ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Περιπέτεια, μυστήριο, δράση made in Europe

Περιπέτεια, μυστήριο, δράση made in Europe Facebook Twitter
Simon Sebag Montefiore
0

ΕΣΣΔ, Ι: Aστυνομικά αναγνώσματα, περιπετειώδη και μυστηρίου, γραμμένα, αυτά που σπεύδω να προτείνω, από Ευρωπαίους μετρ του είδους. Παλαιότερους, νέους και νεότατους. Από το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και από την (απρόσμενη για αστυνομικά) Ισλανδία. Εκτός από πυροβόλα όπλα, διαπιστώνουμε ότι και το μυαλό, ή, μάλλον, κυρίως το μυαλό, μπορεί να εξοντώσει, να αφανίσει, να σκοτώσει.

Δεν σε καθηλώνει αλλά σε παρασύρει, σε εμπλέκει, σε ωθεί να ψάξεις, να σκαλίσεις. Μιλώ για το μυθιστόρημα του Άγγλου Simon Sebag Montefiore (Λονδίνο, 1965) Μια νύχτα του χειμώνα, που μας μεταφέρει στη Σοβιετική Ένωση του 1945, αμέσως μετά τη νίκη κατά της ναζιστικής Γερμανίας, σε μια Μόσχα όπου κυκλοφορούν νεαροί Αμερικανοί στρατιωτικοί και διπλωμάτες και βλέπεις Σοβιετικούς αξιωματούχους σε Ρολς Ρόις. Ο Montefiore αναπλάθει μυθιστορηματικά μια αλλόκοτη και τρομερή ιστορία, την Υπόθεση των 26 Παιδιών: μια ρομαντική αυτοκτονία δύο ερωτευμένων εφήβων γίνεται η αφορμή να σταλούν στα μπουντρούμια και στις εξορίες αθώοι πιτσιρικάδες ως συνωμότες και ραδιούργοι. Η Αυλή του Κόκκινου Τσάρου, για να θυμίσω ένα άλλο, ογκώδες, πόνημα του συγγραφέα μας, οι ίντριγκες ανάμεσα στους παρατρεχάμενούς του, η αδιάκοπη καχυποψία, η ανασφάλεια που συνθλίβει νου και ψυχή, ο κτηνώδης παραλογισμός, βασιλεύουν στη σταλινική επικράτεια. Ακόμα και ο πιο υψηλά ιστάμενος μπορεί να βρεθεί στο φρικαλέο σπλάχνο της Λουμπιάνκα. Ακόμα κι ένα κοριτσάκι έξι χρονών. Πλούσιο σε πραγματολογικά στοιχεία, ευφάνταστο στην εκτύλιξή του, ένα χορταστικό μυθιστόρημα.

Περιπέτεια, μυστήριο, δράση made in Europe Facebook Twitter

ΕΣΣΔ, ΙΙ: Πολύ πιο άγριο, επίτηδες σπασμωδικό, ρέον αλλά ανηλεές, το πολιτικό θρίλερ του επίσης Βρετανού TomRobSmith (Λονδίνο, 1979), Ο Μυστικός Λόγος, συνέχεια του καθηλωτικού Παιδιού 44, μας ξεναγεί στον εγκληματικό underworld της μετασταλινικής, χρουστσοφικής ΕΣΣΔ. Ο Λέο Ντεμίντοφ, ο μπάτσος που είχε μπλέξει, ξαναμπλέκει. Τα δίχτυα της εκδίκησης απλώνονται. Μια γυναίκα. Η Ουγγρική Εξέγερση του 1956. Το κολαστήριο της Κολιμά. Ένας συγγραφέας που ξέρει να σε ξεναγεί στον Τρόμο. «Μην έχεις την εντύπωση ότι θα φερθούν καλύτερα από τον Στάλιν. Το πνεύμα του ζει, όχι σε έναν άνθρωπο αλλά διάχυτο σε πολλούς» προειδοποιεί ο ταγματάρχης Γκράτσεφ τον Λέο Ντεμίντοφ.

Ισλανδία, forever: Πάμε στην Παλιοσειρά μου και στην Ισλανδία. Ακούει στο δυσπρόφερτο όνομα Άρναλδουρ Ινδρίδανσον (Arnaldur Indridason), γεννήθηκε το 1961, και στο μυθιστόρημα Φωνές τα πάντα διαδραματίζονται σε πέντε ημέρες, παραμονές Χριστουγέννων, στο Ρέικιαβικ. Εξοικειωνόμαστε με ονόματα όπως Γκούδλοϊγουρ, Βάλγκερδουρ, Σίγουρδουρ, και Έτλεντουρ (όπως λέγεται ο επιθεωρητής που μας συστήνει ο Ισλανδός μετρ) και με την ιδέα ότι και στην Ισλανδία γίνονται εγκλήματα. Του ιδίου συστήνω και τη Σιωπή του τάφου, και πάλι με τον πενηντάρη επιθεωρητή Έτλεντουρ.

Λίγο πιο παλιός, γεννημένος το 1950, ο επίσης Ισλανδός Άρνι Θοράρινσον (Arni Thorarinson) έχει για ήρωα έναν δημοσιογράφο, τον Έιναρ, βάζει στις σελίδες του μυθιστορήματός του Ο καιρός της μάγισσας ανθρώπους που ακούνε σε ονόματα όπως Άσντις Μπιορκ Γκούδμουντσντοτιρ, ακούει καλή μουσική, μεταξύ άλλων Μπιτλς και Muddy Waters, ενώ τον τίτλο του μυθιστορήματος τον προσφέρει το θαυμάσιο άσμα «Theseason of the witch» του Donovan. Κλασική νουάρ φράση και φάση: «Το μυαλό μου τρέχει με χίλια, αλλά δεν βρίσκω κανένα σημείο σύνδεσης. Η κούραση είναι σαν τοίχος που με χωρίζει από τον στόχο μου».

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ