιαγμένες και θα τις πάρει πιο φθηνά από ότι στο Μιλάνο, σε ένα μαγαζί με έπιπλα. Και από την άλλη έχουμε εκείνα τα συλλεκτικά τα οποία είναι ακριβά ή πρωτότυπα, αλλά κάποιος μπορεί να βρει κάτι άλλο σε σαφώς καλή τιμή.

Εμένα η χαρά μου είναι να έρθει κάποιος εδώ να δει κάτι και να του αρέσει,  να εκτιμήσει έναν κόπο που κάνουμε εδώ πέρα και μετά θα κάνουμε ότι μπορούμε για να τον βοηθήσουμε να το αποκτήσει. Υπάρχουν πράγματα για όλα τα πορτοφόλια. Όπως υπάρχουν πάντα  άνθρωποι και νέοι και με γούστο που αγαπούν τα παλαιά πράγματα.

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Προσωπογραφία των Θ. Μίντζα και Α. Σκουργιαλού από τον Δ. Μυταρά

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Τα ταξίδια

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θόδωρος Μίντζας με τον Ανδρέα Σκουργιαλό στα Μετέωρα
H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θ. Μίντζας και ο Ντίνος Χριστιανόπουλος

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Με τον Ανδρέα Σκουργιαλό στο Άγιο Όρος

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Με τον Ανδρέα και την Πατρίτσια Αδαμοπούλου

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Το σπίτι του Θ. Μίντζα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Το σπίτι του Θ. Μίντζα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Ο Θ. Μίντζας και ο Γ. Παναγόπουλος

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Πινδάρου 24

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

H Ελένη Μαρτίνου για τον "αγαπητό Θόδωρο Μίντζα" Facebook Twitter
Κασέλα πλανόδιου αργυροχρυσοχόου, δωρεά στο Πελοποννησιακό λαογραφικό Ίδρυμα

 
Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ