Μεγάλες νίκες, μικρές ήττες

Μεγάλες νίκες, μικρές ήττες Facebook Twitter
0

Πριν από μερικές μέρες η Εθνική γυναικών του πόλο έχασε στον τελικό από την Εθνική Ισπανίας και έτσι αποκλείστηκε από την Ολυμπιάδα του Λονδίνου. Να πούμε ένα μπράβο σε αυτά τα κορίτσια, που πριν από έναν χρόνο πήραν το παγκόσμιο στη Σαγκάη και πριν από μερικούς μήνες τη δεύτερη θέση στο πανευρωπαϊκό. Να πούμε δύο φορές μπράβο γιατί τα καταφέρνουν αυτά, ενώ αρκετές ομάδες παίζουν σε ανοιχτές πισίνες (τον χειμώνα!). Έχουν απολέσει πολλά από τα προνόμια που είχαν κάποτε οι αθλητές και πρακτικά, έξω από τις πισίνες, τα περισσότερα κορίτσια κάνουν βιοπορισμό.

Έχω αρκετές ενστάσεις για τον πρωταθλητισμό, αλλά παρακολουθώ λίγο παραπάνω το γυναικείο πόλο για τον εξής λόγο: μια χώρα που επένδυσε απίστευτα λεφτά σε κάλπικα μετάλλια κι έκανε τον «αθλητισμό» χοντρή μπίζνα, ψάχνει τώρα ένα μοντέλο για να προσγειώσει όλο αυτό το σύστημα. Ο τρόπος που λειτουργεί το γυναικείο πόλο δείχνει ότι μπορεί να υπάρξει μια αξιοπρεπής παρουσία σε κάποια σπορ, χωρίς τον χορό των (μαύρων) εκατομμυρίων και των αδιανόητων κρατικών επιχορηγήσεων. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω κάποια μελή της εθνικής πόλο γυναικών μέσω του TEDxAthens, όπου κατάλαβα ότι, πέρα από τον πρωταθλητισμό, που με κάνει επιφυλακτικό, πρόκειται για κορίτσια με σπουδές, επιμονή, χαρακτήρα και διάθεση να παλέψουν για κάποιον στόχο.

Να τους πούμε όμως ένα επιπλέον «μπράβο» γιατί ζούμε σε μια χώρα που έχει μάθει να περιμένει μόνο νίκες. Η πάση θυσία νίκη, μετά το 1990, είχε γίνει μονομανία για την κερκίδα και μπίζνα για τους παράγοντες και τους παρατρεχάμενους. Τώρα που τελείωσαν τα δανεικά και οι πάσης φύσεως εξοργιστικές επιχορηγήσεις, όλο αυτό το σύστημα πρέπει να συνηθίσει στην ιδέα ότι στη ζωή υπάρχουν και ήττες ή να διαλυθεί. Να εξατμιστεί...

Ας μεταφέρουμε το ίδιο σκηνικό σε επίπεδο κοινωνικής, οικονομικής ζωής. Κάτι οι (πανάκριβοι) Ολυμπιακοί του 2004, κάτι η επέκταση πολλών ελληνικών επιχειρήσεων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, κάτι η αίσθηση υπεροχής ότι έχουμε κάποια από τα πιο σημαντικά μνημεία της ανθρωπότητας. Αυτά τα μεγαλεία ανήκουν στο παρελθόν. Ο στόχος της χώρας είναι να ισορροπήσει σε μια νέα κατάσταση, που είναι πρωτόγνωρη για τη χώρα αλλά και τον κόσμο ολόκληρο.

Ένα από τα αντανακλαστικά που πρέπει ν’ αποκτήσει η κοινωνία είναι η συμπαράσταση σε ομάδες ή άτομα που νιώθουν ηττημένα. Δεν υπάρχει πλέον τρόπος να επηρεάσουμε τον «διαιτητή» για να μετατρέψουμε τις μικρές ήττες σε περιστασιακές νίκες.

«Αυτά ζέχνουν ηττοπάθεια» θα πουν αρκετοί που διαβάζουν με επιφυλακτικότητα ή και καχυποψία αυτήν εδώ τη στήλη. Οι γραμμές αυτές, όμως, αφορούν ένα άλλο κομμάτι της κοινωνίας. Την 32χρονη Στέλλα, με δύο μεταπτυχιακά στο εξωτερικό και πεντάχρονη εργασιακή εμπειρία, που ψάχνει επί ένα εξάμηνο δουλειά. Τον Νώντα, πετρά στο επάγγελμα, έναν γλυκύτατο τεχνίτη, που σκέπτεται να μεταναστεύσει στην Αυστραλία.

Πολλοί σαν τη Στέλλα και τον Νώντα είναι δύσκολο να αισθανθούν νικητές. Το καινούργιο που πρέπει να διαμορφώσουμε είναι η νοοτροπία ότι κάποιες μικρές ήττες δεν είναι το πέρας. Είναι η κατάσταση που περνάς πριν φτάσεις στη νέα ισορροπία. Είναι ένα σημείο απ’ όπου ξεκινάς για να κάνεις ένα άλμα μεγαλύτερο από τη φθορά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ