Τι είναι πραγματικό; Τι είναι ανθρώπινο;

Facebook Twitter
0

Τα δύο μεγάλα ερωτήματα που βασάνισαν τον Philip Κ. Dick σε όλη του τη ζωή εμφανίζονται σε όλα του τα βιβλία και στο καθένα δίνει και από μία άλλη απάντηση, ανάλογα με το ποια θεωρία πίστευε περισσότερο την εποχή που τα έγραφε. Η αμηχανία, το υπαρξιακό του άγχος για να μπορέσει όχι να απαντήσει στην ερώτηση, αλλά απλώς να τη θέσει, τον ώθησαν να γράψει πάρα πολλά, πάρα πολύ δυνατά και φιλοσοφημένα βιβλία που τυχαίνει να είναι τοποθετημένα στο μέλλον – αυτό ήταν που τον έκανε να μπει στην κατηγορία των συγγραφέων «επιστημονικής φαντασίας», μακριά από τα κλασικά αναγνωρισμένα βραβεία, απομακρύνοντας αναγνώστες που θα έβρισκαν στα γραπτά του το Θεό, την Κόλαση, τα όρια της πραγματικότητας, την ψυχανάλυση και όλα όσα είναι η ζωή.

Το ερώτημα δεν απαντήθηκε από τον μεγάλο συγγραφέα επειδή είναι αδύνατον να απαντηθεί, ειδικά με τον τρόπο που εξελίσσεται η τεχνολογία. Ο ορισμός αλλάζει με τα χρόνια ξεχειλώνοντας τα όρια του «ανθρώπινου» και του «φυσιολογικού» συσκοτίζοντας το ανθρώπινο στοιχείο, αλλάζοντας την έννοια του Θεού ακόμα και για τους ειδικούς της θρησκείας, σε μια προσπάθεια να μην χάσουν πιστούς ή απλώς, προχωρώντας μαζί με τις εξελίξεις. Για όσους το ερώτημα είναι καυτό και τραγικά αναπάντητο, τα βιβλία του είναι ό,τι καλύτερο για να γίνει ακόμα πιο καυτό (και ακόμη πιο περίπλοκο).

Το βιβλίο «Ονειρεύονται τα ανθρωποειδή ηλεκτρικά πρόβατα;» έχει έναν πανέξυπνο τίτλο που συμπυκνώνει σε λίγες λέξεις τα δύο μεγάλα ερωτήματα που διέπουν όλο το έργο, κλείνοντας το μάτι με χιούμορ κάνοντας ταυτόχρονα άπειρες ειλικρινείς ερωτήσεις. Το βιβλίο αυτό ήταν η αφετηρία της ταινίας “Blade Runner” που παίχτηκε το 1982 δημιουργώντας για πάντα κινηματογραφική ιστορία και στην ταινία –κάπως αστεία- οφείλει και την φήμη του ο συγγραφέας πίσω από αυτήν. Πολλές ταινίες γυρίστηκαν έκτοτε με την ατμόσφαιρα του Blade Runner, πολλές φορές παραλλαγή της, και το βιβλίο ξεκίνησε ένα μεγάλο ταξίδι στις βιβλιοθήκες όλου του κόσμου, με συνεχείς ανατυπώσεις (τουλάχιστον 36 σε Αμερική και Αγγλία), φρέσκο όπως και τη χρονιά που κυκλοφόρησε.

(κάντε κλικ στις εικόνες για να τις δείτε μεγαλύτερες)

+ διαβάστε ακόμα: εκεί που γυρίστηκε το Blade Runner

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ