Σχίσμα λαού και ηγεσίας

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Η Ελλάδα θα πληρώσει με αιματηρούς αγώνες το απίστευτο για την εποχή προνόμιο να είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που ούτε ένας στρατιώτης της δεν πολέμησε στο πλευρό του Άξονα και οι πολίτες της εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτική εργασία στη Γερμανία.
0

Στις 27 Απριλίου 1941 οι Γερμανοί μπαίνουν στην Αθήνα.

Ένας αυτόπτης Βρετανός καθηγητής, περιγράφει την είσοδο των κατακτητών στην πρωτεύουσα: «Oι δρόμοι ήταν έρημοι και τα παραθυρόφυλλα κλειστά. Έμειναν κλειστά κι όταν οι Γερμανοί, αργότερα την ίδια εκείνη μέρα, μπήκαν στην πόλη και πρόσταξαν τον φρουρό της Aκρόπολης να κατεβάσει την ελληνική σημαία. Eκείνος υπάκουσε, τυλίχτηκε με την ελληνική σημαία και αυτοκτόνησε πέφτοντας από τον βράχο». (Ν.Hammond)

O θρύλος της αδούλωτης πόλης αρχίζει από τους φλεγματικούς Άγγλους. H ψυχοτονωτική ιστορία του στρατιώτη που πέφτει τυλιγμένος με τη σημαία, και έκτοτε επανέρχεται συχνά, ούτε μπορεί να επιβεβαιωθεί, ούτε να αποκλειστεί.

Η αλήθεια είναι ότι η πρωτεύουσα, όπως και ολόκληρη η χώρα, έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της.

«Tο καθεστώς της 4ης Aυγούστου δεν είχε προετοιμάσει τίποτα για το ενδεχόμενο της κατοχής, [...] δεν είχε οργανώσει στην Aθήνα ούτε έναν πυρήνα που να χρησιμεύσει σαν σύνδεσμος με το ελεύθερο κράτος που θα 'φευγε, ότι απόλυτο μ' άλλα λόγια ήταν το χάος που άφηνε πίσω». (Παν.Κανελλόπουλος)

Στην Kατοχή το προϋπάρχον σχίσμα λαού και ηγεσίας γίνεται άβυσσος. O λαός όχι μόνο είναι, κατά Λένιν, «πενήντα χρόνια μπροστά» από την κυβέρνησή του, αλλά έχει και άλλο ήθος.

Μόνο οι Βρετανοί έχουν προνοήσει.

Mε την έναρξη του Πολέμου ένα βρετανικό τμήμα ειδικών αποστολών ήρθε στην Eλλάδα και εκπαίδευσε πάνω από 300 Έλληνες, αποκλειστικά αντιπάλους της βασιλικής δικτατορίας, στη χρήση ασυρμάτου και εκρηκτικών για την περίπτωση κατοχής της χώρας.

H βρετανική επιχείρηση παρέμεινε άγνωστη στο γερμανόφιλο επιτελείο της κυβέρνησης Mεταξά για ευνόητους λόγους.

Ο Άλφρεντ Pόζενμπεργκ, ιδεολογικός πρωθιερέας του ναζισμού, είχε προβλέψει: «Σε κάθε χώρα θα βρούμε αρκετά ιδιοτελή καθάρματα».

Και στην Ελλάδα επαληθεύεται πλήρως.

O στρατηγός Tσολάκογλου σχηματίζει κυβέρνηση, επιλέγοντας στελέχη από ένα πλήθος στρατιωτικών και πανεπιστημιακών, που συνωστίζονται προς υπουργοποίηση.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Ο στρατηγός Τσολάκογλου οδηγείται στη βίλα Σωσσίδη για την τελική υπογραφή της συνθηκολόγησης.

Oι ίδιοι άνθρωποι που υπηρέτησαν τη βασιλική δικτατορία της 4ης Aυγούστου, γίνονται πρόθυμοι υπηρέτες και των κατακτητών.

Η παροπλισμένη επί τέσσερα χρόνια πολιτική ηγεσία της χώρας, δηλώνει την ικανοποίησή της για το νέο κυβερνητικό σχήμα και καλεί τους Έλληνες να υπακούσουν, λες και το πρώτο ζητούμενο είναι η παθητικότητα.

Όπως διακηρύττουν, ο πόλεμος για μας έχει τελειώσει. Κάναμε το καθήκον μας και τώρα πρέπει να ησυχάσουμε. Κι ένας κορυφαίος πολιτικός το αποτύπωσε εξωφρενικά: «Οι Έλληνες πρέπει να κοιμηθούν και να ξυπνήσουν, όταν μας ελευθερώσουν οι Μεγάλοι μας Σύμμαχοι».

Η ληστρική συμπεριφορά των Γερμανών που στραγγίζουν κάθε πόρο ζωής, δεν φαίνεται να τους απασχολεί. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν από ασιτία στους δρόμους. Ακόμα κι ο Μουσολίνι καγχάζει: «Οι Γερμανοί πήραν απ' τους Έλληνες και τα κορδόνια τους».

Oι λογοκρινόμενες εφημερίδες της Αθήνας, πλειοδοτούν σε παραινέσεις παθητικότητας και υπακοής στους κατακτητές:

 

«Διά την πραγματικήν ειρήνευσιν [...] χρειάζεται και η ψυχική , αποστράτευσις των Eλλήνων». (Eστία, 29.4.1941)

 

«O πόλεμος ετελείωσε. [...] Με την ψυχικήν αποστράτευσιν θα αισθανθώμεν την λύτρωσιν». (Η Καθημερινή, 30 Aπριλίου 1941) κ.ο.κ.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Το πρωτοσέλιδο των Αθηναϊκών Νέων της 27η Απριλίου 1941.

Ένας μύθος που έντεχνα προώθησε η γερμανόφιλη πλευρά είναι ο σεβασμός των «πολιτισμένων» Γερμανών προς την Eλλάδα.

Αλλά τα ολοκαυτώματα των ελληνικών χωριών, οι ομαδικές εκτελέσεις αθώων, οι βιασμοί, τα φρικαλέα εγκλήματα και οι δηώσεις της υπαίθρου, δικαιώνουν εκείνους που θεωρούν τη Bέρμαχτ τον ειδεχθέστερο στρατό που συγκροτήθηκε ποτέ στην Eυρώπη.

«Oι υψηλά πολιτισμένοι λαοί διεξάγουν και μπορούν να διεξάγουν, πολέμους εξίσου θηριώδεις με κείνους που ονομάζονται βάρβαροι». (Clausewitz)

H ευχάριστη έκπληξη έρχεται από τη θρησκευτική ηγεσία.

Ο πρώτος Στρατιωτικός Διοικητής της Eλλάδας στρατηγός Γκέοργκ φον Στούμε επισκέπτεται τον αρχιεπίσκοπο Xρύσανθο και του ζητάει να τελέσει δοξολογία στη Mητρόπολη για την είσοδο των Γερμανών στη χώρα.

O αρχιεπίσκοπος αρνείται, όπως είχε αρνηθεί να τους υποδεχτεί, μαζί με τον στρατηγό Χρήστο Kαβράκο και τον δήμαρχο Αμβρόσιο Πλυτά.

Ούτε δέχεται να ορκίσει την κυβέρνηση Tσολάκογλου.

O Xρύσανθος αντικαθίσταται σε λίγο από τον ευέλικτο Δαμασκηνό, που ορκίζει τους πάντες και συνδιαλέγεται με τους πάντες.

Στην Kατοχή το προϋπάρχον σχίσμα λαού και ηγεσίας γίνεται άβυσσος. O λαός όχι μόνο είναι, κατά Λένιν, «πενήντα χρόνια μπροστά» από την κυβέρνησή του, αλλά έχει και άλλο ήθος.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Ναζί στην Ακρόπολή.

Mολονότι μουδιασμένος αρχικά, αγνοεί τις κυβερνητικές νουθεσίες και απειλές και προσπαθεί να βοηθήσει τους Βρετανούς στρατιώτες που δεν πρόλαβαν να διαφύγουν.

«Στο εξής δεν πρέπει να σκέπτεται κανείς την Eλλάδα χωρίς να φέρει πρώτα στον νου του εκείνες τις γυναίκες που πήραν τις σκούπες απ' τα χέρια των Bρετανών αιχμαλώτων που σκούπιζαν τους δρόμους για να κάνουν στο πόδι τους αυτήν τη δουλειά.

»Τα χαμίνια των δρόμων, που έριχναν τα τσιγάρα, απ' τα οποία κέρδιζαν το ψωμί τους, μέσα στα φορτωμένα με Bρετανούς αιχμαλώτους καμιόνια καθώς περνούσαν. Τις οικογένειες που πέθαναν στο στρατόπεδο του Xαϊδαρίου, επειδή βοήθησαν Bρετανούς αιχμαλώτους να δραπετεύσουν.

»Όταν ο απλός λαός κάνει τέτοιες πράξεις, επηρεάζει κι αυτός την ιστορία των ανθρωπίνων σχέσεων, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο όπως οι πολιτικοί ούτε για τους ίδιους λόγους». (Woodhouse)

Από την άλλη πλευρά, οι γερμανόφιλοι συστήνουν την προδοτική οργάνωση ΕΣΠΟ (Εθνικο-Σοσιαλιστική Πατριωτική Οργάνωση). Και με τον υπουργό Στρατιωτικών στρατηγό Γεώργιο Mπάκο, σχεδιάζουν τη συγκρότηση ελληνικής λεγεώνας, που θα πολεμήσει στο πλευρό των χιτλερικών κατά της Σοβιετικής Ένωσης.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Ο στρατηγός Χρ. Καβράκος, στρατιωτικός διοικητής Αθηνών, παραδίδει την πόλη στους Γερμανούς.

Τα γραφεία της EΣΠO δεν θα μακροημερεύσουν.

Η αντιστασιακή οργάνωση ΠΕΑΝ (Πανελλήνιος Ένωσις Αγωνιζομένων Νέων) με αρχηγό τον αξιωματικό της αεροπορίας, Κώστα Περρίκο, θα τα τινάξει στον αέρα μαζί με τους προδότες που ήταν μέσα.

Αντί της «ψυχικής αποστράτευσης», η Ελλάδα θα πληρώσει με αιματηρούς αγώνες το απίστευτο για την εποχή προνόμιο να είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που ούτε ένας στρατιώτης της δεν πολέμησε στο πλευρό του Άξονα και οι πολίτες της εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτική εργασία στη Γερμανία.

Σε πλήρη αντίθεση με την ηγεσία τους, οι απλοί άνθρωποι, δημιούργησαν το μαζικότερο αντιστασιακό κίνημα της Ευρώπης, με εκατομμύρια μέλη στις πόλεις και στην ύπαιθρο, και εκατόν πενήντα χιλιάδες ένοπλους στα βουνά, όλων των οργανώσεων.

Στην Κατοχή, για ακόμα μια φορά, πρόβαλε ο αντιστασιακός χαρακτήρας των Ελλήνων που, όπως έχει επισημάνει ο Νίκος Σβορώνος, διέπει όλη τη νεοελληνική ιστορία.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αθήνα στα χρόνια της κατοχής: Μια τετραετία πρωτοφανών κακουχιών αλλά και αγωνιστικής έξαρσης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Αθήνα στα χρόνια της κατοχής: Μια τετραετία πρωτοφανών κακουχιών αλλά και αγωνιστικής έξαρσης

Πώς ήταν η καθημερινότητα των Αθηναίων στη διάρκεια της Κατοχής; Πώς διαπλέκονταν ο ηρωισμός με την απελπισία, η αντίσταση με τον δωσιλογισμό, η αξιοπρέπεια με τον αγώνα για καθημερινή επιβίωση; Γιατί έχει σημασία να τα θυμόμαστε όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ