Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ

0

Ο πιο διάσημος ζωγράφος της Νορβηγίας, ο Έντβαρτ Μουνκ, δημιουργός της Κραυγής (The Scream), πειραματίστηκε επίσης με τη φωτογραφία. Εξερευνώντας τα όρια του νέου, για την εποχή του, καλλιτεχνικού μέσου, ο Μουνκ αξιοποίησε διάφορες φωτογραφικές πρακτικές και δημιούργησε αποκαλυπτικές αυτοπροσωπογραφίες που τεκμηρίωσαν τη ζωή του.

Η πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία ξεκινά στο Βερολίνο το 1902, με την αγορά μιας κάμερας Kodak. Αρχικά εκπαιδεύτηκε στις βασικές αρχές του μέσου, έκανε τις δικές του εκτυπώσεις, απεικόνισε φίλους στον δρόμο και τεκμηρίωσε μια έκθεση των έργων του στη Νορβηγία. Στη συνέχεια διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.

Η σχέση του με τη φωτογραφία σταμάτησε προσωρινά το 1908-09. Αφορμή στάθηκε ο επεισοδιακός χωρισμός του με την ερωμένη του Tulla Larsen (με ένα πιστόλι ακρωτηρίασε ένα από τα δάχτυλά του). Ο Μουνκ τότε έζησε μια περίοδο μεγάλης συναισθηματικής έντασης που κορυφώθηκε με τη θεραπεία του στην ιδιωτική κλινική του Δρ. Daniel Jacobson στην Κοπεγχάγη (1908-09). Μετά από μια παύση σχεδόν δύο δεκαετιών, πήρε ξανά την κάμερα το 1927. Αυτή η δεύτερη φωτογραφική του περίοδος διήρκεσε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930.

Διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.


Ο Μουνκ ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες στην ιστορία που τράβηξαν «selfies». Όπως οι πίνακες ζωγραφικής, οι εκτυπώσεις και τα γραπτά του, οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες του αφορούν συχνά την αυτοπροσωπογραφία. Μερικές φορές σκηνοθέτησε τον εαυτό του και τους ανθρώπους γύρω του σχεδόν θεατρικά.

Φαίνεται πως, με το ίδιο πάθος που ο Νορβηγός καλλιτέχνης εφηύρε τεχνικές και προσεγγίσεις στη ζωγραφική και τη γραφική τέχνη, πειραματίστηκε και με το φωτογραφικό του υλικό και το μετέτρεψε σε ασυνήθιστα μοτίβα. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν συχνότατα το πειραματικό θέμα.

Σε αντίθεση με τους πίνακες του, ο Μουνκ ποτέ δεν παρουσίασε τις φωτογραφίες του. Ωστόσο, το 1930 έγραψε: «Έχω μια παλιά κάμερα με την οποία έχω τραβήξει αμέτρητες φωτογραφίες του εαυτού μου, συχνά με εκπληκτικά αποτελέσματα... Κάποια μέρα, όταν θα είμαι μεγάλος και δεν θα έχω τίποτα καλύτερο να κάνω παρά να γράψω την αυτοβιογραφία μου, όλα μου τα πορτρέτα θα δουν ξανά το φως της ημέρας».

Η έκθεση The Experimental Self: Edvard Munch's Photography (29 Οκτωβρίου 2020 - 31 Ιανουαρίου 2021) στο National Nordic Museum, στο Σιατλ, παρουσιάζει τη φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου καλλιτέχνη. Έχοντας δανειστεί υλικό από το Munch Museum στο Όσλο της Νορβηγίας, αυτή η έκθεση, που περιλαμβάνει περίπου 60 φωτογραφίες και θραύσματα ταινιών, σε διάλογο με πίνακές του, υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ της ερασιτεχνικής φωτογραφίας και του πιο αναγνωρισμένου έργου του ως καλλιτέχνη.

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στον κήπο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο με γλυπτό. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με μοντέλο στην παραλία, Warnemünde,1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στο στούντιό του στο Ekely στα 75α γενέθλιά του. Φωτό: Ragnvald Vaering, ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η οικονόμος του, Ekely, 1932. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Φλιπς στη βεράντα, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο μπροστά στο έργο “Metabolism”, Ekely, 1931-32. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο κήπος στο σπίτι της Pilestredet, στο πανεπιστήμιο της Kristiania, 1902(?). ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Πορτρέτο του Μουνκ. Άγνωστος φωτογράφος. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έντβαρτ Μουνκ (1863-1944). Αυτοπορτρέτο στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Κανάλι στο Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner στην παράλια, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Έντβαρτ Μουνκ και η οικονόμος του Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Μοντέλο στο στούντιο, Βερολίνο, 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Edvard Munch και ο Ludvig Ravensberg, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έκθεση στο Blomqvist, Kristiania, 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Ludvig Ravensberg στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η Karen Bjølstad και η Inger Munch 1902(?). ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
 

Edvard Munchs films

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ