Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Ο Μ.Κ. άφησε πίσω του αρκετά ανέκδοτα κείμενα, με σαφείς οδηγίες ως προς τη μελλοντική τους χρήση. Τα πρώτα του γραπτά χρονολογούνται από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 και σ’ αυτά, όπως έχει πει, «ήμουν περισσότερο ο εαυτός μου. Έπειτα άρχισα να αντιγράφω από άλλους. Η δεκαετία που πέρασα με αμφιβολίες για τη συγγραφική μου ταυτότητα ήταν μεταξύ ’50 και ’60. Τότε, παρ’ ολίγον να τα παρατήσω...» Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

 

Ποιος είπε ότι ο Θησαυρός του Χρόνου είναι το κύκνειο άσμα του Μένη Κουμανταρέα; Στην πραγματικότητα, όταν το πιο προσωπικό, το πιο εξομολογητικό από τα έργα του όδευε στο τυπογραφείο και η απειλή από το λέμφωμα που τον ταλαιπωρούσε έμοιαζε να 'χει απομακρυνθεί, εκείνος ξεκινούσε αμέσως το επόμενο βιβλίο του, αποφασισμένος να αξιοποιήσει δημιουργικά όσο διάστημα του απέμενε. «Πώς αλλιώς θα γεμίζω τις μέρες μου; Θα πεθάνω από πλήξη!» έλεγε στους δικούς του ανθρώπους. Τα πράγματα, βέβαια, κύλησαν διαφορετικά. Ο καρκίνος του αποδείχτηκε επίμονος και, λίγο πριν υποστεί έναν ακόμη κύκλο από ακτινοβολίες, το νήμα της ζωής του κόπηκε βίαια. Το γραπτό του, πάντως, πρόλαβε και το τελείωσε.

Ωστόσο, αν τον εμπιστευτούμε, ο Κουμανταρέας, στα τελευταία του, έχοντας ήδη αποκαλύψει στον Θησαυρό τις σκοτεινές όψεις των νυχτερινών του περιπλανήσεων, είχε καταπιαστεί με ένα από τα ελάχιστα, το μεγαλύτερο ίσως, ταμπού της εποχής μας.

Σχεδόν δύο μήνες από τη δολοφονία του, κανείς από το στενό του περιβάλλον δεν έχει σαφή αίσθηση της νουβέλας που άφησε πίσω του. Η ανιψιά του Αλεξάνδρα Τράντα, που από τότε που θυμάται τον εαυτό της ήξερε πως θα κληθεί κάποτε να διαχειριστεί την πνευματική κληρονομιά του, ομολογεί πως δεν έχει βρει ακόμα το κουράγιο να διαβάσει πέρα από τις πρώτες γραμμές. Αυτό που ξέρει είναι πως «ο ίδιος θεωρούσε τη νουβέλα ολοκληρωμένη και ήθελε οπωσδήποτε να τη δώσει για δημοσίευση» και πως από τη μεριά της θα σεβαστεί κάθε επιθυμία του. Ο Άγις Μπράτσος, σταθερός επιμελητής των βιβλίων του από τη δεκαετία του '90, δηλώνει παντελή άγνοια. Ούτε ο γραμματέας του, Θάνος Φωσκαρίνης, είχε αποκτήσει πρόσβαση στο κείμενο – «από μέρα σε μέρα το περίμενα για να το περάσω στο κομπιούτερ». Ωστόσο, αν τον εμπιστευτούμε, ο Κουμανταρέας, στα τελευταία του, έχοντας ήδη αποκαλύψει στον Θησαυρό τις σκοτεινές όψεις των νυχτερινών του περιπλανήσεων, είχε καταπιαστεί με ένα από τα ελάχιστα, το μεγαλύτερο ίσως, ταμπού της εποχής μας. «Κάποια στιγμή», ισχυρίζεται ο Φωσκαρίνης, «τον ρώτησα τι ήταν αυτό που έγραφε. Κι ο Μένης, "κάτι μάλλον τολμηρό" μου απάντησε, "γιατί θίγει και το ζήτημα της παιδεραστίας"...».

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Αμιγώς λογοτεχνικό, το αρχείο του Μ.Κ. δωρήθηκε από τον ίδιο στο ΕΛΙΑ τον Δεκέμβριο του 2012, κι έχει ήδη ταξινομηθεί σε 80 αρχειακούς φακέλους. Το υλικό του ξεπερνά σε όγκο τα αρχεία άλλων συγγραφέων, όπως του Στρατή Τσίρκα και της Διδώς Σωτηρίου, και σε τρεις μήνες από τώρα θα είναι ανοιχτό σε όλους. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στα κατάλοιπα του συγγραφέα υπάρχουν κι άλλα ανέκδοτα κείμενα, αποκηρυγμένα τα περισσότερα, όχι όμως και καταδικασμένα να μείνουν κρυμμένα. Ανάμεσά τους, πρώιμα διηγήματα από τα εφηβικά του χρόνια, ιστορίες που δεν έκρινε σκόπιμο να εντάξει στη συλλογή Η μυρωδιά τους με κάνει να κλαίω, το πρόπλασμα μιας εκτενέστερης σύνθεσης με τίτλο Πειραιώτικο Μυθιστόρημα, καθώς και μια νουβέλα, Η Ουρανία, που είχε αρχίσει να τη γράφει το 1967 και μια πρώτη μορφή της οποίας είχε διαβάσει σε φίλους του στο σπίτι του ποιητή Νίκου Παναγιωτόπουλου, παρουσία του Στρατή Τσίρκα. Όπως φαίνεται από σημείωμα του συγγραφέα με ημερομηνία 24/1/03, οι απόπειρές του να τη βελτιώσει «τόσο το 1972 αλλά και πολύ αργότερα, στο τέλος της δεκαετίας του '90» στάθηκαν άκαρπες: «Δεν την έσκισα, ελπίζοντας πάντα σε μια καλυτέρευση. Νομίζω πως δεν πρέπει να δημοσιευτεί αλλά να μείνει στο αρχείο σαν δείγμα των αναζητήσεών μου εκείνης της εποχής και βοήθημα σε όσους από τους μελλοντικούς μελετητές του έργου μου θελήσουν να περιλάβουν αποσπάσματα σε μελέτες τους».
Όλα τα παραπάνω κείμενα, όπως και το μεγαλύτερο μέρος του αρχείου του, έπειτα από δική του δωρεά τον Δεκέμβριο του 2012, φυλάσσονται σήμερα στο ΕΛΙΑ, που λειτουργεί υπό την αιγίδα του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας σε ένα νεοκλασικό πίσω από τη Μητρόπολη (Αγίου Ανδρέου 5). Η Σοφία Μπόρα που το ταξινόμησε και που αυτές τις μέρες ολοκληρώνει την περιγραφή του είχε την τύχη να δουλέψει πάνω σ' ένα αρχειακό υλικό χωρίς αρνητικά συναισθήματα –«μια κατάφαση προς τη γραφή, τη ζωή, τον άνθρωπο!»–, το οποίο, απλωμένο σε 80 κουτιά, περιλαμβάνει οτιδήποτε σχετίζεται με τη δημόσια εικόνα του συγγραφέα.

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Προσχέδιο εξωφύλλου, από το χέρι του συγγραφέα


«Είναι εντυπωσιακό», λέει η κ. Μπόρα, «πόσο σεβόταν ο Κουμανταρέας τη συνθήκη της επικοινωνίας. Χάρη στη μεγάλη αναγνωσιμότητα και τη δημοφιλία του, οι δημοσιογράφοι ζητούσαν τη γνώμη του για πάρα πολλά θέματα, όχι μόνο σχετικά με τη δουλειά του, κι εκείνος, πολύ καταδεχτικά, απαντούσε κάθε φορά επί της ουσίας». Σ' ένα τρίμηνο περίπου, όταν η περιγραφή του αρχείου θα 'χει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ιδρύματος, οποιοσδήποτε θελήσει να μελετήσει το εργαστήρι του –πανεπιστημιακός, ερευνητής, απλός πολίτης, ακόμα και οι μαθητές του Δημοτικού είναι καλοδεχούμενοι στο ΕΛΙΑ– θα 'χει στη διάθεσή του συγκεντρωμένα όλα τα απαιτούμενα υλικά. Απ' ό,τι φαίνεται, ο δημιουργός της Βιοτεχνίας Υαλικών, της Κυρίας Κούλας, της Φανέλας με το εννιά, επεξεργαζόταν πολύ τα κείμενά του. Οι διαφορές από τη μια γραφή στην άλλη, έτσι όπως αποτυπώνονται στα αραιογραμμένα δακτυλόγραφά του, με τις δικές του σημειώσεις επάνω αλλά και τις υποδείξεις όσων συμβουλευόταν κατά καιρούς, είναι τεράστιες. «Δεν προχωρούσε μόνο σε γλωσσικές αλλαγές» εξηγεί η κ. Μπόρα. «Πολύ συχνά, άλλαζε και τη δομή των έργων του, δίνοντας διαφορετικές κατευθύνσεις στην πλοκή».

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Σε αντίθεση με την αποκηρυγμένη Ουρανία, το διήγημα Στρίγγλος, για το οποίο γίνεται λόγος εδώ, κρίθηκε από τον συγγραφέα το 2008 δημοσιεύσιμο «πολύ αργότερα, κατά πάσα πιθανότητα μετά θάνατον». Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Αν κρίνουμε από το περιεχόμενο των αντίστοιχων φακέλων, δύο τουλάχιστον μυθιστορήματα, το Νώε (Κέδρος, 2003) και το Θάνατος στο Βαλπαραΐζο (Πατάκης, 2013), μέχρι να τα δημοσιεύσει τα είχε γράψει και ξαναγράψει άπειρες φορές. Το πρώτο, έργο με πολλά συμβολικά και αυτοβιογραφικά στοιχεία, όπου πρωταγωνιστεί ένας Αθηναίος πάτερ φαμίλιας, καταπιεσμένος ομοφυλόφιλος, το είχε ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας του '50, πριν ακόμη γνωρίσει την κατοπινή του σύντροφο Λιλή, αλλά το είχε αφήσει στην άκρη ημιτελές. «Κατά διαστήματα το ξανάπιανε και το προχωρούσε», λέει σήμερα ο Φωσκαρίνης, «αλλά μετά ερχόταν και πάλι σε αδιέξοδο. Κι αυτό, ίσως επειδή ο ίδιος δεν έτρεφε ούτε υπαρξιακές ούτε μεταφυσικές αγωνίες, κι αν κατέφευγε στην αλληγορία, ήταν κυρίως για να σαρκάσει τον θεσμό του γάμου και της οικογένειας».

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Στον φάκελο με τα κείμενα της συλλογής δοκιμίων Πλανόδιος Σαλπιγκτής (Κέδρος, 1989) περιλαμβάνονται δεκάδες σελίδες με δοκιμές τίτλων! Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Οι πρώτες γραφές του Θάνατος στο Βαλπαραΐζο χρονολογούνται από το 1994. Το να καταπιαστεί μ' έναν ηγέτη όπως ο Χόνεκερ, μετά την πτώση του Τείχους, αποτελούσε τεράστια πρόκληση για τον Κουμανταρέα, ενώ και η σύντομη παραμονή του τη δεκαετία του '70 στο Βερολίνο με υποτροφία ήταν μια εμπειρία που δεν ήθελε ν' αφήσει ανεκμετάλλευτη. «Σε αντίθεση, όμως, με τον Βασίλη Βασιλικό ή τον Θανάση Βαλτινό», συνεχίζει ο Φωσκαρίνης, «δεν ήταν και τόσο ενήμερος για τα πολιτικά και τα ιδεολογικά ζητήματα. Το στοιχείο που πρώτευε πάντα για κείνον ήταν το προσωπικό». Έπειτα από τρία χρόνια τριβής με το συγκεκριμένο σχέδιο, αποθαρρυμένος και από τις κρίσεις φίλων που εμπιστευόταν, το παράτησε. Είχε μάλιστα φτάσει στο σημείο να δηλώσει πως όσο ζούσε δεν θα το δημοσίευε ποτέ. Παρ' όλα αυτά, συνέχισε να το παλεύει και ήδη από το 2004 του είχε δώσει μια μορφή πολύ κοντινή στην τελική. Όπως έλεγε παραμονές της έκδοσής του τον Μάρτιο του 2013 στην «Ελευθεροτυπία», «πιστεύω ότι είναι ένα ώριμο έργο, όπου και την κόκκινη τρομοκρατία δείχνω και την ανικανότητα της Δύσης να τα βγάλει πέρα μόνη της χωρίς το αντίπαλο δέος του κομμουνισμού».

Το διαμέρισμα του συγγραφέα στην οδό Ζακύνθου, στην Κυψέλη, ως τόπος εγκλήματος, παραμένει για την ώρα σφραγισμένο από την Αστυνομία. Εκεί βρίσκονται ακόμα οι φάκελοι με την αλληλογραφία του καθώς και το φωτογραφικό αρχείο του, που κάποια στιγμή θα μεταφερθούν κι αυτοί στο ΕΛΙΑ.

Σύμφωνα με τη Σοφία Μπόρα, που στο παρελθόν ασχολήθηκε και με τα αρχεία του Τέλλου Άγρα, του Άρη Αλεξάνδρου, της Διδώς Σωτηρίου και της Έλλης Παππά, δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι ένας συγγραφέας θα φροντίσει ν' αποθησαυρίσει κάθε ίχνος της διαδρομής του. Ο Κουμανταρέας, εντούτοις, είχε αναθέσει στον Φωσκαρίνη την τακτοποίηση του αρχείου του από το 1998, εκτιμώντας πιθανότατα την προηγούμενη δουλειά του ίδιου πάνω στα κατάλοιπα της Μελισσάνθης και της Έλλης Αλεξίου. Τον γνώριζε από μαθητή, με αφορμή την έκδοση μιας ανθολογίας από τα παιδιά του 25ου Αρρένων, και χάρη σε δική του προτροπή δημοσίευσε –με καθυστέρηση μισού αιώνα– τη νεανική, αυτοβιογραφική του νουβέλα Οι αλεπούδες του Γκόσπορτ που δεν θυμόταν καν την ύπαρξή της.

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Αδημοσίευτη φωτογραφία του Μ.Κ. στο Ξυλόκαστρο, όπου παραθέριζε για δεκαετίες. © Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο

Ο Φωσκαρίνης είναι πεπεισμένος πως η συγγραφική πορεία και ο τρόπος έκφρασης του Κουμανταρέα σημαδεύτηκαν καθοριστικά από την παρουσία της γυναίκας του, στην οποία έδειχνε πάντα τα χειρόγραφά του: «Τα Μηχανάκια, το Αρμένισμα και εν μέρει τα Καημένα ήταν πιο ακραία, πιο επιθετικά απ' τα βιβλία που ακολούθησαν ως και την Ξεχασμένη Φρουρά» λέει. «Με εξαίρεση τον Νώε, όλα όσα γράφτηκαν υπό τη σκιά της Λιλής δεν φλερτάρουν το ίδιο με το στοιχείο της πρόκλησης. Από τον θάνατό της και μετά, όμως, τα πράγματα άλλαξαν μέσα του. Θεωρώ πως η ζωή του Μένη κινήθηκε ανάμεσα σε δύο άξονες: της επιθυμίας και της ενοχής. Η επιθυμία είχε καθαρά ερωτικό χαρακτήρα. Η δε ενοχή δεν πήγαζε μόνο από την ικανοποίηση της επιθυμίας αλλά και από μια αίσθηση κοινωνικής και οικονομικής υπεροχής. Καρπός της ενοχής και εξιλέωση ταυτόχρονα ήταν τα βιβλία του».

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Δακτυλόγραφα με χειρόγραφες διορθώσεις από το πρώτο βιβλίο του Μ.Κ., τη συλλογή διηγημάτων Τα Μηχανάκια. Εκδόθηκε το 1962 από τον οίκο Φέξη, με τη μεσολάβηση του Μάνου Χατζιδάκι. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Το διαμέρισμα του συγγραφέα στην οδό Ζακύνθου, στην Κυψέλη, ως τόπος εγκλήματος, παραμένει για την ώρα σφραγισμένο από την Αστυνομία. Εκεί βρίσκονται ακόμα οι φάκελοι με την αλληλογραφία του καθώς και το φωτογραφικό αρχείο του, που κάποια στιγμή θα μεταφερθούν κι αυτοί στο ΕΛΙΑ. Δεν είναι μόνο ο Βασιλικός με τον οποίο είχε ανταλλάξει επιστολές ο Κουμανταρέας στα νιάτα του αλλά και ο Λευτέρης Βογιατζής, καθώς και ο κοσμοπολίτης κριτικός Κρίτων Χουρμουζιάδης, που είχε ασκήσει πάνω του μεγάλη επιρροή, ενώ κατά καιρούς διατηρούσε αλληλογραφία και με τον Τσίρκα, τον Δημήτρη Χατζή, τον Κώστα Ταχτσή ή τον Βαγγέλη Ραπτόπουλο. Αυτούς τους φακέλους ο ίδιος καθυστερούσε να τους σκαλίσει, ανέβαλλε την τακτοποίησή τους διαρκώς. Ούτε στα παλιά του γραπτά του άρεσε να επιστρέφει, είτε επειδή πίστευε ότι έχουν κάνει τον κύκλο τους, είτε επειδή δυσφορούσε με το να θυμάται το παρελθόν. Τον τελευταίο καιρό, όπως διατείνεται ο Φωσκαρίνης, είχε πιάσει να καταγράφει τα όνειρά του. Σ' ένα από εκείνα, μάλιστα, που του είχε αφηγηθεί, πρωταγωνιστούσε, λέει, ο πατέρας του, που τον κυνηγούσε από δωμάτιο σε δωμάτιο σε έξαλλη κατάσταση. Ποιος ξέρει; Ίσως μια μέρα οι μελετητές του Κουμανταρέα έρθουν αντιμέτωποι και με τους εφιάλτες του. 

Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Από τα πιο δημοφιλή μυθιστορήματα του Μ.Κ., η Φανέλα με το εννιά πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο «Τέταρτο», υπό συνθήκες απόλυτης ελευθερίας. Κατά σατανική σύμπτωση, η τελευταία συνέχεια συνέπεσε με την αποχώρηση του Μάνου Χατζιδάκι από τη διεύθυνση του περιοδικού. Στον αντίστοιχο φάκελο συναντάμε φωτοαντίγραφα από τις σελίδες του «Τέταρτου», με χειρόγραφες διορθώσεις του συγγραφέα, παραμονές της έκδοσης του έργου από τον Κέδρο το 1986. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν κομπιούτερ. Κι όταν εμφανίστηκαν, όμως, ο Κουμανταρέας αρνήθηκε να εγκαταλείψει τη γραφομηχανή. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Ο Μ.Κ. επί χούντας, όταν δικαζόταν για το «άσεμνο» Αρμένισμα. Ήταν η εποχή που αυτός ο μεγαλοαστικής καταγωγής συγγραφέας, έστω και με καθυστέρηση, πολιτικοποιήθηκε. © Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ανοίγoντας το αρχείο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Οι «Βικτωριανοί» τιμούν τον Μένη Κουμανταρέα


Για τον συγγραφέα θα μιλήσουν οι ποιητές Τ. Πατρίκιος και Γ. Μαρκόπουλος και οι συγγραφείς Ελιάνα Χουρμουζιάδου και Βαγγέλης Ραπτόπουλος. Αποσπάσματα από έργα του διαβάζουν οι ηθοποιοί Εύα Κουταμανίδου, Στ. Μάινας και Σμ. Σμυρναίου.

Κινηματοθέατρο Τριανόν, Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων, 2108215469, Δευτέρα 9/2. Ώρα έναρξης: 21.00 μ.μ.,facebook.com/viktwrianoi

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ