Τα δέκα αγαπημένα μου βιβλία: Δημήτρης Αθηνάκης

Τα δέκα αγαπημένα μου βιβλία: Δημήτρης Αθηνάκης Facebook Twitter
0
Τα δέκα αγαπημένα μου βιβλία: Δημήτρης Αθηνάκης Facebook Twitter

 Για κάποιον λόγο, στη λίστα που ακολουθεί δεν έχω τίποτα να πω για τα βιβλία• κυρίως, διότι αυτά τα βιβλία δεν έχουν ανάγκη τις δικές μου λέξεις• δεν πιστεύω, εξάλλου, καθόλου ότι, όταν μας ζητούν τέτοιες λίστες, με βιβλία δηλαδή επιδραστικά στη ζωή μας, σημαίνει ότι σώνει και ντε αυτά τα βιβλία έχουν ανάγκη τις λέξεις μας γι' αυτά• μερικές φορές, πρέπει απλώς να κάνουμε λίγο πίσω• για τα επόμενα δέκα βιβλία, το μόνο που έχω να πω είναι μερικές ιστορίες• στην πραγματικότητα, θα ήθελα πολύ αυτά τα βιβλία να μ' έχουν επηρεάσει ως γραφιά• μ' έχουν επηρεάσει, όμως, ως άνθρωπο• ή έτσι νομίζω, τουλάχιστον• ή έτσι θα ήθελα να είναι• να ποια είναι.

 

1. 

Κώστας Ταχτσής, «Τρίτο στεφάνι», Εξάντας, 1987 (σήμερα: Γαβριηλίδης, 2009)

Δράμα, Απρίλιος 1999
Έχουμε επιστρέψει από την εφταήμερη εκδρομή της Γ' Λυκείου στην Κρήτη• συνειδητοποιώ, καθώς σκέφτομαι τις εφτά ημέρες 17 χρόνια μετά, ότι, εκτός καθημερινότητας και κανόνων (όπως είναι το σχολείο), ξεδιπλώνουμε, λίγο πριν απ' τα 18 μας, την έννοια της ελευθερίας που φανταζόμαστε ως μελλοντική επανάσταση και, κατόπιν, καθιέρωση του τρόπου ζωής μας• σαν τη Νίνα του Ταχτσή που ψάχνει στους ανθρώπους –βασικά, στους παντός είδους έρωτές της– το μέλλον της, την απομάκρυνσή της από τη δυστυχία• η Νίνα είναι η διαρκής επανάσταση στη δυστυχία• με πλήρη και ολόλαμπρη ήττα.

2.

Κ.Π. Καβάφης, Ποιήματα, Τα πεζά, Ατελή, Κρυμμένα, Αποκηρυγμένα, Ίκαρος

Δράμα, Ιανουάριος 2000
Να μην μπορείς να μάθεις παπαγαλία την Ιστορία Δέσμης• «Διαφωτισμό ή Αιώνα των Φώτων έχουν ονομάσει...» – μόνο αυτό θυμάμαι, την πρώτη φράση του μικρού, το δέμας, πολυσέλιδου, γκρίζου και βασανιστικού βιβλίου της Ιστορίας• Διαφωτισμοί, πόλεμοι, νίκες, ήττες, διπλωματία, Μεγάλες Δυνάμεις, Αμστελόδαμο• διαβάζουμε ένα μικρό κομμάτι της αυτοβιογραφίας της ηπείρου μας και αποστηθίζουμε σύνθετες απαντήσεις σε ανούσιες ερωτήσεις• μαθαίνουμε απέξω την Ιστορία και ψάχνουμε από μέσα τις ιστορίες• αυτοβιογραφούμαστε δίχως να το καταλαβαίνουμε• ο Κ.Π.Κ. έκανε το ίδιο• εκείνος, όμως, καταλάβαινε• αλλά δεν λογάριαζε. Εκείνος.

3.

Τζένη Μαστοράκη, «Μ' ένα στεφάνι φως», Κέδρος, 1989

Αθήνα, Σεπτέμβριος 2001
Οι νεκροί των Δίδυμων Πύργων κυκλοφορούν από πάνω μας, σαν ένα σώμα• περιφέρονται αναζητώντας απλώς να μας υπενθυμίζουν• το πριν, το κατά τη διάρκεια και το μετά της ζωής• ένας άγγελος στα γκρι μοιάζει μια με σκιά και μια με τίποτα• οι δαίμονες της Μαστοράκη, όμως, ξεκουράζονται• περιμένουν να μας υποδεχθούν, αφού θα έχουμε πρώτα εκπληρώσει όλες τις δοκιμασίες που λέγονται «ζωή»• μόνο αυτό το «κατά τη διάρκεια»• το «πριν» και το «μετά» είναι τα ποιήματά της• γεμάτα ζωή, όμως• εκείνη τη ζωή που υπάρχει ως διαρκής υπενθύμιση• η Τζένη Μαστοράκη είναι κι αυτή μια διαρκής υπενθύμιση• του μεγαλείου της πτώσης• αφού, για να πέσεις, χρειάζεται να 'σαι κάπου ψηλά πρώτα• η Μαστοράκη είναι αυτή η υπενθύμιση.

4.

Θεόδωρος Γρηγοριάδης, «Παρτάλι», Πατάκης, 2001

Κέμπριτζ, Μάρτιος 2004
Η αποκάλυψη ενός άλλου κόσμου• κι ενός ακόμη• αυτού που κουβαλάς• είμαστε, άραγε, ζωές-τραβεστί, αναρωτιέμαι• να παλαντζάρεις σ' αυτό που θες να είσαι και σ' αυτό που είσαι• καμία πρωτοτυπία• η ζωή δεν έχει καμία πρωτοτυπία αν δεν έχεις έναν πρωτότυπο τρόπο να την αφηγηθείς• προσδοκάς ανάστασιν των μέσα αναγκών και τελικά σου προσφέρουν χαμογελαστές σταυρώσεις• έχει πλάκα η ζωή τελικά• ο Γρηγοριάδης στράγγιξε τη μεταπολιτευτική Θεσσαλονίκη και αποκάλυψε τους μικρούς, καθημερινούς μας τραβεστισμούς• κι έναν τρόπο να τους αγκαλιάσουμε.

 

5.

Ζαν Ζενέ, «Αιχμάλωτος του έρωτα», μτφρ. Λήδα Παλλαντίου, Εξάντας, 1988

Θεσσαλονίκη, Απρίλιος 2005
Πετάτε κι εσείς τις μεταλλικές μπάλες, εκείνες τις δεμένες στα πόδια σας, μπας και πετύχετε την ελευθερία που δήθεν προκαλεί ο έρωτας, νομίζοντας, παράλληλα, ότι ξέμεινε και για σας ένα μετάλλιο από το καλοκαίρι των Ολυμπιακών Αγώνων, και καταλήγετε να ξαπλώνεστε φαρδιά-πλατιά στο χώμα; Ο Ζαν Ζενέ είναι αυτές οι τούμπες• οι ανηλεείς κι ατέλειωτες.

6.

Ζαν Πολ Σαρτρ, «Οι λέξεις», μτφρ. Ειρήνη Τσολακέλλη, Άγρα, 2003

Λονδίνο, Μάρτιος 2006
Ψάχνω τη μία και μόνη λέξη που περιγράφει αυτό που νιώθεις όταν δεν ξέρεις τι νιώθεις• αυτό που σηκώνεις τους γιακάδες του παλτού σου ως τ' αυτιά –άτιμο λονδρέζικο κρύο– και καταλήγεις ν' ακούς τις σκέψεις σου, λες και έβαλες κοχύλι κι ακούς αυτό που όλοι λένε ότι είναι η θάλασσα• ο Σαρτρ είναι ο απόηχος της ζωής όπως θα έπρεπε να είναι• και, τελικά, δεν είναι άλλη από εκείνη τη λέξη που ψάχνεις• και δεν τη βρίσκεις• γιατί, μάλλον, δεν υπάρχει• fuck.

7.

J.D. Salinger, «Ο φύλακας στη σίκαλη», μτφρ. Τζένη Μαστοράκη, Επίκουρος, 1978 (σήμερα: «Στη σίκαλη, στα στάχυα, ο πιάστης», μτφρ. Τζένη Μαστοράκη, Γράμματα, 2014)

Άμστερνταμ, Ιούνιος 2006
Εκείνες οι μέρες του βόρειου καλοκαιριού που βουτάς στη Βόρεια Θάλασσα, επιστρέφεις στην πόλη και δεν είναι νύχτα πριν από τις 11• που ξεχνάς ότι δεν μιλάς πολύ τη γλώσσα σου για μήνες κι η γλώσσα σου δεν σου πολυμιλάει• όπως και κανενός άλλου γύρω σου• και πάλι ψάχνεις τη λέξη• και δεν τη βρίσκεις• κι όμως, υπάρχει• ο Σάλιντζερ τη βρήκε και την έκανε ολόκληρο βιβλίο• εγώ• αυτή η διαρκής σύγκρουση με το εσύ• που δεν με καταλαβαίνεις• και που δεν κάνω καμία προσπάθεια να σε καταλάβω• αν είναι αυτός ένας από τους ορισμούς της ελευθερίας, να τη βράσω• ο Σάλιντζερ είναι άλλη μία υπενθύμιση – δεν είναι τυχαίο ότι μεταφράστηκε από την Τζένη Μαστοράκη• μία υπενθύμιση πως αυτές οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες• κι ας μην οδηγούν πάντα στην ελευθερία• δεν πειράζει.

8.

Julia Kristeva, «Ξένοι μέσα στον εαυτό μας», μτφρ. Βασίλειος Πατσόγιαννης, Scripta 2004

Αθήνα, Ιούλιος 2010
«Ποτέ ξανά ένα τραπέζι δεν έχει σταθεί με τόση ευχέρεια ανάμεσά μας» γράφει σ' ένα ποίημά της η Άνη Μαρματάκη• επιστροφή στον κόσμο που είχα χάσει για χρόνια• δεν ξέρω αν ήταν από φόβο ή από απλή, απλούστατη άρνησή του• νιώθω ξένος παντού και παντού με νιώθω ξένο• γιατί επιλέγουμε τις ταυτότητές μας δίχως την προετοιμασία που απαιτεί μια τέτοια ένταξη στον κόσμο• κι η αδυναμία να βρεθείς γίνεται ένα πέπλο Ξενότητας• η Κρίστεβα πήρε τους ξένους, σε όλες τους τις εκφάνσεις, και μας τους σέρβιρε γυμνούς• και τόσο συγκινητικά ανθρωπένιους• χωρίς κανένα τραπέζι ανάμεσά σ' εκείνους και σ' εμάς.

9.

Γιώργος Χειμωνάς, «Ο εχθρός του ποιητή», Κέδρος, 1990

Καναδικά Βραχώδη Όρη, Ιούνιος 2011
Είμαστε στο πουθενά• έχει, ίσως, μια μικρή διαφορά από τον μην είσαι πουθενά• το πουθενά γίνεται συγκεκριμένο και καλείσαι να το διαχειριστείς• σιγά την πρωτοτυπία• ο Χειμωνάς, για κάποιον λόγο, μίλησε για κάτι που ξέραμε, αλλά μας ήταν αδύνατον ν' αρθρώσουμε• έκανε την dirty job εκ μέρους μας• έσωσε τις σκέψεις μας βάζοντάς τες σε λέξεις• λίγο είναι;

10.

Μαργαρίτα Καραπάνου, «Ναι», Ωκεανίδα, 1999

Σμύρνη, Ιούνιος 2012
Τι παράξενη η κατάφαση στα φαντάσματα• πόση μοναξιά χρειάζεται για να νιώσεις οικειότητα με το παραμικρό που κάτι σου θυμίζει• ποια είναι, διάολε, η στενωπός που πρέπει να διασχίζεις κάθε μέρα, τόσες φορές• ποιο είναι αυτό το «Ναι» που είσαι αναγκασμένος να λες σε ό,τι θα έπρεπε ν' ανταποκρίνεσαι ως ένα πλήρες «ίσως»• που ψάχνει πάλι εκείνη τη λέξη που δεν υπάρχει• και που πάντα απαντάς μ' ένα φοβισμένο «ναι», γιατί το «ίσως» σου δεν μπορείς να το δικαιολογήσεις• η Καραπάνου πάσχισε για τα επιχειρήματα της επιβίωσης• και έμεινε αυτή η τραγική κατάφαση των αδύναμων σωμάτων• Μαργαρίτα Καραπάνου• φτάνει αυτό.

Ο Δημήτρης Αθηνάκης γεννήθηκε στη Δράμα το 1981• ασχολείται με τη medianeras.gr, τα social media, τη μετάφραση, την επιμέλεια εκδόσεων και τις πόλεις• εργάζεται ως συντάκτης ύλης στην «Καθημερινή»• έχει βγάλει δύο βιβλία ποίησης και ετοιμάζει το τρίτο.

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ