James Blake. Παραμεγαλωμένος κι ερωτευμένος.

James Blake. Παραμεγαλωμένος κι ερωτευμένος. Facebook Twitter
0

Από τις πρώτες εντυπωσιακές απόπειρες του «Bell Sketch» και του «CMYK» που τον καθιέρωσαν στην dubstep σκηνή μέχρι το πρόσφατο «Overgrown», η μουσική πορεία του James Blake είναι γεμάτη εκπλήξεις. Μεγάλες εκπλήξεις. Όπως το πρώτο, απίθανο άλμπουμ του, που ήταν αδιανόητα καλό για κάποιον πιτσιρικά που μέχρι τότε έγραφε χορευτική μουσική (εντελώς αδιάφορη, κατά τη γνώμη μου, και φουλ υπερεκτιμημένη). Την ημέρα που διέρρευσε το ομώνυμο άλμπουμ του, άλλαξε αυτόματα κατηγορία. Η εύθραυστη, λιγωτική φωνή του, οι δραματικές παύσεις και οι επαναλαμβανόμενες λέξεις και φράσεις που ακούγονταν ως μάντρα πάνω από χαλαρούς ρυθμούς (ή καθόλου ρυθμούς) θύμιζαν περισσότερο τις μπαλάντες του Antony και του Bon Iver και η διασκευή του στο «The limit to your love» της Feist έγινε χίπστερ ύμνος. Το περίεργο είναι ότι το άλμπουμ, παρ' όλες τις διθυραμβικές κριτικές, αρχικά δεν πήγε και τόσο καλά εμπορικά, επειδή όσοι τον παρακολουθούσαν ξαφνιάστηκαν και δεν ήξεραν πώς να αντιδράσουν. Όσο πύκνωναν όμως οι ζωντανές εμφανίσεις του, ο δίσκος άρχισε να γίνεται επιτυχία. Το «James Blake» ήταν ένα απρόσμενα καλό άλμπουμ και ο δημιουργός του έδειξε μια πλευρά του πολύ συναισθηματική και αγαπησιάρικη. Και πιο σκοτεινή. Σχεδόν θλιμμένη. Το πιο σημαντικό ήταν ότι είχε φτιάξει ένα ντελικάτο άλμπουμ χωρίς καθόλου σκαμπανεβάσματα ηχητικά, με μια συναισθηματική ομοιομορφία που ακουγόταν ως concept άλμπουμ δράματος, παρόλο που ο ίδιος το χαρακτηρίζει «ένα διαλυμένο ημερολόγιο, χωρίς καμιά κατεύθυνση και χωρίς κεντρική ιδέα». Όλα καλά, αλλά κάτι έλειπε: ο έρωτας.

Το «Overgrown», που κυκλοφόρησε πριν από τρεις μήνες, είναι άλλο ένα εξαιρετικό άλμπουμ. Ακόμα πιο εσωτερικό, με στοιχεία γκόσπελ και ακόμα περισσότερες επαναλήψεις. Κι αυτήν τη φορά ο James έχει πολύ περισσότερες εμπειρίες να μοιραστεί.

Σάββατο μεσημέρι. Από την άλλη άκρη της γραμμής ο 24χρονος μουσικός μιλάει με ήρεμη φωνή, ευδιάθετα, αλλά πολύ «κουμπωμένα». Προφανώς περιμένει μερικές μουσικές ερωτήσεις για να απαντήσει τυπικά – έτσι κι αλλιώς σε όλες του τις συνεντεύξεις απαντάει λακωνικά και αρνείται να μιλήσει για τον εαυτό του.

Γιατί αρνείσαι να μιλήσεις για την προσωπική σου ζωή; Για ποιον λόγο να το κάνω; Είναι κάτι προσωπικό. Εσύ μιλάς για τα προσωπικά σου;

Εγώ δεν είμαι διασημότητα. Ναι, αλλά θα μίλαγες; Πες μου έναν λόγο που θα έπρεπε να το κάνω. Ο χώρος των σταρ έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο ριάλιτι σόου τελευταία και κατά τη γνώμη μου είναι κρίμα.

Θα έλεγες ότι στο «Overgrown» έγραψες ερωτικά κομμάτια; Τα πιο πολλά ακούγονται ως ερωτοτράγουδα. 

Ναι, τα πιο πρόσφατα τραγούδια μου είναι ερωτικά.

Αυτό σημαίνει ότι είσαι ερωτευμένος αυτήν τη στιγμή;

(Παύση, ακολουθεί ένα αμήχανο λεπτό σιωπής, προφανώς δεν είναι οι ερωτήσεις που περιμένει) Ναι!

Πώς έχει αλλάξει ο έρωτας τον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα;

Έχει αλλάξει ελαφρά τον τρόπο που βλέπω τα πράγματα, αλλά, ξέρεις... (γέλια), είναι περισσότερο μια συναισθηματική αλλαγή, υποθέτω, και μπορείς να την ακούσεις στη μουσική μου.

Έχεις κάποια μούσα;

Ναι, σίγουρα, στο δεύτερο άλμπουμ έχω κάποια. Σίγουρα!

Και τι σημαίνει να είσαι «παραμεγαλωμένος»;

Σημαίνει ότι θέλεις να παραμεγαλώσεις. Ο λόγος που πραγματικά ονόμασα έτσι το άλμπουμ είναι επειδή το τραγούδι «Overgrown» είναι το αγαπημένο μου από τον δίσκο και μου αρέσει κι ο τρόπος που ακούγεται και ο τόνος της φωνής μου. Και νομίζω ότι η λέξη «overgrown» είναι ζουμερή, σου δημιουργεί ένα ωραίο συναίσθημα όταν την ακούς.

Θα έλεγε κανείς ότι είσαι θλιμμένος γενικά. 

Γιατί το λες αυτό; Όχι, όχι είμαι πολύ χαρούμενος άνθρωπος.

Μερικά από τα τραγούδια σου είναι πολύ θλιμμένα...

Νομίζω ότι ναι, μερικά από αυτά είναι θλιμμένα. Τα πιο πολλά όμως δεν είναι. Μου φαίνονται μια χαρά (γελάει). Kάποια μου βγαίνουν έτσι επειδή μερικές φορές αλλάζει αρκετά η διάθεσή μου και περνάω διάφορες φάσεις.

Τι άλλο σου αρέσει να κάνεις εκτός από το να φτιάχνεις μουσική;

Κάνω πολλά πράγματα. Βγαίνω με φίλους, παίζουμε αρκετά παιχνίδια μαζί, ηλεκτρονικά, σκάκι, διάφορα. Μου αρέσει να βλέπω ταινίες και να παίζω τένις. Μου αρέσει να είμαι στο καθιστικό μου και να ακούω δίσκους. Είμαι μεγάλος φαν του φαγητού. Μου αρέσει να δοκιμάζω διαφορετικών ειδών φαγητά.

Είχες κάποιον ήρωα όταν ήσουν μικρός;

Ναι. Ο Στίβι Γουόντερ ήταν ο ήρωάς μου.

Πες μου μερικά πράγματα για τη συνεργασία σου με τον Brian Eno. Εσύ τον προσέγγισες; 

Ναι, του έστειλα mail και μετά του τηλεφώνησα. Ήθελα απλώς να του μιλήσω, αλλά κατέληξα στο σπίτι του, να του δείχνω την καινούργια μου μουσική. Είχα γράψει ήδη το μισό άλμπουμ και ήθελα να ακούσει ό,τι είχα έτοιμο και να μου πει μια γνώμη. Μου είπε τι σκεφτόταν και με βοήθησαν πολύ οι πληροφορίες που μου έδωσε και τα σχόλια που έκανε. Έμαθα πολλά, μόνο μιλώντας του.

Ποιος ήταν ο κύριος λόγος που άφησες τη χορευτική μουσική για να γράψεις πιο προσωπικά πράγματα;

Δεν γράφω πάντα προσωπικά πράγματα, γράφω και πολλή χορευτική μουσική. Δεν την κυκλοφορώ όλη, συνθέτω όμως συνέχεια μουσική με beats και τέτοιο υλικό. Έχω έναν σκληρό γεμάτο με ηλεκτρονική μουσική. Όταν βγήκε το πρώτο άλμπουμ, ήταν ο ήχος που μου άρεσε και σκέφτηκα να τον κυκλοφορήσω.

Ποια είναι η καλύτερη ερώτηση που σου έχουν κάνει ποτέ;

Η καλύτερη; Κάποιος με ρώτησε τι θα έκανα αν έχανα την ικανότητά μου να γράφω τραγούδια και σταματούσα να είμαι δημιουργικός.

Και τι απάντησες;

Είπα ότι θα γινόμουν δημοσιογράφος. (γελάει)

Τι ακούς αυτήν τη στιγμή; Πες μου κάποιον που έχεις ξεχωρίσει.

Έχω καιρό να ακούσω οτιδήποτε. Εδώ και καιρό στο σπίτι μου ακούω το άλμπουμ του Kendrick Lamar. Ακούω αρκετό χιπ χοπ.

Έχεις ξανάρθει στην Ελλάδα;

Όχι, και ανυπομονώ να έρθω. Στο Enfield όπου μεγάλωσα είχα αρκετούς φίλους Έλληνες και Κύπριους και ήθελα πάντα να έρθω. Αλήθεια, ανυπομονώ!

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ