Έσκασαν 4 φούσκες, μα δεν αρκεί...

Έσκασαν 4 φούσκες, μα δεν αρκεί... Facebook Twitter
0

(acrylic & collage on paper Beth Hoeckel)

Να δούμε ορισμένους τομείς, όπου μέσα στην οχλοβοή της κρίσης έχουν γίνει βαθύτατες αλλαγές, με το ερώτημα μήπως είναι too little, too late να παραμένει μετέωρο.

Κληρονομική δημοκρατία: Μάλλον τελείωσε οριστικά η παγκόσμια πρωτοτυπία της Ελλάδας, όπου επί 60 χρόνια οι πολίτες ψηφίζαμε και καθιστούσαμε παντοδύναμες 3 πολιτικές οικογένειες. Ούτε στην Ινδία δεν συνέβαινε αυτό. Η δραματική κρίση που μας βρήκε μετά το 2009 φαίνεται να έχει πλήξει ανεπανόρθωτα την πολιτική ισχύ των 3 οικογενειών (και 3-4 δεύτερης γραμμής).

Λόγω της παντοδυναμίας τους (brand, μηχανισμός προσώπων κ.λπ.), είχαν κάψει σχεδόν κάθε άλλο πρόσωπο που θα μπορούσε να αναδειχτεί ηγετική φιγούρα.

Οι 4 φούσκες: Το ’99 είχαμε τη φούσκα του Χρηματιστηρίου (τι τρελά πάρτι!), το 2004 γλεντήσαμε την Ολυμπιάδα. Η φούσκα των ακινήτων κράτησε από το 2005 μέχρι το 2009. Η φούσκα του ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ από το 1990 έως το 2010. Σε όλες αυτές τις φούσκες δημιουργήθηκαν απίστευτα εισοδήματα, που δεν περιορίστηκαν σε μια μικρή ελίτ.

Πελατειακό κράτος, Δημόσιο: Γύρω από τη λεηλασία του κράτους και τον εκμαυλισμό ευρέων στρωμάτων στήθηκε το μεγάλο πανηγύρι μετά το 1974. Το χρεοκοπημένο κράτος δεν μπορεί να στηρίξει αυτόν το μηχανισμό. Το μόνο που του απομένει είναι να γίνει ένας μίζερος μηχανισμός καταμερισμού της αδικίας, που θα μοιράζει ξεροκόμματα από κάποιο νέο Σχέδιο Μάρσαλ και την «ωραία ατμόσφαιρα» των (υποχρεωτικών, κατά τα άλλα) ιδιωτικοποιήσεων.

Εξωστρέφεια: Η χώρα της αργοναυτικής εκστρατείας είχε απορροφηθεί μετά το 1990 στην απόλαυση των 4 φουσκών. Πάρα πολλοί Έλληνες δεν είχαν κανέναν λόγο να ταλαιπωρηθούν στο εξωτερικό (που δεν έχει και τη «νύχτα» της Αθήνας), αφού μια σχέση με το κράτος ήταν πολύ πιο αποδοτική από το τρέχουν στο Λονδίνο ή στο Βουκουρέστι, στο Ντουμπάι ή στο Γιοχάνεσμπουργκ. Στο εξής, είτε με ευρώ είτε με δραχμή, όλοι πρέπει να κοιτάμε τον παγκόσμιο χάρτη. Είτε παίρνοντας τη βαλίτσα μας για το Βελιγράδι ή το Βίλνιους, είτε παράγοντας κάτι στην Ελλάδα που μπορεί να το πληρώσει ένας ξένος.

Πολιτισμός/τουρισμός: Αισθάνομαι οργή κάθε φορά που ένα διεθνές μέσο κάνει αναφορά σε θέματα της ελληνικής αρχαίας ιστορίας, ενώ βαρύγδουποι Έλληνες σχολιαστές ανατρέχουν μονίμως σε ιστορίες από τους χούλιγκαν των γηπέδων για να ενισχύσουν τα «επιχειρήματά» τους. Τώρα πια αλλάζει το παιχνίδι. Αν θέλουμε να μειώσουμε την κατρακύλα, θα πρέπει ν’ ανακαλύψουμε ξανά την Ιστορία αυτής της χώρας και να προστατεύσουμε τον τουρισμό μας που είχε γίνει πασαρέλα της αρπαχτής.

Δεν ξέρω πόσα μπορούν να σωθούν. Νιώθω όμως ότι υπάρχουν αξίες αυτής της χώρας που μπορούν να σταθούν, γιατί έχω την τύχη να εισπράττω κάθε μέρα την επιμονή απλών ανθρώπων που θέλουν να στρατευτούν σ’ έναν μικρό ή μεγάλο σκοπό. Είμαι ευγνώμων...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ