Επιλεγμένα έργα χαρακτικής από τη Συλλογή Γιώργου Κωστόπουλου εγκαινιάζουν το εαρινό εκθεσιακό πρόγραμμα του χώρου τέχνης ETCH INK, παρουσιάζοντας στο ευρύ κοινό μοναδικά και σπάνια έργα της συλλογής, φέρνοντας σε επαφή εικαστικούς, θεωρητικούς, φιλότεχνους και ερευνητές με το πολύτιμο σώμα του καλλιτεχνικού έργου του Μάριου Πράσινου. Στην έκθεση παρουσιάζονται χαλκογραφίες και μεταξοτυπίες μεγάλων διαστάσεων φωτίζοντας πτυχές της καλλιτεχνικής διαδρομής του πρωτοπόρου δημιουργού με έμφαση στο χαρακτικό του έργο που είναι λιγότερο διαδεδομένο και γνωστό στο Ελληνικό κοινό. Η χαρακτική παραγωγή του Πράσινου βρίσκεται σε άμεση σχέση με την εικονογράφηση κλασικών λογοτεχνικών κειμένων και ποιημάτων. Στην έκθεση παρουσιάζεται επίσης ολόκληρη η σειρά έγχρωμων χαλκογραφιών για την εικονογράφηση του ποιήματος «Une saison en enfer» (Μια εποχή στην κόλαση) του Arthur Rimbaud, που φιλοτέχνησε το 1966 για τις εκδόσεις Les Bibliophiles Comtois.

 

Το έργο του Mario Prassinos (1916 - 1985) εκτυλίσσεται πολυεπίπεδα συνδυάζοντας πληθώρα μέσων όπως η ζωγραφική, η χαρακτική, η εικονογράφηση ιστορικών εκδόσεων, το σχέδιο, η σκηνογραφία, οι ταπισερί, η συγγραφή και η θεωρία της τέχνης. Το έργο του ισορροπεί ανάμεσα στην αναπαράσταση, την αφαίρεση και την αυθόρμητη χειρονομία. Από τις αρχικές σουρρεαλιστικές επιδράσεις που εντοπίζονται στο πρώιμο έργο του, διαμορφώνει σταδιακά ένα αμιγώς προσωπικό ύφος. Όταν στα τέλη της δεκαετίας του ’50 θα ταξιδέψει στην Ελλάδα, έχει ήδη ξεκινήσει να μελετά συστηματικά το τοπίο. Τα έργα της έκθεσης αναδεικνύουν την ενασχόληση του Πράσινου με το τοπίο, μέσα από αφηρημένες, ρευστές και εκρηκτικές συνθέσεις. Η σχέση με τη φύση αποδίδεται με αφαιρετικές εικόνες χειρονομιακού χαρακτήρα και έντονου χρώματος, που συνδυάζουν σημεία, γραμμές, ρευστές και σύνθετες γεωμετρίες σε εκρηκτικά, αιχμηρά και ενίοτε ελεγειακά περιβάλλοντα. Οι εικόνες του Πράσινου αποκαλύπτουν τα πολλαπλά πρόσωπα της φύσης ιδωμένα μέσα από το ιδιαίτερο βλέμμα του καλλιτέχνη. Τα τοπία και τα δέντρα του εσωκλείουν ψυχικές και πνευματικές εντάσεις χαρτογραφώντας έναν εντελώς καινούριο κόσμο αποδεσμευμένο από τις κατηγοριοποιήσεις, τις δεσμεύσεις και τους κανόνες του υπαρκτού και του πραγματικού. Οι εικόνες του προσφέρονται στον ελεύθερο συνειρμό, τις αυτόματες προβολές και τη φαντασία, παραμένοντας ανοιχτές και ελλειπτικές ως προς την ερμηνεία τους.

 

Ο Γιώργος Κωστόπουλος σημειώνει: «Με τον Μάριο Πράσινο «γνωρίστηκα» περί το 1980 από ένα βιβλίο του με χαρακτικά. Είχε τίτλο L'instant fatal (Η μοιραία στιγμή). Συγγραφέας του βιβλίου ήταν ο μεγάλος Raymond Queneau. Γοητεύτηκα από την επαφή με την ποιότητα της δουλειάς του και συν τω χρόνω άρχισα να ανακαλύπτω το τεράστιο έργο του. Από εκθέσεις, δημοπρασίες ιδιωτικές συλλογές, διαδίκτυο κλπ. κατόρθωσα να συγκεντρώσω το μεγαλύτερο μέρος από το χαρακτικό του έργο και τις εκδόσεις του. Στην έκθεση Ενστικτώδη τοπία που παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini και Σιατερλή, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με επιλεγμένες χαλκογραφίες μεγάλων διαστάσεων της συλλογής, οι οποίες φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ των ετών 1956 και 1978. Εύχομαι στο φιλότεχνο κοινό να απολαύσει τον Μάριο Πράσινο με την πολλαπλή ιδιότητά του: του πνευματικού ανθρώπου, του καλλιτέχνη αλλά και του μυθικού εκπροσώπου των εντός και εκτός Ελλάδας διακεκριμένων συμπατριωτών μας». 

 

Η έκθεση συνοδεύεται από αφιερωματικό κατάλογο για το χαρακτικό έργο του Μάριου Πράσινου από τη Συλλογή Γιώργου Κωστόπουλου με θεωρητικό κείμενο του Ομότιμου Καθηγητή και Ιστορικού Τέχνης Μάνου Στεφανίδη. Η έκδοση πρωτοκυκλοφόρησε με αφορμή την έκθεση «Ο Μάριος Πράσινος και οι εικόνες του βυθού» που παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στη Λευκωσία το 2024.

 

Ξενάγηση

 

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή ξενάγηση για το κοινό από τον Ομότιμο Καθηγητή και Ιστορικό Τέχνης Μάνο Στεφανίδη, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν κατά το προσεχές διάστημα.

 

Βιογραφικό

 

Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη το 1916, ο Μάριος Πράσινος (1916 - 1985) μεγάλωσε και σπούδασε στο Παρίσι, όπου και βρέθηκε με την οικογένειά του μετά τα γεγονότα του 1922. Το 1932 γράφτηκε στην Ecole des Langues Orientales και ξεκίνησε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον Clement Serveau. Δύο χρόνια αργότερα άρχισε η φοίτησή του στη Faculte des Lettres στο Παρίσι. Μαζί με την αδελφή του Gisele, η οποία έχει μόλις δημοσιεύσει κείμενά της σε περιοδικές εκδόσεις όπως τα “Documents 34” και “Minotaure”, κινούνται στον ευρύτερο κύκλο των σουρεαλιστών, ενώ τα πρώιμα έργα του παρουσιάζουν σουρρεαλιστικές επιδράσεις. Το 1938, πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση στη γκαλερί του Pierre Vorms, ο οποίος και τον είχε ανακαλύψει στο Salon des Surindependants και έκτοτε ξεκίνησε να εκθέτει τακτικά. Ήρθε σε επαφή με σπουδαίες προσωπικότητες του γαλλικού μοντερνισμού και της avant garde της εποχής όπως ο Jean Cocteau, ο Raymond Queneau, ο Gallimard, ο Jean-Paul Sartre, ο Jean Genet και ο Albert Camus. Το έργο του γεννήθηκε και άνθισε μέσα στο γενικότερο κλίμα των καλλιτεχνικών πρωτοποριών που έλαβαν χώρα και διαμόρφωσαν τη ζωγραφική και τη λογοτεχνία της εποχής.

 

Επαφές με ανθρώπους του θεάτρου, σχέδια και εξώφυλλα για εκδόσεις, το διαρκές ενδιαφέρον του για την υπέρβαση των ορίων μεταξύ γνώσης και ενόρασης, φυσικού και μεταφυσικού κόσμου, η αντιμετώπιση της ζωγραφικής ως γραφής, είναι τα στοιχεία που ορίζουν τις βασικές κατευθύνσεις της δουλειάς του, που διαμορφώνουν το στίγμα της και προδιαγράφουν τα ερωτήματα, με τα οποία θα βρεθεί αντιμέτωπος, από τα ήδη σουρεαλιστικής διάθεσης πρωιμότερα έργα του, προσωπογραφίες και αυτοπροσωπογραφίες, έως τις -εσωστρεφούς διάθεσης-πραγματεύσεις του φυσικού τοπίου, μετά την εγκατάστασή του στην Eygalieres στη Νότια Γαλλία.