Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Μελάνια Facebook Twitter
Τα απομνημονεύματα της Μελάνια αποκαλύπτουν εν τέλει μια πλευρά της προσωπικότητάς της που συνήθως δεν βλέπουμε.
0



ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΜΕ ΤΟ ΠΩΣ
ορίζει κανείς τον όρο «απομνημονεύματα» – πρέπει να έχουν μια συνεκτική αφήγηση ή αρκεί μια συλλογή ημερολογιακών καταχωρίσεων; – υπολογίζουμε ότι γύρω στις δώδεκα πρώτες κυρίες των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν γράψει συνολικά περισσότερες από 20 αφηγήσεις για τη ζωή στον Λευκό Οίκο (μόνο η Χίλαρι Κλίντον είναι υπεύθυνη για τέσσερις από αυτές).

Η «Αυτοβιογραφία της Ελέανορ Ρούσβελτ» ήταν ένα φεμινιστικό έπος που ενίσχυσε την κληρονομιά της ως μηχανής παραγωγής εξαιρετικών παραθεμάτων και ως σημαντικού πολιτικού παράγοντα. «Οι καιροί της ζωής μου» της Μπέτι Φορντ ήταν μια πρωτοποριακή εξομολόγηση που άλλαξε την αντίληψη της χώρας για τον εθισμό. Στην καλύτερη περίπτωση, τα απομνημονεύματα μιας πρώτης κυρίας είναι ένα σημαντικό ιστορικό ντοκουμέντο, το οποίο καταγράφει λεπτομερώς μια θητεία στον Λευκό Οίκο και τον ισχυρό άνδρα που τον διοικεί. Στη χειρότερη έχουμε τη Νάνσι Ρέιγκαν και τις διασκέψεις της με διάφορους αστρολόγους.

 Ποτέ δεν απολάμβανε τα φώτα της δημοσιότητας με τον τρόπο που τα απολαμβάνει ο σύζυγός της, γράφει, και για το μεγαλύτερο μέρος της τετραετούς θητείας του, προσπάθησε να ζει όσο πιο ιδιωτικά γινόταν.

Ποια είναι η θέση του βιβλίου της Μελάνια Τραμπ ανάμεσα στα παραπάνω; Δύσκολη η απάντηση. Αυτό που διαβάζουμε επανειλημμένα σε όλη τη διάρκεια του «Melania» και μοιάζει να αποτελεί το κυρίαρχο μοτίβο του είναι η επιμονή της πρώην (και ενδεχομένως μέλλουσας) πρώτης κυρίας να κάνει πάντα κάτι «υπέροχο» και «όμορφο» και «τέλειο». Δυστυχώς όμως υπάρχουν εκείνοι που την έχουν βάλει στο μάτι και διαρκώς την εμποδίζουν.   

Οι κακοί είναι οι συνήθεις ύποπτοι: τα μέσα ενημέρωσης, η «κουλτούρα του cancel», οι Δημοκρατικοί, η εκλογική διαδικασία. Μερικές φορές είναι η κυβέρνηση Ομπάμα, για την οποία ισχυρίζεται ότι η κωλυσιεργία τους κατά την αποχώρησή τους μετά τις εκλογές του 2016 ήταν αυτή που την εμπόδισε να ξεκινήσει την ανακαίνιση του Λευκού Οίκου και να εγκατασταθεί στην Ουάσινγκτον όσο νωρίτερα ήθελε. Η μονοσήμαντη εστίασή της σε αυτό το θέμα αποκτά κάποιο πλαίσιο όταν παρατηρεί κανείς ότι, μέσα στο μακροσκελές φωτογραφικό ένθετο του βιβλίου, το γεγονός στο οποίο, κατά περίεργο τρόπο, αφιερώνονται οι περισσότερες εικόνες (περισσότερες από τον γάμο της, περισσότερες από την ορκωμοσία του συζύγου της) είναι η ανακαίνιση του περιπτέρου τένις του Λευκού Οίκου. Μερικές φορές η προδοσία προέρχεται εκ των έσω, όταν κατηγορεί την ομάδα που της έγραφε τις ομιλίες για λογοκλοπή τμημάτων μιας ομιλίας της Μισέλ Ομπάμα, την οποία η Μελάνια κατέληξε να απευθύνει στο Εθνικό Συνέδριο των Ρεπουμπλικανών το 2016.

Τι άλλο; Η Μελάνια αποδοκιμάζει τους τρανς αθλητές, εξακολουθεί να «αμφισβητεί» το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020, και αγαπάει την «τεχνολογία block-chain». Δηλώνει ότι αγαπάει τον σύζυγό της. Μέχρι τώρα, αυτό δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη. Ανεξάρτητα από το τι μπορεί να νόμιζαν κάποτε ότι έβλεπαν στο ανεξιχνίαστο πρόσωπο της Μελάνια οι θιασώτες του κινήματος για την «απελευθέρωση» της, το ζευγάρι είναι παντρεμένο εδώ και σχεδόν 20 χρόνια. Πιθανότατα θα μπορούσε να έχει εξαργυρώσει την αποδέσμευσή της εδώ και πολύ καιρό, αν το ήθελε.

Ντόναλντ και Μελάνια Τραμπ Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ και η Μελάνια Τραμπ ενώ αποχωρούν από τον Λευκό Οίκο τον Δεκέμβριο του 2020.

Το «Melania» πάντως παρέχει κάποιες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που οι δυο τους λειτουργούν τόσο καλά μαζί. Αμφότεροι εκτιμούν την πολυτέλεια, την υψηλή αισθητική (όπως την αντιλαμβάνονται) και τα «ωραία πράγματα». Εκτιμούν επίσης την ανεξαρτησία μέσα στη σχέση τους και δεν προσπαθούν ποτέ να αλλάξουν ο ένας τον άλλον: Αν η Μελάνια διαφωνεί με τον σύζυγό της, του το λέει ιδιαιτέρως, αλλά δεν το παίρνει προσωπικά, όπως λέει, αν εκείνος αγνοήσει τις συμβουλές της. Εκείνη βλέπει μια πλευρά του συζύγου της που εμείς δεν βλέπουμε, σημειώνει. Κατ΄ιδίαν, είναι «ένας τζέντλεμαν που διακρίνεται από μια στοχαστική τρυφερότητα».

Από την άλλη πλευρά όμως, τα απομνημονεύματα της Μελάνια αποκαλύπτουν εν τέλει μια πλευρά της προσωπικότητάς της που συνήθως δεν βλέπουμε. Ποτέ δεν απολάμβανε τα φώτα της δημοσιότητας με τον τρόπο που τα απολαμβάνει ο σύζυγός της, γράφει, και για το μεγαλύτερο μέρος της τετραετούς θητείας του, προσπάθησε να ζει όσο πιο ιδιωτικά γινόταν. Φαίνεται όμως να αναρωτιέται αν αυτή η απόφαση λειτούργησε εις βάρος της, οδηγώντας σε «παραποίηση» της προσωπικότητάς της και σε παρεξηγήσεις για το ποια ακριβώς είναι.

Αυτό που διαπιστώνουμε πάντως διαβάζοντας το βιβλίο είναι ότι και εκείνη μπορεί να τρέφει μνησικακία και να είναι επιρρεπής στην αυτο-μυθοποίηση όσο κι ο σύζυγός της. Χαρακτηριστικό ίσως είναι το απόσπασμα από την επίσκεψη της σε έναν ψηφοφόρο του συζύγου της, ο οποίος νοσηλευόταν ως θύμα των μαζικών πυροβολισμών στο Λας Βέγκας το 2017 – μια αφήγηση που καταφέρνει με κάποιο τρόπο να τη μετατρέψει σε δείγμα του δικού της μεγαλείου.

«Σας παρακαλώ, μην σηκώνεστε», είπε στον άνδρα καθώς εκείνος πάσχιζε να σηκωθεί από το κρεβάτι του νοσοκομείου. «Όχι, θέλω να σηκωθώ, για εσάς και τον πρόεδρο. Είναι τιμή μου», φέρεται να απάντησε το θύμα των πυροβολισμών. Σ’ αυτό το σημείο είναι που συνειδητοποιεί ο αναγνώστης τι είδους απομνημονεύματα πρώτης κυρίας διαβάζει. Όχι μια πραγματεία, όπως της Ελέανορ Ρούσβελτ, όχι μια εξομολόγηση όπως της Μπέτι Φορντ, όχι έναν στοχασμό για τη μετάβαση από την ιδιωτική στη δημόσια ζωή όπως της Λόρα Μπους, όχι έναν οδηγό για εργαζόμενες μητέρες όπως της Μισέλ Ομπάμα. Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ