Στις 24 Μαρτίου ξεκίνησε η προβολή για έναν μήνα μέσω γιγαντοαφίσας στην Times Square της Νέας Υόρκης μηνύματος που έχει στόχο να βοηθήσει τον ελληνικό τουρισμό. Η πρωτοβουλία απλών πολιτών UpGreekTourism πέτυχε τον στόχο που είχε βάλει από την πρώτη στιγμή... Πίσω από αυτή την απλή κίνηση κρύβονται επτά κινήσεις:
1) Υποστήριξη της εικόνας της Ελλάδας: Η πρωτοβουλία από την αρχή είχε θέσει κύριο στόχο την ενίσχυση της εικόνας της Ελλάδας. Η υποστήριξη του τουρισμού ήταν το καλύτερο μονοπάτι να φθάσουμε σε αυτό τον προορισμό. Το Up Greek Tourism είχε σχεδιαστεί με τρόπο ώστε τα οφέλη από τη (χωρίς κόστος) δημοσιότητα για το εγχείρημα να είναι πολλαπλάσια των οφελών από την ανάρτηση της ίδιας της γιγαντοαφίσας. Ήδη, πριν από την ανάρτηση, έχουμε δημοσιεύματα σε «Guardian», «Huffington Post» και γερμανικά (!) μέσα. Έχουν επίσης προγραμματιστεί συνεντεύξεις με μεγάλα διεθνή και αμερικανικά κανάλια και μέσα, που θα γίνουν τις μέρες της ανάρτησης.
2) Κινητοποίηση απλών ανθρώπων υπέρ της Ελλάδας: Τα 20.000 δολάρια συγκεντρώθηκαν από απλούς πολίτες. Το πιο σημαντικό είναι ότι δεν πρόκειται μόνο για Έλληνες, κατοίκους της Ελλάδας. Συνέβαλαν (κατά 50% περίπου) άτομα της διασποράς, αλλά και αλλοδαποί που είναι φίλοι της χώρας μας.
3) Δημιουργία ομάδας ένθερμων εθελοντών: Η πρωτοβουλία δεν θα μπορούσε να έχει τη δυναμική που πήρε, αν περιοριζόταν στην προσπάθεια των τριών προσώπων που την ξεκίνησαν. Έδωσαν απεριόριστο χρόνο 30 εθελοντές, οι πιο πολλοί εκ των οποίων ήταν άγνωστοι μεταξύ τους. Γνωρίστηκαν μέσα από μια κοινή προσπάθεια και δούλεψαν με το πάθος της ομάδας.
Είναι συγκινητικό ότι στην πορεία προσφέρθηκαν με «επιθετικό» τρόπο να βοηθήσουν άλλοι 30 περίπου εθελοντές, αλλά δεν υπήρχε χρόνος σε αυτήν τη φάση για να αξιοποιηθούν περισσότερο. Έχουν «φακελωθεί» τα ονόματά τους, ώστε να επιστρατευτούν σε επόμενες δράσεις, να δώσουν ιδέες, χρόνο, ορισμένοι και χρήματα...
4) Αξιοποίηση πρωτοποριακών μεθόδων: Το Up Greek Tourism θα ήταν δύσκολο, έως και ακατόρθωτο να φθάσει στον στόχο του, αν δεν βασιζόταν στο crowd funding. Τα 20.000 δολάρια συγκεντρώθηκαν από απλούς πολίτες που κατέθεσαν τη συμβολή τους σε αμερικανική πλατφόρμα. Η διαδικασία αυτή έκανε απλή την κατάθεση χρημάτων, αλλά διαφύλαξε και το θέμα της διαφάνειας: δεν πέρασε ούτε ένα δολάριο από κάποια τσέπη. Όλοι γνωρίζουν ποιοι κατέθεσαν χρήματα, όλοι μπορούν να δουν πώς θα αξιοποιηθούν. [Να σημειωθεί ότι όλα τα έξοδα της διαδικασίας (ταξίδια κ.λπ.) καταβάλλονται από τους ίδιους τους εθελοντές, τα 20.000 δολάρια διατίθενται μόνο για τις δράσεις προβολής.]
5) Απλή ιδέα, φιλόδοξος στόχος: Η ιδέα ξεκίνησε από μια έμπνευση του Γιώργου Κλειβοκιώτη, ενός νεαρού Έλληνα που εργάζεται στο Ντουμπάι. Η δύναμή της ήταν στο ότι ήταν απλή, αλλά μπορούσε να αποκτήσει κλίμακα, εφόσον άρεσε στον κόσμο. Πολύ ισχυρό σημείο της ήταν ο συμβολισμός. Οι απλοί πολίτες δίνουν κάτι ο καθένας, ώστε χωρίς το κράτος να κάνουν κάτι συμβολικό αλλά και ουσιαστικό για την Ελλάδα... Ένας φοιτητής από τα Γιάννενα καταθέτει 20 ευρώ και νιώθει ότι πηγαίνει και ο ίδιος στην Times Square , ώστε να βάλει ένα πολύ μικρό λιθαράκι για τη χώρα...
6) Όλα για να γίνει ξανά φιλόξενη η Ελλάδα: Το σύνθημα στην Time Square δεν είναι «ελάτε να στηρίξετε τον τουρισμό μας», αλλά «εμείς, απλοί Έλληνες πολίτες, σας καλούμε στην Ελλάδα. Είμαστε εδώ, με δυναμική διάθεση, να επιβεβαιώσουμε μια μεγάλη αξία αυτής της χώρας, που είχε υποχωρήσει κάπως τα τελευταία χρόνια, την αξία της φιλοξενίας».
7) Η ευθύνη των απλών πολιτών: Σε μια περίοδο που είναι πάντα ισχυρή η κριτική «πού είναι το κράτος;», η πρωτοβουλία Up Greek Tourism θέλησε να υπενθυμίσει ότι, πέρα από το κράτος, έχουμε δυνατότητα κι ευθύνη να βοηθήσουμε τη κοινωνία μας, οι απλοί πολίτες. Οι μέθοδοι crowdsourcing, crowd funding, μας επιτρέπουν να το κάνουμε πράξη με απλές κινήσεις...
Οι εθελοντές του Up Greek Tourism και τα 5.000 πρόσωπα που με διάφορους τρόπους υποστήριξαν την πρωτοβουλία θεωρούν ότι έκαναν μια μικρή κίνηση που θέλει να ενωθεί με δεκάδες άλλες πρωτοβουλίες πολιτών, οι οποίες έχουν κοινό στόχο να κινητοποιήσουν απλούς ανθρώπους μέσα από κάποιο απλό πλάνο, ώστε να έλθουν χειροπιαστά αποτελέσματα. Μικρά ρυάκια το καθένα, που μπορούν να ενωθούν σε ένα υπολογίσιμο ποτάμι.
Η Κοινωνία των Πολιτών αδυνάτισε, μπήκε σταδιακά σε ύπνωση τα τελευταία 40 χρόνια. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, αλλά επιμέρους εγχειρήματα που, εφόσον συντεθούν, μπορούν να επαναφέρουν έναν από τους «μεγάλους ασθενείς» της Ελλάδας, την Κοινωνία των Πολιτών, χωρίς την οποία δεν μπορεί να υπάρξει ούτε ανάκαμψη, ούτε ανάταση...
σχόλια