September Song / September Spot

September Song / September Spot Facebook Twitter
0

1 Αρανίτσης: Για πολλούς επίμονους ιχνηλάτες του νοήματος, η ολική επαναφορά του Ευγένιου Αρανίτση (Κέρκυρα, 1955), με πρωτότυπο (όπως πάντα) τρόπο, είναι σημαντικό γεγονός. Τα «Παράδοξα», είκοσι χρόνια τώρα, είναι μια άριστα προσαρμοσμένη στα ελληνικά πράγματα εκδοχή των περιλάλητων Μυθολογιών του λεπταίσθητου Ρολάν Μπαρτ, μια οξυδερκέστατη και απαράμιλλα ευαίσθητη ανάλυση των πραγματικοτήτων που οργιάζουν γύρω μας, που μας φαίνονται απολύτως αυτονόητες και που τις παίρνουμε τοις μετρητοίς, θέλοντας και μη, συνήθως παραμερίζοντας βάναυσα και απερίσκεπτα την όποια λοξή ματιά. Μια εικοσαετία, μέσα από τη γνωστή εφημερίδα που γνώρισε μεγάλες δόξες όταν φιλοξενούσε ό,τι πιο αντισυμβατικό έβγαζε το ελληνικό μας κουλουβάχατο, ο Αρανίτσης καταπιανόταν με την πιτυρίδα του Καφετζόπουλου, με τις πισίνες στα νησιά, με το αλκοόλ ως βούληση και ως παράσταση, με τον Καρούζο και τον Λάγιο, με τον Τσιτσάνη και την Μπέλλου, με τα σκουπίδια, με την πιτσιρικαρία, με ό,τι κάνουμε πως δεν βλέπουμε, δεν ακούμε και δεν το συζητάμε. Τώρα επανακάμπτει, στήνοντας τα «Παράδοξα» στον κυβερνοχώρο, παίζοντας ακόμα ένα στοίχημα, επιμένοντας πάντα στην αιρετική ανάλυση και στη βαθύνοια μεσούσης της ταχύπλοης αμβλύνοιας και της καλπάζουσας λήθης αυτού που άλλοτε ήταν η κοινή λογική και η ευγενής ευαισθησία. Καλωσορίζουμε, λοιπόν, τα διαδικτυακά «Παράδοξα», www.paradoxa.gr, που στέλνουν σήματα καπνού για να επισημάνουν πού βρίσκονται οι εστίες πυρός. Σε αντίθεση με σχεδόν κάθε άλλο διαδικτυακό εγχείρημα, ο Αρανίτσης αποφεύγει τον ίλιγγο των εικόνων και μας προσφέρει αμιγώς κείμενα, αυστηρά για διάβασμα και σκέψη. Μια πολύτιμη περιπέτεια, τα «Παράδοξα».


2 Βέλτσος: Με συναρπάζει στην Αυτοκρατορία (εκδ. Νεφέλη) η επινοητικότητα του πολυμήχανου Γιώργου Βέλτσου (Αθήνα, 1944): στη μανιασμένη του προσπάθεια όχι μονάχα να κατανοήσει τα ιλιγγιώδη παράδοξα που κατακλύζουν έναν κόσμο-κυκεώνα αλλά και να εναντιωθεί στα δεινά και στις οδύνες, χώνεται/χάνεται/χύνεται στον λαβύρινθο του χρόνου, ανακατεύει όσα μας ανακατεύουν, εμπλέκει τα όσα μας έχουν εμπλέξει, συνομιλεί με τους μάστορες που ήξεραν να κρύβουν για να φανερώσουν, να ψιθυρίσουν για να ουρλιάξουν, να καμώνονται τους γκαβούς για να διαφυλάξουν την όραση. Γλώσσα που κλείνει το μάτι στον Σελίν και στον Ντεμπόρ, στον Τζόυς και στον Νέγκρι, στα γεωπολιτικά θρίλερ και στα κυβερνοπάνκ έπη. «Είμαστε όλοι εκτός Ιστορίας, και μ' αρέσει. Ο μοχλός της παντοδυναμίας μας δεν είναι η πολιορκητική μηχανή, ούτε καν το δολάριο, αλλά η άυλη πληροφορία. Μας πληροφορεί ότι είμαστε εκτός ιστορίας. Αυτός είναι ο πολιορκητικός κριός». Και: «Τέρμα τα σκάνδαλα, η μετά θάνατον ζωή, η φιλοσοφία... Τέρμα όλα. Σπατσάραμε...». Ο Βέλτσος ψαύει την κατακερματισμένη σημασία, παλιός κατακερματιστής, δολιοφθορέας ο ίδιος. Αποκαθιστά. Σώζει ό,τι μπορεί να σώσει: λέξεις, έννοιες, στιγμές. Περιπολεί και ψαχουλεύει στις «αποθήκες της Ιστορίας», πού αλλού;

3 Γκόζης: Μη μου μιλάς όταν σε διακόπτω, λέγαμε άλλοτε για να κοροϊδέψουμε την κακοφωνία του εγωιστικού πανζουρλισμού. Ο Γιώργος Γκόζης (Θεσσαλονίκη, 1970) επιχειρεί επιτυχώς, αν όχι να χαρτογραφήσει το χάος της τρελαμένης πραγματικότητας, όπως κάνουν με τον τρόπο τους οι Αρανίτσης και Βέλτσος, τουλάχιστον να ηχογραφήσει τον ακατάσχετο θόρυβο του πολυχώρου που έχει καταλήξει να είναι η σημερινή κοινωνία. Μοντάρει μετά τις ηχογραφήσεις, παίζει με τις μπομπίνες ενός αρχαίου αλλά σθεναρού Grundig και μας καλεί να ακροαστούμε τα γεγονότα, έτσι ώστε να τα κατανοήσουμε, όσο γίνεται, και να τα συζητήσουμε επειγόντως, προτού επιδεινωθούν τα πάντα ερήμην μας. Ας αφεθούμε για λίγο και ας τραγουδήσουμε το «Let the music play» του αλησμόνητου «καρεκλά» Μπάρι Γουάιτ σ' ένα επιλοχάδικο, στο Έκτο Σύνταγμα Πεζικού στην Κόρινθο, όπως μας καλεί να κάνουμε ο Γκόζης, ή ας φαλτσάρουμε κι εμείς σε greeklish το αδιανόητο εκείνο σουξέ «Play Bouzouki» (Θυμάστε; Play bouzouki / play bouzouki / play bouzouki gia mena) κι ας ταξιδέψουμε στην απόλυτη καταστασιακή/situationniste πόλη που ήταν η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του ογδόντα. Συνοψίζει σούπερ ο Γκόζης: «Τα μάτια ανοίγουν, κι αυτή η βόλτα έχει τελειώσει. Εκείνο το συγκεχυμένο που αναζητούσαμε ήταν να δούμε όσο πιο πολλά, να ρωτήσουμε ακόμα περισσότερα, να μάθουμε όλο και πιο γρήγορα, να συγκρίνουμε, να ακούσουμε, να γνωρίσουμε, να απορρίψουμε, να επιδοκιμάσουμε». Το στοίχημα που έβαλε ο εκδότης Νίκος Γκιώνης, ποντάροντας σε μια πλειάδα νέων, ανήσυχων λογοτεχνών (Λευτέρης Καλοσπύρος, Βασιλική Πέτσα, Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, Ελεάννα Βλαστού), είναι για τα καλά κερδισμένο!

 

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ