Προγραμματικές Δηλώσεις

Προγραμματικές Δηλώσεις Facebook Twitter
0
Προγραμματικές Δηλώσεις Facebook Twitter
Η Δωροθέα Κοντελετζίδου (1961) έρχεται να μας αφηγηθεί την ιστορία της λεγόμενης Γενιάς του Εξήντα...Επεξεργασία φωτογραφίας: Ατελιέ/ LIFO

1. Τάσεις και δηλώσεις. Τελεύτησε το 2014 με ένα ενάντιο άνθος στη μιζέρια και την ακαταστασία των πολιτικοκοινωνικών και οικονομικών ταρατατζούμ: ήτοι, με την έκδοση κάμποσων βιβλίων που πατσίζουν, όσο γίνεται, τα ακραία αλαμπουρνέζικα φαινόμενα. Γι' αυτά τα βιβλία θα πω δυο λόγια μέσα στον Ιανουάριο, και θα συνοδεύσω αυτά τα λόγια με σχόλια σε κάποιες τάσεις που σκιρτούν μέσα στο σύμπαν του βιβλίου. Μία από τις τάσεις αυτές είναι το ξεκίνημα μικρών εκδοτικών οίκων που ποντάρουν τα πάντα στην ποιότητα και στην καλαισθησία. Μια άλλη τάση είναι η εμφάνιση συγγραφέων που έχουν θητεύσει, και συνεχίζουν να θητεύουν, αγρίως και σκληρά, στην ανάγνωση, έχουν τσακίσει κόκαλα μελετώντας ξανά και ξανά τα μεγάλα αγκωνάρια της παγκόσμιας λογοτεχνίας αλλά και τα της φιλοσοφίας κορυφαία κι ύστερα πιάσανε μολύβι, κομπιούτερ και χαρτί. Ο Λευτέρης Καλοσπύρος, η Μαρία Ξυλούρη, ο Ιάκωβος Ανυφαντάκης, ο Άκης Παπαντώνης, η Βίκυ Τσελεπίδου, είναι ανάμεσα σ' αυτούς που πρώτα μαθαίνουν και μετά μιλάνε. Μια τρίτη, σημαντική επίσης, τάση είναι η συστηματική στροφή στους κλασικούς, τόσο της ελληνικής όσο και της αλλόγλωσσης πεζογραφίας και δοκιμιογραφίας. Μια στροφή που δείχνει, αν μη τι άλλο, ανάγκη ωριμάνσεως.

2. Κοιτάω πίσω για να δω μπροστά. Το να επαναφέρεις στη συζήτηση τους πρωτοπόρους, εκείνους που πατώντας στο παλιό έκαναν κι έφεραν το καινούργιο, είναι πάντα ευπρόσδεκτο. Ιδίως σε καιρούς κουλουβάχατου, ανακατωσούρας, απώλειας ταυτότητας και αξιών. Η Δωροθέα Κοντελετζίδου (1961) έρχεται να μας αφηγηθεί την ιστορία της λεγόμενης Γενιάς του Εξήντα, των εικαστικών εκείνων που δρώντας κυρίως στο Παρίσι μπόρεσαν όχι μόνο να παρακολουθήσουν τις απανωτές ανατροπές, καινοτομίες και πειραματικές χειρονομίες των Γάλλων, Αμερικανών, Ιταλών, και Γερμανών ρηξικέλευθων καλλιτεχνών, αλλά και να δημιουργήσουν εξίσου καινοτόμα έργα, να γράψουν και αυτοί μια συναρπαστική ιστορία που διαβάζεται και σαν μυθιστόρημα. Μαθαίνουμε, διαβάζοντας το έργο της Κοντελετζίδου με τίτλο Η ιδέα ως υλικό, το υλικό ως ιδέα (εκδ. Επίκεντρο), πώς ο γλύπτης Θόδωρος συναντιέται με τον Joseph Beuys ως προς το ότι η τέχνη δεν αφηγείται, δεν περιγράφει, αλλά «διεγείρει τις σκέψεις και τα συναισθήματα», ότι ο μεγάλος λησμονημένος πρωτοπόρος Γιώργος Τούγιας (1922-1994) ξεχαρβαλώνει τις πανίσχυρες ιδεολογίες ώστε να φανεί η ζέουσα πραγματικότητα που κρύβουν, και πώς, παράλληλα με τις εικαστικές του επεξεργασίες, αρθρώνει και τον θεωρητικό του λόγο, όπως στο κείμενο «Γιατί ο Αντίμυθος». Μαθαίνουμε ότι η Χρύσα Ρωμανού και ο Δημήτρης Κοντός κατηγορήθηκαν ως «αντίχριστοι» μόνο και μόνο επειδή έκαναν «ανεικονική τέχνη». Μαθαίνουμε για την τόσο ευρηματική δράση του Gruppo Sigma, για τις ιδιοφυείς κατακρύψεις του Δημήτρη Αληθεινού αλλά και για τα εμπρηστικά του μανιφέστα. Η Κοντελετζίδου, σε υποσημείωσή της, μας πληροφορεί ότι η πρώτη κατάκρυψη του Αληθεινού έγινε το 1981 στη Θεσσαλονίκη, στο φεστιβάλ της εφημερίδας «Αυγή», και ότι έως τώρα οι ανά τον κόσμο κατακρύψεις αριθμούνται σε 170!

3. Η αντοχή των υλικών. Ατσάλι, σίδερο, πανιά, ξύλα, ραδιόφωνα, φανάρια αυτοκινήτων, ελάσματα, ντιβανοσκεπάσματα, σύρμα, μανταλάκια, κονδυλομάχαιρα, σούστες, φόρμες γλυκών, κάρβουνα, λινάτσες, στάχτες, πολυεστέρας, ζάρια, πέτρες, γυψωμένα πανιά, πλαστικά λουλούδια, είναι, μεταξύ πολλών άλλων ετερόκλητων, τα υλικά που επιλέγουν και ξέρουν να μετασχηματίζουν σε έργο τέχνης οι καινοτόμοι μας: ο Κανιάρης, ο Κεσσανλής, ο Δανιήλ, ο Παύλος, ο Θόδωρος, ο Τσόκλης, ο Ξαγοράρης, ο Φιλόλαος, ο Τουζένης, ο Τάκης.

Αυτό που επεσήμανε ο Pierre Restany για το έργο της Χρύσας Ρωμανού, ότι με το έργο της επιχειρεί «την άμεση και βίαιη κριτική της καταναλωτικής κοινωνίας, μια γενικευμένη αμφισβήτηση που πηγάζει από το κλίμα του Μάη του '68 πριν ακόμα συμβεί», συνοψίζει εύστοχα την πορεία και τη δράση όλων σχεδόν των καλλιτεχνών της Γενιάς του Εξήντα.

Το δίχως άλλο, μια ιστορία τίγκα στην επινοητικότητα, τις εντάσεις, τις ανατροπές και, πάνω απ' όλα, τον διαρκώς σε επιφυλακή και εγρήγορση στοχασμό. Εύγε στην Κοντελετζίδου που μόχθησε για να μας θυμίσει την καταγωγική περιοχή της σύγχρονης τέχνης. Μόνο γνωρίζοντας το άλλοτε μπορούμε να κατανοήσουμε το σημερινό και να σχεδιάσουμε, να οραματιστούμε το μελλοντικό.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ