Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ

0

Ο πιο διάσημος ζωγράφος της Νορβηγίας, ο Έντβαρτ Μουνκ, δημιουργός της Κραυγής (The Scream), πειραματίστηκε επίσης με τη φωτογραφία. Εξερευνώντας τα όρια του νέου, για την εποχή του, καλλιτεχνικού μέσου, ο Μουνκ αξιοποίησε διάφορες φωτογραφικές πρακτικές και δημιούργησε αποκαλυπτικές αυτοπροσωπογραφίες που τεκμηρίωσαν τη ζωή του.

Η πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία ξεκινά στο Βερολίνο το 1902, με την αγορά μιας κάμερας Kodak. Αρχικά εκπαιδεύτηκε στις βασικές αρχές του μέσου, έκανε τις δικές του εκτυπώσεις, απεικόνισε φίλους στον δρόμο και τεκμηρίωσε μια έκθεση των έργων του στη Νορβηγία. Στη συνέχεια διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.

Η σχέση του με τη φωτογραφία σταμάτησε προσωρινά το 1908-09. Αφορμή στάθηκε ο επεισοδιακός χωρισμός του με την ερωμένη του Tulla Larsen (με ένα πιστόλι ακρωτηρίασε ένα από τα δάχτυλά του). Ο Μουνκ τότε έζησε μια περίοδο μεγάλης συναισθηματικής έντασης που κορυφώθηκε με τη θεραπεία του στην ιδιωτική κλινική του Δρ. Daniel Jacobson στην Κοπεγχάγη (1908-09). Μετά από μια παύση σχεδόν δύο δεκαετιών, πήρε ξανά την κάμερα το 1927. Αυτή η δεύτερη φωτογραφική του περίοδος διήρκεσε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930.

Διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.


Ο Μουνκ ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες στην ιστορία που τράβηξαν «selfies». Όπως οι πίνακες ζωγραφικής, οι εκτυπώσεις και τα γραπτά του, οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες του αφορούν συχνά την αυτοπροσωπογραφία. Μερικές φορές σκηνοθέτησε τον εαυτό του και τους ανθρώπους γύρω του σχεδόν θεατρικά.

Φαίνεται πως, με το ίδιο πάθος που ο Νορβηγός καλλιτέχνης εφηύρε τεχνικές και προσεγγίσεις στη ζωγραφική και τη γραφική τέχνη, πειραματίστηκε και με το φωτογραφικό του υλικό και το μετέτρεψε σε ασυνήθιστα μοτίβα. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν συχνότατα το πειραματικό θέμα.

Σε αντίθεση με τους πίνακες του, ο Μουνκ ποτέ δεν παρουσίασε τις φωτογραφίες του. Ωστόσο, το 1930 έγραψε: «Έχω μια παλιά κάμερα με την οποία έχω τραβήξει αμέτρητες φωτογραφίες του εαυτού μου, συχνά με εκπληκτικά αποτελέσματα... Κάποια μέρα, όταν θα είμαι μεγάλος και δεν θα έχω τίποτα καλύτερο να κάνω παρά να γράψω την αυτοβιογραφία μου, όλα μου τα πορτρέτα θα δουν ξανά το φως της ημέρας».

Η έκθεση The Experimental Self: Edvard Munch's Photography (29 Οκτωβρίου 2020 - 31 Ιανουαρίου 2021) στο National Nordic Museum, στο Σιατλ, παρουσιάζει τη φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου καλλιτέχνη. Έχοντας δανειστεί υλικό από το Munch Museum στο Όσλο της Νορβηγίας, αυτή η έκθεση, που περιλαμβάνει περίπου 60 φωτογραφίες και θραύσματα ταινιών, σε διάλογο με πίνακές του, υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ της ερασιτεχνικής φωτογραφίας και του πιο αναγνωρισμένου έργου του ως καλλιτέχνη.

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στον κήπο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο με γλυπτό. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με μοντέλο στην παραλία, Warnemünde,1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στο στούντιό του στο Ekely στα 75α γενέθλιά του. Φωτό: Ragnvald Vaering, ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η οικονόμος του, Ekely, 1932. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Φλιπς στη βεράντα, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο μπροστά στο έργο “Metabolism”, Ekely, 1931-32. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο κήπος στο σπίτι της Pilestredet, στο πανεπιστήμιο της Kristiania, 1902(?). ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Πορτρέτο του Μουνκ. Άγνωστος φωτογράφος. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έντβαρτ Μουνκ (1863-1944). Αυτοπορτρέτο στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Κανάλι στο Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner στην παράλια, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Έντβαρτ Μουνκ και η οικονόμος του Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Μοντέλο στο στούντιο, Βερολίνο, 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Edvard Munch και ο Ludvig Ravensberg, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έκθεση στο Blomqvist, Kristiania, 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Ludvig Ravensberg στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η Karen Bjølstad και η Inger Munch 1902(?). ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
 

Edvard Munchs films

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ