O Γιωργος Λουκος μιλάει στη LiFO για όλους και για όλα

O Γιωργος Λουκος μιλάει στη LiFO για όλους και για όλα Facebook Twitter
Φωτό: Nίκος Βουρλιώτης
1

― Γιατί όλο αυτό το «θρίλερ» με την παραμονή σας ως επικεφαλής του Φεστιβάλ Αθηνών και πώς θα καλύψετε το χαμένο έδαφος;

Το «θρίλερ» που λέτε δεν το εμπνεύστηκα εγώ, βεβαίως. Η επτάμηνη καθυστέρηση της αναγγελίας οφείλεται στο ΥΠΠΟ. Τους λόγους τους αγνοώ. Υπήρξαν διάφορα σενάρια, που όμως, πιστέψτε με, καθόλου δεν με αφορούν προσωπικά. Για να είμαι ειλικρινής, δεν ήξερα πια αν με ενδιέφερε καν να παραμείνω στη θέση αυτή υπό αυτές τις συνθήκες. Είπα πως έκανα ό,τι έκανα ως εδώ, αρκεί. Με πίεσαν, όμως, άνθρωποι εντός κι εκτός Ελλάδας ότι έπρεπε να συνεχίσω και δεν μπόρεσα να αρνηθώ. Το θέμα είναι ότι με όλες αυτές τις ιστορίες καθυστέρησαν πολλά πράγματα οργανωτικά και, φυσικά, κάποιες παραστάσεις ακυρώθηκαν... Αν θέλεις να είσαι συμπαραγωγός με ξένα φεστιβάλ, όπως αυτά του Εδιμβούργου, της Αβινιόν κ.λπ., θα πρέπει να το έχεις κανονίσει πολλούς μήνες πριν. Παρά τα πολύ στενά όμως χρονικά περιθώρια, πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε και φέτος να βγούμε ασπροπρόσωποι.

― Έπεσε, λέτε, το Φεστιβάλ «θύμα» μικροκομματικών και γενικότερα πολιτικών συμφερόντων και επιδιώξεων;

Προφανώς ναι, γι' αυτό η τόση κωλυσιεργία. Κάτι που δεν είχε, ουσιαστικά, συμβεί τα προηγούμενα χρόνια της θητείας μου, έγινε όμως τώρα που είδαν πόσο καλά πηγαίνει – να σας πω ότι πριν αναλάβω το 2005, το Φεστιβάλ έκοβε 45.000 εισιτήρια και το 2011 έφτασε τους 238.000 θεατές. Ακόμα και πέρσι, μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά οικονομικά, είχαμε 158.000 θεατές.

Οπότε, θέλησαν να προσεταιριστούν την επιτυχία και πρότειναν την καλλιτεχνική διεύθυνση σε άλλους, επιχειρώντας να βολέψουν δικά τους πρόσωπα. Οθωμανικά κατάλοιπα είναι αυτά – στο Φεστιβάλ Χορού στις Κάννες, που διηύθυνα από το 1992, ή στην Όπερα της Λυών, όπου βρίσκομαι επί 29 ολόκληρα χρόνια, δεν υπήρξε η παραμικρή κρατική παρέμβαση, κι ας άλλαξε τόσους Προέδρους η Γαλλία στο μεταξύ.

―Το ζήτημα που προέκυψε με την οικονομική διαχείριση;

Δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα. Υπήρξε μόνο η επερώτηση ενός βουλευτή. Δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε, είμαστε ανοιχτοί σε κάθε έλεγχο.

― Εξαρχής δεν είχατε καθόλου τη λεγόμενη ελληνική νοοτροπία. Σας στοίχισε αυτό και αν ναι, την... αποκτήσατε καθόλου;

Αναφέρεστε στην κακώς εννοούμενη ελληνική νοοτροπία, φαντάζομαι. Γιατί δεν μπορώ να δεχτώ μοιρολατρικά αυτή την έννοια. Πράγματι, δεν την είχα, πόσο μάλλον που ζω κι εργάζομαι δεκαετίες τώρα στο εξωτερικό. Κοιτάξτε, δεν είναι ότι διαθέτω περισσότερες αρετές από άλλους, απλώς δεν ήμουν ο άνθρωπος που θα επιθυμούσε πάση θυσία μια καλή θεσούλα και θα έκανε τα πάντα για να γαντζωθεί σε αυτή, κάτι που ορισμένοι φοβάμαι πως παραβλέπουν.

― Θα καταφέρετε, άραγε, να συνδυάσετε ξανά τον χαμηλό προϋπολογισμό με την ποιότητα;

Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε τα τελευταία χρόνια, με το να ανεβάζουμε πολλές ελληνικές παραστάσεις, έτσι ώστε να περιορίζουμε το κόστος της μετάκλησης ξένων ονομάτων και σχημάτων. Είναι, βέβαια, και πολιτική μας να προβάλλουμε και να βοηθούμε όσο μπορούμε τους νέους  Έλληνες καλλιτέχνες, από τους οποίους είχαμε για άλλη μια χρονιά πληθώρα προτάσεων – έφτασαν τις 370, όταν στην Αβινιόν π.χ. είχαν μόλις 49. Το ότι είμαστε μια «χώρα καλλιτεχνών» είναι και καλό και κακό.

― Πολλοί είναι πλέον και οι χώροι όπου διεξάγεται το Φεστιβάλ.

Βεβαίως, εκεί άλλωστε οφείλεται εν μέρει και η αυξημένη προσέλευση του κοινού. Και δεν μιλάμε μόνο για τους συνήθεις κοσμικούς ή τους ανθρώπους της κουλτούρας, αλλά και για πολλά νέα παιδιά που, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που διαθέτουμε, αποτελούν το 70% των θεατών. Εξάλλου, έπρεπε κάποτε το Φεστιβάλ να «απογαλακτιστεί» από τους εμβληματικούς του χώρους –δίχως φυσικά να τους εγκαταλείψει–, αναζητώντας νέες σκηνές, νέα σημεία αναφοράς. Αυτό το πετύχαμε σε μεγάλο βαθμό με το κτίριο της Πειραιώς π.χ., ιδιοκτησία της Εθνικής Τράπεζας, το οποίο με την τόση απήχηση που έχει θα έπρεπε να είχε ήδη αγοραστεί από το ΥΠΠΟ, φαίνεται όμως πως μερικές προσπάθειες δεν εκτιμώνται όσο πρέπει στη χώρα μας και πράγματα αυτονόητα αλλού, εδώ δεν ισχύουν.

― Θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη βοήθεια από ιδιώτες χορηγούς, δίχως αυτό να είναι σε βάρος του καλλιτεχνικού προγράμματος;

Θα ήταν ευχής έργον. Κάποιοι ήδη το πράττουν, όπως το  Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος». Το κράτος είναι που παρεμβαίνει στην Ελλάδα, όχι οι ιδιώτες. Αυτό συμβαίνει επειδή έτσι έχουν μάθει να λειτουργούν οι πολιτικοί μας. Και υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να βοηθήσουν δίχως καμία προϋπόθεση, Έλληνες αλλά κι ομογενείς. Θα μπορούσε π.χ. να υπάρχει και στη Νέα Υόρκη ένας «Σύλλογος Φίλων του Φεστιβάλ Αθηνών», όπως συμβαίνει με την παρισινή Όπερα. Αν δουν ότι πιάνει τόπο η βοήθεια, θα συνδράμουν ακόμα περισσότερο.

― Σας καταλογίζουν, διάβασα, ότι «παραμελήσατε» κάποιους εμβληματικούς χώρους, όπως η Επίδαυρος.

Η κριτική στην οποία αναφέρεστε συνίστατο στο ότι η Επίδαυρος έχασε τάχα το εθνικό προφίλ της. Βρίσκω αυτές τις αντιλήψεις στενόμυαλες. Λες και οι Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ με την Ντέμπορα Γουόρνερ, ο Ορφέας και Ευρυδίκη της Πίνα Μπάους ή ο Οθέλλος του Σαίξπηρ από τον Τόμας Όστερμαϊερ δεν είναι η φυσική συνέχεια του Αισχύλου και των άλλων μεγάλων αρχαίων συγγραφέων!

― Η καλλιτεχνική εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας στο εξωτερικό ποια είναι;

Σε γενικές γραμμές αρκετά ικανοποιητική, θα έλεγα. Ειδικά για ορισμένες τέχνες, σινεμά, μουσική αλλά και θέατρο, η ανταπόκριση είναι πολύ θετική. Υπάρχουν ονόματα τόσο «γηγενών» Ελλήνων όσο και της διασποράς που έχουν κάνει αίσθηση, όπως ο Λεωνίδας Καβάκος, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Γιώργος Πέτρου, ο Θόδωρος Κουρεντζής, ο Κωνσταντίνος Καρύδης και άλλοι. Θα ήταν, εκτιμώ, ακόμα περισσότεροι, αν υπήρχε μια συνεπής σχετική πολιτική και προωθούνταν περισσότερο οι πολιτιστικές ανταλλαγές. Υπάρχουν, επίσης, τομείς με τεράστιο πλούτο που ελάχιστα έχουμε αξιοποιήσει, όπως είναι η ελληνική μουσική. Εδώ έχουμε να επιδείξουμε μεγάλη παραγωγή με αληθινό ενδιαφέρον κι ενθουσιασμό σε μια διεθνή γλώσσα – ας το εκμεταλλευτούμε. Μα, είναι δυνατόν η τελευταία γνωστή στο εξωτερικό Ελληνίδα τραγουδίστρια να είναι η Νάνα Μούσχουρη; Ή μήπως τα fado είναι καλύτερα από τα ρεμπέτικα;

― Ποια ήταν η δυσκολότερη και ποια η ευτυχέστερη στιγμή σας στην ως τώρα θητεία σας στο Φεστιβάλ Αθηνών;

Δεν θυμάμαι ποια ήταν η δυσκολότερη – δεν ήταν μόνο μία βλέπετε, ήταν πολλές! Η ευτυχέστερη και ταυτόχρονα παράξενη ήταν όταν έψαχνα νέους χώρους για το Φεστιβάλ, οπότε με τη συνδρομή του Δημήτρη Παπαϊωάννου και του Λευτέρη Βογιατζή ανακάλυψα τον χώρο της Πειραιώς 260. Έναν χώρο που υποδέχτηκε πολύ καλά ο κόσμος και που είναι κάθε φορά γεμάτος. Θεωρώ την επιλογή αυτή ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της θητείας μου.

― Όταν δεν ασχολείστε με τα των φεστιβάλ, τι κάνετε; 

Όπως στη δουλειά μου, αγαπητέ, έτσι και στην προσωπική μου ζωή αναζητώ διαρκώς καινούργια πράγματα. Να, τις προάλλες ανακάλυψα ένα καταπληκτικό εστιατόριο, θα σας το συστήσω ιδιωτικώς, για να μη φανεί ως διαφήμιση! Επισκέπτομαι διάφορα δρώμενα, εκθέσεις τέχνης, διαβάζω όσο μπορώ – ένα μεγάλο μου παράπονο είναι πως δεν προλαβαίνω να διαβάσω τα βιβλία που θέλω.

Θα μένατε μόνιμα στην Ελλάδα, αν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις;

Ναι, θα το ήθελα πολύ, την αγαπώ τη χώρα μου, ουδέποτε είχα τη mentalité κάποιων Ελλήνων του εξωτερικού που προσποιούνται πως έχουν ξεχάσει να μιλούν τη μητρική τους γλώσσα. Γνωρίζω, ξέρετε, πολλούς  Έλληνες έξω και μου αρέσουν εκείνοι που προσπαθούν να υιοθετήσουν μια καινούργια κουλτούρα δίχως κόμπλεξ. Παλιότερα συνέβαινε οι μετανάστες να κουβαλούν μαζί και την κουλτούρα του χωριού τους, αλλά όχι πια. Οι νέοι άνθρωποι ειδικά είναι πολύ πιο ευκίνητοι κι ευπροσάρμοστοι.

Συνεντεύξεις
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

σχόλια

1 σχόλια
Λόγος απλός, συγκεκριμένος και σταράτος.Κυρίως όμως απαλλαγμένος από όλη αυτή την "οργή" με την οποία μας λούζουν διάφοροι. Αποκάλεσε τις αδυναμίες του συστήματος με τ'όνομά τους, αποφεύγοντας την επίθεση σ'ένα στόχο πανεύκολο.Δρόμος ανοιχτός στην ελπίδα.