Τζο Νέσμπο: Ο Μαύρος Πρίγκιπας του αστυνομικού μυθιστορήματος

Τζο Νέσμπο: Ο Μαύρος Πρίγκιπας του αστυνομικού μυθιστορήματος Facebook Twitter
4

Η λεπίδα που σημαδεύει αθώα σώματα και η πένα που καταγράφει τις αμαρτίες ενός αμόλυντου λαού συνυπάρχουν αρμονικά στις σελίδες του Τζο Νέσμπο. Το ίδιο και οι αντιφάσεις μιας ζωής που μοιράζεται ανάμεσα στους πετυχημένους δείκτες και στην ενδοοικογενειακή βία – κάτι που είχε καλά στο μυαλό του προτού ο ίδιος αρχίσει να γράφει αστυνομικά που θίγουν όσα απασχολούν σήμερα την πατρίδα του, τη Νορβηγία. Τα παγωμένα φιόρδ και τα όμορφα παραμύθια που άκουγε από τη μητέρα του μικρός φαίνεται πως δεν μπόρεσαν να αποκρύψουν πλήθος από πραγματικές σκοτεινές ιστορίες που εξέθρεψαν την πιο αλλόκοτη φαντασία. Αυτή ακριβώς είναι που σήμερα αποτιμάται σε εκατομμύρια αντίτυπα σε ολόκληρο τον κόσμο και καταγράφει ρεκόρ πωλήσεων (μόνο στη Βρετανία έχει υπολογιστεί ότι κάθε 27 δευτερόλεπτα πωλείται και ένα βιβλίο του). Στην Ελλάδα κάθε βιβλίο του Τζο Νέσμπο θεωρείται πλέον εκδοτική επιτυχία. Αν μπορεί μια λέξη να περιγράψει την περίπτωσή του, είναι κυριολεκτικά αυτή του συγγραφέα-ροκ σταρ.

Νέσμπο, το απόλυτο είδωλο

Όσο υπερβολικές κι αν ακούγονται οι ιστορίες για τον πρότερο βίο του Νέσμπο, είναι πραγματικές. Ξεκίνησε ως ποδοσφαιριστής, αλλά ένας τραυματισμός τον κράτησε μακριά από τα γήπεδα και κατόπιν έγινε αξιωματούχος του νορβηγικού στρατού χωρίς να εγκαταλείψει τη ροκ μπάντα του. Σήμερα ο Νέσμπο βρίσκει χρόνο να δίνει (soldout πλέον) συναυλίες με τους Di Derre (όπως λέγεται το συγκρότημά του) με τον ίδιο καταιγιστικό ρυθμό που γράφει τα βιβλία του. Ωστόσο, δεν μετάνιωσε ποτέ που, προκειμένου να γίνει συγγραφέας, αναγκάστηκε να σβήσει από την ταυτότητά του την ιδιότητα του (επίσης πετυχημένου) χρηματιστή.

Νεκρός ο Χάρι Χόλε;

Ο διάσημος αντισυμβατικός ντετέκτιβ του Νέσμπο, Χάρι Χόλε, κόντεψε να πεθάνει στο προηγούμενο βιβλίο του, αλλά ο Τζο Νέσμπο, σαν άλλος Σέρλοκ Χολμς, τον ανέστησε. Στην "Αστυνομία", ο Χόλε κυριολεκτικά επιστρέφει από τον θάνατο και ο Νέσμπο δίνει συγγραφικά τα ρέστα του.

Το πέταγμα της νυχτερίδας

Λένε πως αρκεί να πετάξει μια πεταλούδα στην άκρη της Αθήνας για να γίνει σεισμός στο Τόκυο και, σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία του χάους, ο Νέσμπο κατέληξε να γίνει συγγραφέας επειδή ξύπναγε πολύ πρωί ως χρηματιστής. «Δεν γίνεται να μην μπορώ να βγαίνω ή να δίνω συναυλίες» σκέφτηκε ένα βράδυ και γι' αυτό κλείστηκε σε ένα ξενοδοχείο, γράφοντας σερί 18 ώρες τη μέρα επί πέντε βδομάδες. Χάρη στους άπειρους καφέδες και το καλό roomservice παρέδωσε την πρώτη συγγραφική του επιτυχία με το χαρακτηριστικό όνομα Νυχτερίδα. Ίσως να είναι το πέταγμά της που τον έκανε πετυχημένο συγγραφέα.

Ο κρυφός έρωτας

Συνήθως οι ντετέκτιβ ήρωες εμπνέονται από καταραμένες κοκκινομάλλες ή απρόσιτες femmes fatales. Ωστόσο, ο ήρωας του Νέσμπο, Χάρι Χόλε, παραμένει ερωτευμένος με μια ανύπαντρη μητέρα της διπλανής πόρτας, η οποία επανέρχεται τακτικά στα βιβλία του – και δείχνει να αγαπάει το παιδί της σαν δικό του.

Σημασία έχει το ταξίδι

Η βασική ασφάλεια του Νέσμπο είναι η φυγή. Εξού και το ότι γράφει τα βιβλία του σε τρένα, αεροπλάνα και βαπόρια τα οποία αποτελούν το μόνιμο, σχεδόν, σπίτι του. «Όσο παραμένω περίεργος για τα πράγματα και τη ζωή, δεν μπορώ να μην ταξιδεύω. Αν κάποτε αυτό μου το έκανε η δημοσιογραφία, στον βαθμό που ασχολιόμουν με κάποιον άλλο πέρα από εμένα και το εγώ μου, σήμερα μου το κάνει ένα αεροπλάνο. Και σίγουρα δεν υπάρχει κάτι καταστροφικότερο για έναν συγγραφέα από το να θεωρήσει τον εαυτό του σπουδαίο. Το ότι είσαι σημαντικός σήμερα δεν σημαίνει ότι ήσουν χτες, ούτε ότι θα είσαι και αύριο. Τα νέα πράγματα σε φέρνουν πάντα αντιμέτωπο με τον εαυτό σου και αυτά σου τα χαρίζουν πάντα τα ταξίδια» έλεγε σε προηγούμενη συνέντευξή του στη LifΟ.

Ο «Μάκβεθ» του Νέσμπο

Ένας άνθρωπος που γράφει ιστορίες γεμάτες ίντριγκες, πολύπλοκους χαρακτήρες και (μπόλικο) αίμα δεν θα μπορούσε να μη λατρέψει το Μάκβεθ. Γι' αυτό ανέλαβε πρόσφατα να «ξαναγράψει» με τον δικό του τρόπο τη γνωστή ιστορία του Σαίξπηρ για λογαριασμό των εκδόσεων Hogarth σε ένα πρότζεκτ που εμπλέκει διάφορους διάσημους συγγραφείς από όλο τον κόσμο με αφορμή τη συμπλήρωση των 400 χρόνων από τον θάνατο του κορυφαίου δραματουργού.

Πολιτική

Όπως κάθε hard-boiled που σέβεται τον εαυτό του, δεν υπάρχει βιβλίο του Νέσμπο που να μην αναφέρεται, με κάποιο τρόπο, στην πολιτική. Από τις ταξικές διαφορές, που είναι πλέον εμφανείς στην πατρίδα του, μέχρι τους νεοναζί και το εμφανές πρόβλημα του αλκοολισμού, είναι μεγάλη η γκάμα των αναφορών που ενυπάρχουν διάσπαρτες στις σελίδες του. Κι αυτό όχι μόνο με ομφαλοσκοπική διάθεση αλλά με μια πιο παγκόσμια ιστορική ματιά. Πολλαπλές είναι επίσης οι πληροφορίες για τη σχέση της Νορβηγίας με τους ναζί στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, τη σχέση της Νορβηγίας με τις ΗΠΑ, ακόμα και για την ιστορία του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική και την παράνομη εξόρυξη διαμαντιών.

Τζο Νέσμπο: Ο Μαύρος Πρίγκιπας του αστυνομικού μυθιστορήματος Facebook Twitter

Ο καλύτερος φίλος

Ο Χάρι Χόλε είναι μοναχικός, όπως ο ίδιος ο Νέσμπο. Μοναδικός του φίλος δεν είναι κάποιος συνάδελφος αλλά ένας φίλος από τα παλιά: λέγεται Έισταϊν, είναι πρώην χάκερ, ροκάς και δουλεύει υπερωρίες στο ταξί, καταπίνοντας αμφεταμίνες. Η συμβολή του στο ξετύλιγμα κάθε ιστορίας είναι πολύτιμη.

Σκορσέζε και σινεμά

Αν υπάρχει κάτι που τρομάζει τον Τζο Νέσμπο, είναι να δει τον ήρωά του, Χάρι Χόλε, να ζωντανεύει στη σκηνή. Τρέμει στην ιδέα ότι θα τον δει ενσαρκωμένο – και δεν είναι τυχαίο ότι οι Κυνηγοί Κεφαλών που μεταφέρθηκαν ήδη με επιτυχία στη μεγάλη οθόνη δεν έχουν τον γνωστό ντετέκτιβ ως πρωταγωνιστή. Μοναδική εξαίρεση θα έκανε, όπως είχε δηλώσει ο ίδιος ο Νέσμπο στον εκδοτικό του οίκο, αν σκηνοθέτης των βιβλίων του γινόταν ο Σκορσέζε – όπερ και έγινε. Ο διάσημος σκηνοθέτης είπε το ναι, αλλά οι διαρκείς αναβολές στα γυρίσματα ανάγκασαν την εταιρεία Universal να τον αποπέμψει πρόσφατα από τη σκηνοθετική καρέκλα. Ποιος θα αναλάβει το πόστο του είναι άγνωστο, όπως άγνωστο είναι αν μπορεί να εμπιστευτεί σε κάποιον άλλο ο Νέσμπο τον αγαπημένο του ήρωα. Ο κολλητός, πάντως, του Μάρτιν Σκορσέζε, Λεονάρντο ντι Κάπριο, δήλωσε ότι προτίθεται να αναλάβει ως παραγωγός τα βιβλία που υπογράφει ο Νέσμπο με το ψευδώνυμο Τομ Χιόχανσον.

Ελλάδα

Ο Νέσμπο έχει μανία με τη χώρα μας, αλλά όχι για τους λόγους που θα περίμεναν όλοι (σουβλάκι, καλοκαίρι και Μουσείο της Ακρόπολης). Επισκέπτεται την Ελλάδα αποκλειστικά το φθινόπωρο, κάθε χρόνο, και ταξιδεύει στην Κάλυμνο, το ιδανικό μέρος, όπως λέει, για αναρρίχηση, μία από τις μεγάλες εμμονές του συγγραφέα.

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μαργκερίτ Ντιράς: Ζωή σαν μυθιστόρημα»

Το Πίσω Ράφι / To βιβλίο για τη Μαργκερίτ Ντιράς που προκάλεσε σάλο στη Γαλλία

Η προσωπικότητα που αναδύθηκε για τη συγγραφέα του «Εραστή» μέσα από το βιβλίο της δημοσιογράφου Λορ Αντλέρ είναι αμφιλεγόμενη, καθώς η πολιτική και προσωπική διαδρομή της εμφανίζουν αρκετά σκοτεινά σημεία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Είναι τρομερό να είσαι σύγχρονος και να μπορείς να διαβάζεις on time έναν συγγραφέα που μπροστά του η Αγκάθα Κρίστι μοιάζει συγγραφέας παιδικών αστυνομικών.