«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα

0

O Andrew Krivine, δημιουργός της μνημειώδους αυτής έκδοσης με τίτλο "Too Fast To Live Too Young To Die: Punk And Post Punk Graphics 1976-1986", η οποία κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό, ήταν πιτσιρικάς όταν ξεκίνησε μα συλλέγει πανκ «σουβενίρ» (αφίσες, αποκόμματα εισιτηρίων, κονκάρδες, φανζίν κλπ.) το 1977 και σήμερα είναι ίσως ο μεγαλύτερος συλλέκτης του πανκ και μετα-πανκ γραφιστικού σχεδιασμού στον κόσμο.

Το εξώφυλλο του τόμου έχουν επιμεληθεί δύο από τους πιο σημαντικούς και επιδραστικούς εκπροσώπους της πανκ και μετα-πανκ αισθητικής αντίληψης στη Βρετανία, οι διάσημοι σχεδιαστές Peter Saville και Malcolm Garret, μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές δουλειές των οποίων εκείνης την περιόδου, περιλαμβάνονται φυσικά στις 350 σελίδες του λευκώματος όπου παρελαύνουν θριαμβευτικά όλοι οι επιφανείς εκπρόσωποι του πανκ, του post-punk και του new wave – από τους Sex Pistols, τους Clash και τους Ramones μέχρι τους Buzzcocks, τους Blondie, τους Joy Division και τόσα άλλα σχήματα που συνέβαλαν στην απεριόριστη ανανέωση ενός μουσικού ιδιώματος που στα μέσα της δεκαετίας του '70 έμοιαζε να έχει πλαδαρέψει και βαλτώσει ανεπανόρθωτα.

Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη.

Όσον αφορά στις εκλεκτικές επιδράσεις των πανκ σχεδιαστών και στις αναφορές τους στον μοντερνισμό, τον κυβισμό, τον φουτουρισμό, την ρωσική πρωτοπορία, το Dada, την Καταστασιακή Διεθνή, αλλά και την αισθητική του ολοκληρωτισμού (φασιστικού ή σοσιαλιστικού), γράφει ο Malcolm Garret σε ένα κεφάλαιο του βιβλίου που έχει τίτλο "All Art is Theft" («Η τέχνη συνολικά αποτελεί κλοπή»):

«Τίποτα από όσα βλέπετε εδώ δεν ήταν τυχαίο. Τίποτα όμως επίσης δεν ήταν πραγματικά καινούριο. Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη».

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Joy Division: Still Australian poster, 1981 (βασισμένο στο εξώφυλλο του δίσκου που είχε σχεδιάσει ο Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Get Out Of Control tour posters, Νοέμβριος 1977
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New York Dolls: Gig flyer, Φεβρουάριος-Μάρτιος 1975
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Ramones: Punk Magazine #3, 1977, με αυτόγραφα της μπάντας
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Cabaret Voltaire / Kleenex / The Raincoats: Rough Trade Records tour flyer, 1979
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Blondie: Plastic Letters poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Slits: Return Of The Giant Slits poster, 1981 (σχεδιασμένο από τον Neville Brody)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: poster, 1976
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New Order: 1981-1982 poster, 1982 (σχεδιασμένο από τον Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Jam: ‘A Bomb In Wardour Street’/‘David Watts’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: flyer, 1976 (σχεδιασμένο από τον Jamie Reid)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Cramps: Flyer, 24 May 1977 (design by The Cramps)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Public Image Ltd: ‘Death Disco’ poster, 1979 (artwork by John Lydon)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Generation X: ‘Ready, Steady, Go’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
'Ανοιγμα του βιβλίου
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Skids: Days In Europa poster, 1979 (εικονογράφηση: Mick Brownfield, design: Pearce Marchbanks)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Clash City Rockers single original artwork, 1978

Επιμέλεια: Δ. Πολιτάκης

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Μουσική / «Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Ο διάσημος ροκ φωτογράφος Kevin Cummins συγκέντρωσε σε ένα νέο λεύκωμα τις εικόνες που είχε τραβήξει από την τελευταία συναυλία της μυθικής πανκ μπάντας στην πατρίδα τους, στα τέλη του 1977.
Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 40 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Μουσική / Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 41 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Πολλά από τα κύρια θέματα των στίχων του μοιάζουν να αντικατοπτρίζονται στις δυσοίωνες παραμέτρους αυτής της πανδημίας, όπως συμβαίνει και με κάποιους από τους αγαπημένους του συγγραφείς: Κάφκα, Μπάλαρντ, Καμύ, Μπάροουζ…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT