Nathaniel Hawthorne, Ο μαρμάρινος φαύνος, Gutenberg
Μτφρ.: Σάντυ Παπαϊωάννου
Το Άλικο Γράμμα μπορεί να είναι το πλέον γνωστό μυθιστόρημα του Ναθάνιελ Χόθορν, αλλά ο Μαρμάρινος Φαύνος του είναι σίγουρα το πιο εμβληματικό. Τίποτα δεν περισσεύει από ένα μυθιστόρημα που στόχο έχει να αναδείξει την ουσία σε σύγκριση με την απάτη, το κίβδηλο έναντι του πραγματικού και την «αυθεντική» τέχνη απέναντι στην πόζα. Ο Χόθορν είναι από τους ελάχιστους συγγραφείς του 19ου αιώνα που οραματίστηκαν την έλευση ενός νέου, μοντέρνου και χωρίς προκαταλήψεις κόσμου.
Anthony Trollope, Οι Πύργοι του Μπάρτσεστερ, Gutenberg
Μτφρ.: Ισμήνη Καπάνταη
Ο Τρόλοπ δεν ήταν μόνο ο βαθιά πολιτικοποιημένος και άκρως παρεμβατικός συγγραφέας του 19ου αιώνα που τα είχε βάλει με γενναιότητα με το κατεστημένο της εποχής του. Ήταν κι ένας ευφάνταστος πολιτικοποιημένος άνθρωπος με καυστικό χιούμορ που ήξερε να στήνει χαρακτήρες και να σατιρίζει τα κακώς κείμενα. Εξού και το αλληγορικό αυτό μυθιστόρημα για τους κατοίκους του Μπάρτσεστερ, οι οποίοι μένουν να παρατηρούν τα όσα παράταιρα συμβαίνουν στην κορυφή του πύργου, δίνοντας τις δικές τους εξηγήσεις.
Thomas Pynchon, Υπεραιχμή (Bleeding Edge), Ψυχογιός
Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής
Πιντσονικές καταστάσεις στο έπακρο: νεολογισμοί, σχιζοφρένεια, cyberpunk, υψιπετείς διάλογοι, αλλόκοτοι χαρακτήρες, εφευρετικότητα με φόντο την 11η Σεπτεμβρίου. Το τελευταίο μυθιστόρημα του κορυφαίου λογοτέχνη λέγεται Βleeding Εdge και στα ελληνικά αποδίδεται ως Υπεραιχμή. Η έκδοση βρίσκει τον μυστηριώδη Αμερικανό συγγραφέα σε μεγάλα κέφια, καθώς εμπλέκει, για μια ακόμη φορά, όλες τις συνωμοσιολογικές ιστορίες των καιρών με τους ευφάνταστους χαρακτήρες που μόνο ο Πίντσον ξέρει να φτιάχνει με αυτό τον τρόπο.
Καζούο Ισιγκούρο, Ο θαμμένος γίγαντας, Ψυχογιός
Όλος ο πλανήτης –κυριολεκτικά– περιμένει τη νέα έκδοση του βραβευμένου με Μπούκερ κορυφαίου μυθιστοριογράφου, τα δικαιώματα του οποίου απέκτησε ο εκδοτικός οίκος Ψυχογιός. Ο συγγραφέας με την υπέροχη λυρική πρόζα και το νοσταλγικό ύφος προτιμάει να κρατάει κρυφά τα χαρτιά του όσον αφορά την υπόθεση του υπό έκδοση πονήματος, επιμένοντας πως πρόκειται για ένα βιβλίο που ακραγγίζει «τα συλλογικά τραύματα που κάθε κοινωνία προτιμάει να κρατάει βαθιά κρυμμένα».
Κρίστοφερ Ίσεργουντ, Αντίο Βερολίνο, Μεταίχμιο
Μτφρ.: Ιωάννα Ηλιάδη
Πολύ προτού γίνει ταινία –το περίφημο Καμπαρέ–, το βιβλίο του Ίσεργουντ είχε κατακτήσει το κοινό με τη μοναδική του ατμόσφαιρα, το (γοητευτικό) κλίμα της ερωτικής φρενίτιδας και την άνοδο του ναζισμού, σε εποχές που κυριαρχούσαν η αισθαντικότητα και οι τέχνες. Συγκεχυμένες ερωτικές ταυτότητες και ερωτικά τρίγωνα πρωταγωνιστούν στο αυτοβιογραφικό αυτό μυθιστόρημα που εξακολουθεί να συγκινεί –ακόμα και να σπαράζει– με την αλήθεια και την αριστουργηματική του γλώσσα.
Μιχάλης Γεννάρης, Ο σαξοφωνίστας, Μεταίχμιο
Το βραβευμένο με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος και το βραβείο του περιοδικού «Διαβάζω», Πρίγκιπες και Δολοφόνοι, ανέδειξε έναν από τους πιο χαρισματικούς Έλληνες συγγραφείς και δικαιολογημένα μετέτρεψε το επερχόμενο μυθιστόρημα του Γεννάρη σε γεγονός. Η υπόθεση, που κρύβει γερές δόσεις ιστορίας και κοσμοπολιτισμού, φαντάζει πολλά υποσχόμενη: από το Ρέικιαβικ στην Αθήνα και από το Τελ Αβίβ στη Βιέννη και την Αντβέρπη, το ταξίδι των επιρροών και των επιδράσεων είναι ατελείωτο για τον ζωγράφο που γαλουχήθηκε στο φως των Κυκλάδων. Όσο για το όνομα του σαξοφωνίστα, παραμένει ένα γοητευτικό μυστήριο μέχρι την τελική έκδοση του βιβλίου.
Μένης Κουμανταρέας, Ο θησαυρός του χρόνου, Πατάκη
Αυτοβιογραφικό σχεδόν το νέο μυθιστόρημα του Κουμανταρέα για πράγματα που έζησε από πρώτο χέρι, για τη σκιά των ανθρώπων και των συμβόλων που αγάπησε, για τις κοινωνικές μετατοπίσεις που παρακολουθεί χρόνια τώρα από τα καφέ της Φωκίωνος Νέγρη. Είναι ένα «παλίμψηστο», όπως θα έλεγε ο ίδιος, για την Αθήνα που χάνεται και για τις αλήθειες που μόνο όσοι ξέρουν να γράφουν και να αφηγούνται τους αστικούς μύθους σαν κι εκείνον μπορούν να μεταφέρουν με αιδώ και πειθώ στο χαρτί.
Roberto Bolaño, Η ναζιστική λογοτεχνία στην Αμερική, Άγρα
Μτφρ.: Κρίτων Ηλιόπουλος
Μπορεί το 2666 να έδωσε στον Μπολάνιο την ταυτότητα του πρωτοποριακού συγγραφέα που μπορούσε να κοιτάει ισάξια στα μάτια τον Πίντσον και τον ΝτεΛίλλο, αλλά το βιβλίο που εκτίναξε τη φήμη του είναι η Ναζιστική Λογοτεχνία. Πρόκειται για ένα βιβλίο που φέρει έντονα τη σφραγίδα του Μπόρχες, καθώς πρόκειται για ένα ιδιότυπο λεξικό με τις βιογραφικές καταγραφές ναζί συγγραφέων, οι οποίοι ωστόσο δεν έδειξαν να γυρνάνε την πλάτη στον μοντερνισμό και στην πρωτοπορία.
Ανδρέας Εμπειρίκος: Προϊστορία 'ή Καταγωγή, Άγρα
Όλα τα ολοκληρωμένα ποιήματα του περιώνυμου εκπροσώπου του ελληνικού σουρεαλισμού σε μια έκδοση με τον χαρακτηριστικό τίτλο Προϊστορία ή Καταγωγή. Την επιμέλεια, μαζί με μια χαρακτηριστική εισαγωγή, ανέλαβε ο κατεξοχήν μελετητής του έργου του Εμπειρίκου –έχει συγγράψει το καλύτερο πόνημα που κυκλοφορεί στα ελληνικά–, φιλόλογος και καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργης Γιατρομανωλάκης.
Rachel Kushner, Τα φλογοβόλα (The Flamethrowers), Ίκαρος
Μτφρ.: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης
Από τα πιο πολυαναμενόμενα βιβλία του φθινοπώρου. Είναι αυτό που συζητήθηκε όσο κανένα πέρσι στην Αμερική και οι περισσότεροι βιβλιοκριτικοί της το ανέδειξαν στην κορυφή. Νέα Υόρκη, δεκαετία του '70 κι ένα δίδυμο που θα αναδείξει με τον καλύτερο τρόπο την πιο μυθιστορηματική και οργιαστική περίοδο της πόλης που δεν κοιμάται ποτέ. Γρήγορες ταχύτητες και αστραφτερές μηχανές –τις οποίες λατρεύουν οι πρωταγωνιστές Σάντρο και Ρένα– μπλέκονται με ιστορίες από το ιταλικό ριζοσπαστικό κίνημα και τις εξπρεσιονιστικές και μοντέρνες πινελιές των καλλιτεχνών του Μανχάταν.
Sophie Hannah, Hercule Poirot Mystery, Διόπτρα
Μτφρ.: Αύγουστος Κορτώ
Αυτές τις μέρες κυκλοφορεί στο Λονδίνο, 39 χρόνια μετά την τελευταία έκδοση από την Αγκάθα Κρίστι, το νέο βιβλίο με ήρωα τον Ηρακλή Πουαρό – αυτήν τη φορά από τα έμπειρα χέρια της Σόφι Χάνα. Μόνο μια καλή ποιήτρια που ξαφνικά άρχισε να γράφει με επιτυχία ψυχολογικά θρίλερ, όπως η Χάνα, μπορεί να καταλάβει τι ακριβώς τρέχει στο δαιμόνιο μυαλό του Βέλγου ντετέκτιβ. Το πολυαναμενόμενο νουάρ θα κυκλοφορήσει στα ελληνικά έναν μόλις μήνα αργότερα.
Γιάννης Ξανθούλης, Το Πεθαμένο Λικέρ, Διόπτρα
Ποιος μπορεί να ξεχάσει το αγαπημένο αυτό μυθιστόρημα με τον πίνακα του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ στο εξώφυλλο; Μία από τις καλύτερες επανεκδόσεις του φετινού χειμώνα είναι αυτή που μπλέκει γλυκά και μελαγχολικά τη «σιωπή με μια γλυκιά αλκοολική σκουριά», όπως σχολιάζει σχετικά και ο ίδιος ο συγγραφέας, επαναφέροντάς μας γλυκά και όμορφα στην Κυψέλη του 1957.
Susan Cain, H δύναμη των εσωστρεφών, KeyBooks
Μτφρ.: Νίκος Ηλιάδης
Είναι από τα βιβλία που θα δεις να πρωταγωνιστούν στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και να συζητιούνται περισσότερο από τα υπόλοιπα ανάμεσα στα ευφυή τέκνα του Ted (όχι τυχαία η Σούζαν Κέιν υπήρξε και σχετική ομιλήτρια). Κι είναι όντως πανέξυπνος ο τρόπος με τον οποίο η Κέιν –αγαπημένη και των «New York Times»– ανέδειξε τη «δύναμη των εσωστρεφών σε έναν κόσμο που συνεχίζει να μιλάει», όπως είναι κι ο ακριβής τίτλος του βιβλίου, αναποδογυρίζοντας το μοντέλο περί επιτυχίας, κοινωνικότητας κι εξωστρέφειας.
Barbara Cassin, La Nostalgie, Μελάνι
Μτφρ.: Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου
Η Μπαρμπαρά Κασέν δεν είναι μόνο μία από τις καλύτερες ελληνίστριες, φιλοσόφους και ερευνήτριες αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη: είναι η συγγραφέας που ξέρει καλά να συνταιριάζει σε ένα βιωματικό μυθιστόρημα τις θεωρητικές ενατενίσεις με τις «μαρτυρίες» αξεπέραστων φιλοσόφων όπως ο Μάρτιν Χάιντεγγερ και η Χάνα Άρεντ. Τα αδιέξοδα των συνόρων και της γλώσσας τίθενται σε εκ νέου πραγμάτευση σε αυτό το βιβλίο με τρόπο πρωτότυπο και ανάγλυφο.
Μαίρη Σέλεϊ, Φρανκενστάΐν, Μίνωας
Μτφρ.: Εύη Ευαγγελάτου
Πάντα θα επιστρέφουμε με την ίδια αγάπη στον Φρανκενστάιν, δηλαδή στο ανυπέρβλητο αριστούργημα του ρομαντισμού που επηρέασε κινήματα και συνειδήσεις. Αυτήν τη φορά το πιο αλλόκοτο τέρας που γέννησε η λογοτεχνία θα τύχει ιδιαίτερης μεταφραστικής φροντίδας από την Ευαγγελάτου σε μία από τις πιο πολυαναμενόμενες επανεκδόσεις της χρονιάς στη σειρά της Ξένης Κλασικής Λογοτεχνίας που έχει καθιερώσει με επιτυχία ο Μίνωας.
Τζόΐς Κάρολ Όουτς, Αδελφή μου, Αγάπη μου, Καστανιώτης
Μτφρ.: Αύγουστος Κορτώ
Ίσως ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα της Αμερικανίδας συγγραφέως που επανευφηύρε τους όρους «μακάβριο» και «νουάρ». Όλα ξεκινούν με τον θάνατο της εξάχρονης Μπλις, ενός ανερχόμενου ταλέντου του παιδικού καλλιτεχνικού πατινάζ, η οποία βρίσκεται νεκρή στην πολυτελή πατρική της κατοικία. Από εκεί αρχίζουν οι τριγμοί ανάμεσα στην οικογένεια με ανυπολόγιστα αποτελέσματα.
σχόλια