Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας Facebook Twitter
Η ανεύρεση της Νίκης τον Μάρτιο 1933. Αρχείο Ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς
0

Ανάμεσα στις αφηρημένες έννοιες όπως η ειρήνη, η τύχη, η νέμεση (θεία δίκη) και η θέμις (δικαιοσύνη) που ανυψώθηκαν από τους Έλληνες σε θεότητες και έλαβαν τη μορφή γυναίκας, η νίκη αποτέλεσε μια από τις πρώτες ενσαρκώσεις. Κόρη του Πάλλαντα και της Στυγός (εγγυήτριας του όρκου και της τιμιότητας των θεών) με αδέλφια τον Ζήλο (τον φθόνο και την δίψα κατίσχυσης σε κάθε μορφή ανταγωνισμού) τη Βία και το Κράτος (την ορμή και δύναμη απαραίτητη στις μάχες) κάνει την εμφάνισή της ήδη από τον 7ο αι. π.Χ. στην ποίηση του Ησιόδου, όπου κερδίζει μαζί με τ’ αδέλφια της μια θέση πλάι στον Δία για τη συνδρομή στην αντιμετώπιση των Τιτάνων.

Η τέχνη την απεικόνισε ως νεανική γυναικεία μορφή με μεγάλες φτερούγες που της επιτρέπουν να πετά πάνω από τη γη διαδίδοντας ως αγγελιοφόρος (άγγελος) τα νέα της νίκης, είτε σε αθλητικό αγώνα είτε σε μάχη. Καθώς πετά, φέρνει στον νικητή τα διακριτικά της νίκης - ένα στεφάνι, μια ταινία, κλαδί φοίνικα, τρόπαιο όπλων ή ναυτικό τρόπαιο. Μόλις επιστρέψει στη γη, συμμετέχει στη χαρά της ελευθερίας ή τη θυσία του νικητή για τους θεούς συμπαραστάτες.

Τις δύο μαρμάρινες Νίκες και πολυάριθμες ακόμη σε χαλκό, πηλό, χρυσά κοσμήματα, στην αγγειογραφία και τα νομίσματα ο επισκέπτης μπορεί να αναζητήσει στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς στη Στοά Αττάλου, στον αρχαιολογικό χώρο Αρχαίας Αγοράς.

Μια φτερωτή Νίκη από τη στέγη της Στοάς του Δία Ελευθερωτή

Νίκη Στοα
Το ακρωτήριο Νίκης με αρ. ευρ. S312 στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς. Αρχείο ΕΦΑΠΑ. Φωτ. Ε. Στεφανίδου

Τον 5ο αι. μ. Χ. η Αθήνα γνώρισε την τελευταία της άνθηση πριν την κατάρρευση του αρχαίου κόσμου. Μέσα σε πρόχειρους λάκκους τα μαρμάρινα γλυπτά και αρχιτεκτονικά μέλη των κτηρίων της αθηναϊκής αγοράς ασβεστοποιούνταν στον βωμό της ανοικοδόμησης της πόλης, έχοντας ήδη καταστραφεί από τις βαρβαρικές επιδρομές του τέλους του 3ου και του 4ου αι. μ. Χ. Μια ευτυχής για εμάς συγκυρία διέσωσε ένα περίφημο άγαλμα της Νίκης από την αδηφάγο μανία μιας καμίνου, που ήρθε στο φως με τις ανασκαφές της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών το 1933 κοντά στη Στοά του Ελευθερίου Διός. Το άγαλμα, αντί να οδηγηθεί μέσα στον λάκκο, τοποθετήθηκε ως οικοδομικό υλικό στο προχειροφτιαγμένο τοίχωμά του, μαζί με άλλα αρχιτεκτονικά γλυπτά από την πρόσοψη της στοάς, που είχαν καταπέσει μετά την καταστροφή της.

Η Νίκη, που εκτίθεται στο βόρειο άκρο της κιονοστοιχίας της Στοάς Αττάλου, στέκει επάνω σε βάθρο, κινείται ζωηρά με ανοιχτό διασκελισμό και στρέφει το κεφάλι της προς τα πίσω. Φορά μακρύ διάφανο πέπλο και πάνω ένα ιμάτιο, το οποίο κρατούσε με τα δυο χέρια της. Ο αέρινος πέπλος της θεάς κολλούσε λόγω της έντονης κίνησης επάνω στο στήθος και τους μηρούς, αφήνοντας να διαφανεί το σφριγηλό σώμα της. Δύο ορθογώνιοι τόρμοι στην πλάτη της προορίζονταν για την προσθήκη των φτερών, βασικό χαρακτηριστικό της Νίκης. Το ακρωτήριο χρονολογείται στα χρόνια του πλούσιου ρυθμού, γύρω στο 400 π.Χ. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του πλασίματός της αναγνωρίζονται στις Νίκες του θωρακίου του Ναού της Αθηνάς Νίκης και ιδιαίτερα σε εκείνες της βόρειας πλευράς, όπου έχει διαπιστωθεί η εργασία του γλύπτη Παιωνίου από τη Μένδη.

Ένα πρόσωπο για τη Νίκη της Αθηνάς Παρθένου

Ανασκαφή Οικίας Ω Facebook Twitter
Ανασκαφή Οικίας Ω, Ιούλιος 1970, Αρχείο Ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς.

Το καλοκαίρι του 1970 ο σημερινός διευθυντής των ανασκαφών της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αρχαία Αγορά John Camp, ερευνώντας το περιστύλιο μιας πολυτελούς οικίας του τέλους των αρχαίου κόσμου (4ος-6ος αι. μ.Χ.) στις βόρειες υπώρειες του Αρείου Πάγου, άντλησε μέσα από το πηγάδι έναν θησαυρό της αττικής γλυπτικής: ένα ωραίο γυναικείο κεφάλι, με στιβαρό και μακρύ λαιμό, μεγέθους μεγαλύτερου του φυσικού, με χαμηλό επίπεδο μέτωπο και μαλλιά που χωρισμένα στη μέση πλαισίωναν κυματιστά το πρόσωπο και συγκρατούνταν πίσω με φαρδιά ταινία (κεκρύφαλο) που περιέβαλλε το κεφάλι τρεις φορές.

Η οικία, γνωστή στην έρευνα ως «Οικία Ω», πιθανώς στέγασε ένα από τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της ύστερης αρχαιότητας τα οποία διατήρησαν ζωντανή την αίγλη της Αθήνας ως «πόλης των φιλοσόφων». Φαίνεται πως οι ιδιοκτήτες της πριν την εγκαταλείψουν είχαν αποκρύψει αγαπημένα γλυπτά της συλλογής τους, έργα από τον 4ο αι. π. Χ έως τον 2ο αι. μ.Χ., με την προσδοκία να τα ανασύρουν όταν θα επέστρεφαν. Η εκδίωξη των φιλοσόφων από την Αθήνα θεωρείται ως το αποτέλεσμα του έδικτου του Ιουστινιανού για το κλείσιμο των φιλοσοφικών σχολών της το 527, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της διοίκησης της εν χριστώ αυτοκρατορίας του Βυζαντίου, χωρίς αντιπερισπασμούς από τους φιλοσόφους της θύραθεν παιδείας.

κεφάλι Νίκης Facebook Twitter
Το κεφάλι Νίκης S 2354 στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς. Αρχείο ΕΦΑΠΑ. Φωτ. Ε. Στεφανίδου

Η κεφαλή από την Οικία Ω παρουσίαζε ολοφάνερες ομοιότητες με άλλα δύο τουλάχιστον έργα: την κεφαλή Hertz (από το όνομα της φιλότεχνης συλλέκτριας) και μια προτομή από ερμαϊκή στήλη που βρίσκονταν σε Μουσεία στη Ρώμη και στο Βατικανό αντίστοιχα, και θεωρούνταν ρωμαϊκά αντίγραφα ενός πολύ σημαντικού γλυπτού της θεάς Νίκης της κλασικής εποχής, φιλοτεχνημένα τον 2ο αιώνα μ. Χ.

Νίκη Παιωνίου
Νίκη του Παιώνιου

Στις ανασκαφές της αρχαίας Ολυμπίας είχαν από το 1875-1880 έλθει στο φως τμήματα ενός αριστουργήματος, το οποίο ταυτίστηκε με τη Νίκη του γλύπτη Παιωνίου, αφιέρωμα των Μεσσηνίων και Ναυπακτίων στον Δία για τη νίκη τους (ως σύμμαχοι των Αθηναίων) εναντίον των Λακεδαιμονίων στη Σφακτηρία το 425 π.Χ. λόγω της αναφοράς του περιηγητή Παυσανία και της επιγραφής του βάθρου του. Αν και από το κεφάλι του γλυπτού διατηρούνταν μόνο το πίσω μέρος, παρουσίαζε ομοιότητες με τα δύο έργα των ιταλικών συλλογών και για δεκαετίες θεωρήθηκε πως ήταν το πρωτότυπο που εκείνα ανέγραφαν. Η κεφαλή Hertz χρησιμοποιήθηκε για πλήθος αποκαταστάσεων του γλυπτού του Παιωνίου, όχι μόνο γραφικών αλλά και σε γύψο, τα οποία εμπλούτισαν πανεπιστημιακές και μουσειακές συλλογές της Ευρώπης.

Ωστόσο, η διαφορετική κλίση του κεφαλιού, (καθώς η Νίκη του Παιωνίου κατέρχεται ιπτάμενη και κοιτάζει προς τη γη και δεξιά της, ενώ τα αντίγραφα κοιτάζουν ευθέως και στρέφονται λίγο προς τα αριστερά), τα πιο πρώιμα κλασικά χαρακτηριστικά του προσώπου των αντιγράφων σε σχέση με το άγαλμα του Παιωνίου που ανήκει στον «πλούσιο ρυθμό» του τέλους του 5ου αι. π.Χ. και επίσης η χωρίς προηγούμενο υπόθεση αντιγραφής ενός αναθήματος του ιερού της Ολυμπίας στην Αθήνα, την πόλη πρότυπο στην ιστορία της γλυπτικής, προβλημάτιζαν τους ερευνητές, χωρίς όμως να απορρίπτεται η ταύτιση. Μέχρι που η αρχαιολόγος Evelin Ηarrison, μελετητήρια για δεκαετίες των γλυπτών από τις ανασκαφές της Αθηναϊκής Αγοράς, πρότεινε μια νέα ερμηνεία. Θεώρησε ότι το κεφάλι που βρέθηκε στο πηγάδι της οικίας του Αρείου Πάγου θα μπορούσε να αντιγράφει σε κλίμακα 1:1 την κεφαλή του αγάλματος Νίκης, ύψους «όσον τεσσάρων πηχών» (σχεδόν δύο μέτρων) σύμφωνα με τον περιηγητή του 2ου αιώνα μ.Χ. Παυσανία (1 24.7), που κρατούσε το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, το οποίο φιλοτέχνησε ο Φειδίας για τον Παρθενώνα και αφιερώθηκε το 438 π.Χ.

Νίκη
Η Αθηνά Παρθένος του Βαρβακείου.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Το έργο που μας δίνει την πληρέστερη απεικόνιση του αριστουργήματος του Φειδία είναι το μαρμάρινο μικρογραφικό αντίγραφο του (του 2ου-3ου αι. μ.Χ.) που κοσμούσε μια άλλη ρωμαϊκή έπαυλη στην περιοχή του Βαρβακείου Λυκείου και σήμερα εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το αντίγραφο διατηρεί τη φτερωτή Νίκη που μόλις έχει προσγειωθεί ή ετοιμάζεται να πετάξει από την παλάμη της Αθηνάς, αλλά χωρίς το κεφάλι. Στη μαρμάρινη κεφαλή της Οικίας του Αρείου Πάγου η κλίση και η ελαφριά ασυμμετρία, ο ευθύς λαιμός (σαν λαιμός πουλιού που επιμηκύνεται κατά την προσγείωση κατά την Harrison), η επίπεδη πραγμάτευση του μαντηλιού ίσως για την καλύτερη πρόσφυση στεφανιού, όπως γνωρίζουμε από τους καταλόγους των ιεροταμιών του Παρθενώνα ότι δεχόταν το πρωτότυπο, και το μέγεθος που μας δίνει συνολικό ύψος για την μορφή περίπου στο 1.90 μ., όπως μαρτυρούν και οι πηγές για την Νίκη της Παρθένου, συνηγορούν προς την ταύτιση της Ε. Harrison.

Με ποια αφορμή όμως παράγονται μια σειρά από ακριβή αντίγραφα του κεφαλιού της Νίκης της Αθηνάς Παρθένου αυτή την εποχή στην Αθήνα; Πυρκαγιά που μαρτυρείται στον Παρθενώνα στους ρωμαϊκούς χρόνους φαίνεται πως απαίτησε την ανέγερση ικριώματος προκειμένου να επισκευαστεί το άγαλμα του Φειδία, που είχε υποστεί φθορές, κι επέτρεψαν την εκ του σύνεγγυς παρατήρηση και δημιουργία καλουπιών του ελεφάντινου προσώπου της Νίκης. Άλλωστε ο 2ος αι. μ.Χ. είναι μια εποχή κατά την οποία σύμφωνα με τα δεδομένα της έρευνας τα αγάλματα της Αθήνας και ιδιαίτερα τα γλυπτά του Παρθενώνα αντιγράφονταν κατά κόρον για να καλύψουν ιδιωτικές και αυτοκρατορικές παραγγελίες. Στην Αγορά, το άγαλμα του Ερμή είχε διαρκώς πάνω του πίσσα από την καθημερινή διαδικασία λήψης καλουπιών για την παραγωγή αντιγράφων του, όπως παραστατικά περιγράφει ο Λουκιανός (Ζευς τραγωδός 33).

Τις δύο μαρμάρινες Νίκες και πολυάριθμες ακόμη σε χαλκό, πηλό, χρυσά κοσμήματα, στην αγγειογραφία και τα νομίσματα ο επισκέπτης μπορεί να αναζητήσει στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς στη Στοά Αττάλου, στον αρχαιολογικό χώρο Αρχαίας Αγοράς.

Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας Facebook Twitter
Σχεδιαστική αποκατάσταση της Στοάς του Διός (430-420 π.Χ.). Σχ. Ι. Τραυλός
κεφάλι Νίκης προφίλ Facebook Twitter
Το κεφάλι Νίκης S 2354 στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς. Αρχείο Ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς. Φωτ. C. Mauzy
κεφάλι Νίκης Facebook Twitter
Το κεφάλι Νίκης S 2354 στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς. Αρχείο Ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς. Φωτ. C. Mauzy

*Οι Μαρία Λιάσκα και Κλειώ Τσόγκα είναι Επιμελήτριες Αρχαιοτήτων Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών

To κείμενο επιμελήθηκε η Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών κ. Ελένη Σπ. Μπάνου, αρχαιολόγος PhD

Φωτογραφία ανοίγματος: Η ανεύρεση της Νίκης τον Μάρτιο 1933. Αρχείο Ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι έφερε στο φως η υποβρύχια έρευνα στον αρχαίο Ολούντα

Πολιτισμός / Τι έφερε στο φως η υποβρύχια έρευνα στον αρχαίο Ολούντα

Πέραν του Πόρου, συνεχίστηκε η υποβρύχια έρευνα στον όρμο του Κριού, στα ανατολικά της χερσονήσου της Κολοκύθας, όπου εντοπίστηκε διάσπαρτη κεραμική, μάρτυρας της χρήσης του όρμου ως αγκυροβολίου.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ