Αμβλώσεις και Ανώτατο Δικαστήριο ΗΠΑ: Μια πολιτική απόφαση σε ένα ηθικό-νομικό ζήτημα

ΑΜΒΛΩΣΕΙΣ Facebook Twitter
Πριν από μερικές ημέρες διέρρευσε η είδηση ότι το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ ανέτρεψε την προαναφερθείσα νομολογία του και δεν δέχεται πλέον ότι υφίσταται συνταγματικό δικαίωμα στην άμβλωση. Εάν η είδηση αληθεύει, τότε κάθε Πολιτεία των ΗΠΑ θα μπορεί να απαγορεύσει τις αμβλώσεις. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0

ΣΤΟ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΜΒΛΩΣΕΩΝ τίθεται το ζήτημα εάν το έμβρυο αποτελεί ζωή. Στο ερώτημα αυτό έχουν δοθεί διάφορες απαντήσεις, οι οποίες δεν είναι αμιγώς νομικές και διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Η νομολογία λ.χ. του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ ήδη από τη δεκαετία του 1970 (υπόθεση Roe v. Wade) δεχόταν ότι υφίσταται συνταγματικό δικαίωμα στην άμβλωση. Από την άλλη, το Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας υποστηρίζει ότι ζωή υπάρχει το αργότερο από την εμφύτευση του γονιμοποιημένου ωαρίου στη μήτρα, οπότε και ο νομοθέτης οφείλει να την προστατεύει. Αλλά ακόμα και κατά τη γερμανική νομολογία η προστασία δεν είναι απαραίτητο να έχει τη μορφή ποινικών κυρώσεων, οι οποίες άλλωστε αποδείχτηκαν αναποτελεσματικές. Η προστασία μπορεί να συνίσταται στην παροχή της κατάλληλης συμβουλευτικής και ενίσχυσης της εγκύου γυναίκας, προκειμένου να τη βοηθήσει στην απόφασή της να γεννήσει το παιδί. Στην Ελλάδα ο νομοθέτης από το 1982, σταθμίζοντας τα κρίσιμα ιατρικά και κοινωνικά δεδομένα (σεβασμός της επιλογής της γυναίκας αφενός, προστασία του εμβρύου μετά από ένα στάδιο εξέλιξής του αφετέρου), επέτρεψε ουσιαστικά την άμβλωση τις δώδεκα πρώτες εβδομάδες της κύησης, σε ορισμένες σοβαρές περιπτώσεις (εγκυμοσύνη ως αποτέλεσμα βιασμού, κίνδυνος υγείας για την έγκυο γυναίκα), δε, και μετά το χρονικό αυτό σημείο. Εξακολουθεί, πάντως, να υφίσταται στη χώρα μας ένα σημαντικό έλλειμμα παροχής της κατάλληλης συμβουλευτικής και υλικής υποστήριξης της γυναίκας/οικογένειας που έχει καταρχάς την επιθυμία να γεννήσει το παιδί.   

Η απόλυτη απαγόρευση των αμβλώσεων παραγνωρίζει ότι η απόφαση να φέρεις ένα παιδί στον κόσμο είναι μια πολύ σημαντική απόφαση, η οποία δεν μπορεί να επιβληθεί σε κανέναν άνθρωπο με ποινές φυλάκισης. 

Το ζήτημα των αμβλώσεων είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, όπως αποδεικνύει και ο μεγάλος αριθμός των αμβλώσεων στη χώρα μας. Με τη σοβαρότητα και πολυπλοκότητα του προβλήματος αυτού δεν συνάδουν απόλυτες τοποθετήσεις, όπως το ότι «πρέπει να απαγορευθούν όλες οι αμβλώσεις» ή, αντιθέτως, «το έμβρυο είναι απλά η προέκταση του σώματος της γυναίκας». Η απόλυτη απαγόρευση των αμβλώσεων παραγνωρίζει ότι η απόφαση να φέρεις ένα παιδί στον κόσμο είναι μια πολύ σημαντική απόφαση, η οποία δεν μπορεί να επιβληθεί σε κανέναν άνθρωπο με ποινές φυλάκισης. Εξάλλου, η απόλυτη απαγόρευση θα αγνοούσε την πραγματικότητα των καθ’ όλα νόμιμων εξωσωματικών γονιμοποιήσεων, όπου χρησιμοποιούνται υπεράριθμα έμβρυα. Εξίσου προβληματική είναι και η κατηγορηματική άρνηση της ιδιότητας της ζωής στα έμβρυα και η θεώρηση της άμβλωσης ως ενός υποκατάστατου της αντισύλληψης. Το θέμα δεν είναι βέβαια μόνο νομικό. Είναι προεχόντως ζήτημα υπεύθυνης σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, άρσης των κοινωνικών προκαταλήψεων και ενίσχυσης των κοινωνικών δομών.      

Πριν από μερικές ημέρες διέρρευσε η είδηση ότι το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ ανέτρεψε την προαναφερθείσα νομολογία του και δεν δέχεται πλέον ότι υφίσταται συνταγματικό δικαίωμα στην άμβλωση. Εάν η είδηση αληθεύει, τότε κάθε Πολιτεία των ΗΠΑ θα μπορεί να απαγορεύσει τις αμβλώσεις. Εξίσου σημαντική είναι και μια άλλη πτυχή της νομολογιακής αυτής μεταβολής: το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ φέρεται να άλλαξε τη νομολογία του στο θέμα των αμβλώσεων επειδή, ύστερα από τους διορισμούς των νέων ανώτατων δικαστών επί προεδρίας Τραμπ, την πλειοψηφία στο δικαστήριο την απέκτησαν οι συντηρητικοί δικαστές. Δηλαδή η νομολογία σε ένα δύσκολο ηθικό και νομικό ζήτημα άλλαξε επειδή μεταβλήθηκε και η πολιτική πλειοψηφία στο δικαστήριο. Κανείς ασφαλώς δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι οι δικαστές «ζουν σε μια γυάλα» και ότι οι αποφάσεις τους δεν επηρεάζονται ποτέ από την ιδεολογική, κοσμοθεωρητική και πολιτική τους συγκρότηση. Άλλο όμως αυτό και άλλο να αλλάζει η νομολογία κάθε φορά που αλλάζει η πολιτική πλειοψηφία σε ένα δικαστήριο, σαν να είναι η Δικαιοσύνη μια απλή προέκταση της πολιτικής εξουσίας. Οι πολιτικές πλειοψηφίες πρέπει να έχουν σημασία για την ανάδειξη της Βουλής και της κυβέρνησης και δεν θα έπρεπε να καθορίζουν τις δικαστικές αποφάσεις σαν να είναι τα δικαστήρια ένα απλό πολιτικό όργανο. 

Ο Σπύρος Βλαχόπουλος είναι καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ