«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα

0

O Andrew Krivine, δημιουργός της μνημειώδους αυτής έκδοσης με τίτλο "Too Fast To Live Too Young To Die: Punk And Post Punk Graphics 1976-1986", η οποία κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό, ήταν πιτσιρικάς όταν ξεκίνησε μα συλλέγει πανκ «σουβενίρ» (αφίσες, αποκόμματα εισιτηρίων, κονκάρδες, φανζίν κλπ.) το 1977 και σήμερα είναι ίσως ο μεγαλύτερος συλλέκτης του πανκ και μετα-πανκ γραφιστικού σχεδιασμού στον κόσμο.

Το εξώφυλλο του τόμου έχουν επιμεληθεί δύο από τους πιο σημαντικούς και επιδραστικούς εκπροσώπους της πανκ και μετα-πανκ αισθητικής αντίληψης στη Βρετανία, οι διάσημοι σχεδιαστές Peter Saville και Malcolm Garret, μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές δουλειές των οποίων εκείνης την περιόδου, περιλαμβάνονται φυσικά στις 350 σελίδες του λευκώματος όπου παρελαύνουν θριαμβευτικά όλοι οι επιφανείς εκπρόσωποι του πανκ, του post-punk και του new wave – από τους Sex Pistols, τους Clash και τους Ramones μέχρι τους Buzzcocks, τους Blondie, τους Joy Division και τόσα άλλα σχήματα που συνέβαλαν στην απεριόριστη ανανέωση ενός μουσικού ιδιώματος που στα μέσα της δεκαετίας του '70 έμοιαζε να έχει πλαδαρέψει και βαλτώσει ανεπανόρθωτα.

Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη.

Όσον αφορά στις εκλεκτικές επιδράσεις των πανκ σχεδιαστών και στις αναφορές τους στον μοντερνισμό, τον κυβισμό, τον φουτουρισμό, την ρωσική πρωτοπορία, το Dada, την Καταστασιακή Διεθνή, αλλά και την αισθητική του ολοκληρωτισμού (φασιστικού ή σοσιαλιστικού), γράφει ο Malcolm Garret σε ένα κεφάλαιο του βιβλίου που έχει τίτλο "All Art is Theft" («Η τέχνη συνολικά αποτελεί κλοπή»):

«Τίποτα από όσα βλέπετε εδώ δεν ήταν τυχαίο. Τίποτα όμως επίσης δεν ήταν πραγματικά καινούριο. Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη».

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Joy Division: Still Australian poster, 1981 (βασισμένο στο εξώφυλλο του δίσκου που είχε σχεδιάσει ο Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Get Out Of Control tour posters, Νοέμβριος 1977
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New York Dolls: Gig flyer, Φεβρουάριος-Μάρτιος 1975
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Ramones: Punk Magazine #3, 1977, με αυτόγραφα της μπάντας
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Cabaret Voltaire / Kleenex / The Raincoats: Rough Trade Records tour flyer, 1979
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Blondie: Plastic Letters poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Slits: Return Of The Giant Slits poster, 1981 (σχεδιασμένο από τον Neville Brody)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: poster, 1976
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New Order: 1981-1982 poster, 1982 (σχεδιασμένο από τον Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Jam: ‘A Bomb In Wardour Street’/‘David Watts’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: flyer, 1976 (σχεδιασμένο από τον Jamie Reid)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Cramps: Flyer, 24 May 1977 (design by The Cramps)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Public Image Ltd: ‘Death Disco’ poster, 1979 (artwork by John Lydon)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Generation X: ‘Ready, Steady, Go’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
'Ανοιγμα του βιβλίου
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Skids: Days In Europa poster, 1979 (εικονογράφηση: Mick Brownfield, design: Pearce Marchbanks)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Clash City Rockers single original artwork, 1978

Επιμέλεια: Δ. Πολιτάκης

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Μουσική / «Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Ο διάσημος ροκ φωτογράφος Kevin Cummins συγκέντρωσε σε ένα νέο λεύκωμα τις εικόνες που είχε τραβήξει από την τελευταία συναυλία της μυθικής πανκ μπάντας στην πατρίδα τους, στα τέλη του 1977.
Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 40 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Μουσική / Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 41 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Πολλά από τα κύρια θέματα των στίχων του μοιάζουν να αντικατοπτρίζονται στις δυσοίωνες παραμέτρους αυτής της πανδημίας, όπως συμβαίνει και με κάποιους από τους αγαπημένους του συγγραφείς: Κάφκα, Μπάλαρντ, Καμύ, Μπάροουζ…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM