Mani en feu - Προς την προσηλιακή Ελλάδα...

Facebook Twitter
0

 

Το αρχέγονο ελληνικό καλοκαίρι χάνεται όλο και περισσότερο κάθε χρόνο, αλλά ενίοτε μπορεί να σου αποκαλυφθεί στα πιο απίθανα μέρη και με τους πιο αλλόκοτους τρόπους.

Η Μάνη, «η μαγική δισύλλαβη λέξη», κατά Πάτρικ Λι Φέρμορ γίνεται για πρώτη φορά απτή όταν φτάνω αργά τη νύχτα στο Καραβοστάσι. Οι σκοτεινοί όγκοι και τα απέναντι φώτα δεν προοιωνίζονται τίποτα ακόμα. Το ιδανικό είναι να φτάνω πάντα νύχτα για να με καλωσορίζουν οι αναγνωριστικοί ήχοι του ξυπνήματος και να βλέπω τα χθεσινά κρυμμένα στο σκοτάδι τοπία σε όλο τους το φανέρωμα το πρωί.

Τα κτίρια από γκρίζα πέτρα της απέναντι ακτής μοιάζουν έρημα και ακατοίκητα αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα ξενοδοχείο. Σε όλη τη διαδρομή συχνά η ίδια οφθαλμαπάτη: αυτό που μοιάζει έρημο κατοικείται και αυτό που νομίζεις ότι κατοικείται είναι τελικά έρημο. Σαν να επιβιώνει αυτό το λάθρα βιώσας από τα χρόνια των κουρσάρων, όταν οι επιδρομές απαιτούσαν κάθε είδους άμυνα.

Η ομορφιά του τοπίου σου επιβάλλεται ομόφωνα, δεν προσπαθεί να σου κλέψει το θαυμασμό με τερτίπια. Σε αφήνει άφωνο σαν κάτι χωριάτισσες εκπάγλου καλλονής που μαγνητίζουν στις φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα και δεν υποψιάζονται την ομορφιά τους, ούτε καν την αθανασία που τους χαρίζει ο φακός.

Ναι, τι το πρωτότυπο, πέτρα κι άλλη πέτρα, λίγοι θάμνοι, καμιά αγριοσυκιά  και ξοπίσω θάλασσα αλλά κάτι στο δέσιμο είναι που τα αλλάζει όλα.

Χρειάζεται ακόμα να περάσουν μέρες για ν' αρχίσω να ξεφορτώνομαι τα βαρίδια, που δε μ' αφήνουν να γίνω από τουρίστας ταξιδιώτης. Αν το καταφέρω τελικά, γιατί αυτό προαπαιτεί άλλες υποδοχές και καταφάσεις.

mani

Το σταθερό soundtrack του ταξιδιού τα τζιτζίκια. Που δε σταματούν ποτέ μα ποτέ, λες κι είναι τα τζιτζίκια της «Κίχλης» του Γιώργου Σεφέρη, που απευχόμαστε τη στιγμή που θα πάψουν, γιατί μαζί τους θα σταματήσει κι η ζωή και το καλοκαίρι.

Στο τοπικό βιβλιοπωλείο στην Αρεόπολη, πειρατικές ιστορίες, ένα αστυνομικό με ήρωα ντετέκτιβ στα βουνά της Μάνης, λεξικά της ντοπιολαλιάς, βωμολοχίες και σκώμματα, όπως παντού. Πόσοι ντόπιοι να τα διαβάζουν; Ελάχιστοι, όπως σε κάθε μέρος. Μήπως ασχολήθηκα κι εγώ ποτέ με τα του τόπου μου;  

Νομίζω ότι βλέπω ανάγλυφη στα βουνά διάλεξη του Άρη Κωνσταντινίδη για το πως το περιβάλλον σφραγίζει την αρχιτεκτονική ενός τόπου. Η θεωρία του για τον υπαίθριο βίο και για το «δίκιο του τοπίου» εδώ δικαιώνεται. Λες κι ο άνεμος που φυσά υπαγορεύει στους κατοίκους που και πως θα τοποθετήσουν τις πέτρες τους τη μια πάνω στην άλλη.

Πως ακριβώς εγγράφεται στον σκληρό σου δίσκο το να βλέπεις μόνο βράχους, ξερολιθιές, γαϊδουράγκαθα και να σε χτυπάει το ξεροβόρι; Τι το διαφορετικό για εμένα που από τα γεννοφάσκια μου το μόνο που αντίκριζα ήταν μια πράσινη θάλασσα;   

Κοίτα να δεις πάλι που όποια πέτρα και να σηκώσω από παιδί βρίσκω από κάτω τον Ιούλιο Βερν και την φαντασία του. Στο «L' archipel en feu» κρυβόταν ο Νικόλαος Στάρκος, ορμώμενος από το Οίτυλο, για να καταλήξει σε μια διαβολική μεταμόρφωση ο πειρατής Σακρατίφ και να περιζώσει «το Αιγαίο στις φλόγες».

Τώρα το μόνο που βάφει κόκκινο τον όρμο του Οίτυλου είναι ο δίσκος που πέφτει στη θάλασσα και ροδίζει τα πάντα σε ένα από τα πιο –ατυχώς;– εγγράμματα ηλιοβασιλέματα που έχω δει ποτέ.

 Jules Verne

Και νιώθω κι εγώ σαν τον 15ετή πλοίαρχο του Βερν. Έχω ξωκείλει στα παράλια –Λιμένι, Γερολιμένας, Πόρτο Κάγιο, Μαρμάρι, Κάβο Γκρόσο- κι αναρωτιέμαι τι εκπλήξεις να κρύβονται στο εσωτερικό αυτής της άγνωστης ηπείρου. Κάπως έτσι θα ένιωθε και όποιος την επισκεπτόταν πριν το '50, όταν ελάχιστοι έλληνες και ακόμα πιο λίγοι ξένοι είχαν περάσει τα απόρθητα σύνορά της.

Πρέπει βέβαια να μπεις βαθιά στη Μανιάτικη ενδοχώρα για να σου φανερωθούν οι λίγοι εναπομείναντες γηγενείς, όσους δεν σάρωσε η λαίλαπα της αστικοποίησης, ο κακώς εννοούμενος εξευρωπαϊσμός και η στρεβλωμένη παράδοση. Ανακαλύπτω ίχνη τους στο καθάριο βλέμμα της γυναίκας που νοικιάζει τα δωμάτια, στη λακωνική και στακάτη ομιλία της φουρνάρισσας, στο συρτό κελάηδισμα του παιδιού, στην αψιά όψη του περιπτερά, στο στιβαρό χέρι και λόγο του βαρκάρη στο σπήλαιο του Διρού που σε ξεναγεί στο «κόκκινο σαλόνι», λες και δεν του κάνει καμία εντύπωση για τα 2.000.000 χρόνια του σπηλαίου, λες και ζούσε ανέκαθεν εδώ.

Στο ερειπωμένο χωριό της Βάθειας η αποκάλυψη. Στις αυλές με τα πυργόσπιτα η ησυχία έχει κάτι το μεταφυσικό. Δεν είναι απλώς ησυχία, είναι α-χρονία, σαν να μην υπάρχει πια χρόνος. Ζωντανεύουν σκηνές μέσα απ' τις πολεμίστρες και βλέπω επιτέλους το παλίμψηστο. Νεολιθική περίοδος, Ομηρικά χρόνια, αρχαία Σπάρτη, Βυζάντιο, Φράγκοι, Οθωμανοί, Επανάσταση, έως και λίγα χρόνια πριν. Σε αλλεπάλληλα στρώματα οι εποχές, οι άνθρωποι, οι κατακτητές. Ο χώρος ένας σταθερός άξονας, οι εποχές σε γαϊτανάκι. Μια γέρικη φιγούρα σε ένα μακρινό παράθυρο προβάλλει σαν φάντασμα– και είναι ήδη φάντασμα– έτσι που κανείς δεν είναι σίγουρος αν την είδε στ' αλήθεια.

Αναρωτιέμαι αν αυτοί που μένουν σε πύργους και ξενώνες τεσσάρων αστέρων  –τι ειρωνεία–,  βγαίνουν με σκάφη ως την ακτή μόνο για να φάνε ψάρι ή να κολυμπήσουν σε νερά κρύσταλλα, καταστρώνουν εκδρομές στα μοναστήρια και στα ερείπια, υποψιάζονται τι βαθιά κρυμμένο μέσα τους απαιτεί το μέρος να βγει. Αν τους περνάει καθόλου απ' το μυαλό πως αυτοί που κατοικούν στα σκαρφαλωμένα χωριά του Ταΰγετου μπορεί να είναι και πιο αυθεντικοί Έλληνες από τους ίδιους, γιατί απλώς και ανεπιτήδευτα «είναι». Δεν προσπαθούν ν' αποδείξουν τίποτα.

Ίσως οι Γάλλοι που σκάνε από παντού να διαισθάνονται  κάτι πέρα απ' το φολκλόρ. Ίσως κι εμείς στα μεσαιωνικά χωριά της Προβηγκίας να καταλαβαίναμε καλύτερα, λόγω της σωτήριας διαφωτιστικής απόστασης. Που σ' αφήνει να δεις καμιά φορά κάτω από άπειρες επιστρώσεις αυτή την άλλη Ελλάδα, που υπάρχει κάπου στο Κάστρο της Σκιάθου, στον Όλυμπο της Καρπάθου, στην Απείρανθο της Νάξου. Όπου δεν έχουν λειανθεί οι τρόποι, οι γραμμές, το ύφος.

Όλο αυτό το σκηνικό σε κάθε βήμα μου φέρνει στο νου ένα άλλο πιο αδρό, χειμωνιάτικο. Και συνειδητοποιώ πως ούτε το 1/10 απ' ότι θα μπορούσα ακόμα δεν προσέγγισα, μια γεύση μόνο μου χαρίστηκε.

Fermor

Τώρα καταλαβαίνω τον έρωτα του Φέρμορ για τον τόπο και τους ανθρώπους –που τους αγάπησε και τον αγάπησαν. Πως είναι να έρχεται ο ξένος στην αυλή σου και να σου δείχνει ό,τι βρίσκεται σιμά στο δάχτυλό σου;

 Ή τον Λακαριέρ που σαν ξένος εννόησε καλύτερα το «Ελληνικό καλοκαίρι» : «Στην Ελλάδα η ομορφιά δεν μαθαίνεται ποτέ, είναι αυθόρμητη, αυτόχθονη... Διότι η ομορφιά είναι μία μάχη, είναι η νίκη του φωτός πάνω στη σκιά».

Ο χάρτης ειρωνεύεται και τον Λακαριέρ κι εμένα: πηγαινοερχόμαστε ανάμεσα Αποσκιερή (Δυτική) και Προσηλιακή (Ανατολική) Μάνη, με σύνορο τον Ταΰγετο.  Μήπως είναι αυτή η άλλη προσηλιακή Ελλάδα που μου διαφεύγει;

Φτάνουμε στο Ακρωτήριο Ταίναρον. Εδώ με βρίσκουν γεωγραφικές και μουσικές αστοχίες: η Πύλη του Άδη τελικά νοτιότερα απ' ότι την υπολόγιζα και το «Ταίναρον» του Ξυδάκη εγγύτερα απ' ότι φανταζόμουν.

Νομίζω πως έφτασα στην άκρη του κόσμου. Μα δεν είναι παρά η εσχατιά της ηπειρωτικής Ευρώπης. Αλλά για όσους έχουν γεννηθεί εδώ ή δεν εγκατέλειψαν ποτέ αυτό τον τόπο είναι όντως η άκρη του κόσμου...

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ